Anonym bruker Skrevet 2. september 2016 #1 Skrevet 2. september 2016 Jeg sitter og går gjennom kontoutskrifter i dag for å se hva vi som familie bruker penger på. Har også tilgang til min manns lønnskonto. Jeg får den opp i min nettbank. Ser at han har en utbetaling på 2231 kr. og stusser på den. I følge teksten er det lån. Dermed blir jeg nysgjerrig og går gjennom kontoutskriftene hans og finner ut at betalingene startet i juni i 2015. Jeg logger meg dermed på chatten til banken vår og spør om de kan gi meg opplysninger på hva slags lån dette er. Det kunne de ikke selv om jeg har disposisjonsrett til den kontoen betalingen var gått ut fra. Dersom han nekter å fortelle meg hva dette er så kunne jeg sende mail til dem og bruke opplysningsrett via ekteskapsloven. Kjenner at jeg blir hakket med en irritert for dette er ikke greit. I tillegg ser jeg at han har kredittkortgjeld for han betaler 400 kr. i mnd. på det. I februar i år sa han til meg at han hadde 10 000kr i kredittkort gjeld. Når jeg da i mars fikk en bitte liten arv så overfører jeg 10 000 til han og sier at det er til å betale kredittkortet. Da får jeg vite at det har blitt mer. På en mnd. spør jeg? Njaaa... men alle monner drar var svaret. Jeg ble irritert men spurte ikke etter hvor mye han hadde. Men skjønner jo at det er noen tusen siden han betaler 400 kr. fast hver mnd. på det. Det skal sies at vårt forhold er ikke bra om dagen. Hadde jeg hatt økonomi til det så hadde jeg flyttet. Dessverre er jeg arbeidsledig og har vært det i 1,5 år nå. Lånet tok han opp 4 mnd. etter at jeg ble arbeidsledig. Vi har aldri sultet, jeg har snudd på hver en kr. og likevel har vi ikke vært nødt til å forsake så innmari mye. Nå føler jeg at jeg egentlig bør la dette ligge, at det ikke har noe med det. Hva hadde dere gjort i min situasjon? Anonymous poster hash: 9bd97...be0
Anonym bruker Skrevet 2. september 2016 #2 Skrevet 2. september 2016 Dette har du jo funnet ut av med hans samtykke. .så spør han hva lånet er! Hvis han ikke vil fortelle så forteller du gva banken informerte om ekteskapsloven. Dette lukter spillavhengighet synes jeg... Vet du om han spiller? Anonymous poster hash: 46e56...dc5
Anonym bruker Skrevet 2. september 2016 #3 Skrevet 2. september 2016 Har du vært arbeidsledig i 1,5 år? Hvorfor? Kanskje han rett og slett ikke tjener nok til å forsørge hele familien alene, men ikke vil innrømme det? Anonymous poster hash: 2371f...023
Anonym bruker Skrevet 2. september 2016 #4 Skrevet 2. september 2016 Tror jeg fikk hjernestans når jeg oppdaget dette. Etter å ha skrevet her inne tok jeg meg en dusj for å få hjernen til å funke igjen. Gikk inn på kontoutskriften for mai 2015 og oppdaget at han hadde fått inn 110 000 kr. på kontoen sin og samme dag (eller dagen etter) hadde han betalt 65 000 kr. på mastercarden i en annen bank (sjekket mot kontonr. på min mastercard i samme bank og så at det var noen lunde samme kortnr.) så ser jeg at han også har betalt inn 44 000 på kredittkort i banken vi har lønnskontoene våre. Tror neppe han har spillegjeld, men vi har slitt økonomisk i flere år. Tenker at mye av disse pengene er lunch, snus, hobbyen og all dritten han til tider kjøper til sønnen vår. Jeg har i årevis bedt han om å ta med matpakke på jobben for det er billigere. Men det er bare æsj og ekkelt sier han. Min konklusjon nå er at han er rett og slett MYE dummere enn jeg trodde. Har alltid sett på han som intelligent men det er han ikke i og med at han klarer å ta opp lån, må jo være forbrukslån, for å betale kredittkortene. Kjenner at jeg er veldig glad for at han ikke vet at jeg har 40 000 kr. på en konto han ikke har tilgang til. Det som er igjen av den arven jeg skrev om i hovedinnlegget + at jeg sparer noen kr. hver mnd. i en annen bank jeg har konto i. Til deg over her som setter spørsmåltegn til at jeg har vært arbeidsledig i 1,5 år. Grunnen er at jeg mistet jobben pga. "nedbemaning". Egentlig var det vel fordi jeg hadde blitt kronisk syk. Kredittgjelden har mannen pådratt seg før jeg mistet jobben, men lånet kom noen mnd. etterpå. Og nei, han forsørger ikke familien alene. Jeg bruker dagpengene mine på mat, klær til alle, drivstoff til bilen, strøm (har hus så den merkes) mobilregninger osv. Sparer 500 kr i mnd. så barna våre (2 stk) skal kunne få greie julegaver, bursdagsgaver eller om det skulle være noe annet vi MÅ ha penger til. Her er det ingen utskeielser heller lengre. Jeg har ikke fulgt så nøye med på kontoen hans tidligere men fant i dag ut at jeg ville sjekke hva familien bruker penger på. Ser da at han pr. i dag sitter med 5900 kr. på kontoen og etter forfallregisteret har han ingen regninger som forfaller før han får neste lønn. Ergo sitter han med nesten like mye på konto pr. nå som det jeg får utbetalt annen hver uke. Likevel lar han meg vende og snu på hver en kr. og grubble meg i hjel fordi jeg ser at de pengene jeg har nå ikke strekker til til over helgen. Dette vet han fordi jeg sa i går at nå i helgen må vi være veldig forsiktig med penger fordi jeg ikke har så mye igjen og ikke får noe mer før neste uke. Anonymous poster hash: 9bd97...be0
Anonym bruker Skrevet 2. september 2016 #5 Skrevet 2. september 2016 Kan være at han har tatt opp forbrukslån for å få lavere rente og betale ut kredittkortene ... Han må jo ikke være dum av den grunn ... Anonymous poster hash: 47b04...0ad
Anonym bruker Skrevet 2. september 2016 #6 Skrevet 2. september 2016 Dersom han ikke har forfall på andre regninger før neste lønn hadde jeg overført de pengene han har til min konto slik at gjelden hans blir rasket mulig nedbetalt og at han ikke kan bruke penger på tull. Da MÅ han smøre matpakke, da. Anonymous poster hash: 7d93c...042
Anonym bruker Skrevet 2. september 2016 #7 Skrevet 2. september 2016 Tror jeg fikk hjernestans når jeg oppdaget dette. Etter å ha skrevet her inne tok jeg meg en dusj for å få hjernen til å funke igjen. Gikk inn på kontoutskriften for mai 2015 og oppdaget at han hadde fått inn 110 000 kr. på kontoen sin og samme dag (eller dagen etter) hadde han betalt 65 000 kr. på mastercarden i en annen bank (sjekket mot kontonr. på min mastercard i samme bank og så at det var noen lunde samme kortnr.) så ser jeg at han også har betalt inn 44 000 på kredittkort i banken vi har lønnskontoene våre. Tror neppe han har spillegjeld, men vi har slitt økonomisk i flere år. Tenker at mye av disse pengene er lunch, snus, hobbyen og all dritten han til tider kjøper til sønnen vår. Jeg har i årevis bedt han om å ta med matpakke på jobben for det er billigere. Men det er bare æsj og ekkelt sier han. Min konklusjon nå er at han er rett og slett MYE dummere enn jeg trodde. Har alltid sett på han som intelligent men det er han ikke i og med at han klarer å ta opp lån, må jo være forbrukslån, for å betale kredittkortene. Kjenner at jeg er veldig glad for at han ikke vet at jeg har 40 000 kr. på en konto han ikke har tilgang til. Det som er igjen av den arven jeg skrev om i hovedinnlegget + at jeg sparer noen kr. hver mnd. i en annen bank jeg har konto i. Til deg over her som setter spørsmåltegn til at jeg har vært arbeidsledig i 1,5 år. Grunnen er at jeg mistet jobben pga. "nedbemaning". Egentlig var det vel fordi jeg hadde blitt kronisk syk. Kredittgjelden har mannen pådratt seg før jeg mistet jobben, men lånet kom noen mnd. etterpå. Og nei, han forsørger ikke familien alene. Jeg bruker dagpengene mine på mat, klær til alle, drivstoff til bilen, strøm (har hus så den merkes) mobilregninger osv. Sparer 500 kr i mnd. så barna våre (2 stk) skal kunne få greie julegaver, bursdagsgaver eller om det skulle være noe annet vi MÅ ha penger til. Her er det ingen utskeielser heller lengre. Jeg har ikke fulgt så nøye med på kontoen hans tidligere men fant i dag ut at jeg ville sjekke hva familien bruker penger på. Ser da at han pr. i dag sitter med 5900 kr. på kontoen og etter forfallregisteret har han ingen regninger som forfaller før han får neste lønn. Ergo sitter han med nesten like mye på konto pr. nå som det jeg får utbetalt annen hver uke. Likevel lar han meg vende og snu på hver en kr. og grubble meg i hjel fordi jeg ser at de pengene jeg har nå ikke strekker til til over helgen. Dette vet han fordi jeg sa i går at nå i helgen må vi være veldig forsiktig med penger fordi jeg ikke har så mye igjen og ikke får noe mer før neste uke. Anonymous poster hash: 9bd97...be0 Da ville jeg overført de pengene, minus 1000kr, til min egen konto og sagt at jeg tar ansvar for innkjøp av mat og klær og nødvendige ting denne måneden og fremover. Da har han 1000kr til seg selv. Det holder i massevis for en som ikke har innkjøpsansvar for familien. Anonymous poster hash: 05c20...d25
Anonym bruker Skrevet 3. september 2016 #8 Skrevet 3. september 2016 Har du vært arbeidsledig i 1,5 år? Hvorfor? Kanskje han rett og slett ikke tjener nok til å forsørge hele familien alene, men ikke vil innrømme det? Anonymous poster hash: 2371f...023 Det var min første tanke også. Anonymous poster hash: c7d86...2d0
Anonym bruker Skrevet 3. september 2016 #9 Skrevet 3. september 2016 Tror jeg fikk hjernestans når jeg oppdaget dette. Etter å ha skrevet her inne tok jeg meg en dusj for å få hjernen til å funke igjen. Gikk inn på kontoutskriften for mai 2015 og oppdaget at han hadde fått inn 110 000 kr. på kontoen sin og samme dag (eller dagen etter) hadde han betalt 65 000 kr. på mastercarden i en annen bank (sjekket mot kontonr. på min mastercard i samme bank og så at det var noen lunde samme kortnr.) så ser jeg at han også har betalt inn 44 000 på kredittkort i banken vi har lønnskontoene våre. Tror neppe han har spillegjeld, men vi har slitt økonomisk i flere år. Tenker at mye av disse pengene er lunch, snus, hobbyen og all dritten han til tider kjøper til sønnen vår. Jeg har i årevis bedt han om å ta med matpakke på jobben for det er billigere. Men det er bare æsj og ekkelt sier han. Min konklusjon nå er at han er rett og slett MYE dummere enn jeg trodde. Har alltid sett på han som intelligent men det er han ikke i og med at han klarer å ta opp lån, må jo være forbrukslån, for å betale kredittkortene. Kjenner at jeg er veldig glad for at han ikke vet at jeg har 40 000 kr. på en konto han ikke har tilgang til. Det som er igjen av den arven jeg skrev om i hovedinnlegget + at jeg sparer noen kr. hver mnd. i en annen bank jeg har konto i. Til deg over her som setter spørsmåltegn til at jeg har vært arbeidsledig i 1,5 år. Grunnen er at jeg mistet jobben pga. "nedbemaning". Egentlig var det vel fordi jeg hadde blitt kronisk syk. Kredittgjelden har mannen pådratt seg før jeg mistet jobben, men lånet kom noen mnd. etterpå. Og nei, han forsørger ikke familien alene. Jeg bruker dagpengene mine på mat, klær til alle, drivstoff til bilen, strøm (har hus så den merkes) mobilregninger osv. Sparer 500 kr i mnd. så barna våre (2 stk) skal kunne få greie julegaver, bursdagsgaver eller om det skulle være noe annet vi MÅ ha penger til. Her er det ingen utskeielser heller lengre. Jeg har ikke fulgt så nøye med på kontoen hans tidligere men fant i dag ut at jeg ville sjekke hva familien bruker penger på. Ser da at han pr. i dag sitter med 5900 kr. på kontoen og etter forfallregisteret har han ingen regninger som forfaller før han får neste lønn. Ergo sitter han med nesten like mye på konto pr. nå som det jeg får utbetalt annen hver uke. Likevel lar han meg vende og snu på hver en kr. og grubble meg i hjel fordi jeg ser at de pengene jeg har nå ikke strekker til til over helgen. Dette vet han fordi jeg sa i går at nå i helgen må vi være veldig forsiktig med penger fordi jeg ikke har så mye igjen og ikke får noe mer før neste uke. Anonymous poster hash: 9bd97...be0 Intelligent er at han nok helt sikkert, selv om han har styrt økonomien dårlig. Anonymous poster hash: c7d86...2d0
Anonym bruker Skrevet 3. september 2016 #10 Skrevet 3. september 2016 Han tar opp lån uten du vet, og du lurer unna penger han ikke vet om. Sunt forhold! Alle bør følge i deres eksempel!!! Anonymous poster hash: 7f3f6...fe0
Anonym bruker Skrevet 3. september 2016 #11 Skrevet 3. september 2016 Han bryter loven. Dette kalles økonomisk utroskap. Jeg hadde eksplodert noe så hårreisende grundig! Særlig hvis jeg hadde brukt MIN arv på å hjelpe han av med det! Mannen din kan være gamblegal eller ha kjøpt stoff for pengene. Det er uansett en så enorm deal breaker for meg, at hvis dette var min mann, ville han neppe kunnet regne med å være gift de neste 6 månedene... Anonymous poster hash: 9fdc1...e51
Anonym bruker Skrevet 3. september 2016 #12 Skrevet 3. september 2016 Han tar opp lån uten du vet, og du lurer unna penger han ikke vet om. Sunt forhold! Alle bør følge i deres eksempel!!! Anonymous poster hash: 7f3f6...fe0 Om man snakker om økonomisk utroskap så går det begge veier her gitt . Og han bryter da vel ikke loven ved å ta lån i eget navn 😂😂😂 dårlig gjort ja , men like dårlig skjule penger så han tror dere dårligere råd enn dere har . Ett ord : kommunikasjon !!! Anonymous poster hash: b9b32...6a2
Anonym bruker Skrevet 3. september 2016 #13 Skrevet 3. september 2016 Første pri: skaff deg en jobb og så flytter du ut! Anonymous poster hash: d12bd...43a
Anonym bruker Skrevet 3. september 2016 #14 Skrevet 3. september 2016 Om man snakker om økonomisk utroskap så går det begge veier her gitt . Og han bryter da vel ikke loven ved å ta lån i eget navn 😂😂😂 dårlig gjort ja , men like dårlig skjule penger så han tror dere dårligere råd enn dere har . Ett ord : kommunikasjon !!! Anonymous poster hash: b9b32...6a2 Merkelig hvordan "kommunikasjon" blir foreslått på samtlige problemer der mannen har gjort noe dumt. Kommunikasjon løser ingenting så sant ikke mannen skjerper seg ang økonomien og tar sin del av ansvaret for at ting skal gå rundt. Anonymous poster hash: 2e775...e42
Anonym bruker Skrevet 3. september 2016 #15 Skrevet 3. september 2016 Om man snakker om økonomisk utroskap så går det begge veier her gitt . Og han bryter da vel ikke loven ved å ta lån i eget navn 😂😂😂 dårlig gjort ja , men like dårlig skjule penger så han tror dere dårligere råd enn dere har . Ett ord : kommunikasjon !!! Anonymous poster hash: b9b32...6a2 Det er ikke økonomisk utroskap å arve penger, altså. Det er faktisk særeie. Men å sette seg i gjeld er noe annet. For når to personer er gift, blir også ektefellen ansvarlig for gjelda... Anonymous poster hash: 9fdc1...e51
Anonym bruker Skrevet 3. september 2016 #16 Skrevet 3. september 2016 Merkelig hvordan "kommunikasjon" blir foreslått på samtlige problemer der mannen har gjort noe dumt. Kommunikasjon løser ingenting så sant ikke mannen skjerper seg ang økonomien og tar sin del av ansvaret for at ting skal gå rundt. Anonymous poster hash: 2e775...e42 Så enig. Her ville jeg ikke foreslå kommunikasjon, men stump vold. Anonymous poster hash: 9fdc1...e51
Anonym bruker Skrevet 3. september 2016 #17 Skrevet 3. september 2016 Det er ikke økonomisk utroskap å arve penger, altså. Det er faktisk særeie. Men å sette seg i gjeld er noe annet. For når to personer er gift, blir også ektefellen ansvarlig for gjelda... Anonymous poster hash: 9fdc1...e51 Helt greit at det er særeie , men er det så dårlig stelt at man ikke får det til å gå rundt , er det dårlig å gjemme penger for mannen . Man er jo to om husholdningen , og er jo HI som er arbeidsledig , ikke mannen Anonymous poster hash: b9b32...6a2
Anonym bruker Skrevet 3. september 2016 #18 Skrevet 3. september 2016 Helt greit at det er særeie , men er det så dårlig stelt at man ikke får det til å gå rundt , er det dårlig å gjemme penger for mannen . Man er jo to om husholdningen , og er jo HI som er arbeidsledig , ikke mannen Anonymous poster hash: b9b32...6a2 Og likevel er det kona som gir mannen donasjoner for å få ned hans private gjeld? Hvor sykt er DET, da?!?! Anonymous poster hash: 9fdc1...e51
Isola&Lille+julegave Skrevet 4. september 2016 #19 Skrevet 4. september 2016 Helt greit at det er særeie , men er det så dårlig stelt at man ikke får det til å gå rundt , er det dårlig å gjemme penger for mannen . Man er jo to om husholdningen , og er jo HI som er arbeidsledig , ikke mannen Anonymous poster hash: b9b32...6a2 Hvis det er dårlig stilt økonomisk, kutter man ut å kjøpe lunch hver dag, snus, hobby og dill og fall FØR man låner penger! Regel nummer 1 er at man ikke bruker penger man ikke har!! Og han har nok hatt dårlig samvittighet siden han ikke har fortalt! IKKE greit! Jeg hadde klikket!! Og selvfølgelig tatt over økonomistyringen, og gitt han litt lommepenger hver mnd.
Anonym bruker Skrevet 4. september 2016 #20 Skrevet 4. september 2016 Wow! HI, gå og få deg en jobb du. Så kan mannen din slippe og dra lasset ALENE. Du er ganske egoistisk! Anonymous poster hash: c2440...b10
Anonym bruker Skrevet 4. september 2016 #21 Skrevet 4. september 2016 Wow! HI, gå og få deg en jobb du. Så kan mannen din slippe og dra lasset ALENE. Du er ganske egoistisk!Anonymous poster hash: c2440...b10 Skulle så gjerne ha jobbet, men som jeg skrev over her så er jeg kronisk syk. Har søkt om AAP og håper å få mer hjelp om jeg får det innvilget enn jeg har gjort på dagpenger. Så håper på jobb etter hvert. Men fullt kan jeg nok aldri jobbe mer. Mannen drar så vist ikke lasset alene. Om du tror de pengene jeg får går med til meg så tar du feil. Det er nemlig ikke mange kr. jeg bruker på meg selv i løpet av en mnd. Arven er min. Hadde mannen fått tak i de hadde de vært borte for lenge siden. Borte på tant og fjas. Anonymous poster hash: 9bd97...be0
Anonym bruker Skrevet 4. september 2016 #22 Skrevet 4. september 2016 Skulle så gjerne ha jobbet, men som jeg skrev over her så er jeg kronisk syk. Har søkt om AAP og håper å få mer hjelp om jeg får det innvilget enn jeg har gjort på dagpenger. Så håper på jobb etter hvert. Men fullt kan jeg nok aldri jobbe mer. Mannen drar så vist ikke lasset alene. Om du tror de pengene jeg får går med til meg så tar du feil. Det er nemlig ikke mange kr. jeg bruker på meg selv i løpet av en mnd. Arven er min. Hadde mannen fått tak i de hadde de vært borte for lenge siden. Borte på tant og fjas. Anonymous poster hash: 9bd97...be0 Aap er vanskelig å få. Du må gå i behandling eller arbeidsutprøving for å få det ( ett tiltak ) å få det rett etter dagpenger er verre. Hvorfor var man ikke sykemeldt i utgangspunktet . De har strammet inn mye på ordningene nå. Anonymous poster hash: b9b32...6a2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå