Gå til innhold

Er man en forferdelig person, hvis man ikke inviterer alle i barnebursdag?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er ikke alle som har bursdagsselskap, altså.. De som er født midt på sommeren, for eksempel. De har venner like fullt. Om en gutt ønsker å invitere 1 av 12 fra sin klasse og to utenom tenker jeg det er greit selv om jeg nok hadde tatt med alle og heller vært ute. Jeg synes det er fint å bli kjent med de nye klassekompisene.

Her har du som er født på sommeren bursdag også. De med bursdag tidlig på sommeren velger gjerne å feire før skolen slutter og de som har bursdag i midten av ferien eller mot slutten velger å feire i august. Men jeg vet om barn som nå er voksne som feiret på dagen selv om bursdagen var om sommeren. De snakker fortsatt om hvor stusselig det var og at de var misunnelige på klassekamerater som fikk ha bursdag i skoleåret.  

Anonymous poster hash: e8f1d...549

Det er ikke alle som har bursdagsselskap, altså.. De som er født midt på sommeren, for eksempel. De har venner like fullt. Om en gutt ønsker å invitere 1 av 12 fra sin klasse og to utenom tenker jeg det er greit selv om jeg nok hadde tatt med alle og heller vært ute. Jeg synes det er fint å bli kjent med de nye klassekompisene.

De som er født midt på sommeren har da vel også bursdagsselskap? Rareste jeg har lest på lenge.

Mine to julibarn feirer før eller etter sommerferien, alt ettersom hva som passer det året.

Det ville vært krise for dem om de ikke skulle få ha selskap med alle vennene sine.

Til HI - det er lenge til desember, du trenger ikke å bestemme deg nå. Han vil jo få venner i klassen. Jeg tenker at bursdag er viktig siden han ikke kjenner så mange. Så i år ville jeg ha invitert alle guttene. Sitt på gulvet, ha piknik, eller være ute.

Anonymous poster hash: 5d385...182

De som er født midt på sommeren har da vel også bursdagsselskap? Rareste jeg har lest på lenge.

Mine to julibarn feirer før eller etter sommerferien, alt ettersom hva som passer det året.

Det ville vært krise for dem om de ikke skulle få ha selskap med alle vennene sine.

Til HI - det er lenge til desember, du trenger ikke å bestemme deg nå. Han vil jo få venner i klassen. Jeg tenker at bursdag er viktig siden han ikke kjenner så mange. Så i år ville jeg ha invitert alle guttene. Sitt på gulvet, ha piknik, eller være ute.

Anonymous poster hash: 5d385...182

Selvfølgelig kan man feire likevel, men det er ikke alle som gjør det på det er ingen som tenker over det (utenom da kanskje bursdagsbarnet) I en klasse hvor det er 25 elever blir det så mange feiringer at ingen legger merke til om lille Ole bare har invitert en fra klassen og to til. Lille Ole har sikkert en mamma som lar ham bli med i de andre 24(eller 11) selskapene det skoleåret(går ut fra at mamma ikke er Jehovas Vitne), så nei jeg tror ikke lille Ole vil falle utenfor. Ikke alle barn liker å ha alle i klassen hjemme, det må det også være rom for.

Er nok greit, på den måten at ikkje nokon føler seg utestengt, men eg ville invitert alle med tanke på klassemiljøet, og at han skal bli kjend med dei andre gutane i klassen.  Det er jo lenge til desember!  Her inviterast heile klassen (jenter eller gutar) i bursdag i 1. klasse.

Annonse

Tror ikke det er noen krise om dere inviterer 1 i klassen, for resten av denne klassen.

Det er forskjell på å be en eller to kontra og invitere alle bortsett fra en eller to/tre.

Men, innen desember vil nok gutten ha fått mange venner i klassen og i de første skoleårene er bursdagene svært viktige og miljøskapende.

Ville forsøkt å gjøre bursdagen rimelig og be alle så sant gutten din ikke er veldig ubekvem med det.

Endret av Nyttårs barn

På vår skole har de delt barna inn i bursdagsgrupper. Vi må invitere alle i "vår" bursdagsgruppe eller ingen.

Vi får også låne SFO til å holde bursdag hvis vi ønsker. Skolen sa klart ifra på første foreldremøte at man skulle legge listen lavt på hvordan vi feiret for at alle skulle bli inkludert.

Anonymous poster hash: fe18a...179

😵 Jeg for inkludering altså, men dette ble litt i drøyeste laget.

Anonymous poster hash: c17c0...885

Dere som mener det er greit å invitere noen få i klassen: Tenker dere på at hvis alle gjør det, kan det fort være ett eller flere barn som aldri får invitasjon?

Jeg tenker at man kan være obs på barna i klassen. Snakke rundt middagsbordet og generelt få med seg hva som skjer i barnas verden. Og på den måten kan man fange opp om noen faller utenfor. Og hvis det skulle skje så prøver man å inkludere på alle mulige måter gjennom hele året (også bursdag). Men hvis ikke "radaren" sier noe om at noen faller utenfor, så synes jeg da også at man ikke må sitte med skuldrene helt oppunder ørene og tenke "hvisomatte tenkomatte", men faktisk bare ukomplisert invitere til en bursdag.

Anonymous poster hash: c17c0...885

Dere som mener det er greit å invitere noen få i klassen: Tenker dere på at hvis alle gjør det, kan det fort være ett eller flere barn som aldri får invitasjon?

Som i HI sitt tilfelle hvor én eneste guttunge fra klassen er på lista, ja det er helt innafor. Jeg synes også man skal respektere bursdagsbarnets ønsker når det ikke er verre enn det. Vi inkluderte alle,inkl de fire min sønn ikke ønsket å invitere, fordi alle skal med. Vi gjorde det i første, vi gjorde det i andre. I tredje ville ikke min sønn ha selskap med alle lenger, og det syntes jeg var greit. Da ble det gutta i gata hvorav tre gikk i klassen. Helt greit. 1 av 12 som HI, eller 3 av 25 som vi hadde er helt greit. Synes jeg.

Jeg ville ventet før jeg bestemmer dette. Det er lenge til desember og mye kan skje.

Dessuten er bursdag en fin mulighet til å bli kjent med guttene gutten din går i klasse med.

I desember skjer det så mye at det er tvilsomt om alle kommer. Vi pleier å feire desemberbarnets barnebursdag i november eller januar.

Tror du ikke tida fra nå og fram til desember vil gi ham noen flere bekjentskaper...?

Det tenkte jeg også!

HI, dette er så langt frem i tid. Det er ikke engang sikkert at bestevennen er din sønn sin bestevenn om noen måneder!

De er 5-6 år gamle, mye skjer på svært kort tid!

Hi her..

Jada, jeg forstår utmerket godt at vennekretsen kan utvides til 1 desember ;) Men, hvis nå hans ønske var å kun invitere sine 3 kamerater, på en guttekveld, ville det da være ok?

Det ville selvfølgelig ikke annonseres i klasserommet, og man ville avtalt med foreldre privat.

Han er veldig sosial, utadvendt og han har ikke vanskelig med å bli inkludert i klassen, men han syntes det hørtes hyggeligere ut med noen gode venner på besøk, istedet for 12 stykker. 

Takk for svar alle sammen ;) I det store og hele, så høres det ut som om mange forstår tankegangen min, så kanskje det skal vurderes til den tid ;)

Anonymous poster hash: 42004...855

Annonse

Vi ble anbefalt av skolen å invitere alle guttene i klassen i 1. klasse. De er 19 gutter i klassen. Vi valgte å gjøre det, selv om sønnen min ville be færre.

Nå i 2. klasse får han velge. Han vil be 2 gutter i klassen, og 2 fra paralellklassen (gjengen fra bhg), og dra på kino og Peppes. Det får han lov til.

Jeg synes det er uproblematisk slik gutten din ønsker det. Ingen som faller utenfor eller blir tydelig ekskludert når det er så mange som ikke blir bedt.

Det er en uting at de må be alle, men en god regel at de ikke kan utelate noen få. I klassa til jenta mi er det ei bølle som har ødelagt 2 bursdager nå med dramaet sitt. Vet du hva? Jeg gidder ikke å be henne så hun kan ødelegge ennå mer. Har prøvd å snakke med mor- hun er helt blåst og forstår ikke problemet. Så i år blir det ikke 8 års bursdag siden vi ikke har "lov" å feire hvis ikke alle jentene blir invitert.

Anonymous poster hash: aee83...322

Det er virkelig null problem, det som er feil er hvis bare en eller to blir utestengt. Dette er det ingen ting galt i! :)

Men.. Dette er en fin mulighet for gutten din til å bli mer kjent med flere, så jeg ville strukket meg langt for å få til en feiring med guttene i klassen. Hvis været er fint kan man for eksempel ha det i en park eller liknende og grille? Eller kanskje familie eller venner av deg kunne hjulpet med et sted å være, enten om de har tilgang til et lokale eller andre ting. Tenk kreativt. Og så kan han ha en koselig guttekveld med popcorn, filmog bestevenner en dag i tillegg. Sånn ville jeg i alle fall ha prøvd å gjort det.

Anonymous poster hash: f8f24...ede

Gjest Antarctica

Det er en uting at de må be alle, men en god regel at de ikke kan utelate noen få. I klassa til jenta mi er det ei bølle som har ødelagt 2 bursdager nå med dramaet sitt. Vet du hva? Jeg gidder ikke å be henne så hun kan ødelegge ennå mer. Har prøvd å snakke med mor- hun er helt blåst og forstår ikke problemet. Så i år blir det ikke 8 års bursdag siden vi ikke har "lov" å feire hvis ikke alle jentene blir invitert.

Anonymous poster hash: aee83...322

Det har dere jo, det, men mange steder sier skolen at de ikke aksepterer at man deler ut innbydelser bare til noen. Da får du heller ringe dem du ønsker å be.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...