Gå til innhold

Tilbake til det glade 80'tallet! Middager...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Født på slutten av 60-tallet, oppvokst på gård, og det ble slaktet både storfe og gris til eget bruk. All middag var laget fra bunnen av, av produkter produsert hjemme. Vi hadde potetåker og grønnsakshage, og bedrev i stor grad naturalhushold i mine barndoms- og ungdomsår. Sunn, naturlig mat på bordet hver eneste dag. Utover 80-tallet ble det i tillegg noe mer ferdigprodukter fra butikken, men basisen var fremdeles produkter fra egen gård.

Ikke helt ut i det ekstreme, riktignok, det vel ikke kinnet smør eller ystet ost hjemme, men som melkeprodusenter fikk foreldrene mine kjøpt meieriprodukter direkte fra meieriet til en noe lavere pris enn det som kom fra butikken. Da det ble slutt på å slakte hjemme, fikk vi dyreskrottene tilbake, ferdig oppdelt, fra slakteriet. Fra slakteriet kunne vi også kjøpe ferdigforedlete kjøttprodukter til medlemspris. Dette var en tid da landbrukssamvirket sto sterkt og da samvirket også "belønnet" sine medlemmer ved å gi dem mulighet til å handle mat noe rimeligere enn i vanlig butikk.

Fisk spiste vi ikke så veldig mye av. Fersk sjøfisk var utopi, men selvfisket fjellørret var digg.

Anonymous poster hash: af95f...f90

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husker også maten på 70 og 80 tallet. Mye som blir karakterisert i dag som crapmat, men alle var vi slanke, tynne, null hull og alt det der. Selv serverer jeg pannekaker, men da med grovere mel, kli og havregryn. Grunner er vel fordi da metter det mer :D

Anonymous poster hash: 36a22...ddf

Nei, vi var da virkelig ikke alle slanke og tynne med null hull da heller. Tvert i mot, vi hadde da både Berget og Kjøttdisken på trinnet mitt på skolen, samt alle de som bare var litt normalt smålubne, og vi med syttitallstenner er jo de som har de svære fyllingene som gjør at tennene sprekker/knekker nå når vi tipper 45.

Anonymous poster hash: 40b0d...a0c

Skrevet

Vi hadde hytte ved sjøen, og på sommeren drev vi med matauk.

Så vi hadde fisk minst 4 dager i uka. Torsk og sei og lyr i alle varianter utover høst og vinter og vår.

Fersk makrell om sommeren.

Luksus var da vi hadde laks med agurksalat.

Eller sånne former med kylling (weekendkylling?).

Etrerhvert avanserte vi til pitabrød. Med kjøttdeig. Uten krydder.

Var knallgodt, men samtidig litt som å tygge sagmugg.

Anonymous poster hash: f0258...861

Tror det heter lørdagskylling. Det hadde vi også, med pommes frites, ketchup og grillkrydder😊

Anonymous poster hash: 81a0e...af1

Skrevet

Mye stekt fisk, poteter og agurksalat. Lungemos med poteter. Sausen var som regel stekesky, uansett! Blodpudding med sukker til dessert.. Æsj, jeg brekker meg ved tanken. Helgekosen var kylling i aliminiumsform med potetgull ved siden av.

Stekt egg på brød, ostesmørbrød og den slags serverer jeg mine barn når jeg ikke orker lage middag, de elsker det!

Anonymous poster hash: 2f3a1...1bb

Skrevet

Vi hoppet over 80 tallet i matveien. Vi var så privilegerte at vi hadde en pensjonert kokke som var hos oss dagtid og passet oss barna og lagde middag. Begge foreldrene mine gikk i mer enn full jobb. Så jeg er oppvokst på skikkelig husmannskost. Kjøttkaker, komler, fleskepannekaker, fiskemiddager, fårikål, lammefrikassé, suppekjøtt osv. Ofte med en melkesuppe som forrett, rabarbra- eller plommesuppe som drikke, eller rabarbra- eller plommegrøt som dessert. Ostesmørbrød hadde vi ofte som kos på lørdagskvelden, og husker også spagetti med bare ketchup 😊

Anonymous poster hash: 66e12...34f

Skrevet

Mykje heimelaga bondekost på 70 - 80 talet, - og så fekk me alltid dessert etter middag, som regel ein eller annan frukt/bær graut med mjølk på. Fryseboksen var full av plommer, bringebær og solbær mm

Skrevet

Jeg er født på 70 tallet og fikk servert

Blodpudding som vi dyppet i sukker (!!!)

Lungemos

Finke

Pytt i panne

Hønsefrikase

Kald skinke fra boks med ris og amerikansk grønnsaksblanding (det var eksotisk og forbeholdt lørdagskosen)

Hjemmelaget pizza med posefyll med makaroni (!!!)

Fisk. All slags fisk og mye fisk.

Og selvsagt vanlig mat som koteletter, kjøttkaker, pannekaker, fiskeboller osv.

Og alltid poteter bortsett fra om lørdagen. Da var det grøt på dagen og 'lørdagskos' om kvelden.

Min mor var ganske midt på tre når det gjaldt å lage mat og gjorde nok kun av plikt og med lite glede. Men det meste var laget fra bunnen og vi hadde et sunt kosthold med lite fett og sukker.

Skrevet

Min mor var hjemmeværende. Elsket å vaske og rydde og stelle, men dessverre ikke så flink med matlaging. Det var riktignok aldri ferdigmat eller halvfabrikat. Noe av det beste hun lagde var potetstappe og kjøttkaker, etter 100 ganger klarer man det selv når man er dårlig kokk. Min far hater fisk, derfor hadde vi faktisk aldri fisk.

Grønnsaker ble ihjelkokt. La man en gaffel på blomkålen sank den gjennom.

Min mors pannekaker var tjukke med stekt eple, deilig.

Spaghetti Bolognese var kjøttdeig med løk og bokstomater.

Små, stekt potetrøsti med eplemos.

Når jeg tenker meg om var maten kanskje ikke så dårlig likevel, bare litt lite variasjon og at grønnsakene ikke trengtes å tygge.

Skrevet

Mammas hjemmelaged pizza med tykk bunnn, kjøttdeig med tomatpure og ost 😂

Ostesnitsel med poteter, og grønnsaker fra fryseboksen

Kjøttpølse og potet i brun saus

Toro mexikansk gryterett servert med

franskbrød på siden.

Tørre koteletter med brun saus poteter, og frossen grønnsaker.

Anonymous poster hash: 7e4b6...8cd

Skrevet

Jeg er vant til mye firskjellug mat, men eksotisk kan jeg ikke påstå kjøkkenet var når jeg var liten. Det gikk i poteter siden pappa ikke var glad i ris og mamma ikke veldig glad i spagetti. Men det tok meg og min søster igjen siden vi kunne lage oss soagetti med ketshup når vi kom fra skolen.

Det var igrunn alltid en god blanding av mat og som oftes middag hver dag, men hva varierte. Når kokken var lei måtte pappa lage middag, da var det enten brød, speilegg og karbonade eller ostsmørbrød. Nå har han vistnok avangsert på kjøkkenet sier ungene mine, han har lært seg å lage kjøttdeig og spagetti. Ungene har lært han opp siden de ble lei middagene hans. Han passer nemlig alle fem barnebarne en uke hver sommer, han mener vi foreldre trenger kjærestetid. Litt morsomt for han bytta vist aldri en bleie npr meg og min søster var små og passe oss skjedde ikke mye før vi kom i skolealder.

Mamma var på middag her engang og kommenterte middagn jeg hadde laget. Hun lurte på om lommeboka mi var skrapt, jeg skjønte ikke hva hun mente. Middagen jeg laget var den hun alltid laget når hun var helt blakk, så hun hadde ikke så gode minner om den. Jeg syns fortsatt det er en av de beste middagene jeg kan få, selv om jeg ofte lager den til søndagsfrokost. Ungene mine syns også den er veldig god og maser ofte om den, omelett som er brettet med tykk hvit saus. Pølsebiter eller skinke biter i sausen. Og brød ved siden av. Så det er litt morsomt når vi har sp ulike oppfattninger om maten.

Anonymous poster hash: 4b938...cec

Skrevet

Vokste opp med veldig sunn mat, lagd fra bunnen, men vi hadde også stekefett til så og si hvert eneste måltid.. Potet likeså.. Og som andre skriver, grønnsakene var ihjelkokte.

Hadde noen ganger toro gryterett på lørdager, husker det var stas :) Vi hadde aldri spagetti på boks og slike ting, og jeg synes jo det så sååå godt ut. (jeg har enda ikke smakt det faktisk)

Anonymous poster hash: ae3cf...74f

Skrevet

Født på begynnelsen av 80-tallet, med foreldre fra landsbygda. Vi hadde nesten kun middager laget fra bunnen. To inntekter, men begrenset økonomi, så mine foreldre var sparsommelige. Vi hadde mye:

levergryte (billig)

fiskekaker i brun saus og poteter (grøss)

stekt torskerogn

fiskegrateng

kokt torsk

fiskeboller i hvit saus

stekt makrell

pannekaker

Eneste gang vi spiste toro var da vi en sjelden gang lagde spagetti bolognese...da hadde vi kjøttdeig med toro bolognese saus på pose ;) Lørdag hadde vi alltid risgrøt på formiddag, og gjerne kyllinglår (lørdagskyling) i form med ris og kinakål. Søndagsmiddag hadde vi sosekjøtt, hønsefrikasse eller kjøttkaker. Var egentlig veldig fornøyd med menyen da jeg vokste opp..med unntak av rogna :(

Anonymous poster hash: 68d53...62f
Skrevet

Jeg er født på midten av 70-tallet.

- kokt torsk vendt i mel, kokte poteter og grønnsaker (enda så vrenger det seg i magen når jeg kjenner lukta)

- fiskeboller i hvit saus og karri og poteter

- pannekaker med sukker på, rabarbarasuppe først

- på lørdager hadde vi spagetti og koteletter eller lørdagskylling i folieform med pommes frites til

- stekt makrell

- reste pytti panne av div ukas rester

- komper med sukker og smør

- semulegrynsgrøt

- fløyelsgrøt

- hjemmelaget pizza med tykk bunn og masse skorpe

- snitzler

- hjemmelagede kjøttkaker med makaronistuing og poteter

Husker at veldig mye av maten var dynket i smør eller stekefett. Alle rester ble brukt opp (mamma hater rester i dag). Det ble brukt lite ferdigmat som jeg kan huske. Lite, spagetti, pasta og ris, det var helgetmat.

Hvert år fra begynnelsen av 80 -tallet så reiste vi på ferie til Danmark og videre nedover kontigentet. Da ble det hamstret b.l.a lørdagskylling i folieform, stripete sjokoladepålegg, nesquick, pommes frites i store poser og kjøttpålegg

Mamma var ikke så mye god på grønnsaker. Grønnsaker var nesten alltid kokte, ofte ihjelkokte. En sjelden gang var det råkost.

Anonymous poster hash: 61a83...139
Skrevet

Vi hadde hytte ved sjøen, og på sommeren drev vi med matauk.

Så vi hadde fisk minst 4 dager i uka. Torsk og sei og lyr i alle varianter utover høst og vinter og vår.

Fersk makrell om sommeren.

Luksus var da vi hadde laks med agurksalat.

Eller sånne former med kylling (weekendkylling?).

Etrerhvert avanserte vi til pitabrød. Med kjøttdeig. Uten krydder.

Var knallgodt, men samtidig litt som å tygge sagmugg.

Anonymous poster hash: f0258...861

Haha, tror vi må være oppvokste i samme familie :-) Fikser ikke torsk den dag i dag. Husker veldig godt Weekend Kylling, skikkelig luksus!!

Anonymous poster hash: 8a46a...46e

Skrevet

Mamma var hjemmeværende og hun er en dyktig kok 😊 vi var 5 søsken men pappa tjente veldig bra så vi hadde ganske god råd.

Jeg vokste opp på 80 og 90 tallet. Og det jeg husker sv middager er bla 80 tallets store klassiker :terteskjell med hjemmelagde fiskeboller, saus og grønnsaker, kjøttkaker med tilbehør, mamma hjemmelagde gryterett med kjøtt er enda min favoritt middag som voksen 😊😊, fisk I alle varianter da vi vokste opp ved sjøen, weekend kylling, hjemmelagd pizza med kjøttdeig men også den kulenariske varianten med selvgiskede blåskjell, reker og masse hvitløk. Den pizzaen var helt fantastisk god 😊😊😊 huske at alle vennene våre elsket å spise middag hos oss for mamma lagde alltid så god mat. Dessuten lagde hun brød selv 😊😊

Er den gryteretten noe jeg kan få oppskriften på? 😊

Anonymous poster hash: 82140...ee0

Skrevet

Kokt (kokt ja, ikke trekt..) torsk som hadde ligget i vannet fra mine foreldre spiste kl 13 til vi kom hjem etter trening kl 17. Dette husker jeg med gru. Gjorde at jeg ikke likte fisk før jeg ble voksen.

Anonymous poster hash: 62b57...bd9

Skrevet

Jeg er født på slutten av 70-tallet og har vokst opp med foreldre som begge var i full jobb. Likevel var det hjemmelaget mat. Mye fisk med eggesmør og potet, seigryte, fiskekaker ol. Det stod også spagetti, kjøttkaker og lapskaus på menyen.

Husker med skrekk og gru levergryten. Det spiser jeg ikke den dag i dag.

Må si jeg er imponert over mamma og pappa. Tror det var enda vanskeligere å være to i full jobb på starten av 80-tallet enn det er i dag.

Anonymous poster hash: 8b207...e9f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...