Gå til innhold

3 barn under 4,5 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja.. hvordan er det da? Dere som har det. F.eks en 4-åring, 1,5-åring og baby. Høres slitsomt ut. Men går det greit? 

Anonymous poster hash: 157fa...f73
Skrevet

Da vårt fjerde barn ble født var de tre eldste 1,5 år, 4 år og 7 år.

For vår del gikk det helt fint, jeg synes det var mest slitsomt å få andre barnet jeg, det å gå fra ett til to barn var tøft. Tredje og fjerde var aldri noe problem, jeg koste med med permisjon og småbarnstid.

Nå som alle fire går på skolen er det travelt, veldig travelt. Alle trener, alle skal i selskaper, vennebesøk, ha hjelp med lekser... Det er foreldremøter, konferansetimer, skoleavslutninger og dugnader på fire trinn. Det er litt av en logistikk ;)

Det blir nærmest en livsstil, det blir en fase av livet hvor all din våkne tid går til å følge opp barn. Egentid er fremmedord i denne fasen av livet når man velger å få mange barn såpass tett. Det er bare et valg du må ta, det passer for noen, men ikke for alle.

Anonymous poster hash: 4834c...58c
Skrevet

Da vårt fjerde barn ble født var de tre eldste 1,5 år, 4 år og 7 år.

For vår del gikk det helt fint, jeg synes det var mest slitsomt å få andre barnet jeg, det å gå fra ett til to barn var tøft. Tredje og fjerde var aldri noe problem, jeg koste med med permisjon og småbarnstid.

Nå som alle fire går på skolen er det travelt, veldig travelt. Alle trener, alle skal i selskaper, vennebesøk, ha hjelp med lekser... Det er foreldremøter, konferansetimer, skoleavslutninger og dugnader på fire trinn. Det er litt av en logistikk ;)

Det blir nærmest en livsstil, det blir en fase av livet hvor all din våkne tid går til å følge opp barn. Egentid er fremmedord i denne fasen av livet når man velger å få mange barn såpass tett. Det er bare et valg du må ta, det passer for noen, men ikke for alle.

Ser den! Jeg er åpen for flere barn, men hvis jeg skal planlegge det vil jeg nok vente til minste er 3-4 år.. kanskje eldre.. Men jeg vet ikke om jeg er gravid, men mistenker det, men det får vi se på da. Man klarer det meste bare man går inn for det :) Takk for svar. 

Skrevet

3 barn med 23 Måneder mellom eldste og yngste. Ingen tvillinger. Gikk helt fint de fore første årene. Det er nå det begynner og bli slitsomt (og dyrt!). Barna har hver sine venner, går i ulike klasser, hver sine fritidsaktiviteter. Det er mye hit og dit og frem og tilbake. Det er vanskelig å opprettholde rutiner i hverdagen når det er fem personer i familien som lever hvert sitt liv etter jobb og skole.

Anonymous poster hash: c9e6e...a9c

Skrevet

3 barn med 23 Måneder mellom eldste og yngste. Ingen tvillinger. Gikk helt fint de fore første årene. Det er nå det begynner og bli slitsomt (og dyrt!). Barna har hver sine venner, går i ulike klasser, hver sine fritidsaktiviteter. Det er mye hit og dit og frem og tilbake. Det er vanskelig å opprettholde rutiner i hverdagen når det er fem personer i familien som lever hvert sitt liv etter jobb og skole.

Hva er dyrt :) ? Klær, duppeditter? Vil de ikke arve? Jeg har to jenter, så det er arving (enn så lenge, yngste er 10 mnd og protesterer ikke :P ). Vi var 3 jenter selv (8 år mellom eldste og yngste da), og vi arvet av hverandre, men skjønner jo at mange ikke vil det da :) 

Skrevet

Vi har fått tre barn på 4 år, eldste var to måneder fra å fylle 4 og mellomste var 16 mnd da babyen kom. Har bare prøvd vår nye tilværelse i 4 mnd nå, men foreløpig går det bra :) er jo såklart veldig hektisk, og har nå to som ikke sover bra på natta, men jeg og mannen tar vår del av oppgaven begge to og da går det fint. Han sover med mellomste og jeg med babyen og av og til eldste. Jeg har alle tre alene på morgenen og leverer de to eldste i barnehagen 9.30. Da har jeg babyen i bæresele og mellomste i vogn. Eneste utfordringen er å få kledd av/på mellomste i barnehagen med babyen i bæresela. Da blir det grining fra en av dem og litt stress. Og når jeg må bære de to minste samtidig, det er tungt, men det går. Merker ikke noe utgifter på babyen enda, har tre av samme kjønn så alt arves bortsett fra sko. Og jeg ammer, så sistemann har vært "gratis" foreløpig :P merkes vel sikkert det bedre når de blir større! Veldig glad for at vi gikk for nr.3, han er hele familiens blide godklump som koses på og beundres av alle!

Anonymous poster hash: a171c...549

Skrevet

Hva er dyrt :) ? Klær, duppeditter? Vil de ikke arve? Jeg har to jenter, så det er arving (enn så lenge, yngste er 10 mnd og protesterer ikke :P ). Vi var 3 jenter selv (8 år mellom eldste og yngste da), og vi arvet av hverandre, men skjønner jo at mange ikke vil det da :)

Fritidsaktiviteter og utstyr til dette er dyrt. Ferier er dyrt. Å gå på museum, teater osv er dyrt. Etter fylte fire år må man betale ekstra på ferier osv. I gen museumer har har familiebilletter for to voksne og tre barn... Mat er sinnsykt dyrt selvom vi handler billig og er flinke til å spise rester.

Barna arver en del ting av hverandre, men ting slites i stykker likevel. Med tre så tette barn bruker de faktisk også samme str i mye, og mye kan derfor ikke arves. Barna skal hit og dit, og det blir mye ekstra kjøring, det er dyrt. Barna er ikke i tenårene enda, men jeg gruer meg til de ekstra utgiftene til mat, merkeklær osv. Vaskemaskina går non stop, oppvaskmaskinen en gang om dagen, det er også dyrt. Det er ikke bare de store tingene som er dyre, men også de mange små tingene i hverdagen.

Skrevet

Er du klar over hvor mye mat en aktiv tenåringsgutt forbrenner?

Matbudsjettet med tre tenåringer (og gjerne noen venner på besøk) er hårreisende ;)

Så skal de ha sykler, slalåmski, skøyter, langrennski, vintersko (og fra de er 12-13 år må du i voksenavdelingen, det er betydelig dyrere), det er begrenset hvor lenge det er greit med en dongeribukse til 179 kr fra barneavdelingen på HM er greit, det er vinterjakker, vinterbukser osv osv. Jo, en del arves, men aktive barn har en lei tendens til å bruke opp klærne sine, de sliter de rett og slett ut. Ofte har ungene helt forskjellig kroppsfasong så de klærne som var perfekte i snittet til storesøster som hadde store pupper som 12-åring passer kanskje ikke til lillesøster som ikke fikk pupper før hun ble 15 år. Hverdagsklær er ikke like greit å arve når de blir tenåringer altså, de har forskjellig smak, forskjellig stil og forskjellig kropp. Det som var moderne for 3 år siden er kanskje kjempeteit i dag osv.

Her er vi overhodet ikke merkeslaver, men min 15-åring har vokst nesten 10 cm på et halvt år, og når hele garderoben til en gutt på 180 cm må byttes to ganger i året koster det faktisk en del. Selv i rimelige butikker koster en dongeribukse 500 kroner....

Så er det mobilabonnement, fritidsaktiviteter (ene sønnen min trener turn en gang i uken, det koster 1700 kr i halvåret), utstyr til fritidsaktiviteter (er du heldig får du en som f.eks går på ski og må ha både skøyteski og klassiske ski med grei kvalitet, selv brukte ski koster mange penger).

Lommepenger. Mine må jobbe for pengene, de klipper gress, passer småsøsken, støvsuger og bidrar, men utgiften er der like fullt. Vi har ikke allverdens med penger så vi må faktisk si nei, men det føles ikke godt når fire kompiser skal på kino og jeg må si til min sønn at vi dessverre ikke har penger til at han kan gå på kino flere ganger i måneden. Joda, de kan jobbe, og det gjør de, men å få jobb for en 14-16 åring er ikke så lett, ikke mange som ansetter så unge tenåringer....

Skrevet

Eg har to babyar på 6mnd, ein på tre år og ein på 5,5 år. Det går greit så lenge ein er innstilt på at alt går på ungane sine premiss, vi har òg stort og tett nettverk rundt oss, og dei eldste går fulle dagar i bhg. Det går fint. Men om vi ikkje hadde pensjonerte besteforeldre i nærleiken ville det vore veldig mykje meir slitsomt. Om eg hadde visst det var tvillingar ville eg venta nokre år til før dei kom, men tenkjer at det òg blir fint med ein tett syskenflokk som kan få og har mykje glede av kvarandre.

Anonymous poster hash: 2b964...b74

Skrevet

har 3 barn under 3 år jeg :)

Anonymous poster hash: 23b1f...1be
Skrevet

Vi har tre på litt over 4 år. Det var ikke meningen at det skulle bli så tett, men yngstemann meldte sin ankomst litt vel kjapt, så det ble to veldig tette. Nå har vi ei på 13, en på 10 og ei på 9 :)

Hovedutfordringen i dag er logistikk. De driver forskjellige aktiviteter, slutter på skolen til forskjellige tider, har forskjellige venner, farter hit og dit og skal kjøres og hentes osv. De er veldig aktive; alle driver med ski, to driver med fotball, en med håndball og to med turn!

Og aktiviteter er DYRT! To par ski og to par skisko til hvert barn pr sesong !!

De to minste er såpass tett i alder at de ikke lenger kan arve utstyr etter hverandre.

En familie regnes ALLTID som to voksne og to barn. Å reise 5 stykker sammen på noe er dyrt. Dessuten er eldstemann å regne som voksen når det kommer til f.eks flybilletter (her er du buksen fra 12 år)

Anonymous poster hash: 27120...cee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...