Gå til innhold

Hva synes dere om denne damaskkjolen til konfirmant?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har to konfirmanter til våren, og økonomien tillater ikke ekte bunader. Er denne et godt alternativ, og er det noen som har erfaring med Norske Bunader? Hvilken farger på vestene ville dere valgt? De vil ha forskjellige vester. Kom gjerne med forslag på andre rimelige festdrakter som er fine.

http://www.norskebunader.no/nb/product/930/2014/damaskkjol

Anonymous poster hash: f3fdb...a9f

Fortsetter under...

Skrevet

Dette er et kjempegodt alternativ synes jeg.Vurderer selv å kjøpe den og vil da ha fargen som modellen har på seg.Ville hatt et belte til:-)

Anonymous poster hash: d605f...ebe

Skrevet

Har to konfirmanter til våren, og økonomien tillater ikke ekte bunader. Er denne et godt alternativ, og er det noen som har erfaring med Norske Bunader? Hvilken farger på vestene ville dere valgt? De vil ha forskjellige vester. Kom gjerne med forslag på andre rimelige festdrakter som er fine.

Damaskkjol er då vel ein "ekte bunad"? (frå Gudbrandsdalen)

Synes det avbilda livet var fint, og det lyse med litt fargar, 4406

Men det kjem jo an på kva fargar jentene kler.

Skrevet

Det var en dyp grønnfarge som var helt nydelig hvis en av jentene har mørkt hår. Det vart og en flott rødfarge.

Anonymous poster hash: 697df...64c

Skrevet

Kjempefin!

Anonymous poster hash: e58d4...fe0

Skrevet

Den var lekker! Men nokså dyr.. Du finner brukte bunader til ca samme pris (selvfølgelig avhengig av type bunad da), så hvis det er viktig for deg med "ekte" bunaden ville jeg kanskje sett etter det.

Annonse

Skrevet

Damaskkjol er en ekte bunad fra Gudbrandsdalen. Jeg har den selv og er veldig glad i den. Min er gammel, arvet fra farmor. Det er mange varianter av stoff til livet, så de kan se ganske ulike ut.

Skrevet

Jeg synes den er flott!

Det var så mye fint stoff å velge i. Jeg ville latt jentene selv få peke ut hvilken type de liker. Dere kan jo ha en skikkelig kosestund og designe det så det passer til hver av dem.

Selv liker jeg noen av de flerfargede stoffene og noen av de mer fargesterke - men jeg er sikker på at de alle kan blI flotte.

Skrevet

Hvis de egentlig har lyst på bunad ville jeg gitt startkapital nå, og så spare opp til bunad.

Men kjolene er veldig fine!

Skrevet

Damaskkjol er en ekte bunad. Har dere tilknytning til området? Om ikke dere har det blir det litt snålt å velge den kun fordi den er rimeligere enn andre bunader

Anonymous poster hash: 208a8...c04

Skrevet

Den var lekker! Men nokså dyr.. Du finner brukte bunader til ca samme pris (selvfølgelig avhengig av type bunad da), så hvis det er viktig for deg med "ekte" bunaden ville jeg kanskje sett etter det.

Gjør du?? Vi fikk nettopp bunad til vår konfirmant og den kostet 45.000,- fikk inntrykk av at det var nokså normalt.

Anonymous poster hash: db369...61d

Skrevet

Gjør du?? Vi fikk nettopp bunad til vår konfirmant og den kostet 45.000,- fikk inntrykk av at det var nokså normalt.

Anonymous poster hash: db369...61d

Enig med dette! 

Disse var veldig fine HI, gå for disse og la jentene velge sin egen farge :) 

Anonymous poster hash: 0785e...c51

Annonse

Skrevet

Enig med dette!

Disse var veldig fine HI, gå for disse og la jentene velge sin egen farge :)

Anonymous poster hash: 0785e...c51

Jeg syns drakten her var veldig fin altså, bare så det er sagt!

Men jeg kjenner tre som har kjøpt brukt bunad, alle mellom 10-15.000. Klart det er verre å finne rett type og størrelse, men det er mulig. Se linken som siste postet feks👍🏼

Skrevet

Sjekk ut Sagadrakt, nydelige!

Anonymous poster hash: 64668...6e8

Skrevet

Hva mener du med at du ikke har råd til en "ekte bunad"?  Mener du med det å si at denne ikke er ekte?  Det er i så tilfelle en fornærmelse.

Skrevet

Den var kjempefin. Aldri sett den før....

Jeg ville valgt livet modellen bærer, men det var mange andre fine også.

Synes ikke det har noe å si om dere ikke har tilknytning til Gudbrandsdalen. Hadde det vært en mer kjent og spesiell drakt hadde det blitt noe annet, etter min mening.

Jeg er fra en annen del av landet, men kjøpte festdrakter til barna fra en sydame i Gudbrandsdalen på en ferietur. De var da småbarn. Syns draktene deres ligner på denne.

Skrevet

Den var fin, men som andre her sier, så får du bunader på Finn fra 10.000 kr.

Skrevet

Visste ikke at dette var en bunad, men trodde det var en festdrakt som kunne brukes i Troms også.

Skrevet

Dette er en kjempefin bunad! Har en venninne som har den og hun får alltid spørsmål fra fremmede om hvor den er fra når hun har den på seg.

Det er ingen festdrakt.

Men dere bør ha tilknytning til Gudbrandsdalen hvis de skal ha den.

Hvis dere kjøper brukt bør du legge en tur til sydame eller husfliden inn i budsjettet, slik at dere får tilpasset de skikkelig.

Anonymous poster hash: fe8e8...093

Skrevet

Sjekk ut Sagadrakt, nydelige!

Anonymous poster hash: 64668...6e8

Å hjelpes den drakta var grusom!

Anonymous poster hash: 3df68...5a4

Skrevet

Bunaden i seg selv er kjempefin, men jeg ville ikke likt å brukt en fra det firmaet. De lever av å utnytte kinesiske syersken og undergraver på den måten norsk bunad tradisjon.

Anonymous poster hash: 18967...5a1

Skrevet

Bunaden i seg selv er kjempefin, men jeg ville ikke likt å brukt en fra det firmaet. De lever av å utnytte kinesiske syersken og undergraver på den måten norsk bunad tradisjon.

Anonymous poster hash: 18967...5a1

Veldig enig.

Bunaden er kjempefin, men noen "kinabunad" hadde jeg aldri kjøpt. Dette firmaet er noen tusenlapper billigere enn andre bunadsfirmaer, men jeg sparer heller litt lenger enn å kjøpe herfra altså.

Har også hørt om flere som ikke er helt fornøyd, bunadene ser bra ut når du ser den alene, men sammenligner du med en fra f.eks heimen er ikke alle broderier o.l. helt som de skal. 

Anonymous poster hash: 1d084...2fa

Skrevet

Hva med NorskBunad, er det også kinafirma? Og er Marie Aaen knyttet opp mot en spesiell del av landet, eller kan den brukes av alle? 

Skrevet

Hadde aldri kjøpt kinabunad. Heller brukt på Finn, eller gitt startkapital lik denne koster og spart opp.

Anonymous poster hash: 43885...73e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...