Kjerringa med agurken Skrevet 4. september 2016 #26 Skrevet 4. september 2016 Ville valgt den fine tomten. Er ikke noe galt i bad og kjøkken fra IKEA. Det er mye dere kan gjøre selv, og kanskje dere kan få noen vennetjenester eller familietjenester? Ville dog ha vurdert utleie hvis dere har stram økonomi. Mange rundt oss har dyre hus og dyre tomter. De har alle utleie (minst en hybel eller leilighet- de fleste har 2 av dem). Bygg slik at dere kan ha huset hele livet (livsløpsstandard) og tenk så praktisk som mulig i forhold til strøm, romfordeling osv.
Anonym bruker Skrevet 4. september 2016 #27 Skrevet 4. september 2016 Har dere mlighet for å beholde den tomten dere har kjøpt? Slik at dere kan bygge om noen år? Det er litt lurt å tenke over hvordan hverdagen deres er nå og om den tåler husbygging itillegg. Selv om dere setter bort alt, blir det fortsatt mye styr. Så om hverdagen deres nå er på kantn av hva som er ok, ville jeg tenkt meg nøye gjennom å bygge hus. Så om økonomien tillater dere å beholde tomten og kan kjøpe det lille huset ville jeg muligens ha gjort det slik at husbygging kan skje når ungene er litt større og ikke krever så mye. Ja, det blir mye flytting og slikt men det er mulig det er verdt det. Små barn nåre sjøen er kanskje ikke alltid det mest gunstige heller, så da kan det være lurt å bo ett annet sted når de er små. Selv hadde jeg aldri orket å bygge hus når ungene er små, da tror jeg hverdagen hadde blitt for krevende. Med to tette barn så har hverdagen og flytting inn i hus vært mer enn nok. Vi har tilgang på hytte rett ved sjøen og jeg vet det har fordeler og ulemper. Med små barn er en alltid mer på vakt når ungene er ute, kanskje ikke bevist men en er det. Vips så sparker de en ball ned til vannet og de tenker ikke over at de ikke skal gå ned der uten å siifra. Så tenk litt over hva hverdagen deres også tåler ikke bar økonomien. Anonymous poster hash: 004fa...63d
Anonym bruker Skrevet 4. september 2016 #28 Skrevet 4. september 2016 Ville ventet med å bygge til jeg visste mer om nabolaget ved tomten. Noen venner bygget i et nytt felt og ønsker å flytte nå, etter ca tre år - fordi det omtrent ikke er andre barn i nabolaget. Anonymous poster hash: 57b3a...3c4
Anonym bruker Skrevet 4. september 2016 #29 Skrevet 4. september 2016 Har dere mlighet for å beholde den tomten dere har kjøpt? Slik at dere kan bygge om noen år? Det er litt lurt å tenke over hvordan hverdagen deres er nå og om den tåler husbygging itillegg. Selv om dere setter bort alt, blir det fortsatt mye styr. Så om hverdagen deres nå er på kantn av hva som er ok, ville jeg tenkt meg nøye gjennom å bygge hus. Så om økonomien tillater dere å beholde tomten og kan kjøpe det lille huset ville jeg muligens ha gjort det slik at husbygging kan skje når ungene er litt større og ikke krever så mye. Ja, det blir mye flytting og slikt men det er mulig det er verdt det. Små barn nåre sjøen er kanskje ikke alltid det mest gunstige heller, så da kan det være lurt å bo ett annet sted når de er små. Selv hadde jeg aldri orket å bygge hus når ungene er små, da tror jeg hverdagen hadde blitt for krevende. Med to tette barn så har hverdagen og flytting inn i hus vært mer enn nok. Vi har tilgang på hytte rett ved sjøen og jeg vet det har fordeler og ulemper. Med små barn er en alltid mer på vakt når ungene er ute, kanskje ikke bevist men en er det. Vips så sparker de en ball ned til vannet og de tenker ikke over at de ikke skal gå ned der uten å siifra. Så tenk litt over hva hverdagen deres også tåler ikke bar økonomien. Anonymous poster hash: 004fa...63d Godt poeng. Det blir jo en tøffere hverdag en stund når byggingen pågår, ingen tvil om det. Jeg har også bekymret meg litt for det med sjøen og små barn, men her vi bor nå er det enda verre, med en bilvei som går rett forbi vår innkjørsel, uten fortau eller overgangsfelt! Vi kjøpte før vi fikk barn og tenkte ikke så mye over slikt.... så her vi bor nå får ikke ungene gå ut i hagen en gang uten av vi er med. Vi har mulighet til å kjøpe hus og samtidig beholde tomten, det vil vel gå ut på det samme som om vi bygger et hus på tomten tenker jeg. Men ja, skal tenke over det med kombinasjonen småbarn og husbygging, selv om det er mange som har klart det også! Anonymous poster hash: b9994...376
Anonym bruker Skrevet 4. september 2016 #30 Skrevet 4. september 2016 Ville ventet med å bygge til jeg visste mer om nabolaget ved tomten. Noen venner bygget i et nytt felt og ønsker å flytte nå, etter ca tre år - fordi det omtrent ikke er andre barn i nabolaget. Anonymous poster hash: 57b3a...3c4 Vi kjenner til nabolaget sånn sett, vi kjenner allerede flere som har bygd der og som bor i nærheten. En miks av alle livsfaser og aldersgrupper der. Selv om det er enda mer venner og kjente ved det andre huset. Anonymous poster hash: b9994...376
Anonym bruker Skrevet 4. september 2016 #31 Skrevet 4. september 2016 Dersom dere bygger og synes dere må spare for mye i hverdagen, er det jo fortsatt mulig å selge huset igjen. Huset vil sannsynligvis være mer verdt enn det dere betalte for det. Anonymous poster hash: 96776...d57 Det er jo sant! Sikkert ekstra tungt å selge når huset er bygd, men det er jo en utvei om det skulle bli for tøft Anonymous poster hash: b9994...376
Løvetanner Skrevet 4. september 2016 #32 Skrevet 4. september 2016 Jeg hadde bygd drømmehuset:) Kan dere få lånet med så lang nedbetalingstid som mulig? Og etterhvert som årene går vil dere antageligvis tjene mer, huset blir mer verdt, kanskje dere kan refinansiere og få lavere rente? Dere kan også legge opp et stramt budsjett i starten og heller justere på det etterhvert. Spar hver måned til ferie? Og hvis dere finner ut at det ikke er verd det, at dere bor dere ihjel og savner å ha bedre økonomi, så har dere jo muligheten til å selge huset og flytte til noe mindre og rimeligere (selv om det sikker blir vanskelig). Da har dere prøvd. Selger dere tomta uten å prøve tror jeg dere alltid vil lure på hvordan det hadde vært.
Anonym bruker Skrevet 4. september 2016 #33 Skrevet 4. september 2016 Det er jo sant! Sikkert ekstra tungt å selge når huset er bygd, men det er jo en utvei om det skulle bli for tøft Anonymous poster hash: b9994...376 Det er ikke sikkert dere får så mye igjen for huset som det koster å bygge. For det første blir huset bygget etter akkurat deres ønsker. Det kan medføre en del kostnader som andre ikke er villige til å betale for. For det andre faller verdien på et nytt hus med mange prosent i det øyeblikket det ikke er helt nytt lenger. Anonymous poster hash: c9fb5...0b7
Anonym bruker Skrevet 4. september 2016 #34 Skrevet 4. september 2016 Bygg for all del nytt ! Få det bare til. Gamle hus er bare herk og kaos . Dyr strøm, kaldt og dårlig inneklima. Ikke noe er som et helt nytt hus Anonymous poster hash: ad45e...850
Anonym bruker Skrevet 4. september 2016 #35 Skrevet 4. september 2016 Bygg for all del nytt ! Få det bare til. Gamle hus er bare herk og kaos . Dyr strøm, kaldt og dårlig inneklima. Ikke noe er som et helt nytt hus Anonymous poster hash: ad45e...850 Søsteren min har bygget nytt. Det er trøbbel hele tiden. Varmepumpa stopper, vinduet lar seg ikke åpne, benkeplate går en sprekk, ventilasjonsanlegget hår amok, innkjørselen blir et Baseng mår det regner osv. Huset vårt er gammelt og har sine feil, men det er mye mindre styr enn hos min søster. Nye hus kommer nesten bestandig med feil og mangler som man oppdager og fikser de første årene. Anonymous poster hash: c9fb5...0b7
Anonym bruker Skrevet 4. september 2016 #36 Skrevet 4. september 2016 Hvorfor kan dere ikke bygge med hybelleilighet? Nå vet jeg ikke hvor tomten er, men her (innenlands på Sørøst-landet) ville en ny hybelleilighet på 50 kvm blitt utleid for 10 000. Det er tilsvarer pr. sept- 16 et lån på 2,5 millioner. Verdt å tenke på Anonymous poster hash: 31b2c...448
Anonym bruker Skrevet 4. september 2016 #37 Skrevet 4. september 2016 Jeg lurer på hva dere ville gjort? Vi eier en superfin tomt, som var veldig dyr, og har planlagt å bygge hus på den. Men, pga at hele prosjektet blir helt i toppsjiktet av hva vi klarer økonomisk, så vegrer vi oss litt. Nå ligger et hus til salgs som er på en liten tomt i et tettere nabolag, huset er ikke så stort, men på en måte akkurat nok - ikke noe ekstra. Kanskje litt små rom, og ingen mulighet for utbygging heller. Men, økonomisk blir det jo en helt annen situasjon. Vi har barn og både tomten og dette huset er i "riktig" nabolag. Dilemmaet er jo om vi skal si fra oss drømmen om drømmehuset, eller om vi skal gå tilbake noen hakk og ha et hus som er helt ok og en økonomi som er litt bedre.. Hva ville dere ha gjort? Anonymous poster hash: b9994...376 Drømmetomta og drømmehuset helt definitivt. Men... Er det ingenting man kan gjøre for å kutte ned på kostnadene? Bygge et mindre hus der og oppgradere det til drømmehuset om 15 år? Anonymous poster hash: 55188...431
Anonym bruker Skrevet 4. september 2016 #38 Skrevet 4. september 2016 Hadde uten tvil valgt drømmehuset! Hus er viktig! Hadde glatt ofret de neste års ferier for et nytt hus. Må ikke ta alt på en gang heller. Nytt hus er ekstremt deilig og Anonymous poster hash: 5a9cb...ffc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå