Gå til innhold

Er det vanlig å ha kun konfirmasjonsselskap uten noen organisert seremoni?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det ene søskenbarnet mitt hadde en ekstra stor feiring av 15-årsdagen sin in stedet, men han kalte det ikke konfirmasjon. Det synes jeg er helt greit. Å kalle det konfirmasjonsselskap uten at det er en konfirmasjon er ikke greit, synes jeg.

Anonymous poster hash: 33550...ab7

Skrevet

Jeg er så bastant at jeg mener at enten konfirmerer man dåpen i kirken, eller så lar man være. Jeg ser på borgerlig "konfirmasjon" som en oppkonstruert seremoni kun med det å få gaver som motivasjon.

Jeg sier ikke at opplegget til HEF ikke har noe for seg, de tar opp mange viktige emner, men jeg mener at det å kalle det en konfirmasjon er helt feil.

Fra gammelt av var også konfirmasjonen en markering av at man gikk inn i voksenverdenen. Skulle man hatt noe tilsvarende i dag burde det vært når man ble myndig. Eller 25;)

Anonymous poster hash: 02983...9f1
Skrevet

Nei det er ikke vanlig her ihvertfall

Jeg er 42 år gammel, har hatt konfirmasjon for eget barn og mange av mine venner har hatt konfirmasjon for sine, aldri hørt om noen som har fest uten først å ha blitt konfirmert.

I mine øyne en veldig rar ting å gjøre, da får man heller slå litt på stortromma og ha en skikkelig familiefest når de fyller 16 eller 18

Anonymous poster hash: d211d...1c5

Skrevet

Nå har jeg bare skumma gjennom, men hva i all verden har konfirmasjon med at man snart er ferdig med grunnskolen å gjøre?? For det første er konfirmasjonen i 9.klasse, altså er det rundt halvannet år igjen av grunnskolen. For det andre;

https://no.wikipedia.org/wiki/Konfirmasjon

Anonymous poster hash: 77adb...a02
Skrevet

Takk for gode svar alle sammen. Ser de fleste av dere deler min oppfatning og det var godt for meg å høre. I kveld har vi hatt en god samtale rundt temaet konfirmasjon og hva det innebærer og min sønn har selv funnet ut at han vil konfirmere seg på helt tradisjonelt vis i den lokale kirken. Heldigvis.

So case closed :)

Tusen takk for vettuge svar!

HI

Anonymous poster hash: 82b5d...d61
Skrevet

Håpløst å sammenligne dåp og navnfest. Vi skal ha sistnevnte, ikke for å få gaver, men for at familie og venner man ikke treffer så ofte skal få treffe babyen. Er det virkelig feil å ville markere en stor begivenhet? Når det gjelder konfirmasjon vs "voksenfest" så ville jeg heller hatt en større fest når ungdommen blir myndig. Da har man jo noe å feire. Hadde jeg selv blitt bedt i en "voksenfest" av en ungdom som verken konfirmerte seg kristelig eller humanetisk hadde jeg blitt rimelig paff og sterkt vurdert min deltagelse...

Jeg ser virkelig ikke forskjellen.

Skrevet

Jeg er så bastant at jeg mener at enten konfirmerer man dåpen i kirken, eller så lar man være. Jeg ser på borgerlig "konfirmasjon" som en oppkonstruert seremoni kun med det å få gaver som motivasjon.

Jeg sier ikke at opplegget til HEF ikke har noe for seg, de tar opp mange viktige emner, men jeg mener at det å kalle det en konfirmasjon er helt feil.

Fra gammelt av var også konfirmasjonen en markering av at man gikk inn i voksenverdenen. Skulle man hatt noe tilsvarende i dag burde det vært når man ble myndig. Eller 25;)

I alle kulturer finner det overgangsritualer, feiringer av overgang fra barn til voksen. I Norge har den kirkelige seremonien året vanlig siden reformasjonen, men har ikke vært påbudt de siste hundre år. Ergo i dag er kirkelig konfirmasjon bare ett av flere valg for å markere denne overgangen, og har ingen spesiell særstilling. Uavsett hva du måtte mene om saken.

Skrevet

I alle kulturer finner det overgangsritualer, feiringer av overgang fra barn til voksen. I Norge har den kirkelige seremonien året vanlig siden reformasjonen, men har ikke vært påbudt de siste hundre år. Ergo i dag er kirkelig konfirmasjon bare ett av flere valg for å markere denne overgangen, og har ingen spesiell særstilling. Uavsett hva du måtte mene om saken.

Ikke alle kulturer

Har en muslimsk venninne fra Iran og hun synes våre tradisjoner med dåp og konfirmasjon er så koselig. De har nemlig bare bryllup. Ingen tradisjonelle ritualer utover det.

Skrevet

Ikke alle kulturer

Har en muslimsk venninne fra Iran og hun synes våre tradisjoner med dåp og konfirmasjon er så koselig. De har nemlig bare bryllup. Ingen tradisjonelle ritualer utover det.

Ok, stort sett alle kulturer. Men det var jo ikke akkurat det som var poenget, da:)

Skrevet

Vår sønn er ikke døpt. Hadde navnefest som liten med nærmeste familie på begge sider.

Konfirmasjonen ble en fest for ham. Med nærmeste familie. Vi var vel 12 stk her hjemme og han fikk velge middagen. Som forøvrig ble saltfisk og stappe😂 Kjøpte kake til konditor med egendesignet lokk med bilde av ham som baby for å gjøre litt stas på ham.

Fikk selvsagt ikke like mye som andre, tror det landet på 30 000 der ca halvparten er låst til sertifikatet(besteforeldrene bestemte det).

Mer enn godt nok for ham, kostet lite og ga lite styr før og etter.

Anonymous poster hash: d8820...6cd

Skrevet

Vår sønn er ikke døpt. Hadde navnefest som liten med nærmeste familie på begge sider.

Konfirmasjonen ble en fest for ham. Med nærmeste familie. Vi var vel 12 stk her hjemme og han fikk velge middagen. Som forøvrig ble saltfisk og stappe😂 Kjøpte kake til konditor med egendesignet lokk med bilde av ham som baby for å gjøre litt stas på ham.

Fikk selvsagt ikke like mye som andre, tror det landet på 30 000 der ca halvparten er låst til sertifikatet(besteforeldrene bestemte det).

Mer enn godt nok for ham, kostet lite og ga lite styr før og etter.

Anonymous poster hash: d8820...6cd

Konfirmasjon? Når man ikke er døpt og ikke konfirmerer seg i kirka/borgerlig?

Kalte dere det konfirmasjon? Er jo det samme som å invitere til bryllup uten å gifte seg. Tror jammen jeg skal tipse min single venninne om det. Hun kunne faktisk trengt gavene!

Anonymous poster hash: 3bb1f...ccb

Skrevet

Jeg ser ikke at vi sier noe veldig forskjellig;)

Overgangsrituale mellom barn og voksen er helt greit, men jeg mener da at det bør skje når man faktisk blir voksen, som er senere enn ved 15-års alder.

Begrepet "borgelig konfirmasjon" gir ingen mening, da man ikke konfirmerer noe som helst. Sånn som det er nå så ser jeg på det som en kopi av kirkens rituale (minus det religiøse), slik at de som ikke er kristne også skal få gaver.

Men for all del, alle gjør jo det de mener er best for seg og sine. Hvis noen av mine barn kommer hjem og sier at de vil "konfirmeres borgelig" så er det greit, men da får de organisere og betale hele greia selv.

Skrevet

Overgangsrituale mellom barn og voksen er helt greit, men jeg mener da at det bør skje når man faktisk blir voksen, som er senere enn ved 15-års alder.

Begrepet "borgelig konfirmasjon" gir ingen mening, da man ikke konfirmerer noe som helst. Sånn som det er nå så ser jeg på det som en kopi av kirkens rituale (minus det religiøse), slik at de som ikke er kristne også skal få gaver.

Men for all del, alle gjør jo det de mener er best for seg og sine. Hvis noen av mine barn kommer hjem og sier at de vil "konfirmeres borgelig" så er det greit, men da får de organisere og betale hele greia selv.

Jeg er oppriktig nysgjerrig på hvor mange ungdommer som konfirmerer seg i kirken på grunnlag av den holdningen du viser. Hvor mange er det som er kristne, altså som ikke lyver når de står til konfirmasjon i kirken. "Jeg tror på Gud" bla bla bla.

Konfirmasjonen ble innført på 1700-tallet. Det var obligatorisk og måtte foregå i kirken da det ikke fantes alternativer. Hadde man ikke konfirmert seg innen man hadde fylt 19, vanket det straff.

Altså, hva er fint med å følge en tradisjon som er forbundet med tvang og straff?

For å sette det på spissen, er det jo nettopp det du gjør.

Jeg kjenner en ungdom, (som vurderte å konfirmere seg borgerlig) som fikk beskjed av bestefar at hvis han konfirmerte seg i kirken skulle han få 30000 ekstra. Da handler det ikke om tro, kirke, Gud, Jesus eller Jomfru Maria, da er det kun penger(for ungdommen såklart) det står på.

Å stå opp for seg selv, hva man tenker og mener, er det ikke det vi vil for barna våre? Det greier voksne altså å bryte ned, med dette maktmiddelet penger.

Anonymous poster hash: 34f1f...bf4

Skrevet

Jeg er oppriktig nysgjerrig på hvor mange ungdommer som konfirmerer seg i kirken på grunnlag av den holdningen du viser. Hvor mange er det som er kristne, altså som ikke lyver når de står til konfirmasjon i kirken. "Jeg tror på Gud" bla bla bla.

Konfirmasjonen ble innført på 1700-tallet. Det var obligatorisk og måtte foregå i kirken da det ikke fantes alternativer. Hadde man ikke konfirmert seg innen man hadde fylt 19, vanket det straff.

Altså, hva er fint med å følge en tradisjon som er forbundet med tvang og straff?

For å sette det på spissen, er det jo nettopp det du gjør.

Jeg kjenner en ungdom, (som vurderte å konfirmere seg borgerlig) som fikk beskjed av bestefar at hvis han konfirmerte seg i kirken skulle han få 30000 ekstra. Da handler det ikke om tro, kirke, Gud, Jesus eller Jomfru Maria, da er det kun penger(for ungdommen såklart) det står på.

Å stå opp for seg selv, hva man tenker og mener, er det ikke det vi vil for barna våre? Det greier voksne altså å bryte ned, med dette maktmiddelet penger.

Hvor mange voksne gifter seg og lover troskap til hverandre til døden (eller hva de sier) men som skiller seg?

Det handler om tradisjoner, om å ta del i et fellesskap, gjøre en innsats med å lære hva kirka står for, faktisk stille på 9 gudstjenester i tillegg til bibelsamling/sosialt i kirka hver 14 dag fra august-mai, delta på innsamlingsaksjon og hjelpe-andre-aksjon osv. Dette må vær konfirmant gjennom dette året, dette er obligatorisk. Han kommer til å lære mye om kirken og hva de står for.

Skrevet

Var konfirmasjon en avgangsseremoni for avsluttet grunnskole? Den var ny! Hva gjorde du i historietimene på skolen, da?

Anonymous poster hash: 1ac13...68e

Den er faktisk det. Tatt i betraktning at grunnskole ble oppretta for at ungene skulle kunne få kristendomsopplæring, og selv lese bibelen, så er ikke det så rart. Selve konfirmasjonsdagen kom som avslutningsseremoni for opplæringa, der de flinkeste fikk stå først på kirkegulvet, og de mindre flinke bakerst. De som ikke hadde bestått på den såkalte "overhøringen", måtte vente et år.

Noen klarte aldri overhøringen, og ble dermed aldri regnet som ekte voksen.

Anonymous poster hash: 8dc3a...3fd

Skrevet

Takk for gode svar alle sammen. Ser de fleste av dere deler min oppfatning og det var godt for meg å høre. I kveld har vi hatt en god samtale rundt temaet konfirmasjon og hva det innebærer og min sønn har selv funnet ut at han vil konfirmere seg på helt tradisjonelt vis i den lokale kirken. Heldigvis.

So case closed :)

Tusen takk for vettuge svar!

HI

Anonymous poster hash: 82b5d...d61

Så du tvinger han til å hykle mot betaling, og deretter er du "glad" for det...?!

Skrevet

Nei, det er ikke feil.

Du lider sikkert av den vrangforestillingen at ordet "confirmare" betyr å bekrefte noe, og at dette noe skal være dåpen. Det er feil.

Confirmare er latin for "å gjøre noe sterkere", fordi "firmus" betyr fast. Man hentet ordet fra et rituale de unge romerske soldatene måtte igjennom før de var regnet som fullgod kriger.

Men kirken har jo tradisjon for å rappe ord og begreper og bruke dem til hjernevasking. Som f eks "jul"!

Skrevet

Det er omtrent som å invitere til bryllupsfest uten å gifte seg eller begravelse uten at noen er død.

Anonymous poster hash: eebaa...947

Skrevet

Hvor mange voksne gifter seg og lover troskap til hverandre til døden (eller hva de sier) men som skiller seg?

Det handler om tradisjoner, om å ta del i et fellesskap, gjøre en innsats med å lære hva kirka står for, faktisk stille på 9 gudstjenester i tillegg til bibelsamling/sosialt i kirka hver 14 dag fra august-mai, delta på innsamlingsaksjon og hjelpe-andre-aksjon osv. Dette må vær konfirmant gjennom dette året, dette er obligatorisk. Han kommer til å lære mye om kirken og hva de står for.

Hvor mye tror du en ungdom husker av og bruker den kristne konfirmasjonskunnskapen til? Jeg tviler sterkt på at alle konfirmanter fortsetter å gå i kirken hver søndag, ber aftenbønn eller leser bibelen noe mer enn de som konfirmerer seg humanistisk.

Innsamlingsaksjon har de som konfirmerer seg humanistisk og. De har ett døgn ute for å sette seg inn i flyktningers situasjon.

Du sier det selv, det handler om tradisjoner. Det handler på ingen måte om hva man tror på.

Hvorfor skal vi som voksne presse gjennom noe ungdommen ikke står inne for?

Skrevet

Hvor mye tror du en ungdom husker av og bruker den kristne konfirmasjonskunnskapen til? Jeg tviler sterkt på at alle konfirmanter fortsetter å gå i kirken hver søndag, ber aftenbønn eller leser bibelen noe mer enn de som konfirmerer seg humanistisk.

Innsamlingsaksjon har de som konfirmerer seg humanistisk og. De har ett døgn ute for å sette seg inn i flyktningers situasjon.

Du sier det selv, det handler om tradisjoner. Det handler på ingen måte om hva man tror på.

Hvorfor skal vi som voksne presse gjennom noe ungdommen ikke står inne for?

Greit å ikke konfirmere seg, selv om de ungdommene jeg kjenner har fått overraskende mye ut av det, men å invitere til konfirmasjonsfest og forvente gaver uten å gå gjennom undervisningen og seremonien blir sært.

Skrevet

Greit å ikke konfirmere seg, selv om de ungdommene jeg kjenner har fått overraskende mye ut av det, men å invitere til konfirmasjonsfest og forvente gaver uten å gå gjennom undervisningen og seremonien blir sært.

Å få gaver for å leke kristen er da mye særere.

Skrevet

Å få gaver for å leke kristen er da mye særere.

Sååå enig! Leke kristen ja. Det er jo det mange gjør. For penger, for å tekkes foreldre/besteforeldre/forventninger om større summer/tradisjoner som strekker seg langt tilbake. For til syvende og sist, det er penger som lokker. Som han som ble lokket med 30000 hvis han konfirmerte seg i kirken.

JA til at ungdom skal få bestemme selv uten press fra omgivelsene 🙂

Skrevet

Anbefaler deg å slå opp ordet "konfirmasjon", du vet tydeligvis ikke hva det betyr.

Skrevet

Det samme som å invitere til bryllupsfest uten å gifte seg.

Teit med navnefest uten å ha dåp eller humanetisk sermoni. Tydelig det blir gjort kun for presanger.

Han får feire bursdag eller invitere til søndagsmiddag med kaker etterpå. Jeg hadde ikke gitt gave til noen som kun har selvlaget navnefest/komf hjemme kun for å få presanger.

Eg har hatt namnefest for alle mine born utan nokon seremoni, fordi eg syns det faktisk er verdt å samle familien for å feire eit nytt menneske som skal vere ein del av deira liv og. Eg kan love deg at det ikkje var gjort for presangar sin del (viss vi hadde tenkt slik hadde vi brukt pengane vi brukte på mat pynt osb til gåver, hadde fått mykje meir då😂) Men vi har hatt koseleg festar der alle har fått helse på den nye babyen og kvarandre.

Når det kjem til konfirmasjon ville eg nok ikkje følt meg komfortabel med å gjere dette utan nokon seremoni, eg reknar med ungane kjem til å konfirmere seg humanistisk, om dei ikkje sjølv vil noko anna. Men då er dei blitt så store at eg synest dei skal lære noko av det. Eg konfirmerte meg sjølv humanistisk og lærde mykje på kurset i førekant av konfirmasjonen. Reknar med dei som konfirmerer seg i kyrkja og diskuterer korleis ein best kan leve liva sine og kva det betyr å bli vaksen i tillegg til å lære om kristendommen og å gå i kyrkje.

Anonymous poster hash: 08ccc...e5e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...