Anonym bruker Skrevet 2. september 2016 #1 Skrevet 2. september 2016 Har inntrykk av at dette er litt i tiden nå... Min sønn vil gjerne gjøre det på denne måten fordi han ikke føler det riktig å konfirmere seg i kirken og kjenner ingen som skal gjøre det humanetisk. Kjenner jeg ikke syns dette er helt innafor. Enten så konfirmerer man seg "skikkelig" eller så blir det ingenting. Er jeg streng og gammeldags nå? Anonymous poster hash: 82b5d...d61
Anonym bruker Skrevet 2. september 2016 #2 Skrevet 2. september 2016 Jeg er hvertfall enig med deg. Skjønner at det er kjipt for ungdommen å ikke få ha selskap og ikke få pengene, men skal man konfirmeres skal det være av skikkelige grunner og dermed gjøres ordentlig. Kan jo invitere til middag? Men da må man ikke kalle det konfirmasjon eller forvente pengegave. Anonymous poster hash: 4340f...4b3
Anonym bruker Skrevet 2. september 2016 #3 Skrevet 2. september 2016 At det er "vanlig" er vel å ta hardt i. Men det forekommer. Min bror hadde det, og det var allerede i 1982! Anonymous poster hash: 8dc3a...3fd
Berta_78 Skrevet 2. september 2016 #4 Skrevet 2. september 2016 Hørtes hyggelig ut. Vi har hatt navnefest for barna uten seremoni - vi tilhører ikke noe livssynssamfunn. Fint med en fest som markerer overgang fra barn til ungdom selv om man ikke er troende eller human-etiker også.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2016 #5 Skrevet 2. september 2016 Nei du er ikke streng eller gammeldags. Enten konfirmerer man seg i kirken eller følger et borgelig alternativ, eller så lar man være å konfirmere seg. Holder man selskap uten noen form for undervisning/sermoni i forkant, er det etter min mening ganske opplagt hva som ligger bak selskapet. ;-) Å ikke kjenne noen som skal konfirmere seg humanetisk er ikke et godt nok argument for å slippe unna konfirmasjonsundervisningen. Noe av det man lærer i den humanetiske konfirmasjonsundervisningen er å stå på egne bein. :-) Anonymous poster hash: b1520...b54
Anonym bruker Skrevet 2. september 2016 #6 Skrevet 2. september 2016 Nei du er ikke streng eller gammeldags. Enten konfirmerer man seg i kirken eller følger et borgelig alternativ, eller så lar man være å konfirmere seg. Holder man selskap uten noen form for undervisning/sermoni i forkant, er det etter min mening ganske opplagt hva som ligger bak selskapet. ;-) Anonymous poster hash: b1520...b54 Syns du det er noe mindre opplagt hva som ligget bak alle selskapene til de kirkelige konfirmantene? Når de aldri har satt sine bein i kirka unntagen de 5 obligatoriske gangene før selve dagen? Syns ikke det er feil å ønske seg gaver og fest. Syns det er MYE verre å juge på seg en tro for å få gaver og fest... Anonymous poster hash: 8dc3a...3fd
Anonym bruker Skrevet 2. september 2016 #7 Skrevet 2. september 2016 Det er grådig, uoppdragent og helt uakseptabelt å holde "konfirmasjonsselskap" uten at det er noen konfirmant. Hva blir det neste? Samboere som holder bryllupsfest uren å gifte seg? Anonymous poster hash: 1930a...416
Anonym bruker Skrevet 2. september 2016 #8 Skrevet 2. september 2016 Vet sønnen til ei på jobb hadde en voksenfest i stede for konfirmasjon eller humanetisk og det syns jeg hørtes veldig koselig ut. Her heller eldste mot humanetisk og jeg håper hun velger det. Om ikke kommer vi til å gå for voksenfest slik hun på jobben min hadde til sønnen sin Anonymous poster hash: 5b559...589
Anonym bruker Skrevet 2. september 2016 #9 Skrevet 2. september 2016 Det er grådig, uoppdragent og helt uakseptabelt å holde "konfirmasjonsselskap" uten at det er noen konfirmant. Hva blir det neste? Samboere som holder bryllupsfest uren å gifte seg? Anonymous poster hash: 1930a...416 Og det er ikke grådig, uoppdragent og helt uakseptabelt å holde "konfirmasjonsselskap" uten å tro på Gud....? Som de fleste gjør? Selskap og gaver er flott og velfortjent, bare man juger litt først, altså... 😂 Anonymous poster hash: 8dc3a...3fd
Elsker livet Skrevet 2. september 2016 #10 Skrevet 2. september 2016 Burde vel egentlig avskaffet hele greia. Heller feire myndighetsdagen og/eller begynt med voksendåp (etter man er myndig) og feiret den.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2016 #11 Skrevet 2. september 2016 Syns du det er noe mindre opplagt hva som ligget bak alle selskapene til de kirkelige konfirmantene? Når de aldri har satt sine bein i kirka unntagen de 5 obligatoriske gangene før selve dagen? Syns ikke det er feil å ønske seg gaver og fest. Syns det er MYE verre å juge på seg en tro for å få gaver og fest... Anonymous poster hash: 8dc3a...3fd Selvfølgelig er det for majoriteten en opplagt tanke bak valget om å konfirmere seg, men går man gjennom undervisning og sermoni sitter man iallefall igjen med noe tilført kunnskap. Forhåpentligvis. ;-) Anonymous poster hash: b1520...b54
Anonym bruker Skrevet 2. september 2016 #12 Skrevet 2. september 2016 Og det er ikke grådig, uoppdragent og helt uakseptabelt å holde "konfirmasjonsselskap" uten å tro på Gud....? Som de fleste gjør? Selskap og gaver er flott og velfortjent, bare man juger litt først, altså... 😂 Anonymous poster hash: 8dc3a...3fd Her jeg bor er det mange som velger borgerlig konfirmasjon, fordi de ikke vil være hyklere. Så din argumentasjon om løgn og Gud får være en annen diskusjon. Det er ikke opp til meg å tvile på ungdommers valg. Det er forkastelig å holde selskap for å feire konfirmasjon når man ikke er konfirmant. Anonymous poster hash: 1930a...416
Anonym bruker Skrevet 2. september 2016 #13 Skrevet 2. september 2016 Selvfølgelig er det for majoriteten en opplagt tanke bak valget om å konfirmere seg, men går man gjennom undervisning og sermoni sitter man iallefall igjen med noe tilført kunnskap. Forhåpentligvis. ;-) Anonymous poster hash: b1520...b54 Så familiens jobb er å bake kake og gi gaver som belønning for at de unge gidder å kjede seg noen timer på forhånd. Og hykle litt i kirka på selve dagen. Good deal! Anonymous poster hash: 8dc3a...3fd
Anonym bruker Skrevet 2. september 2016 #14 Skrevet 2. september 2016 Her jeg bor er det mange som velger borgerlig konfirmasjon, fordi de ikke vil være hyklere. Så din argumentasjon om løgn og Gud får være en annen diskusjon. Det er ikke opp til meg å tvile på ungdommers valg. Det er forkastelig å holde selskap for å feire konfirmasjon når man ikke er konfirmant. Anonymous poster hash: 1930a...416 Og de som ikke velger borgerlig fortjener selskapet like mye. Konfirmasjonen var egentlig en avgangsseremoni for fullført grunnskole... så at du mener det er forkastelig å feire, betyr jo bare at du ikke vet hva man egentlig feirer. Anonymous poster hash: 8dc3a...3fd
Anonym bruker Skrevet 2. september 2016 #15 Skrevet 2. september 2016 Og de som ikke velger borgerlig fortjener selskapet like mye. Konfirmasjonen var egentlig en avgangsseremoni for fullført grunnskole... så at du mener det er forkastelig å feire, betyr jo bare at du ikke vet hva man egentlig feirer. Anonymous poster hash: 8dc3a...3fd Jeg har god kunnskap om konfirmasjonen 😊 Men takk for at du ønsker å dele kunnskapen. Anonymous poster hash: 1930a...416
Anonym bruker Skrevet 2. september 2016 #16 Skrevet 2. september 2016 Vet sønnen til ei på jobb hadde en voksenfest i stede for konfirmasjon eller humanetisk og det syns jeg hørtes veldig koselig ut. Her heller eldste mot humanetisk og jeg håper hun velger det. Om ikke kommer vi til å gå for voksenfest slik hun på jobben min hadde til sønnen sin Anonymous poster hash: 5b559...589 Voksenfest?? Tåpelig! Anonymous poster hash: 0ad1e...5d2
Anonym bruker Skrevet 2. september 2016 #17 Skrevet 2. september 2016 Dette er det veldig mange meninger om, og det er umulig å gjøre alle til lags. Sønnen min er ikke kristen og vil ikke konfirmere seg i kirken. Han har fått beskjed av flere i familien om at hvis han konfirmerer seg humanetisk så blir det ingen gave, fordi humanetisk forbund er rene antikrist og prøver å stjele konfirmasjonen fra kirka, og dessuten er det ingenting å bekrefte når man gjør det humanetisk fordi konfirmasjon visstnok betyr bekreftelse av dåpen. Men hvis han bare holder selskap uten seremoni først er det visst greit... Anonymous poster hash: 4d747...97f
Anonym bruker Skrevet 2. september 2016 #18 Skrevet 2. september 2016 Det samme som å invitere til bryllupsfest uten å gifte seg. Teit med navnefest uten å ha dåp eller humanetisk sermoni. Tydelig det blir gjort kun for presanger. Han får feire bursdag eller invitere til søndagsmiddag med kaker etterpå. Jeg hadde ikke gitt gave til noen som kun har selvlaget navnefest/komf hjemme kun for å få presanger. Anonymous poster hash: 3bb1f...ccb
Anonym bruker Skrevet 2. september 2016 #19 Skrevet 2. september 2016 Voksenfest?? Tåpelig! Anonymous poster hash: 0ad1e...5d2 Da er vi ikke enige, men det er helt greit Anonymous poster hash: 5b559...589
Anonym bruker Skrevet 2. september 2016 #20 Skrevet 2. september 2016 Søsteren konfirmerte seg ikke. Der vi bodde var ikke humanistisk et alternativ. Da inviterte mine foreldre noe av den nærmeste familie til en festmiddag hjemme hos oss den dagen, og de og noen av de andre voksne (men ikke alle. Det var noe enkelte gjorde på eget initiativ) gav henne også en gave for å markere. Mine foreldre ønsket ikke at vi skulle konfirmere oss for fest og gaver. Så det fikk hun - omend i litt mindre målestokk - selvom hun ikke konfirmerte seg. Ut fra forholdene synes jeg det var en god løsning. Anonymous poster hash: 4328c...a4b
Anonym bruker Skrevet 2. september 2016 #21 Skrevet 2. september 2016 Det samme som å invitere til bryllupsfest uten å gifte seg. Teit med navnefest uten å ha dåp eller humanetisk sermoni. Tydelig det blir gjort kun for presanger. Han får feire bursdag eller invitere til søndagsmiddag med kaker etterpå. Jeg hadde ikke gitt gave til noen som kun har selvlaget navnefest/komf hjemme kun for å få presanger. Anonymous poster hash: 3bb1f...ccb Det er rart. Jeg holdt er selskap for min datter når hun var noen måneder. Det var for å feire hennes fødsel, lage en anledning for slekt å treffe henne og ha det kjekt sammen. Gaver var ikke i tankene mine en gang. Smykker / skrin/ tøfler eller lignende kan jeg kjøpe selv. Anonymous poster hash: 48ee3...6ba
Bringebæret Skrevet 2. september 2016 #22 Skrevet 2. september 2016 Håpløst å sammenligne dåp og navnfest. Vi skal ha sistnevnte, ikke for å få gaver, men for at familie og venner man ikke treffer så ofte skal få treffe babyen. Er det virkelig feil å ville markere en stor begivenhet? Når det gjelder konfirmasjon vs "voksenfest" så ville jeg heller hatt en større fest når ungdommen blir myndig. Da har man jo noe å feire. Hadde jeg selv blitt bedt i en "voksenfest" av en ungdom som verken konfirmerte seg kristelig eller humanetisk hadde jeg blitt rimelig paff og sterkt vurdert min deltagelse...
Anonym bruker Skrevet 2. september 2016 #23 Skrevet 2. september 2016 Og de som ikke velger borgerlig fortjener selskapet like mye. Konfirmasjonen var egentlig en avgangsseremoni for fullført grunnskole... så at du mener det er forkastelig å feire, betyr jo bare at du ikke vet hva man egentlig feirer. Anonymous poster hash: 8dc3a...3fd Var konfirmasjon en avgangsseremoni for avsluttet grunnskole? Den var ny! Hva gjorde du i historietimene på skolen, da? Anonymous poster hash: 1ac13...68e
Superdolly Skrevet 2. september 2016 #24 Skrevet 2. september 2016 Beklager, men jeg ville oppfattet det som ren gaveinnsamling. "Jeg gidder ikke gjennomføre konfirmasjonen og forberedelsene, men jeg vil ha premien". Hva skal man feire da? At de andre i klassen har konfirmert seg? At man har fylt 14 år, 8 måneder og 11 dager? "Voksenselskap" - det er da virkelig ingen i våre dager som blir voksne etter konfirmasjonen? Jeg ser den at det nok ikke er alle som konfirmerer seg i kirken som er personlig troende, men å bastant hevde at INGEN 15-åringer tror på Gud eller aldri setter sin fot i kirken utenom akkurat i konfirmasjonsforberedelsene er likevel å dra det litt langt. Dessuten er borgerlig konfirmasjon et godt alternativ hvis man ikke tror på Gud, og så vidt jeg har forstått er det et fint kurs de får av HEF. Jeg er rett og slett så gammeldags at jeg ikke hadde gitt gave til noen som ikke vil konfirmere seg. Jeg gir ikke gave til folk fordi noen andre har dag - det være seg fødselsdag, konfirmasjon eller bryllup.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2016 #25 Skrevet 2. september 2016 Har et søskenpar i nær familie som akkurat har vært gjennom det nå de senere år. Opplegget synes jeg var helt greit. Nr.1 personlig kristen og fulgte underivsningen osv. Fikk familieselskap og gaver mv som konfirmasjon Nr. 2 ikke kristen - fikk et skikkelig familiefest på 18-årsdagen. Hvis du ikke konfirmeres i kirken, så er det faktisk ikke noe poeng i selskapet heller. Man kan jo selvsagt kjøre en amerikansk "sweet 16" party Anonymous poster hash: 7b714...8ba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå