Gå til innhold

SHIT! Har jeg kødda til leieforholdet nå...??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leier en 1.etasje i en enebolig. Det er egen inngang, hage, bilplass osv osv. Det er riktignok en dør som leder til trapp opp til huseier, men den er låst fra huseiers side og de går aldri ned.

Nå har jeg søkt bostøtte pga veldig trang økonomi.

Fikk brev fra kommunen at boligen er registrert som enebolig med 1 boenhet og at det bor 5 personer til i huset. Det skal være utleie m/familie + 2 personer til (i tillegg til meg da).

De må ha dokumentasjon på at jeg bor i en egen godkjent boenhet. Dokumentasjonen må leveres innen 18.aug.

Jeg har selvfølgelig trodd at dette var en godkjent uteleieleilighet, men når jeg leser kravene som stilles, skjønner jeg jo at min boenhet ikke oppfyller disse kravene. Det er kravene om lydisolering og brannisolering mellom boenhetene som ikke er oppfylt.

Hva vil skje om jeg ikke leverer denne dokumentasjonen? Vil de bare avslå søknaden eller kommer det inspeksjon, tro? 
Skal selvfølgelig gi beskjed til huseier, vi har et veldig godt forhold. Bare redd for at jeg nå må begynne å se meg om etter et annet sted å bo...
Noen som vet?

Anonymous poster hash: 4449e...99d
Skrevet

Du får ikke innvilget med mindre det er to (?) enheter, altså at din del er godkjent som utleieenhet. Min nabo måtte flytte fordi huset hadde flere utleieenheter som ikke var godkjent, og hun fikk ikke støtte pga dette. Da ble det for dyrt for henne.

Anonymous poster hash: 09b13...ba2

Skrevet

Du får ikke innvilget med mindre det er to (?) enheter, altså at din del er godkjent som utleieenhet. Min nabo måtte flytte fordi huset hadde flere utleieenheter som ikke var godkjent, og hun fikk ikke støtte pga dette. Da ble det for dyrt for henne.

Anonymous poster hash: 09b13...ba2

Jeg har råd til å bo her uten bostøtte, det hadde bare gjort hverdagen litt enklere med noen hundrelapper ekstra inn.

Jeg er mest redd for at det kommer inspeksjon og at jeg da får beskjed om at jeg ikke har lov å leie her mer. Alt er jo på stell, det er bare ikke isolert mellom etasjene fordi det i utgangspunktet var en enebolig. 

Skrevet

Du har jo lov å bo der selv om det ikke er godkjent, men det offentlige (Nav) kan ikke gi støtte uten godkjenning. Det er jo lov å bo mange sammen i en enebolig, spørsmålet her er jo om det kvalifiserer til "egen enhet", og det høres det ikke ut som her.

Anonymous poster hash: e8864...5c2

Skrevet

Hvis du har gjort noe "galt" så er det jo fordi huseier leier ut ulovlig og du burde også blitt informert om at det ikke er en godkjent leilighet. Tror uansett at du ikke skal bekymre deg så mye, skjer ikke noe her.

Anonymous poster hash: 19af6...f92

Skrevet

Du har jo lov å bo der selv om det ikke er godkjent, men det offentlige (Nav) kan ikke gi støtte uten godkjenning. Det er jo lov å bo mange sammen i en enebolig, spørsmålet her er jo om det kvalifiserer til "egen enhet", og det høres det ikke ut som her.

Anonymous poster hash: e8864...5c2

Ok.

Trodde det ikke var lov å leie ut enhet som ikke er godkjent for utleie, pga leieinntekter, skatt og slikt.

Men skal høre med huseier, så får vi ta det derfra.

Skrevet

Det er helt vanlig å leie ut leiligheter som ikke er godkjent, og om det skulle være ulovlig (noe jeg ikke vet) så tviler jeg på de har kapasitet til å reise rundt og sjekke. Det hadde vært et større problem hvis grunnen til at det ikke var godkjent var mangel på rømningsveier f.eks. :)

Anonymous poster hash: 1c75d...3f8
Skrevet

Ouch.. Vi har utleieenhet der leier skal søke bostøtte😵

Den er ikke godkjent(fikk høre når vi kjøpte huset).

Men er dobbel gips i taket så er brannsikker fra start av, og døren inn til leilighet er tettet igjen(ser ikke at det har vært dør der i dag, vi som gjorde det.)

Egen strømmåler og kabel-tv, så er laget for utleie fra da huset ble bygd, men altså med dør inn som er fjernet..

80-talls "husbankhus".

Hvem godkjenner??

Snikende angst her nå😳

Anonymous poster hash: 2ff6e...9f0

Skrevet

Ouch.. Vi har utleieenhet der leier skal søke bostøtte

Men er dobbel gips i taket så er brannsikker fra start av, og døren inn til leilighet er tettet igjen(ser ikke at det har vært dør der i dag, vi som gjorde det.)

Egen strømmåler og kabel-tv, så er laget for utleie fra da huset ble bygd, men altså med dør inn som er fjernet..

80-talls "husbankhus".

Hvem godkjenner??

Snikende angst her nå

Det er kommunen som godkjenner. Det koster visst litt også. Fant en sak fra Stavanger kommune og der kostet det ca. 12 bare for papirarbeidet i kommunen. Mulig man må ut med kostnader til andre ting også, det er jeg usikker på.

Skrevet

Det er kommunen som godkjenner. Det koster visst litt også. Fant en sak fra Stavanger kommune og der kostet det ca. 12 bare for papirarbeidet i kommunen. Mulig man må ut med kostnader til andre ting også, det er jeg usikker på.

12 000 kr skulle det være.

Skrevet

Ouch.. Vi har utleieenhet der leier skal søke bostøtte😵

80-talls "husbankhus".

Hvem godkjenner??

Snikende angst her nå😳

Hør med kommunen der du bor. Må nok søke om bruksendring eller no i den duren. Kanskje det er greit å høre med byggefirma først, hvordan ståa er før dere går videre med kommunen? Plutselig pålegger de dere å endre til omrinnelig igjen? Ikke vet jeg....

Anonymous poster hash: 62934...14d

Skrevet

Dere har dør i mellom dere så da er det ikke samme regler som i en egen boenhet så vil tro huseier har gjort som han skal.

Skrevet

Som Anyne sier, dere har dør mellom. Dermed er det ikke en selvstendig boenhet, men det er fortsatt fullt lovlig å leie ut. Det leies da ut som "del av egen bolig".

Anonymous poster hash: 050b2...c65

Skrevet

Som Anyne sier, dere har dør mellom. Dermed er det ikke en selvstendig boenhet, men det er fortsatt fullt lovlig å leie ut. Det leies da ut som "del av egen bolig".

Anonymous poster hash: 050b2...c65

Så godt å høre! 

Men skal ta en prat med han likevel, for i følge brevet står det at det er registrert 2 peroner til på adressen (altså i tillegg til meg og huseier m/familie). Vil tro det er de forrige leietakerne. Greit å få rettet opp i det iallefall. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...