Gå til innhold

Når barna har liktorn (??)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er svigermor som sier det er det. Kontakter man lege eller fotspesialist?

Anonymous poster hash: d775e...e2f

Fortsetter under...

Skrevet

Da må de ha feilstilling i beina? Det er svært uvanlig på barn. Sikker på det ikke er fotvorte?

Anonymous poster hash: 98845...66d

Skrevet

Hvor sitter den da?

1. sjekk at det ikke er en vorte, slik nr. to sier.

2. sjekk at det ikke er en søm i skoen som er sydd feil (om det er tærne) og ligger og gnager.

3. hvis 1 og 2 er utelukket - lege og ortoped for å få sjekket fotstilling, for som nr. to sier er dette ikke vanlig hos barn og bør sjekkes ut.

Anonymous poster hash: 74cef...076
Skrevet

Jeg trodde det var en vorte, men nå såg vi at den har blitt svart i midten. Sønnen sier det har vært sånn lenge. Knallhard hud rundt.

Lege da eller? Så blir han henvist til ortoped?

Skrevet

Ser det finnes noe liktornplaster. Kanskje jeg prøver det mens jeg venter på legetime. (4 ukers ventetid😡)

Skrevet

Jeg trodde det var en vorte, men nå såg vi at den har blitt svart i midten. Sønnen sier det har vært sånn lenge. Knallhard hud rundt.

Vorter blir starte i midten når de dør...

Anonymous poster hash: ae6d8...06d

Annonse

Skrevet

Sånn var fotvorten til sønnen min, svigermor trodde også det var liktorn. Men som noen sa lengre opp, det er svært sjeldent barn har det. Vi var hos legen, legen skrapte og fjernet en del. Vi fikk beskjed om å kjøpe et middel på apoteket, men husker ikke hva det het.. Men vorten blir borte av seg selv, det kan ta litt tid bare og være vondt.

Anonymous poster hash: dabb1...95f

Skrevet

Jeg hadde liktorn som barn.

På midten av foten, i en "krok" nedenfor tåa ved storetåe om du skjønner..😂

Den ble fryst en gang, og døde. Ellers brukte jeg et tykt opphøyd plaster med hull i midten.

Anonymous poster hash: 77a3c...31c

Skrevet

Ser det finnes noe liktornplaster. Kanskje jeg prøver det mens jeg venter på legetime. (4 ukers ventetid😡)

Heftig ventetid. Du får si at faslegeforskriften sier at dere skal få time innen rimelig tid og normalt i løpet av 5 dager. Da har de ikke noe annet valg enn å gi deg time.

Anonymous poster hash: a5424...0de

Skrevet

Verucid!

Anonymous poster hash: 9ecea...fc2

Skrevet

Jeg hadde liktorn som barn.

På midten av foten, i en "krok" nedenfor tåa ved storetåe om du skjønner..😂

Den ble fryst en gang, og døde. Ellers brukte jeg et tykt opphøyd plaster med hull i midten.

Hvis den døde var det en vorte, ikke en liktorn.

Skrevet

Hvis den døde var det en vorte, ikke en liktorn.

Må jeg gjenta meg selv?...

Skrevet

Ser det finnes noe liktornplaster. Kanskje jeg prøver det mens jeg venter på legetime. (4 ukers ventetid)

Hei!

Jeg vil ikke anbefale sånt plaster før du har sjekket hva det er. Jeg hadde en tilsvarende klump under foten som var vond, og som jeg trodde var en liktorn. Brukte liktornplaster, men det hjalp ikke, så da dro jeg til fotterapeut. Hun sa at det plasteret hadde gjort huden min "gummiaktig" og gjorde det vanskeligere å få gjort noe med det. Ved behandling nr. 2 (når det "gummiaktige" var borte), viste det seg å være en fotvorte. Hadde mørkerøde prikker i midten, det høres veldig ut som ditt barns.

Hvis du er utålmodig på å finne ut av hva det er, kan du jo oppsøke en fotterapeut i påvente av legetimen. Det koster litt, men da vet du i hvert fall hvordan du skal behandle det frem til legetimen. Fotterapeuter får ikke lenger lov til å fryse bort vorter, så jeg anbefaler uansett å beholde legetimen i tilfelle du trenger den. :)

Anonymous poster hash: 9aed1...c00

Annonse

Skrevet

Må jeg gjenta meg selv?...

Nei, det er unødvendig å stå så hardt på noe som er feil. Liktorner KAN IKKE dø, de består allerede av dødt vev, som i sin tur "skjærer inn i", eller gnager i levende vev. Derfor gjør de vondt.

Og de oppstår heller ikke spontant, de kommer som resultat av langvarig skeivbelastning eller feilstilling i foten. De kan heller ikke fryses vekk.

Så det du hadde kan godt ha blitt kalt liktorn av noen voksne som ikke holder begrepene fra hverandre, men det var objektivt sett feil.

Skrevet

Heftig ventetid. Du får si at faslegeforskriften sier at dere skal få time innen rimelig tid og normalt i løpet av 5 dager. Da har de ikke noe annet valg enn å gi deg time.

Anonymous poster hash: a5424...0de

Men vet du hva? Med dette kan man helt fint vente 4 uker på time!

Anonymous poster hash: 6c10e...1db

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...