Gå til innhold

Tilbake til det glade 80'tallet! Middager...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fullverdige middager og greier. Vi fikk servert ostesmørbrød, spagetti med ketchup og speilegg med kneippbrød til middag av og til. Litt fordi kokken var utslitt, hadde dårlig tid eller at pengene ikle alltid strakk til. I dag er det tilnærmet uhørt å servere dette til middag.

Så kommer det jeg lurer på, var det bare vi som fikk servert sånne ting til enkle middager da dere vokste opp. Vi fikk oss pannekaker, da bare pannekaker med sukker eller syltetøy til middag og bondeomelett.

Merker nå at jeg også savner fleskepannekake og råmjølkspannekake mmmmm...

Anonymous poster hash: 5e6e3...49f

Skrevet

Husker vi hadde stekt middagspølse , potet , stekefett og erter på boks😂

Mye stekefett når jeg tenker meg om🤔

Til koteletter, fisk, fiskekaker, flesk og sikkert mer.

Eller smeltet smør til kokt fisk.

Og alltid potet! Aldri pasta eller ris.

Var lite penger og middagen var oppdelt på forhånd. Feks 2 kjøttkaker og tre poteter til pappa, 1potet og 1 kjøttkake til barna.

De hadde en inntekt ,mamma var hjemme og vi var ikke i Bhg.

Men de var flinke! Giftet seg da mamma var 16 og pappa 19. Han bygde huset selv .

Skrevet

min mor var kostholdsnazi, så hos oss var det alltid middag lavet fra bunnen. aldri halvfabrikata, posemat, mat med utenlands opprinnelse (spagetti, pizza, sånt) fantes ikke.

hver middag var med poteter - helst gamle og med seigt skall og ihjelkokte grønnsaker.

det mest eksotiske som ble servert var en skive paprika på hvitosten.

vi spiste rester. gammel mat. råtten mat. sur mat og 14 dager gammelt brød. intet måtte kastes eller gå til spille.

savner det ikke litt en gang.

Anonymous poster hash: 7fe01...918

Skrevet

Ostesmørbrød, speilegg på brød og pannekaker er mat jeg godt kan finne på å servere på en vanlig onsdag... Søndag også! *hater å lage mat* 😂

Jeg var barnehage/skolebarn på 90- og tidlig 2000-tallet, og fikk feks nudler, tomatsuppe og brødskiver om kokken var skrapet eller sliten. Det gjør meg ingenting, det viktigste var (og er) at vi kunne samles til minst ett måltid om dagen :)

Anonymous poster hash: 66992...a87

Skrevet

Husker også maten på 70 og 80 tallet. Mye som blir karakterisert i dag som crapmat, men alle var vi slanke, tynne, null hull og alt det der. Selv serverer jeg pannekaker, men da med grovere mel, kli og havregryn. Grunner er vel fordi da metter det mer :D

Anonymous poster hash: 36a22...ddf
Skrevet

Vi spiste mye joikakaker og potetmos, Grandiosa og kylling med potetgull.

Og det beste jeg visste om var McDonalds - det var toppen av kulinarisk lykke når jeg var barn...

Det sunneste på den faste menyen hjemme hos oss var nok lapskaus.

Og når det var noe vi skulle feire (bryllupsdag til mine foreldre etc) så dro vi på Peppe's. Det husker jeg som helt fantastisk.

Skrevet

Jeg er født i 75 og hjemme hos oss hadde vi, det jeg fortsatt i dag, kaller for vanlig middag og husmannskost. Hjemlagde kjøttkaker, mye fisk og grønnsaker, fiskebrød, småsteik, fiskegrateng, kylling, koteletter, hjemlagde pauser, potet etc. Posemat hadde vi aldri. Mamma lagde alt fra bunnen og vi ungene måtte hjelpe til. En sjelden gang hadde vi ertersuppe og pannekaker, og når mamma var på kurs og pappa skulle lage middag vanket det ofte pizza eller pølser.

Anonymous poster hash: 80afe...a96
Skrevet

Vi hadde hytte ved sjøen, og på sommeren drev vi med matauk.

Så vi hadde fisk minst 4 dager i uka. Torsk og sei og lyr i alle varianter utover høst og vinter og vår.

Fersk makrell om sommeren.

Luksus var da vi hadde laks med agurksalat.

Eller sånne former med kylling (weekendkylling?).

Etrerhvert avanserte vi til pitabrød. Med kjøttdeig. Uten krydder.

Var knallgodt, men samtidig litt som å tygge sagmugg.

Anonymous poster hash: f0258...861

Skrevet

Pommes frites og karbonader med ketchup til, kjøttdeig og spagetti hvor sausen besto av tomatpuré, løk, salt og pepper. Hvis vi hadde pannekaker, hadde vi alltid suppe i tillegg, posesuppe. Sausen på potetene var ofte buljong eller smør.

Anonymous poster hash: 83713...676

Skrevet

Moren min var ingen stor kokk, så her var det som regel speilegg på skive, lapskaus på boks, pytt i panne, eller snurring på boks ;)

Hun slo til med hjemmelagde kjøttkaker i ny og ne, små svarte harde klumper i saus :D

Hun er mye flinkere nå, heldigvis :)

Anonymous poster hash: 529ea...437

Skrevet (endret)

Jeg er fostra opp på toro og lettvinte løsninger. Toro gryteretter, toro supper, spagetti alacapri på boks, kjøttkaker på boks, pølse og spagetti,findus fiskegrateng, karbonader og potetmos osv. Ekstremt mye farse og veldig lite grønnsaker. Merker det preger meg og min matlaging til en viss grad, men bikker i motsatt ende liksom. Ikke en middag uten grønnsaker f.eks. jeg tyr til halvfabrikata, men bruker det som base, ikke som fullverdig produkt. Og joda jeg gjør det enkelt av og til, ostesmørbrød, speilegg og grandis kan finnes på menyen, men prøver å få dagsbehovet til barna hvert fall dekt uansett.

Det som er litt frustrerende oppi alt det her er at jeg er vokst opp på gård, med alle muligheter. Mamma og pappa skilte seg da alle vi barna hadde flytta ut. Da starta mamma et helt nytt liv på gården og lever nå litt sånn eksentrisk med sin nye mann og er selvberga. De jakter, fisker, dyrker og plukker bær. Samt at de har noen dyr som bidrar med melk, kjøtt og egg. Føler liksom litt på det at når mamma var gift med pappa og hadde oss hjemme hadde hun ikke overskudd til det hun nå gjør. Det gir meg litt dårlig samvittighet, for nå.vet jeg selv hvor slitsomt det kam være å være mamma og kone. Skulle ønske vi hadde gitt henne litt mer slack. Det kunne vi alle nytt godt av.

Endret av Marriet
Skrevet

Vi fikk alltid hjemmelaget mat, med mye grønnsaker.

Kjøttkaker, brun saus, kokte poteter, kålstuing og erter

Makaronigrateng med skinke og salat

Hjemmelaget fiskegrateng med grønnsaker

Ovnsbakt fisk i folie med grønnsaker og potet

Fiskeboller i hvit saus med karri og reker.

Fried rice med kylling

Skinkestek med surkål og sjysaus

Vi spiste i grunnen svært godt. Vi hadde litt forskjellige hushjelper, og noen var svært dyktige på kjøkkenet.

Anonymous poster hash: e9fc7...b87

Skrevet

Fullverdige middager og greier. Vi fikk servert ostesmørbrød, spagetti med ketchup og speilegg med kneippbrød til middag av og til. Litt fordi kokken var utslitt, hadde dårlig tid eller at pengene ikle alltid strakk til. I dag er det tilnærmet uhørt å servere dette til middag.

Så kommer det jeg lurer på, var det bare vi som fikk servert sånne ting til enkle middager da dere vokste opp. Vi fikk oss pannekaker, da bare pannekaker med sukker eller syltetøy til middag og bondeomelett.

Merker nå at jeg også savner fleskepannekake og råmjølkspannekake mmmmm...Anonymous poster hash: 5e6e3...49f

Alt det der var vanlig hos oss ja. Og risengrynsgrøt hver lørdag i alle de tjue årene jeg bodde hjemme Spiser det fortsatt også, bare ikke så ofte.

Anonymous poster hash: af49b...5fb

Skrevet

Også født på 70 tallet og her var det stort sett husmannskost,malt laget fra bunnen av.

Brun saus med kjøttkaker / fiskekaker/ stekt eller kokt middagspølse. Sosekjøtt, lapskaus, kjøttsuppe, betasuppe, fiskesuppe, fårikål, hvalkjøtt i brun saus, servert med kokte grønnsaker og poteter.

Hvit saus med kokt eller stekt middagspølse/ fiskepudding/fiskeboller, eller tørrfisk.., servert med kokte grønnsaker og poteter/erter.

Plukkfisk var en favoritt her i huset og når pizzaen ble kjent for oss, så var den laget av kjøttdeig, pizzasaus og hvitløk....åå så det luktet av oss da ;)

Husker også egg og ketchup på brødskiver med smør på, det var både til middag og kvelds, men det gikk også mye i stekte poteter, pølse , løk og smør..

Og alle typer fisk.

Mine foreldre hadde god råd , men mor var veldig økonomisk og her spiste man rester i flere dager, til det var tomt :)

Var ikke mye Toro produkter i min oppvekst, men selv om jeg også er en grei kokk og som følger mine foreldres matvaner, så er Toro grei å ha innimellom ;)

Anonymous poster hash: feb27...bed

Skrevet

Jeg er født på slutten av 70-tallet, og er vokst opp med en hjemmeværende mamma som laget mat fra grunnen hver dag. Vi var nok ikke alltid like takknemlige for det hun gjorde for oss, om med bosted på kysten var det ofte fisk som stod på menyen. Mandag var det alltid fisk, og en klassiker fra barndommen jeg husker med litt gru er seikaker/seikarbonader eller rødfisk (uer) med smeltet fett, poteter og gulrøtter.

Uff, jeg elsker jo egentlig fisk og fiskemat, men disse to klarer jeg meg uten. Grøsser bare jeg lukter kokt uer. :/

Husker derimot med glede at vi ofte hadde hønsefrikassé eller kokt/grillet høns med frikassésaus på fredager. Det var kjempegodt, og signaliserte at det var helg. Kylling hadde vi ikke råd til, så det var jeg vel nesten myndig før jeg smakte.

Andre tradisjonelle middager var middagspølser eller kjøttkaker i brun saus, med poteter og hjemmelaget ertestuing.

Min mor hadde, og har fremdeles den oppfatningen at en middag ikke er fullverdig om den ikke inneholder poteter. Vi hadde spagetti med kjøttsaus en sjelden gang, selvsagt med kokte poteter til. Hehe.

Anonymous poster hash: f956b...213

Skrevet

Middagspølse i brun saus

Fiskekaket i brun saus

Kokt høne i (tynn) brun saus

Stekt torskerogn fra boks

Kokt torsk

Stekt sei

Stekt makrell

Klippfisk med hvit saus

Fiskeboller i hvis saus

Fiskesuppe

Mye krabbe og reker

Syltet makrell (grøsser enda)

Semulegrøt

Stekt ål

Hadde veldig mye fisk siden det var gratis, bestefar var fisker

Anonymous poster hash: 0d075...ce7

Skrevet

Begge mine foreldre jobbet fullt, så vi hadde relativt god råd. Min mor var veldig interessert i både kosthold og matlaging, og var mye i utlandet. Jeg ble tidlig vant til eksotisk mat hjemme og på restauranter. Nå ser jeg at hun var veldig forut for sin tid, både med tanke på ernæring og matretter.

Anonymous poster hash: 606ab...115

Skrevet

Hehe vi hadde speilegg på brødskive til middag i dag.

Skrevet

Jeg var veldig glad for at jeg slapp unna klassikere som blodklubb og lungemos. Husker også venninnene mine fikk lever til middag.

Disse tingene er det vel ikke mange som spiser i dag.

Vi spiste fiskepudding, fiskepinner, kjøttkaker (mammas hjemmelagde - veldig godt! Det hender jeg lager dem selv nå). Og lapskaus! Hjemmel, den også.

Til helga pleide vi å spise grilla kylling med paprikapotetgull. Eller hjemmelaget pizza med kjøttdeig på.

Skrevet

Nå må jeg tenke.... det gikk nok mye i pizza og pasta. Ellers fiskepudding i hvit saus, flesk og duppe, pannekaker. Det er det jeg kan huske som gjengangere....

Anonymous poster hash: c6ea0...24c

Skrevet

Mamma laget og lager fortsatt maten fra bunnen av. Null toro hos oss bortsett fra når mamma jobbet senvakt. Da var det alltid pannekaker og ertesuppe til. Luksus hvis vi fikk bacon til pannekaka.

Mamma var ikke så flink med grønnsaker og de var ofte ihjelkokte. Typiske middag var hjemmelagd fiskegrateng, torsk vendt i mel-salt-pepper, kjøttkaker av gildefarse, stek til fest, spagetti med kjøttdeig og tomatsaus av tomatpuré, spinatsuppe, lapskaus, pølser med hjemmelagd potetstappe og alltid grøt på lørdager og pizza eller taco på fredager. Pappa var meget skeptisk til taco husker jeg.

Anonymous poster hash: f9351...802

Skrevet

Vi hadde også pannekaker med sukker/syltetøy/honning. Kan ikke skjønne at mannen her i huset mener at det er dessert! Og arme riddere (brød dyppet i en blanding av egg, sukker og kanel og stekt i stekepannen). Og risengrynsgrøt om lørdagen, men da var det gjerne kylling eller hjemmelaget pizza om kvelden :)

Mamma laget gode kjøttkaker da. Og når pappa lagde mat ble det ofte fiskegrateng (sånn ferdigpakke).

Ellers savner jeg ikke ihjelkokte grønnsaker og poteter eller ihjelkokt torsk. Jeg brekker meg av lukten faktisk.

Når vi ikke hadde ihjelkokte grønnsaker (gjerne sånn amerikansk blanding) så var det raspet gulrot. Ingen variasjon ellers.

Skrevet

Mamma ble Kreta-frelst på slutten av 70-tallet. Dette holdt seg langt ut på 80-tallet. Det ble en del gresk salat m/gummiaktig feta, sorte oliven i lake og litt harde tomater, moussaka, mer gresk salat og bouzoki-musikk på LP-plate - herlige tider 😊😊

Skrevet

Det jeg husker med gru var grønnsakene. Herregårdsblanding varmet i microen!

Skrevet

Mamma var hjemmeværende og hun er en dyktig kok 😊 vi var 5 søsken men pappa tjente veldig bra så vi hadde ganske god råd.

Jeg vokste opp på 80 og 90 tallet. Og det jeg husker sv middager er bla 80 tallets store klassiker :terteskjell med hjemmelagde fiskeboller, saus og grønnsaker, kjøttkaker med tilbehør, mamma hjemmelagde gryterett med kjøtt er enda min favoritt middag som voksen 😊😊, fisk I alle varianter da vi vokste opp ved sjøen, weekend kylling, hjemmelagd pizza med kjøttdeig men også den kulenariske varianten med selvgiskede blåskjell, reker og masse hvitløk. Den pizzaen var helt fantastisk god 😊😊😊 huske at alle vennene våre elsket å spise middag hos oss for mamma lagde alltid så god mat. Dessuten lagde hun brød selv 😊😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...