Gå til innhold

Hvem har gått på ISOTRETINOIN ORIFARM?, akne medisin..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva var deres plager?

Tenker ikke på vanlig tørrhet i ansikt og lepper osv, men verre bivirkninger?

Sliter med tørre øyne, men nå etter jeg økte dosen er det blitt verre.

Øyne renner, er ufokuserte, blir "sliten" i øynene og må ha solbriller selv i mørket omtrent.

Skal til optiker om to dager men bør jeg slutte nå? Eller gikk deres bivirkninger over etter slutt?

Dere som har gått på det vet hvor tøft det er med de store byllene og jeg vil liksom fortsette, men redd øynene blir slik?

Var hudlegen som ba meg dra til optiker for er for lang ventetid hos øyelege.

Anonymous poster hash: 47684...d1f

Fortsetter under...

Skrevet

Har ikke like sterke bivirkninger som deg, men leste på pakningsvedlegget at det du skisserer er en "vanlig" bivirkning. Bl.a får noen dårlig nattesyn. Og bivirkningene forsvinner jo når du slutter på tablettene.

Du må nesten avgjøre selv om bivirkningene er verdt det eller om du vil avslutte kuren. Hva med å minske dosen?

Anonymous poster hash: 19cb6...b7d

Skrevet

Gikk på det i 10 mnd og opplevde kun tørre lepper (fortsatt tørre 4 år etter jeg avsluttet), samt tørr og tynn hud. For meg var det virkelig redningen, halve livet mitt hadde jeg slitt med mange, store, vonde kviser.

Om du synes bivirkningene er uutholdelige, så bør du slutte. På en annen side vil noen få måneder med lidelse gjøre livskvaliteten din i mange år drastisk mye bedre! Hvertfall om du er like plaget med kviser som det jeg var.

Lykke til :)

Anonymous poster hash: d854e...f05

Skrevet

Jeg går på kun 1 pille i døgnet og skal gjøre det rundt 9-12 mnd før jeg skal trappe ned til rundt 3 piller i uka i ytterligere 1 år. Jeg har gått på kuren tidligere med høyere doser og kortere tid og byllene kom tilbake etter en tid. Nå har jeg ingen bivirkninger. Jeg ville pratet med hudlegen om lavere dose over lengre tid så bivirkningene dempes. I tillegg kan man gå på det lenger og man har større sjanse for å lykkes. Min hudlege (privat og har vært på god morgen Norge blant annet) mener at 6 mnd er altfor lite for å ha varig virkning. Derfor må man lavere dose og holde på lenger.

Anonymous poster hash: 15168...84f

Skrevet

Takk for svar dere.

Eneste bekymringen er at lenger opp i skrivet står det at om det blir redusert syn osv så skal man stoppe behandling og kontakte legen,

Det gjorde jeg jo, men finner vel ut på fredag hod optiker om det er noe. Så tar pause frem til det og spør hva han synes evnt.

Har gått på 1-2 og så ned på 1 pga smerter i bryst som ødela søvn :(

Og etter 4 uker med 1 tabl har jeg nå økt til 2. Og da ble det med øynene verre, så ikke lett, legen sa jeg selv må avgjøre. Huff.

Et stort dilemma. Vil jo ha bort kvisene men ikke på bekostning av evnt synes liksom.. :( hmmmm

Hadde håpet å høre at noen andre kanskje var redd for det samme men som gikk bra.

For har hørt at noen har fått varig redusert syn.

Skrevet

Det er dessverre ikke alltid sånn at bivirkningene går over når du slutter med medisinene. Mange sliter med tørre øyne lenge etter de har brukt det. I verste fall ødelegges noen kjertler som er med å produserer en del av tårene.

Vet du om optikeren du har time hos et ekspert på tørre øyne? Hvis du bare har bedt om en vanlig synsundersøkelse bør du ringe og forklare problemet og spørre om de holder spesielt på med tørre øyne. Hvis ikke de gjør det bør du finne en optiker som holder mye på med det, for det er en del av dem. Antagelig bør du både behandle ved å dryppe øynene mye og i tillegg forsøke å unngå at kjertlene blir helt ødelagt.

Anonymous poster hash: 133a5...f55

Annonse

Skrevet

Takk for svar dere.

Eneste bekymringen er at lenger opp i skrivet står det at om det blir redusert syn osv så skal man stoppe behandling og kontakte legen,

Det gjorde jeg jo, men finner vel ut på fredag hod optiker om det er noe. Så tar pause frem til det og spør hva han synes evnt.

Har gått på 1-2 og så ned på 1 pga smerter i bryst som ødela søvn :(

Og etter 4 uker med 1 tabl har jeg nå økt til 2. Og da ble det med øynene verre, så ikke lett, legen sa jeg selv må avgjøre. Huff.

Et stort dilemma. Vil jo ha bort kvisene men ikke på bekostning av evnt synes liksom.. :( hmmmm

Hadde håpet å høre at noen andre kanskje var redd for det samme men som gikk bra.

For har hørt at noen har fått varig redusert syn.

Jeg hadde iallefall ikke fortsatt med 2 tabletter. Skal du ta bør du ta kun 1 tablett. Og kan ikke skjønne at legen din ber deg gå opp og ned og så opp igjen. Min lege anbefalte sterkt mot det. Og sa at også at til og med en ukes opphold vil ødelegge kuren og man starter på scratch.

Skrevet

Jeg hadde iallefall ikke fortsatt med 2 tabletter. Skal du ta bør du ta kun 1 tablett. Og kan ikke skjønne at legen din ber deg gå opp og ned og så opp igjen. Min lege anbefalte sterkt mot det. Og sa at også at til og med en ukes opphold vil ødelegge kuren og man starter på scratch.

Ja han sa sist uke at hvis vi skal se å bli kvitt de må vi opp i dose.,

Ikke lett :(

Kan i verste fall fortsette med en til undersøkelsen.

HI

Skrevet

Det er dessverre ikke alltid sånn at bivirkningene går over når du slutter med medisinene. Mange sliter med tørre øyne lenge etter de har brukt det. I verste fall ødelegges noen kjertler som er med å produserer en del av tårene.

Vet du om optikeren du har time hos et ekspert på tørre øyne? Hvis du bare har bedt om en vanlig synsundersøkelse bør du ringe og forklare problemet og spørre om de holder spesielt på med tørre øyne. Hvis ikke de gjør det bør du finne en optiker som holder mye på med det, for det er en del av dem. Antagelig bør du både behandle ved å dryppe øynene mye og i tillegg forsøke å unngå at kjertlene blir helt ødelagt.

Anonymous poster hash: 133a5...f55

Uff. Skremmende da.

Vet liksom ikke Om det er bare tørrhet for når jeg går i lys eller i butikker blir de fulle av tårer og jeg føler meg bakfull. Hehe

Så du ville fortsatt med 1? Men håper det går tilbake igjen.

Skal høre med optikeren jrg :) bestiller time på nett nå tenkte jeg. Mye ledig overalt så skal finne ut i morgen hvor jeg bør dra.

Skrevet

Ja han sa sist uke at hvis vi skal se å bli kvitt de må vi opp i dose.,

Ikke lett :(

Kan i verste fall fortsette med en til undersøkelsen.

HI

Det har jeg hørt på i 2 andre tilfeller og alltid kommet tilbake. Nå går jeg på en tablett og det tok litt lenger tid å bli kvitt de men nå Har jeg ikke en eneste kvise eller noen bivirkninger. Begynte i midten av mai.

Skrevet

Det har jeg hørt på i 2 andre tilfeller og alltid kommet tilbake. Nå går jeg på en tablett og det tok litt lenger tid å bli kvitt de men nå Har jeg ikke en eneste kvise eller noen bivirkninger. Begynte i midten av mai.

Så du/de hadde først bivirkninger og de ble borte av redusert inntak?

Er liksom ikke bare lett å gi seg nå etter 3 mnd heller. Vært tøft psykisk og men er sterk og tar meg sammen, men vil liksom ikke at det skal være forgjeves..

Bare redd for at øynene ikke vil bli bra igjen om jeg fortsetter. Blæææ.

Skrevet

Tørre lepper, måtte snøre hele tiden. Ga seg med engang jeg sluttet. Kunne bruke linser uten problemer hele perioden. Null sndre problemer, så for meg var dette en vidunderkur. Husk:supermodellene tar dette i små doser for og holde urenheter og fine linjer(ja, funker for det også) unna;-) lykke til med veien til suveren babyhud.

Anonymous poster hash: 4721f...f18

Skrevet

Ingen som hadde disse plagene med øyne?

De er sikkert bløte fordi de er tørre, men blitt verre nå enn det har vært. Kan ikke bevege meg uten at de renner,

Krysser fingre for at det går over etter behandling.

Annonse

Skrevet

Jeg har gått på det ganske nylig og fikk røde øyne som var meget tørre. Jeg bruker kontaktlinser så det var egentlig krise.

Løsningen ble å redusere den daglige dosen og heller stå på kuren litt lenger. Syns det er merkelig at hudlegen din ikke har foreslått det?!

Anonymous poster hash: f86ad...2d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...