Anonym bruker Skrevet 23. august 2016 #1 Skrevet 23. august 2016 Har to kattunger som har prøvd litt forskjellig: Proplan hater de. Josera er greit. Orijen er bra synes den ene. Den andre sier meh... MatMons fra Felleskjøpet er en foreløpig favoritt som begge liker godt. Dyrebutikker snakker selvfølgelig ikke bra om Felleskjøpets mat, men jeg vil jo gjerne gi kattene mat så de ikke begynner å streife når de slippes ut 😉 Så hva er din katts favoritt? Anonymous poster hash: 165de...8e2
Anonym bruker Skrevet 23. august 2016 #2 Skrevet 23. august 2016 Purina. For sterilisere katter Anonymous poster hash: 3e2b3...61b
Anonym bruker Skrevet 23. august 2016 #3 Skrevet 23. august 2016 Royal canin Anonymous poster hash: 5adad...bcd
Anonym bruker Skrevet 23. august 2016 #4 Skrevet 23. august 2016 Purina. For sterilisere katter Anonymous poster hash: 3e2b3...61b Dom i proplan? Eller er det flere sorter kattemat fra purina? Hi Anonymous poster hash: 165de...8e2
Anonym bruker Skrevet 23. august 2016 #5 Skrevet 23. august 2016 Vær obs på at for som det fra FK er mindre næringsrikt og derfor mindre mettende. Altså kan det hende at det går mer fordi de må ha mer. Kattunger vokser i rykk og napp, vi har en på 14 uker nå som spiser enormt. For et par uker siden gjorde han ikke det. Vi kan se at han har vokst i denne spiseperioden. Jeg tror det er bedre å supplere med litt våtfor enn å gå for tørrfor med mindre protein og mer salt, det er hovedforskjellen mellom billig og "dyrt" for. Anonymous poster hash: 6f6a0...123
Anonym bruker Skrevet 23. august 2016 #6 Skrevet 23. august 2016 Royal canin Anonymous poster hash: 5adad...bcd Hvem selger det? Dyrebutikk eller veterinær? Anonymous poster hash: 165de...8e2
Anonym bruker Skrevet 23. august 2016 #7 Skrevet 23. august 2016 Vær obs på at for som det fra FK er mindre næringsrikt og derfor mindre mettende. Altså kan det hende at det går mer fordi de må ha mer. Kattunger vokser i rykk og napp, vi har en på 14 uker nå som spiser enormt. For et par uker siden gjorde han ikke det. Vi kan se at han har vokst i denne spiseperioden. Jeg tror det er bedre å supplere med litt våtfor enn å gå for tørrfor med mindre protein og mer salt, det er hovedforskjellen mellom billig og "dyrt" for. Anonymous poster hash: 6f6a0...123 Nei, jeg vil ikke vende de til våtfôr pga tennene. Kan ikke se noen sted at foret fra Felleskjøpet inneholder mindre næring og mer salt. Gidder ikke bruke masse penger på et dyrt og såkalt energikompakt fôr som Orijen hvis de ikke er så glade i det. Pris er ikke av betydning hvis kattene er fornøyd. Anonymous poster hash: 165de...8e2
Anonym bruker Skrevet 23. august 2016 #8 Skrevet 23. august 2016 Nei, jeg vil ikke vende de til våtfôr pga tennene. Kan ikke se noen sted at foret fra Felleskjøpet inneholder mindre næring og mer salt. Gidder ikke bruke masse penger på et dyrt og såkalt energikompakt fôr som Orijen hvis de ikke er så glade i det. Pris er ikke av betydning hvis kattene er fornøyd. Anonymous poster hash: 165de...8e2 Orijen er jo det dyreste, stor forskjell på det og RC; Eukanumba etc. Du skal ikke fore dem opp på våtfor, det er men som litt kos og kan fungere som en liten test på om katten som ikke spiser er sulten men ikke vil ha tørrforet. Vår oppdretter gir kattungene våtfor når de er små og faser ut. De voksne kattene får det svært sjelden. Den eneste testen jeg finner er her:http://www.testfakta.no/sites/default/files/grafik_kattemat-no151002.pdf Mener å ha sett at innholdsdeklerasjonen på matmons også viser for mye karbohydrater (korn) sammenlignet med de dyrere merkene. Ellers bør du ikke drive å bytte frem og tilbake, alle forendringer skal gjøres gradvis. Anonymous poster hash: 6f6a0...123
Anonym bruker Skrevet 23. august 2016 #9 Skrevet 23. august 2016 Royal canin. Selges på dyrebutikker, veterinær, plantasjen og hageland blant annet. Anonymous poster hash: a5763...bec
Anonym bruker Skrevet 23. august 2016 #10 Skrevet 23. august 2016 Nei, jeg vil ikke vende de til våtfôr pga tennene. Kan ikke se noen sted at foret fra Felleskjøpet inneholder mindre næring og mer salt. Gidder ikke bruke masse penger på et dyrt og såkalt energikompakt fôr som Orijen hvis de ikke er så glade i det. Pris er ikke av betydning hvis kattene er fornøyd. Anonymous poster hash: 165de...8e2 Da må du lese innholdsfortegnelsen en gang til. Det står ganske tydelig at FK sitt fôr inneholder korn osv som er noe katter overhodet ikke kan nyttegjøre seg. Du betaler mao for "ingenting". Grunnen til at kattene spiser mindre f.eks Orijen er fordi det er mer konsentrert næring som metter og gjør at de ikke må spise store mengder. En kattunge på 16 uker vil normalt spise kanskje en halv dl i døgnet av dette, kanskje enda litt mindre. Det er egentlig logisk. Anonymous poster hash: 70346...be3
Anonym bruker Skrevet 23. august 2016 #11 Skrevet 23. august 2016 Våt Nei, jeg vil ikke vende de til våtfôr pga tennene. Kan ikke se noen sted at foret fra Felleskjøpet inneholder mindre næring og mer salt. Gidder ikke bruke masse penger på et dyrt og såkalt energikompakt fôr som Orijen hvis de ikke er så glade i det. Pris er ikke av betydning hvis kattene er fornøyd.Anonymous poster hash: 165de...8e2 Våtfôr er ypperlig for å få i kattene litt ekstra væske, de er generelt dårlige til å drikke. Det finnes masse god forskning på kattens fordøyelse hvis du gidder å google litt:) Anonymous poster hash: 70346...be3
Anonym bruker Skrevet 23. august 2016 #12 Skrevet 23. august 2016 Orijen er jo det dyreste, stor forskjell på det og RC; Eukanumba etc. Du skal ikke fore dem opp på våtfor, det er men som litt kos og kan fungere som en liten test på om katten som ikke spiser er sulten men ikke vil ha tørrforet. Vår oppdretter gir kattungene våtfor når de er små og faser ut. De voksne kattene får det svært sjelden. Den eneste testen jeg finner er her:http://www.testfakta.no/sites/default/files/grafik_kattemat-no151002.pdf Mener å ha sett at innholdsdeklerasjonen på matmons også viser for mye karbohydrater (korn) sammenlignet med de dyrere merkene. Ellers bør du ikke drive å bytte frem og tilbake, alle forendringer skal gjøres gradvis. Anonymous poster hash: 6f6a0...123 Jeg har gjort deg gradvis. Derfor kjøpte jeg den fra Felleskjøpet siden de fikk den der de kom fra. Så faset jeg den ut med Proplan og det gikk greit nok, men når det ble ren proplan ville de ikke ha den. Fra den byttet jeg brått til Josera, men siden de ikke var så begeistra blandet jeg den ut med Orijen som de nå får rent. Kattene er straks 6 mnd. Nå bruker spesielt den ene mye tid på å skulle grave ned maten og hun spiser litt lite, noe begge har gjort med Josera og spesielt proplan. Kattene er ikke vant til våtfôr fra de var små, men har fått litt trekt fisk og kyllingkjøtt som kos innimellom. Anonymous poster hash: 165de...8e2
Anonym bruker Skrevet 23. august 2016 #13 Skrevet 23. august 2016 Jeg har gjort deg gradvis. Derfor kjøpte jeg den fra Felleskjøpet siden de fikk den der de kom fra. Så faset jeg den ut med Proplan og det gikk greit nok, men når det ble ren proplan ville de ikke ha den. Fra den byttet jeg brått til Josera, men siden de ikke var så begeistra blandet jeg den ut med Orijen som de nå får rent. Kattene er straks 6 mnd. Nå bruker spesielt den ene mye tid på å skulle grave ned maten og hun spiser litt lite, noe begge har gjort med Josera og spesielt proplan. Kattene er ikke vant til våtfôr fra de var små, men har fått litt trekt fisk og kyllingkjøtt som kos innimellom. Anonymous poster hash: 165de...8e2 De vil spise mindre av de dyrere forene, jeg ville sett an vekst for de spiser garantert når de er sultne. Anonymous poster hash: 6f6a0...123
Anonym bruker Skrevet 23. august 2016 #14 Skrevet 23. august 2016 Våt Våtfôr er ypperlig for å få i kattene litt ekstra væske, de er generelt dårlige til å drikke. Det finnes masse god forskning på kattens fordøyelse hvis du gidder å google litt:) Anonymous poster hash: 70346...be3 De har vært hos veterinær flere ganger i fbm chip, vsksiner, kastrering, og de har sagt at våtfôr ikke er nødvendig mtp væske. Kattene her drikker greit og er ikke dehydrerte. Anonymous poster hash: 165de...8e2
Anonym bruker Skrevet 23. august 2016 #15 Skrevet 23. august 2016 Da må du lese innholdsfortegnelsen en gang til. Det står ganske tydelig at FK sitt fôr inneholder korn osv som er noe katter overhodet ikke kan nyttegjøre seg. Du betaler mao for "ingenting". Grunnen til at kattene spiser mindre f.eks Orijen er fordi det er mer konsentrert næring som metter og gjør at de ikke må spise store mengder. En kattunge på 16 uker vil normalt spise kanskje en halv dl i døgnet av dette, kanskje enda litt mindre. Det er egentlig logisk. Anonymous poster hash: 70346...be3 Det er ikke mengden mat de spiser jeg ser på. Jeg ser etter hvordan de reagerer på foret. Om de blir begeistret, snur seg unna, "graver" deg ned osv. De aller fleste for hos dyrebutikk inneholder også hvete eller mais. Tror jeg kjøper hos veterinæren neste gang, og håper det er et for de vil like. Anonymous poster hash: 165de...8e2
Anonym bruker Skrevet 23. august 2016 #16 Skrevet 23. august 2016 De vil spise mindre av de dyrere forene, jeg ville sett an vekst for de spiser garantert når de er sultne. Anonymous poster hash: 6f6a0...123 Ja, de spiste proplan da de var sultne også, men det betyr ikke at de var begeistret for foret. Jeg ønsker bare å finne et for de vender tilbake til, så de kommer hjem den dagen jeg slipper de ut (uten å gi de våtfôr som bestikkelse) 😉 Anonymous poster hash: 165de...8e2
Anonym bruker Skrevet 23. august 2016 #17 Skrevet 23. august 2016 Alt går i grisen! Pga sykdom må han ha spesialtørrfor som koster skjorta. Royal Canine. Anonymous poster hash: 8257d...6fd
Anonym bruker Skrevet 23. august 2016 #18 Skrevet 23. august 2016 Hvis min katt fikk velge, så hadde det blitt whiskas fisk. Men siden det er jeg som bestemmer så spiser hun Prescription diet J/D fra Hills. Det er kylling, og hun liker best fisk. Men det er det som er best for henne. Men jeg brukte mange måneder på at hun vente seg til det Anonymous poster hash: ea152...966
Anonym bruker Skrevet 24. august 2016 #19 Skrevet 24. august 2016 Hadde katta fått velge hadde han selvfølgelig spist butikkfôr tilsatt masse smak osv. Heldigvis er det jeg som bestemmer hva slags fôr som kommer i hus, og pus holder seg sunn:) Overvekt er et stort problem blant katter i Norge, og mye av grunnen er et kosthold basert på karbohydrater. Jeg sier ikke at katter ikke klarer seg greit på Friskies, men innholdsmessig bør man velge noe annet. Jeg kjøper ikke helt den med at man ikke har råd til f.eks Orijen, for alle som har prøvd det vet jo at kattene spiser mindre mengder. Husk at den ingrediensen som står først på innholdslista er den det er størst andel av i fôret. Anonymous poster hash: 70346...be3
Anonym bruker Skrevet 24. august 2016 #20 Skrevet 24. august 2016 Har prøvd utallige fra vetrinær, og katten sultestreiker. Den vil ha junkfood, den gule pakken fra matbutikken. Anonymous poster hash: d0adf...252
Anonym bruker Skrevet 24. august 2016 #21 Skrevet 24. august 2016 Royal canin for steriliserte katter. Bruker også Hills i blant. Likegyldig hva kattene liker - jeg kjøper hva som er best for dem. Felleskjøpets, Matmoms for steriliserte, ble de FEITE av.. Anonymous poster hash: e0471...a05
Anonym bruker Skrevet 24. august 2016 #22 Skrevet 24. august 2016 Har prøvd utallige fra vetrinær, og katten sultestreiker. Den vil ha junkfood, den gule pakken fra matbutikken. Anonymous poster hash: d0adf...252 😂 Junkfood! Kongeformulering! Anonymous poster hash: 8257d...6fd
MarshOfDecay Skrevet 24. august 2016 #23 Skrevet 24. august 2016 Ellers bør du ikke drive å bytte frem og tilbake, alle forendringer skal gjøres gradvis. Anonymous poster hash: 6f6a0...123 Oj.. Hvorfor ikke? Har en katt som er litt over året. Jeg har kjøpt litt forskjellig for å se hva katten liker, jeg. RC, Orijen og lignende. Har tenkt det sånn at det sikkert er kjedelig å spise det samme hver dag. Så henne for øvrig med en fugl hun hadde fanget i dag. She went to town! Tror aldri jeg har sett henne så stolt noen gang 😊
Anonym bruker Skrevet 25. august 2016 #24 Skrevet 25. august 2016 Nå spiser ho hills fra dyrlegen for stressa katter. Anonymous poster hash: be6d7...86e
soleia Skrevet 25. august 2016 #25 Skrevet 25. august 2016 Han får Royal Canin for sterieliserte, frå plantasjen, men vil aller helst leve på whiskas våtfor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå