Anonym bruker Skrevet 4. september 2016 #1 Skrevet 4. september 2016 Jeg lurer på hva dere ville gjort? Vi eier en superfin tomt, som var veldig dyr, og har planlagt å bygge hus på den. Men, pga at hele prosjektet blir helt i toppsjiktet av hva vi klarer økonomisk, så vegrer vi oss litt. Nå ligger et hus til salgs som er på en liten tomt i et tettere nabolag, huset er ikke så stort, men på en måte akkurat nok - ikke noe ekstra. Kanskje litt små rom, og ingen mulighet for utbygging heller. Men, økonomisk blir det jo en helt annen situasjon. Vi har barn og både tomten og dette huset er i "riktig" nabolag. Dilemmaet er jo om vi skal si fra oss drømmen om drømmehuset, eller om vi skal gå tilbake noen hakk og ha et hus som er helt ok og en økonomi som er litt bedre.. Hva ville dere ha gjort? Anonymous poster hash: b9994...376
Anonym bruker Skrevet 4. september 2016 #2 Skrevet 4. september 2016 Droppet drømmehuset og det blir knappt økonomisk! Ingenting er kjipere enn å måtte snu på kronene og aldri kunne ta ferien dere ønsker isv Anonymous poster hash: 14908...08a
Anonym bruker Skrevet 4. september 2016 #3 Skrevet 4. september 2016 Hvordan er nabolaget til drømme tomten? Må dere selge den tomten hvis dere flytter inn i minste huset? Anonymous poster hash: d01b6...251
Anonym bruker Skrevet 4. september 2016 #4 Skrevet 4. september 2016 Det er viktig å ikke bo seg i hel, men det er også viktig å trives. Kan fort bli sånn at dersom dere kjøper det mindre huset så tenker dere på hvordan det kunne blitt dersom dere hadde bygget og irriterer dere over ting med huset. Kan dere bygge med utleiedel? Har dere utsikter for bedre økonomi med tiden? Eksempelvis barn som flytter ut, økt inntekt eller lignende? Anonymous poster hash: 4bff6...68a
Anonym bruker Skrevet 4. september 2016 #5 Skrevet 4. september 2016 Vi har vært i ca. samme situasjon, vi har bestemt oss for å bygge drømmehuset. Økonomien blir ikke for ille, vi har fortsatt såpass at vi kan unne oss ting, men vi må gi slipp på dyre (u)vaner. Vi hadde aldri gjort det dersom det hadde gått utover "hverdagsøkonomien". For oss er god mat viktig og kunne unne seg ekstra kos i helgene. Anonymous poster hash: 2e332...553
Anonym bruker Skrevet 4. september 2016 #6 Skrevet 4. september 2016 Takk for svar dere! Nabolaget til denne drømmetomten er et helt nytt boligfelt, ved sjøen, veldig rolig og fint. I nærhet av skole, butikk etc. Vi får ikke finere tomt, men som sagt så kostet den også. Det litt mindre huset ligger i et mer etablert nabolag, masse unger og fremdeles ganske rolig. Det er enebolig i rekke, så tettere på naboene (men fortsatt ganske skjermet, og utsikt mot skog så ingen innsyn). Vi kan ikke bygge med utleiedel, jeg er usikkert på om det hadde vært smart i dette nabolaget. Barna er små så det er lenge til de flytter ut, men det blir jo billigere når vi slipper barnehage og sfo etterhvert, det tar jo en del av inntekten. Jeg er redd for at jeg kommer til å irritere meg over de smarte løsningene (synes jeg selv iallefall :D) vi har tegnet inn i det nye huset men som vi ikke får i dette litt mindre huset. Det er ikke lett å avgjøre! Vi har også litt press på oss siden vi trenger å flytte, vi har liten plass her vi bor nå, og det er et godt stykke unna skole (bussavstand). Minste huset er forresten på 140kvm, det vi selv bygger vil bli på 170kvm (vi er ikke ute etter så stort hus, bare smart). Anonymous poster hash: b9994...376
Anonym bruker Skrevet 4. september 2016 #7 Skrevet 4. september 2016 Vi har vært i ca. samme situasjon, vi har bestemt oss for å bygge drømmehuset. Økonomien blir ikke for ille, vi har fortsatt såpass at vi kan unne oss ting, men vi må gi slipp på dyre (u)vaner. Vi hadde aldri gjort det dersom det hadde gått utover "hverdagsøkonomien". For oss er god mat viktig og kunne unne seg ekstra kos i helgene. Anonymous poster hash: 2e332...553 Så bra for dere da! Spennende å bygge helt nytt! Det er vanskelig å vite synes jeg, hva som egentlig blir sluttregningen. Vi vil nok heller ikke bygge om det går utover hverdagsøkonomien, men vi har jo gått en stund nå med både hus og tomt, og følt på hvordan det blir. Og det går rundt, vi har også nok til ekstra kos i helgene, men hobbyer og reiser blir det mindre av, noe vi egentlig har begynt å savne litt nå. Lykke til med bygging! Anonymous poster hash: b9994...376
februarprins2013 Skrevet 4. september 2016 #8 Skrevet 4. september 2016 hadde gjort det som var best for økonomien
Anonym bruker Skrevet 4. september 2016 #9 Skrevet 4. september 2016 Det blir ikke billigere når du slipper sfo og barnehage, ungene blir tilsvarende dyrere i drift, så du kan ikke regne med det. Våre barn går nå i 4. 7. og 10.klasse og vi har ikke bedre råd enn da de gikk i barnehagen Vi bor oss ihjel og selv om vi har stort hus, stor tomt og utsikt til sjøen er det ikke verdt det. Jeg hadde heller bodd i et rekkehus og hatt bedre råd Anonymous poster hash: ef6ec...be9
Anonym bruker Skrevet 4. september 2016 #10 Skrevet 4. september 2016 Ville bygd nytt, men kanskje ikke det dyreste og flotteste. Ville spart på innredning, gulv, fliser osv. Anonymous poster hash: 08f63...a6b
Anonym bruker Skrevet 4. september 2016 #11 Skrevet 4. september 2016 Vi bygger og jeg gleder meg til å flytte, men jeg ser lengselsfullt på en tomannsbolig vi kunne fått for en million mindre. Min far er økonom og mener boligen ikje er en utgift, men en investering. Han har nok rett. Anonymous poster hash: 4f787...542
Anonym bruker Skrevet 4. september 2016 #12 Skrevet 4. september 2016 Det blir ikke billigere når du slipper sfo og barnehage, ungene blir tilsvarende dyrere i drift, så du kan ikke regne med det. Våre barn går nå i 4. 7. og 10.klasse og vi har ikke bedre råd enn da de gikk i barnehagen Vi bor oss ihjel og selv om vi har stort hus, stor tomt og utsikt til sjøen er det ikke verdt det. Jeg hadde heller bodd i et rekkehus og hatt bedre råd Anonymous poster hash: ef6ec...be9 Er det sant? Det er jo litt å tenke på faktisk. Vi trenger ikke mye for å ha det bra, og er ikke glad i luksus og slikt, men likevel er det noe med det når vi har tomten og drømmen innen rekkevidde. Er det slik at dere må spare til alt, og ikke kan unne dere noe ekstra? Vi tenker jo nå at "det skal vi klare", men det er lett å tenke det på forhånd, det er noe annet å leve i det kanskje.. Anonymous poster hash: b9994...376
Anonym bruker Skrevet 4. september 2016 #13 Skrevet 4. september 2016 Vi skal bygge på huset nå, det er i toppsjiktet av budsjettet allerede, men satser på at det ikke blir så veldig mye dyrere enn planlagt. Har fått ganske detaljert prisoverslag og vært i mange samtaler med byggfirmaet som vet hva vi har i budsjett. De har kommer med løsninger for å holde budsjettet nede og. Er ikke krise hvis det går litt over egentlig, bare vi som har satt et budsjett for oss selv. Vil ikke bo oss i hjel, så derfor håper jeg jeg vi klarer å holde det nogen lunde. Går jo an å spare inn på inventaret hvis man ser at budsjettet sprekker. Har noen reserveløsninger i bakhånd hvis det skulle skje. IKEA-kjøkken, droppe spotter i taket, Smartpanel, billigere parkett og fliser enn vi hadde planlagt. Og gjøre enkelte ting selv for å holde budsjettet nede, som f.eks maling og legge gulv, sette opp veggplater. Anonymous poster hash: 9d1ec...dec
Anonym bruker Skrevet 4. september 2016 #14 Skrevet 4. september 2016 Vi bygger og jeg gleder meg til å flytte, men jeg ser lengselsfullt på en tomannsbolig vi kunne fått for en million mindre. Min far er økonom og mener boligen ikje er en utgift, men en investering. Han har nok rett. Anonymous poster hash: 4f787...542 Gjør du? Ja han har vel rett i at det er en investering, men det er jo likefullt en utgift hver mnd. Men nytt er nytt og færre utgifter på sikt! Så mange for og imot på begge sider.... jeg tror jeg leter etter et fasitsvar som ikke finnes. Men det blir bra å flytte inn i helt nytt hus da :) Anonymous poster hash: b9994...376
Anonym bruker Skrevet 4. september 2016 #15 Skrevet 4. september 2016 Vi skal bygge på huset nå, det er i toppsjiktet av budsjettet allerede, men satser på at det ikke blir så veldig mye dyrere enn planlagt. Har fått ganske detaljert prisoverslag og vært i mange samtaler med byggfirmaet som vet hva vi har i budsjett. De har kommer med løsninger for å holde budsjettet nede og. Er ikke krise hvis det går litt over egentlig, bare vi som har satt et budsjett for oss selv. Vil ikke bo oss i hjel, så derfor håper jeg jeg vi klarer å holde det nogen lunde. Går jo an å spare inn på inventaret hvis man ser at budsjettet sprekker. Har noen reserveløsninger i bakhånd hvis det skulle skje. IKEA-kjøkken, droppe spotter i taket, Smartpanel, billigere parkett og fliser enn vi hadde planlagt. Og gjøre enkelte ting selv for å holde budsjettet nede, som f.eks maling og legge gulv, sette opp veggplater. Anonymous poster hash: 9d1ec...dec Om vi i det hele tatt skal bygge så blir det ikea på både bad og kjøkken, plater på vegg og belegg på gulv. Kanskje lurere å budsjettere for dyrere løsninger og så trekke ut etterhvert Lykke til med bygging! Anonymous poster hash: b9994...376
Anonym bruker Skrevet 4. september 2016 #16 Skrevet 4. september 2016 Bygg huset på den fine tomten. Hadde ikke tvilt Anonymous poster hash: d01b6...251
Anonym bruker Skrevet 4. september 2016 #17 Skrevet 4. september 2016 Hadde bygget:) Tatt smarte valg, finnes blant annet mange fine veggplater til bad til en rimelig penge.Noen naboer av oss pusset just opp badet med slike og det ble knallfint. Sitter selv og sikler på drømmetomta men tror ikke vi har råd enda:(( Anonymous poster hash: 42264...695
Anonym bruker Skrevet 4. september 2016 #18 Skrevet 4. september 2016 Hadde bygget drømmehuset på drømmetomten! Ellers hadde jeg selv alltid tenkt på huset og yvordan det kunne ha vært mens jeg irriterte meg over dårlige løsninger i det gamle huset. Anonymous poster hash: 96776...d57
Anonym bruker Skrevet 4. september 2016 #19 Skrevet 4. september 2016 Og om du bygger selv trenger du ikke ferdigstille alle rommene med en gang. Bad nr2, loftsstue osv kan fint vente en stund Anonymous poster hash: 08f63...a6b
Anonym bruker Skrevet 4. september 2016 #20 Skrevet 4. september 2016 Jeg hadde kjøpt det litt mindre huset. Barna blir ikke billigere etter hvert. De blir derimot mye dyrere. Å bygge hus blir bestandig dyrere enn beregnet. Det oppstår bestandig uforutsette problemer. Jeg ville helst ikke flyttet inn i et helt nytt boligområde. Et etablert område med en god miks av ulike mennesker synes jeg er hyggeligere enn et sted der alle er nyinnflyttede og ofte i nesten samme livssituasjon. Anonymous poster hash: c9fb5...0b7
Anonym bruker Skrevet 4. september 2016 #21 Skrevet 4. september 2016 Vi bygger og jeg gleder meg til å flytte, men jeg ser lengselsfullt på en tomannsbolig vi kunne fått for en million mindre. Min far er økonom og mener boligen ikje er en utgift, men en investering. Han har nok rett. Anonymous poster hash: 4f787...542 Det er klart et hus kan sees på som en investering, men det er ikke nødvendig vis en god investering. Anonymous poster hash: c9fb5...0b7
Anonym bruker Skrevet 4. september 2016 #22 Skrevet 4. september 2016 Tusen takk for alle svar!! Dette blir litt av en tankeprosess merker jeg, så det er veldig fint å høre andres meninger! Man blir liksom så redd for å ta et så stort valg, og så angre i ettertid, men fasitsvaret finner man jo ikke uansett hvor mye man leter :) Anonymous poster hash: b9994...376
Anonym bruker Skrevet 4. september 2016 #23 Skrevet 4. september 2016 Dersom dere bygger og synes dere må spare for mye i hverdagen, er det jo fortsatt mulig å selge huset igjen. Huset vil sannsynligvis være mer verdt enn det dere betalte for det. Anonymous poster hash: 96776...d57
Anonym bruker Skrevet 4. september 2016 #25 Skrevet 4. september 2016 Dersom dere bygger og synes dere må spare for mye i hverdagen, er det jo fortsatt mulig å selge huset igjen. Huset vil sannsynligvis være mer verdt enn det dere betalte for det.Anonymous poster hash: 96776...d57 Med mindre dere bygger langt ute på bygden da hvor boligprisene er veldig lave. Anonymous poster hash: 96776...d57
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå