Gå til innhold

Dere som spiser 1300 kalorier om dagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan ser en typisk matdag for dere ut? Har dere dager hvor dere går over, for eksempel lørdag eller holder dere 1300 kalorier hele tiden?

Synes det er lite mat, prøver å tenke smart, men trenger noen tips!

Anonymous poster hash: 0c4b0...2b8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke hvor mye kalorier jeg spiser, men kniper inn litt på mengden når vekta øker. Generelle tips som du sikkert har hørt før. Men skriver de her for jeg behøver litt motivasjon selv! Spis grønt. Drikk mye vann. Ha med stangselleri, reddiker, lettkokt brokkoli/blomkål og spis når du er sulten. Ta en kopp te. Vent 30 min etter måltid for å kjenne om du fortsatt er sulten før evt mere mat. Det er ikke farlig å kjenne på sulten. Spis litt kjedelig mat. Hold deg unna mat som trigget sultfølelsen (sukker). Spis nok fett.

Jeg spiser alltid maten jeg får servert i selskap etc, men passer på mengden. Så det er ikke noe som heter nei-mat.

Hva er målet med slankingen?

Skrevet

Vet ikke hvor mye kalorier jeg spiser, men kniper inn litt på mengden når vekta øker. Generelle tips som du sikkert har hørt før. Men skriver de her for jeg behøver litt motivasjon selv! Spis grønt. Drikk mye vann. Ha med stangselleri, reddiker, lettkokt brokkoli/blomkål og spis når du er sulten. Ta en kopp te. Vent 30 min etter måltid for å kjenne om du fortsatt er sulten før evt mere mat. Det er ikke farlig å kjenne på sulten. Spis litt kjedelig mat. Hold deg unna mat som trigget sultfølelsen (sukker). Spis nok fett.

Jeg spiser alltid maten jeg får servert i selskap etc, men passer på mengden. Så det er ikke noe som heter nei-mat.

Hva er målet med slankingen?

Takk for tips! Målet er ned 5 kg, så ikke all verdens, men nok til at jeg ikke trives som det er...

Skrevet

I dag f.eks:

Frokost 60kcal

1 svart kaffe 0kcal

1 norsk eple i båter (60kcal)

Lunsj 300kcal

1 kokt egg 70 kcal

1 brødskive (80kcal) med vitahjertego smør + kokt skinke, agurk, paprika. (110 kcal)

1 dl juice (42kcal )

Middag: 320 kcal

Vann/farris bris til drikke (0kcal)

Hamburger av 95% rent storfekjøtt 150kcal

(Dropper hamburgerbrødet, spiser den som en "biff"' med salat -mannen og barna spiser med brød)

Topping på burger ca 150kcal)

1/2 avokado

Tomat

Rødløk

Salat

Bacon 10gram (sprøstekt knust i biter)

+ 1ts barbequesaus

+ 1 potet i båter (kokt + stekt uten olje)

Da er jeg oppe i ca 700 og har da 600 kcal igjen.

Kl 20.00 tar jeg et glass brus (pepsimax)

Så kan jeg finne på å spise 3 rute sjokolade og en kopp/liten skål potetgull 🙈 Det blir ca 200kcal 🙈🙈🙈🙈

Så går jeg en halvtimes tur med hunden.

Etterfest spiser jeg to knekkebrød eller rugsprø (200kcal) med pålegg. Evt. En skål kellogs fitness frokostblanding. Evt vaniljekesam med bær til kveldsmat

Når jeg legger meg har jeg fortsatt ca 200kcal igjen så ligger på rundt 1100 på ukedager men kliner til på fredag/lørdag med sikkert 2000kcal dagen.😅 Går opp i opp med andre ord ca 1300 i gjsnitt

Legger jeg til sykling t/r jobb 40 min hver dag + halvtimes tur med hunden hver kveld og 2 yogatimer forbrenner jeg ca 4000 kcal ekstra så + kaloriunderskuddet på ca 500kcal hver dag utgjør det 7500kcal underskudd i uken og det er ca 1kg ned i vekt

Anonymous poster hash: 42af4...9d9

Skrevet

I dag f.eks:

Frokost 60kcal

1 svart kaffe 0kcal

Lunsj 300kcal

1 kokt egg 70 kcal

1 brødskive (80kcal) med vitahjertego smør + kokt skinke, agurk, paprika. (110 kcal)

1 dl juice (42kcal )

(Dropper hamburgerbrødet, spiser den som en "biff"' med salat -mannen og barna spiser med brød)

1/2 avokado

Tomat

Rødløk

Salat

+ 1ts barbequesaus

Så kan jeg finne på å spise 3 rute sjokolade og en kopp/liten skål potetgull Det blir ca 200kcal

Etterfest spiser jeg to knekkebrød eller rugsprø (200kcal) med pålegg. Evt. En skål kellogs fitness frokostblanding. Evt vaniljekesam med bær til kveldsmat

Når jeg legger meg har jeg fortsatt ca 200kcal igjen så ligger på rundt 1100 på ukedager men kliner til på fredag/lørdag med sikkert 2000kcal dagen. Går opp i opp med andre ord ca 1300 i gjsnitt

Legger jeg til sykling t/r jobb 40 min hver dag + halvtimes tur med hunden hver kveld og 2 yogatimer forbrenner jeg ca 4000 kcal ekstra så + kaloriunderskuddet på ca 500kcal hver dag utgjør det 7500kcal underskudd i uken og det er ca 1kg ned i vekt

Anonymous poster hash: 42af4...9d9 [/acronym

Den der vil jeg anbefale å ikke følge. De aller fleste klarer det der en liten stund, men så kommer hungeren.

Anbefaler å få inn mye med på frokost og lunsj. Så reduserer men sjansen for å bli fysen(sulten fordi man sulter seg på dagtid), og øker energinivået på dagtid. Et eple og kaffe til frokost gjør lite for fordøyelsen også, hadde valgt mer fiber. F.eks wasa fiberbalance, et knekkebrød inneholder 35 kcal, så det er jo ikke store greiene.

Et mer balansert kosthold med 1300 kcal kan f.eks være: Men trener man bør inntaket økes gradvis.

Frokost: 250 kcal

1 posjon allbran med skummet melk

1 banan

Kaffe

Lunsj: ca 200-250 kcal

2 fiber knekkebrød med pålegg

1 pære

Mellom: 140 kcal

En neve valnøtter

Middag: ca 350 kcal

1 laksefilet, 1 potet, grønnsaker

Mellom: 50 kcal

1 yoghurt, f.eks den med fiber.

Kvelds: 200

2 fiberknekkebrød med pålegg

1 Eple

Anonymous poster hash: 212fd...e20

Skrevet

Hvordan ser en typisk matdag for dere ut? Har dere dager hvor dere går over, for eksempel lørdag eller holder dere 1300 kalorier hele tiden?

Synes det er lite mat, prøver å tenke smart, men trenger noen tips!

Hvis du spiser brød, så pass på å bruk det groveste. Det utgjør mye. Pass på pålegget: bytt til lettprodukter og super salami feks. Stor forskjell i kcalorier. Dropp juice, drikk vann. Må du ha melk, bytt til skummet. Dropp pasta helt, bruk heller potet eller ris. Men hvis du skal gå raskt ned må du regne med å være sulten hele dagen.

Hvis jeg holder meg på 1300, så er jeg ofte litt sulten i løpet av dagen og føler meg litt sulten når jeg legger meg. Nesten alltid fysen på godteri. Sprekker i helgene og noen dager innimellom, men går sakte men sikkert ned. 6 kg siden april.

Mannen min sykler ca 1,5 t tre ganger i uka. Når han holder seg til det han skal på lifesum og spiser ganske sunt, så orker han ofte ikke spise alt. Urettferdig...

Anonymous poster hash: ad104...f80

Skrevet

Jeg har mye å ta av, så ligger vanligvis rundt 1500. I går ble det imidlertid mindre:

Frokost: 3 Ryvita-knekkebrød med smøreost og paprika

Lunsj: Salat med ferske reker og rømmedressing

Middag: Kyllingfilet, ris og sjampinjong

Kvelds: Cottage cheese med yoghurt, jordbær og blåbær

Mellommåltider: banan, ovnsristede mandler, wasa knekkebrød

Velg grove produkter over fine, lettprodukter over fullfettsprodukter osv.

Jeg "synder litt" da jeg f.eks. ikke har funnet økologisk skummet melk, kun ekstra lett; jeg bruker smør i sauser jeg lager osv., men det er bevisste valg.

Anonymous poster hash: 84f3d...5c8

Skrevet (endret)

I dag f.eks:

Frokost 60kcal

1 svart kaffe 0kcal

Lunsj 300kcal

1 kokt egg 70 kcal

1 dl juice (42kcal )

1/2 avokado

Tomat

Rødløk

Salat

+ 1ts barbequesaus

Så kan jeg finne på å spise 3 rute sjokolade og en kopp/liten skål potetgull 🙈 Det blir ca 200kcal 🙈🙈🙈🙈

Når jeg legger meg har jeg fortsatt ca 200kcal igjen så ligger på rundt 1100 på ukedager men kliner til på fredag/lørdag med sikkert 2000kcal dagen.😅 Går opp i opp med andre ord ca 1300 i gjsnitt

Anonymous poster hash: 42af4...9d9

Hadde aldri kastet bort 200 kcal på sjokolade og potetgull på enhverdag.

Pepsi Max? Bare kaffe og eple til frokost, men du spiser "sunn" frokostblanding til kveldsmat? Dette høres ikke bra ut. Savner fisk og melkeprodukter, samt mer grønnsaker. Dietten er kalorifattig og du vil gå ned i vekt - helt til du sprekker. Om dette er sunt kan diskuteres.

En komapasient forbrenner ca.700 kalorier i døgnet.

Endret av MammantilNurket
Skrevet

Frokost: 1 skive rugbrød eller to knekkebrød med magert pålegg

Mellom: Noen nøtter, og f.eks en gulrot eller litt melon

Lunsj: to skiver med magert pålegg, eller salat, eller middagsrester. Prøver å ligge under 300 kcal.

Mellom: en frukt hvis lunsjen var litt liten eller det blir sen middag

Middag: Vanlig norsk mat. Dropper eller tar bare 1-2ss ris/pasta, 1 liten potet. Masse grønnsaker og ca 150g kjøtt/fisk. Ca 500 kcal

Kvelds: bær med yoghurt, et par knekkebrød eller mer hvis jeg har kalorier igjen.

Anonymous poster hash: fdbb4...49d

Skrevet

Takk for tips! Målet er ned 5 kg, så ikke all verdens, men nok til at jeg ikke trives som det er...

Jeg har gått opp etpar kg i sommer på litt hodeløs snacksing. En måneds tid med litt fokus nå, så tenker jeg å være tilbake på normalen 😊 Ditt mål er jo også innen rekkevidde på 2 mnd 😄

Skrevet

I dag f.eks:

Frokost 60kcal

1 svart kaffe 0kcal

Lunsj 300kcal

1 kokt egg 70 kcal

1 dl juice (42kcal )

1/2 avokado

Tomat

Rødløk

Salat

+ 1ts barbequesaus

Så kan jeg finne på å spise 3 rute sjokolade og en kopp/liten skål potetgull Det blir ca 200kcal

Når jeg legger meg har jeg fortsatt ca 200kcal igjen så ligger på rundt 1100 på ukedager men kliner til på fredag/lørdag med sikkert 2000kcal dagen. Går opp i opp med andre ord ca 1300 i gjsnitt

Legger jeg til sykling t/r jobb 40 min hver dag + halvtimes tur med hunden hver kveld og 2 yogatimer forbrenner jeg ca 4000 kcal ekstra så + kaloriunderskuddet på ca 500kcal hver dag utgjør det 7500kcal underskudd i uken og det er ca 1kg ned i vektAnonymous poster hash: 42af4...9d9

Det her må jo være den dårligste oppskriften på slanking jeg har hørt om!!

Anonymous poster hash: 4fe5a...f80

Skrevet

Jeg er så (!) lei av nedlatende innlegg som slakter dagsmenyer og slankekurer som åpenbart fungerer for folk. Bare.. lev å la dø. Dere er så flaue. Ekspertene, liksom.

Anonymous poster hash: e5c8c...5d7

Skrevet

Jeg er så (!) lei av nedlatende innlegg som slakter dagsmenyer og slankekurer som åpenbart fungerer for folk. Bare.. lev å la dø. Dere er så flaue. Ekspertene, liksom.

Hvis du er en ekspert så burde du kanskje komme med gode råd da? Her ser jeg folk har delt hva om fungerer for de, de deler erfaringer. Ingen har sagt "det der må du ikke finne på å spise". Jeg kom f.eks med anbefaling. Mine råd kommer rett fra klinisk ernæringsfysiolog tilpasset meg. Jeg deler og føler jeg har såpass gode kunnskaper nå at jeg kan dele uten at det vil skade noen.

Og selv om et type kosthold fungerer for å gå ned i vekt, så skal jo hjernen og kroppen ha næring til å fungere optimalt. Da er det lov å komme med anbefalinger, for å dekke flere matgrupper og for å unngå ujevnt blodsukker som igjen gir økt risiko for fråtsing. ;)

Skrevet

Hvis du er en ekspert så burde du kanskje komme med gode råd da? Her ser jeg folk har delt hva om fungerer for de, de deler erfaringer. Ingen har sagt "det der må du ikke finne på å spise". Jeg kom f.eks med anbefaling. Mine råd kommer rett fra klinisk ernæringsfysiolog tilpasset meg. Jeg deler og føler jeg har såpass gode kunnskaper nå at jeg kan dele uten at det vil skade noen.

Og selv om et type kosthold fungerer for å gå ned i vekt, så skal jo hjernen og kroppen ha næring til å fungere optimalt. Da er det lov å komme med anbefalinger, for å dekke flere matgrupper og for å unngå ujevnt blodsukker som igjen gir økt risiko for fråtsing. ;)

Av 3 svar på innlegget til 9d9 sier 3 at "din diett er en dårlig idé".

Hvilket den åpenbart ikke er, hvis hun går ned en kg i uken som hun sier.

Slanking er generelt ikke sunt. Men det er gjennomgående tjukkaser som messer om viktigheten av frokost og mellommåltider og sunt fett i slike slankedebatter.

Skrevet

Av 3 svar på innlegget til 9d9 sier 3 at "din diett er en dårlig idé".

Hvilket den åpenbart ikke er, hvis hun går ned en kg i uken som hun sier.

Slanking er generelt ikke sunt. Men det er gjennomgående tjukkaser som messer om viktigheten av frokost og mellommåltider og sunt fett i slike slankedebatter.

Å hjelpes meg du har ikke mye kunnskap rundt dette temaet 😨 Det er viktig å tilføre kroppen næringsstoffer og energi for at kroppen skal fungere og motstå sykdom, dette er nesten viktigere når man slanker seg da man setter kroppen i en meget krevende situasjon når man reduserer energiinntaket. At det fungerer for vedkommende å ha en slik matplan betyr ikke det at det er bra for kroppen, og selvom hun går ned i vekt så kan innsiden være syk pga kostholdet.

Anonymous poster hash: 5a25a...fb1

Skrevet

Frokost; en skive grovt brød med ost og skinke, salatblad, agurk, paprika en neve sukkererter, vann. (Ca 250 kcal)

Lunsj; samme som frokost

Mellommåltid; gulrot og sukkererter eller en skyr

Middag; stekt laks med potet og agurksalat eller f.eks 120 g stekt svin i tacosaus i et grovt pitabrød stappet med grønnsaker og et par skjeer ekstra lettrømme

Kveldsmat ; prøver å la være men enten salat med 100 g karbonadedeig i tacosaus eller en liten skål Cheerios 93% med ekstra lettmelk.

Ligger på mellom 12-1500 kcal hver dag, trener også mye, men skal ned mange mange kilo.

Anonymous poster hash: 1008f...881

Skrevet

Å hjelpes meg du har ikke mye kunnskap rundt dette temaet 😨 Det er viktig å tilføre kroppen næringsstoffer og energi for at kroppen skal fungere og motstå sykdom, dette er nesten viktigere når man slanker seg da man setter kroppen i en meget krevende situasjon når man reduserer energiinntaket. At det fungerer for vedkommende å ha en slik matplan betyr ikke det at det er bra for kroppen, og selvom hun går ned i vekt så kan innsiden være syk pga kostholdet.

Anonymous poster hash: 5a25a...fb1

Jeg har ikke sagt noe sted at det er sunt å leve slik. Tvert i mot sa jeg at slanking, generelt, ikke er sunt. Dette nettopp fordi det ikke er mulig å få nok vitaminer, mineraler, sporstoffer og sunne fettsyrer når man skal være i kaloriunderskudd.

Du påberoper deg kunnskap om meg som du umulig kan ha, og du utviser dårlig leseforståelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...