Anonym bruker Skrevet 4. september 2016 #51 Skrevet 4. september 2016 Eg har hatt namnefest for alle mine born utan nokon seremoni, fordi eg syns det faktisk er verdt å samle familien for å feire eit nytt menneske som skal vere ein del av deira liv og. Eg kan love deg at det ikkje var gjort for presangar sin del (viss vi hadde tenkt slik hadde vi brukt pengane vi brukte på mat pynt osb til gåver, hadde fått mykje meir då😂) Men vi har hatt koseleg festar der alle har fått helse på den nye babyen og kvarandre. Når det kjem til konfirmasjon ville eg nok ikkje følt meg komfortabel med å gjere dette utan nokon seremoni, eg reknar med ungane kjem til å konfirmere seg humanistisk, om dei ikkje sjølv vil noko anna. Men då er dei blitt så store at eg synest dei skal lære noko av det. Eg konfirmerte meg sjølv humanistisk og lærde mykje på kurset i førekant av konfirmasjonen. Reknar med dei som konfirmerer seg i kyrkja og diskuterer korleis ein best kan leve liva sine og kva det betyr å bli vaksen i tillegg til å lære om kristendommen og å gå i kyrkje. Anonymous poster hash: 08ccc...e5e Hvem inviterer du på en navnefest som ikke har fått helsa på babyen før festen? Det blir jo som få feire bryllup med fest og gaver, uten å gifte seg, fordi alle skal få hilse på den nye kjæresten. Anonymous poster hash: 3bb1f...ccb
Anonym bruker Skrevet 4. september 2016 #52 Skrevet 4. september 2016 Hvem inviterer du på en navnefest som ikke har fått helsa på babyen før festen? Det blir jo som få feire bryllup med fest og gaver, uten å gifte seg, fordi alle skal få hilse på den nye kjæresten. Anonymous poster hash: 3bb1f...ccb Mener du at et nytt liv ikke er verdt å feire? Anonymous poster hash: 4d747...97f
Anonym bruker Skrevet 4. september 2016 #53 Skrevet 4. september 2016 Mener du at et nytt liv ikke er verdt å feire? Anonymous poster hash: 4d747...97f Du kaller det jo en navnefest så da feirer du jo navnet? Regner med det holdes hemmelig og avsløres på denne dpesielle festen? Nytt liv er alltid velkomment. Man feirer jo fødselsdager. Kan man ikke invitere til middag uten å måtte dikte opp en fest? Bør man da feire bryllup med fest når man får ny kjæreste? Uten å gifte seg selvsagt! Man vil jo feire kjærligheten! Og la alle få møte den nye kjæresten. Jeg feirer ikke ID og dikter heller ikke opp min egen feiring denne dagen selv om flere av vennene mine feirer ID. De feirer ikke jul som oss, men de inviterer ofte til familiemiddag den 24.12 og kaller det familiemiddag. Anonymous poster hash: 3bb1f...ccb
Bringebæret Skrevet 4. september 2016 #54 Skrevet 4. september 2016 Du kaller det jo en navnefest så da feirer du jo navnet? Regner med det holdes hemmelig og avsløres på denne dpesielle festen? Nytt liv er alltid velkomment. Man feirer jo fødselsdager. Kan man ikke invitere til middag uten å måtte dikte opp en fest? Bør man da feire bryllup med fest når man får ny kjæreste? Uten å gifte seg selvsagt! Man vil jo feire kjærligheten! Og la alle få møte den nye kjæresten. Jeg feirer ikke ID og dikter heller ikke opp min egen feiring denne dagen selv om flere av vennene mine feirer ID. De feirer ikke jul som oss, men de inviterer ofte til familiemiddag den 24.12 og kaller det familiemiddag. Anonymous poster hash: 3bb1f...ccb Men i all verden da, så la oss invitere til lunsj for å feire den nye babyens ankomst til verden og kalle det "velkommen til verden lunsj". Spiller det noen rolle hva man kaller denne sammenkomsten?? Det blir uansett samme greia.
Anonym bruker Skrevet 4. september 2016 #55 Skrevet 4. september 2016 Men i all verden da, så la oss invitere til lunsj for å feire den nye babyens ankomst til verden og kalle det "velkommen til verden lunsj". Spiller det noen rolle hva man kaller denne sammenkomsten?? Det blir uansett samme greia. Du svarte ikke på brylluoskommentaren? Om man har konfirmasjon uten sermoni og dåp/navnefest uten sermoni hvorfor er det da ikke greit å invitere til bryllup uten å gifte seg? Anonymous poster hash: 3bb1f...ccb
Anonym bruker Skrevet 4. september 2016 #56 Skrevet 4. september 2016 Mener du at et nytt liv ikke er verdt å feire? Anonymous poster hash: 4d747...97f Mange som har store familier spredt utover landet. En liten fest for den lille er en ypperlig anledning for familie og venner utenbys fra til å ta seg en tur. Eller skal kanskje ikke tanter og onkler som bor langt unna få komme, fordi de ikke bor nærme nok til å hilse på rett etter fødsel? Jøsses.... Anonymous poster hash: 6ecf6...7e6
Anonym bruker Skrevet 4. september 2016 #57 Skrevet 4. september 2016 Du svarte ikke på brylluoskommentaren? Om man har konfirmasjon uten sermoni og dåp/navnefest uten sermoni hvorfor er det da ikke greit å invitere til bryllup uten å gifte seg? Anonymous poster hash: 3bb1f...ccb Jeg er ikke den du spurte, men kan svare på det. Et giftemål inneholder juridiske plikter og annsvar nedfelt i Norges lover. Det gjør det ikke med dåp,navnefest, konfirmasjon eller andre vanlige fester. Anonymous poster hash: 5b559...589
Bringebæret Skrevet 4. september 2016 #58 Skrevet 4. september 2016 Du svarte ikke på brylluoskommentaren? Om man har konfirmasjon uten sermoni og dåp/navnefest uten sermoni hvorfor er det da ikke greit å invitere til bryllup uten å gifte seg? Anonymous poster hash: 3bb1f...ccb Den bryllupskommentaren din var ikke verdt å kommentere. Men ok, kan gjøre det jeg...ser ikke problemet med å holde en fest for at folk skal få møte den nye typen. Ordet bryllup blir uansett ikke nevnt. På samme måte som ordet konfirmasjon eller dåp ikke blir brukt ved alternative fester. Når ble det galt å holde fest når man føler for å feire? Spiller det noen rolle for ditt liv om noen familier vil feire mer enn andre? Jeg har selv en stor familie som mer enn gjerne finner på en grunn til å holde et selskap eller en fest. Om så det er navnfest, første soldag, nyttkjøkkenfest eller gudnåerdetlengesidenvitraffhverandrefest. Spiller liten rolle så lenge vi treffes. Mitt liv vil jeg si er rikere pga disse fantastiske sosiale sammenkomstene vi har. Uavhengig av hva man kaller festen. Så kjør på med den festen du vil Man lever bare en gang, bruk så liten tid som mulig på å bekymre seg for hva andre mener.
Anonym bruker Skrevet 4. september 2016 #59 Skrevet 4. september 2016 Du svarte ikke på brylluoskommentaren? Om man har konfirmasjon uten sermoni og dåp/navnefest uten sermoni hvorfor er det da ikke greit å invitere til bryllup uten å gifte seg? Anonymous poster hash: 3bb1f...ccb Det forekommer da også! Særlig hos hippie-generasjonen, som ikke trodde på formelt ekteskap. Feire kjærligheten kan man likevel. Anonymous poster hash: 8dc3a...3fd
Anonym bruker Skrevet 4. september 2016 #60 Skrevet 4. september 2016 Men i all verden da, så la oss invitere til lunsj for å feire den nye babyens ankomst til verden og kalle det "velkommen til verden lunsj". Spiller det noen rolle hva man kaller denne sammenkomsten?? Det blir uansett samme greia. Vi gjorde akkurat dette og hadde ikke forventet at noen hadde med gaver. Alle inviterte kom med gaver tilsvarende dåp /navnefest... Anonymous poster hash: dce4d...285
Anonym bruker Skrevet 4. september 2016 #61 Skrevet 4. september 2016 Vi gjorde akkurat dette og hadde ikke forventet at noen hadde med gaver. Alle inviterte kom med gaver tilsvarende dåp /navnefest... Anonymous poster hash: dce4d...285 Vi skal også gjøre det. Vil noen ha med gaver så er det koselig, men det er absolutt ikke noe som forventes. Vi kommer heller ikke til å dele ut noen ønskeliste. Anonymous poster hash: 6ecf6...7e6
Bringebæret Skrevet 4. september 2016 #62 Skrevet 4. september 2016 En liten digresjon, men har lurt litt. Ble invitert i sølvbryllupsfest. Kjempe koselig. Men sammen med invitasjonen lå også en ønskeliste. Er det normalt å forvente gave til sølvbryllupet sitt? Ønskene var på slike ting som serviset de sparer på, glass, kjeler, vaser etc. Endte med at de fikk vanvittig mye gaver. Dette er også mennesker uten lån, gode jobber og endel på bok...
Anonym bruker Skrevet 4. september 2016 #63 Skrevet 4. september 2016 En liten digresjon, men har lurt litt. Ble invitert i sølvbryllupsfest. Kjempe koselig. Men sammen med invitasjonen lå også en ønskeliste. Er det normalt å forvente gave til sølvbryllupet sitt? Ønskene var på slike ting som serviset de sparer på, glass, kjeler, vaser etc. Endte med at de fikk vanvittig mye gaver. Dette er også mennesker uten lån, gode jobber og endel på bok... Det syns jeg faktisk er mye mer smakløst. En 15-åring tjener ikke penger selv. Men to voksne som har vært etablert i 25 år må da klare å dekke sine egne behov. Anonymous poster hash: 8dc3a...3fd
Anonym bruker Skrevet 4. september 2016 #64 Skrevet 4. september 2016 Helt greit men da venter gutten til han blir 18. Anonymous poster hash: ab334...9b7
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2019 #65 Skrevet 5. februar 2019 Jeg er selv en ungdom som fyller 15 i år. Skulle egentlig konfirmere meg borgerlig, men fant ut at konfirmasjon ikke er noe for meg. Det at flere av dere sitter å skriver at det blir "feil" å feire en fest for det er ganske ekkelt å lese. Jeg selv er ganske nervøs for hvordan slekta mi kommer til å reagere ettersom mine to andre søsken har konfirmert seg, å begge gjorde det kristelig. Jeg vil ikke at slekta mi skal bli skuffet, men blir jo ganske nervøs når alle skriver "det å ha fest uten å konfirmere seg er det samme som å ha bryllup uten å gifte seg" . Dette er jo overhodet ikke riktig å si. Min nærmeste familie er stolt av meg for at jeg klarer å ta mine egne valg, å jeg valgte selv å konfirmere meg ettersom jeg ikke er troende. Å jeg synes ikke at jeg skal konfirmere meg å bruke 1000-4000kr på et kurs som ikke kommer til å bety noe for meg. Å det å skrive at å kalle noe navnefest er feil, kan man ikke bare få gjøre det man vil? Det er ikke obligatorisk å ha dåp for barnet ditt. STOPP OKEY?? Hvis du selv synes det er feil å ha fest ikke ha det okey? Det er kanskje riktig for noen andre. Anonymkode: 20487...41d
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2019 #66 Skrevet 5. februar 2019 På 2.9.2016 den 14.35, Anonym bruker skrev: Det er grådig, uoppdragent og helt uakseptabelt å holde "konfirmasjonsselskap" uten at det er noen konfirmant. Hva blir det neste? Samboere som holder bryllupsfest uren å gifte seg? Anonymous poster hash: 1930a...416 Akkurat samme tenkte jeg. Det blir samme som å ha bryllupsfest uten å gifte seg. Tøv! Enten konfirmerer man seg eller så har man en vanlig 15 års bursdag, om man vil markere at man blir 15. Konfirmasjonsfest uten konfirmasjon blir helt feil. Anonymkode: e3a9b...447
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2019 #67 Skrevet 5. februar 2019 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er selv en ungdom som fyller 15 i år. Skulle egentlig konfirmere meg borgerlig, men fant ut at konfirmasjon ikke er noe for meg. Det at flere av dere sitter å skriver at det blir "feil" å feire en fest for det er ganske ekkelt å lese. Jeg selv er ganske nervøs for hvordan slekta mi kommer til å reagere ettersom mine to andre søsken har konfirmert seg, å begge gjorde det kristelig. Jeg vil ikke at slekta mi skal bli skuffet, men blir jo ganske nervøs når alle skriver "det å ha fest uten å konfirmere seg er det samme som å ha bryllup uten å gifte seg" . Dette er jo overhodet ikke riktig å si. Min nærmeste familie er stolt av meg for at jeg klarer å ta mine egne valg, å jeg valgte selv å konfirmere meg ettersom jeg ikke er troende. Å jeg synes ikke at jeg skal konfirmere meg å bruke 1000-4000kr på et kurs som ikke kommer til å bety noe for meg. Å det å skrive at å kalle noe navnefest er feil, kan man ikke bare få gjøre det man vil? Det er ikke obligatorisk å ha dåp for barnet ditt. STOPP OKEY?? Hvis du selv synes det er feil å ha fest ikke ha det okey? Det er kanskje riktig for noen andre. Anonymkode: 20487...41d Men det er jo det. Anonymkode: 39a2e...e8d
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2019 #68 Skrevet 5. februar 2019 47 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er selv en ungdom som fyller 15 i år. Skulle egentlig konfirmere meg borgerlig, men fant ut at konfirmasjon ikke er noe for meg. Det at flere av dere sitter å skriver at det blir "feil" å feire en fest for det er ganske ekkelt å lese. Jeg selv er ganske nervøs for hvordan slekta mi kommer til å reagere ettersom mine to andre søsken har konfirmert seg, å begge gjorde det kristelig. Jeg vil ikke at slekta mi skal bli skuffet, men blir jo ganske nervøs når alle skriver "det å ha fest uten å konfirmere seg er det samme som å ha bryllup uten å gifte seg" . Dette er jo overhodet ikke riktig å si. Min nærmeste familie er stolt av meg for at jeg klarer å ta mine egne valg, å jeg valgte selv å konfirmere meg ettersom jeg ikke er troende. Å jeg synes ikke at jeg skal konfirmere meg å bruke 1000-4000kr på et kurs som ikke kommer til å bety noe for meg. Å det å skrive at å kalle noe navnefest er feil, kan man ikke bare få gjøre det man vil? Det er ikke obligatorisk å ha dåp for barnet ditt. STOPP OKEY?? Hvis du selv synes det er feil å ha fest ikke ha det okey? Det er kanskje riktig for noen andre. Anonymkode: 20487...41d Å bli femten er ikke en prestasjon. Så en fest med gaver etc uten å ha en seremoni hadde vi aldri kommet på. Anonymkode: ffdf9...56c
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2019 #69 Skrevet 5. februar 2019 På 4.9.2016 den 11.15, Bringebæret skrev: En liten digresjon, men har lurt litt. Ble invitert i sølvbryllupsfest. Kjempe koselig. Men sammen med invitasjonen lå også en ønskeliste. Er det normalt å forvente gave til sølvbryllupet sitt? Ønskene var på slike ting som serviset de sparer på, glass, kjeler, vaser etc. Endte med at de fikk vanvittig mye gaver. Dette er også mennesker uten lån, gode jobber og endel på bok... Jøss. Alle sølvbryllup jeg har vært i har vært en fest, ikke en gavelisteanledning. Anonymkode: ffdf9...56c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå