Anonym bruker Skrevet 23. august 2016 #51 Skrevet 23. august 2016 Og hva tenker du at barna skal bruke matte til i sitt voksne liv, da...? Ikke til baking, matlaging, innkjøp, husbygging og andre praktiske oppgaver? Anonymous poster hash: 6b041...48f Joda, men den typen matte kan de forlengst. Den ligger i bunn og brukes daglig uten at vi trenger å fokusere på den. Det er mer den matten som trengs for å forstå og anvende fysikk og kjemi vi øver på. Det å se hva man trenger å regne ut og hvordan man setter opp formel for å få det til. Anonymous poster hash: fb7a8...c13
Anonym bruker Skrevet 23. august 2016 #52 Skrevet 23. august 2016 Og hva tenker du at barna skal bruke matte til i sitt voksne liv, da...? Ikke til baking, matlaging, innkjøp, husbygging og andre praktiske oppgaver? Anonymous poster hash: 6b041...48f Jeg er utdannet sivilingeniør, og til daglig bruker jeg en del matematisk utregning i jobbsammenhengende, men jammen meg er det snakk om noe få dråper i havet i det store hele. Mye det vi lærte på mine 17 år skolegang er så og si sjeldent anvendt i det daglige. Personlig mener jeg at det burde heller fokusere forskjellige læreteknikk. Ha mindre jalla fag og mer 'studielinje' rettet allerede fra 4 eller 5 klasse. La 2-3 fag være obligatoriske og resten valgfag, så får ungene selv velge ut x antall fag de ønsker å lære. Mestring og lærevillig blir garantert økt i takt med ungenes interesse. Selvtillit må bygges opp tidlig. Slik som skolesystemet er nå, dreper det mange barns selvtillit enn å hjelpe dem, dessverre.... Anonymous poster hash: 5a20f...d47
Anonym bruker Skrevet 23. august 2016 #53 Skrevet 23. august 2016 Jeg er utdannet sivilingeniør, og til daglig bruker jeg en del matematisk utregning i jobbsammenhengende, men jammen meg er det snakk om noe få dråper i havet i det store hele. Mye det vi lærte på mine 17 år skolegang er så og si sjeldent anvendt i det daglige. Personlig mener jeg at det burde heller fokusere forskjellige læreteknikk. Ha mindre jalla fag og mer 'studielinje' rettet allerede fra 4 eller 5 klasse. La 2-3 fag være obligatoriske og resten valgfag, så får ungene selv velge ut x antall fag de ønsker å lære. Mestring og lærevillig blir garantert økt i takt med ungenes interesse. Selvtillit må bygges opp tidlig. Slik som skolesystemet er nå, dreper det mange barns selvtillit enn å hjelpe dem, dessverre.... Anonymous poster hash: 5a20f...d47 Jeg stemmer for mer tverrfaglighet også. :-) Anonymous poster hash: 8f832...15e
Anonym bruker Skrevet 23. august 2016 #54 Skrevet 23. august 2016 Det er vel godt dokumentert at ressurssterke elever med ressurssterke foreldre er de eneste som får noe ut av HJEMMElekser. I en klasse vil det dermed øke forskjellene. Lengre skoledager og lekser på skole med fagperson, takk.Anonymous poster hash: 5c1d0...699 Som lærer på ungdomstrinnet har jeg for så vidt ikke noe i mot denne idéen, spørsmålet er bare HVEM disse fagpersonene skal være? Om det er lærerene som allerede jobber i skolen, så må vi jo ha færre undervisningstimer i uken, om vi skal bruke 1-2 timer på ettermiddag til slike arbeids/leksetimer. Hvem skal så stå for den undervisningen vi skal gå ut av? Eller er det nye lærere som skal inn i skoleverket for å ta disse leksetimene? Hvor skal i så fall de komme fra, og hvem skal lønne dem? Er det virkelig slik at elevene er klare for 1-2 ekstra timer på skolen? Mange elever er trøtte og leie når klokken har blitt 14.15. De vil enten bruke litt oppspart energi etter å ha sittet stille hele dagen, og sykler gjerne hjem, og så drar de ut og skater/spiller fotball etter å ha fått i seg litt mat. Andre er slitne og har hodepine etter en dag på skolen, og vil hjem for å slappe av på sofaen en time eller to, før de gjør lekser etter middag. Mange elever sliter også med å gjøre lekser/jobbe aktivt i et klassrom med opptil tretti andre elever rundt seg. De blir distrahert av hva bestekompisen ved siden av gjør på, eller snur seg til en venn lenger bake i klasserommet for å spørre om de skal spille fotball senere den dagen. To venninner vil alltid jobbe sammen, og er mer opptatt av å snakke om gutter og sminke enn å få gjort så mye fornuftig. Anonymous poster hash: 4c978...686
Anonym bruker Skrevet 23. august 2016 #55 Skrevet 23. august 2016 Som lærer på ungdomstrinnet synes jeg det er skremmende å se hvor late mange foreldre er. Hvor lite tid de bruker på barna sine. Hvor lite de følger dem opp. Hvor få regler de har. Hvor naive de er. Hvor mye viktigere det er for foreldrene at DE får tid til det DE ønsker å gjøre på kveldene (trening, TVkikking, nettsurfing osv.). Lekser følges ikke opp. (Nå tenker jeg selvsagt ikke på de veldig få som har store lærevansker. De MÅ få lekser tilpasset sitt nivå.) Skulle så gjerne ønske foreldrene kunne sørge for at barna var uthvilte, mette og hadde med rett utstyr hver dag. I tillegg skulle man ha sjekka at leksene var gjort. Jeg vet etter 18 år i skolen at de aller fleste barn hadde hatt meget stor nytte av å gjøre lekser på regelmessig basis. Jeg har sett så mange barn som ikke klarer å konsentrere seg nok på skolen, at de lærer mye hjemme. Her får de roet seg, ingen å tøffe seg for, ingen å klovne foran. Foreldre som hjelper sine barn er en kjemperessurs for disse barna. Jeg har sett noen barn som ville fått store problemer om ikke mor/far hadde sittet time på time med dem. Ja, det er tung. Jeg har selv et barn som har slitt fra dag en, men det gjelder å jobbe jevnt og trutt. Det er også sunt for barna å ha en lengre pause etter at skoledagen er ferdig til leksene gjøres. Det er ikke skolens oppgave alene å lære barna det de trenger. Mange foreldre i dag ser ut til å tro at det er det. Det er din fordømte plikt som foreldre å gjøre en jobb for å være der for ditt barn, hjelpe ditt barn og oppmuntre og motivere. Som lærer vil jeg så gjøre alt jeg kan for å legge til rette for læring, og gjøre alt jeg kan for at flest mulig skal forstå mest mulig. Husker Jens Stoltenberg fortalte på TV at faren gikk til læreren da han gikk i fjerde klasse og fremdeles ikke kunne lese. Da sa læreren til Jens sin far: Da synes jeg du skal lære Jens å lese. Og så måtte han hver kveld sitte og jobbe med dette sammen med sønnen. I dag hadde foreldrene sagt: Nå må skolen lære sønnen min å lese! .... Anonymous poster hash: e11b8...b42
Anonym bruker Skrevet 23. august 2016 #56 Skrevet 23. august 2016 Som lærer på ungdomstrinnet synes jeg det er skremmende å se hvor late mange foreldre er. Hvor lite tid de bruker på barna sine. Hvor lite de følger dem opp. Hvor få regler de har. Hvor naive de er. Hvor mye viktigere det er for foreldrene at DE får tid til det DE ønsker å gjøre på kveldene (trening, TVkikking, nettsurfing osv.). Lekser følges ikke opp. (Nå tenker jeg selvsagt ikke på de veldig få som har store lærevansker. De MÅ få lekser tilpasset sitt nivå.) Skulle så gjerne ønske foreldrene kunne sørge for at barna var uthvilte, mette og hadde med rett utstyr hver dag. I tillegg skulle man ha sjekka at leksene var gjort. Jeg vet etter 18 år i skolen at de aller fleste barn hadde hatt meget stor nytte av å gjøre lekser på regelmessig basis. Jeg har sett så mange barn som ikke klarer å konsentrere seg nok på skolen, at de lærer mye hjemme. Her får de roet seg, ingen å tøffe seg for, ingen å klovne foran. Foreldre som hjelper sine barn er en kjemperessurs for disse barna. Jeg har sett noen barn som ville fått store problemer om ikke mor/far hadde sittet time på time med dem. Ja, det er tung. Jeg har selv et barn som har slitt fra dag en, men det gjelder å jobbe jevnt og trutt. Det er også sunt for barna å ha en lengre pause etter at skoledagen er ferdig til leksene gjøres. Det er ikke skolens oppgave alene å lære barna det de trenger. Mange foreldre i dag ser ut til å tro at det er det. Det er din fordømte plikt som foreldre å gjøre en jobb for å være der for ditt barn, hjelpe ditt barn og oppmuntre og motivere. Som lærer vil jeg så gjøre alt jeg kan for å legge til rette for læring, og gjøre alt jeg kan for at flest mulig skal forstå mest mulig. Husker Jens Stoltenberg fortalte på TV at faren gikk til læreren da han gikk i fjerde klasse og fremdeles ikke kunne lese. Da sa læreren til Jens sin far: Da synes jeg du skal lære Jens å lese. Og så måtte han hver kveld sitte og jobbe med dette sammen med sønnen. I dag hadde foreldrene sagt: Nå må skolen lære sønnen min å lese! .... Anonymous poster hash: e11b8...b42 Hva er det du sier...? Må JEG, som mor, gjøre en innsats for at barna mine skal lære?!? Fy fader ass, lærere nå til dags. Hadde dere slutta å ha så innmari mye ferie, så hadde kanskje vi andre sluppet å måtte bruke tid og energi på barna våre. Anonymous poster hash: 4fbae...4d5
Anonym bruker Skrevet 23. august 2016 #57 Skrevet 23. august 2016 Hva er det du sier...? Må JEG, som mor, gjøre en innsats for at barna mine skal lære?!? Fy fader ass, lærere nå til dags. Hadde dere slutta å ha så innmari mye ferie, så hadde kanskje vi andre sluppet å måtte bruke tid og energi på barna våre. Anonymous poster hash: 4fbae...4d5 😜 Anonymous poster hash: ac498...2ce
Anonym bruker Skrevet 23. august 2016 #58 Skrevet 23. august 2016 Som lærer på ungdomstrinnet har jeg for så vidt ikke noe i mot denne idéen, spørsmålet er bare HVEM disse fagpersonene skal være? Om det er lærerene som allerede jobber i skolen, så må vi jo ha færre undervisningstimer i uken, om vi skal bruke 1-2 timer på ettermiddag til slike arbeids/leksetimer. Hvem skal så stå for den undervisningen vi skal gå ut av? Eller er det nye lærere som skal inn i skoleverket for å ta disse leksetimene? Hvor skal i så fall de komme fra, og hvem skal lønne dem? Er det virkelig slik at elevene er klare for 1-2 ekstra timer på skolen? Mange elever er trøtte og leie når klokken har blitt 14.15. De vil enten bruke litt oppspart energi etter å ha sittet stille hele dagen, og sykler gjerne hjem, og så drar de ut og skater/spiller fotball etter å ha fått i seg litt mat. Andre er slitne og har hodepine etter en dag på skolen, og vil hjem for å slappe av på sofaen en time eller to, før de gjør lekser etter middag. Mange elever sliter også med å gjøre lekser/jobbe aktivt i et klassrom med opptil tretti andre elever rundt seg. De blir distrahert av hva bestekompisen ved siden av gjør på, eller snur seg til en venn lenger bake i klasserommet for å spørre om de skal spille fotball senere den dagen. To venninner vil alltid jobbe sammen, og er mer opptatt av å snakke om gutter og sminke enn å få gjort så mye fornuftig. Anonymous poster hash: 4c978...686 Du snakker som om elevene "mister" noe i det øyeblikk de slutter å gjøre lekser, og at dette liksom må kompenseres for. Tro meg, de mister ingen ting. Derfor trengs det ingen kompensasjon. Om det blir helt krise får vi ta en uke av sommerferien, da, og heller slutte 1.juli. Anonymous poster hash: 6b041...48f
MammantilNurket Skrevet 23. august 2016 #59 Skrevet 23. august 2016 (endret) Er ett evig mas for å få barnet til å gjøre lekser. Det skaper masse krangling og frustrasjon. Skulle ønske barnet gikk på en leksefri skole! Jeg gruer meg til leksene starter for fullt igjen 😟 Anonymous poster hash: bf078...ebc Barn merker fort hvordan vi voksne har det. Kanskje forsøke å være litt mer positiv til hjemmearbeidet - kan hende det smitter over på barnet ditt. Hvis leksene er for vanskelige eller for enkle bør dere snakke med læreren om mer tilpasset opplæring. Endret 23. august 2016 av MammantilNurket
Anonym bruker Skrevet 23. august 2016 #60 Skrevet 23. august 2016 Som lærer på ungdomstrinnet synes jeg det er skremmende å se hvor late mange foreldre er. Hvor lite tid de bruker på barna sine. Hvor lite de følger dem opp. Hvor få regler de har. Hvor naive de er. Hvor mye viktigere det er for foreldrene at DE får tid til det DE ønsker å gjøre på kveldene (trening, TVkikking, nettsurfing osv.). Lekser følges ikke opp. (Nå tenker jeg selvsagt ikke på de veldig få som har store lærevansker. De MÅ få lekser tilpasset sitt nivå.) Skulle så gjerne ønske foreldrene kunne sørge for at barna var uthvilte, mette og hadde med rett utstyr hver dag. I tillegg skulle man ha sjekka at leksene var gjort. Jeg vet etter 18 år i skolen at de aller fleste barn hadde hatt meget stor nytte av å gjøre lekser på regelmessig basis. Jeg har sett så mange barn som ikke klarer å konsentrere seg nok på skolen, at de lærer mye hjemme. Her får de roet seg, ingen å tøffe seg for, ingen å klovne foran. Foreldre som hjelper sine barn er en kjemperessurs for disse barna. Jeg har sett noen barn som ville fått store problemer om ikke mor/far hadde sittet time på time med dem. Ja, det er tung. Jeg har selv et barn som har slitt fra dag en, men det gjelder å jobbe jevnt og trutt. Det er også sunt for barna å ha en lengre pause etter at skoledagen er ferdig til leksene gjøres. Det er ikke skolens oppgave alene å lære barna det de trenger. Mange foreldre i dag ser ut til å tro at det er det. Det er din fordømte plikt som foreldre å gjøre en jobb for å være der for ditt barn, hjelpe ditt barn og oppmuntre og motivere. Som lærer vil jeg så gjøre alt jeg kan for å legge til rette for læring, og gjøre alt jeg kan for at flest mulig skal forstå mest mulig. Husker Jens Stoltenberg fortalte på TV at faren gikk til læreren da han gikk i fjerde klasse og fremdeles ikke kunne lese. Da sa læreren til Jens sin far: Da synes jeg du skal lære Jens å lese. Og så måtte han hver kveld sitte og jobbe med dette sammen med sønnen. I dag hadde foreldrene sagt: Nå må skolen lære sønnen min å lese! .... Anonymous poster hash: e11b8...b42 Og jeg har 15 år i videregående skole bak meg, og er ikke enig. Det er ikke foreldrene som er late eller flittige, det er ikke der det stikker. Ubegavede foreldre har uansett ikke noe å gi, samme hvor iherdige de er i innsatsen, for deres egne ressurser samsvarer ikke med det de prøver å formidle. Altså, hvis mitt barn ber om hjelp, får han det. Men dersom alle leksene har for høyt nivå, er det ikke et tegn på at han må ha mer hjelp av MEG. Da er det et tegn på at tilretteleggingen ikke er individuell nok! Hvis han skal dividere med tresifrede tall og ikke får det til, da har man åpenbart gitt en lekse som eleven ikke er klar for. Da er det lite poeng i at jeg går inn og skal "forklare" eller hjelpe; da trengs det mer målrettet innsats på skolen. Og hvis det skulle vise seg at barnet har lærevansker, vil jeg engasjere meg i at han får gode rammebetingelser. Jeg ser bare ikke verdien av den litt småslitne "privatundervisningen" norske foreldre bedriver på kveldene. Kan ikke tenke meg at flertallet av oss er noe særlig gode til å leke undervisere heller. Feilen er nemlig ikke at elevens FORELDRE ikke gjør som det forventes. Den enorme feilen er at vi har sluttet å forvente noe av ELEVENE selv, sluttet å kreve at de selv holder sine avtaler (for leksa er og blir en avtale mellom læreren og eleven, helt uten mors og fars innvirkning); og vi har fjernet alle sanksjoner vi har tilgang til når avtalen ikke holdes. Anonymous poster hash: 6b041...48f
Anonym bruker Skrevet 23. august 2016 #61 Skrevet 23. august 2016 Vi både baker og lager middag sammen. Men ikke for matematikkens del, dette med mengdeforhold skjønte de lenge før de var ferdige med barnehagen (jeg savner forresten barnehagen, der lærte ungene masse). Vi baker for å lære baking, og gjør matteoppgaver for å lære matte. Anonymous poster hash: fb7a8...c13 Her er også en fin link mht å lære matte: Lego! https://m.facebook.com/Realfagside/photos/a.164972036886499.47627.164965583553811/1230065640377128/?type=3&source=48 (I tillegg til å legge ulike kabaler, spille amerikaner, casino eller bridge, så og plante i hagen, snekre og dermed lære å måle riktig i arbeidsprosessene... Lista er uendelig!) Anonymous poster hash: 6b041...48f
Anonym bruker Skrevet 24. august 2016 #62 Skrevet 24. august 2016 Du snakker som om elevene "mister" noe i det øyeblikk de slutter å gjøre lekser, og at dette liksom må kompenseres for. Tro meg, de mister ingen ting. Derfor trengs det ingen kompensasjon. Om det blir helt krise får vi ta en uke av sommerferien, da, og heller slutte 1.juli.Anonymous poster hash: 6b041...48f Mister ingenting om man kutter lekser (uten å øke lengden på skoledagen)?! Da må jo elevene rett og slett lære MINDRE enn de gjør i dag da. Når skal de nemlig gjøre det arbeidet som i dag gjøres som lekser? Skal de slutte å lære engelske gloser, slutte å øve til muntlige presentasjoner, slutte å skrive andreutkast til en skjønnlitterær tekst, fordi INGENTING skal gjøres hjemme? Med like mange skoletimer som i dag, og ingen forventet hjemmeinnsats for å gjøre ferdig det man ikke har gjort ferdig på skolen, hvordan skal barn og unge da lære like mye som i dag? Anonymous poster hash: 4c978...686
Anonym bruker Skrevet 24. august 2016 #63 Skrevet 24. august 2016 Mister ingenting om man kutter lekser (uten å øke lengden på skoledagen)?! Da må jo elevene rett og slett lære MINDRE enn de gjør i dag da. Når skal de nemlig gjøre det arbeidet som i dag gjøres som lekser? Skal de slutte å lære engelske gloser, slutte å øve til muntlige presentasjoner, slutte å skrive andreutkast til en skjønnlitterær tekst, fordi INGENTING skal gjøres hjemme? Med like mange skoletimer som i dag, og ingen forventet hjemmeinnsats for å gjøre ferdig det man ikke har gjort ferdig på skolen, hvordan skal barn og unge da lære like mye som i dag? Anonymous poster hash: 4c978...686 Du kan jo lese teksten som Fanden leser Bibelen, hvis du vil. Eller du kan lese de argumentene som kommer fram her, og de forskningsrapportene som finnes omkring effekten av lekser. Og gjøre deg opp et inntrykk på bakgrunn av det, i stedet for bare å parodiere de ankepunktene som kommer fram. Det arbeidet som HAR VERDI er ikke de oppgavene elevene settes til hjemme - slik skolen er nå. Det arbeidet som har verdi og som fremmer læring skal man selvsagt fortsette med; for da beholder elevene sin lærelyst, og vil - helt av seg selv - fortsette læringsprosessen hjemme også! Hele døgnet! Også mens han baker, maler, bygger Lego, stabler vedkubber og hinker paradis. Men ikke som hjernedød reproduksjon av stoff som føles meningsløst. For lekser, som de deles ut i dag, fra de fleste skoler, er ikke tenkt å skulle lære ungene noe. De skal først og fremst holde dem opptatt. Tro meg: det letteste i verden er å lære barn nye ting. Det er mye vanskeligere å hindre dem i å lære... Men det klarer, mirakuløst nok, enkelte skoler. Anonymous poster hash: 6b041...48f
Pobie Skrevet 24. august 2016 #64 Skrevet 24. august 2016 Lekser er noe herk, og burde ikke være nødvendig. Vi som jobber kommer hjem og kan slappe av resten av kvelden, men barna våre skal gå på skolen hver dag, og når de kommer hjem skal de fortsette å jobbe? Lek og fysisk aktivitet er mye viktigere enn lekser, og mtp den mengden unødvendig informasjon de lærer på skolen som de aldri kommer til å bruke igjen resten av livet, kan de avskaffe hjemmelekser helt. Helt unødvendig.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2016 #65 Skrevet 24. august 2016 Lekser er noe herk, og burde ikke være nødvendig. Vi som jobber kommer hjem og kan slappe av resten av kvelden, men barna våre skal gå på skolen hver dag, og når de kommer hjem skal de fortsette å jobbe? Lek og fysisk aktivitet er mye viktigere enn lekser, og mtp den mengden unødvendig informasjon de lærer på skolen som de aldri kommer til å bruke igjen resten av livet, kan de avskaffe hjemmelekser helt. Helt unødvendig. Jeg kommer sjelden hjem og kan slappe av. Min barn slutter på skolen 13.45. Jeg er ferdig 17.00 (med start kl. 8.30 for alle). Jeg lager mat, rydder, kjører, trener fotballaget og er på møter på ettermiddagene. Etter at ungene er lagt må gjerne pcen opp igjen for litt mer jobbing. Lekser er til tider tungt, men i mine øyne en nødvendig del av læringsprosessen. Det hjelper også oss foreldre å følge med på hvordan barna gjør det på skolen. Jeg synes det er et klart skille på foreldremøter. Det er de som sutrer (alt er feil bl.a lekser og noe må gjøres av noen) som ALDRI bidrar og de som ikke sutrer og som er med og gjør en innsats (de samme folka er klassekontakt/FAU-rep/trenere/melder seg frivillig osv). Anonymous poster hash: 9283e...074
Anonym bruker Skrevet 24. august 2016 #66 Skrevet 24. august 2016 Min skole (uskole) kar kuttet drastisk ned på leksene. Vi har også lagt bort mange av lærebøkene. Les Ludvigsenutvalgets rapport for ingdomstrinnet! Anonymous poster hash: 26e31...c4b
Anonym bruker Skrevet 24. august 2016 #67 Skrevet 24. august 2016 Tommel opp for lekser. Synes det er hyggelig gjøre det med barna. Og som en nevnte , lenger skoledag eller lekser og jeg vil se ungene mine så mye jeg kan. Anonymous poster hash: cc317...bb5
Anonym bruker Skrevet 24. august 2016 #68 Skrevet 24. august 2016 Et av de største problemene med lekser er at de tar så mye av skoledagen. For elevene skal ark deles ut, lekser skal gjennomgås på skolen både før og etter at de er gjort. Lekser skal samles inn og kontrolleres og det skal brukes tid på å fortelle hvorfor Per ikke har gjort dem mens hele klassen venter, osv. I tillegg må læreren bruke tid på å planlegge, forklare på telefon, skrive ut papirer, rette osv. Jeg tror faktisk ikke dette er en god tidsbruk men at elevene kunne lærte mer om denne tiden ble frigitt til andre ting. Hvis 10 minutter av hver time går med til lekser ville det blitt veldig mange ekstra timer undervisning på et år. Anonymous poster hash: 4a1f4...972
Anonym bruker Skrevet 26. august 2016 #69 Skrevet 26. august 2016 Jeg kommer sjelden hjem og kan slappe av. Min barn slutter på skolen 13.45. Jeg er ferdig 17.00 (med start kl. 8.30 for alle). Jeg lager mat, rydder, kjører, trener fotballaget og er på møter på ettermiddagene. Etter at ungene er lagt må gjerne pcen opp igjen for litt mer jobbing. Lekser er til tider tungt, men i mine øyne en nødvendig del av læringsprosessen. Det hjelper også oss foreldre å følge med på hvordan barna gjør det på skolen. Jeg synes det er et klart skille på foreldremøter. Det er de som sutrer (alt er feil bl.a lekser og noe må gjøres av noen) som ALDRI bidrar og de som ikke sutrer og som er med og gjør en innsats (de samme folka er klassekontakt/FAU-rep/trenere/melder seg frivillig osv). Anonymous poster hash: 9283e...074 Å gjøre husarbeid og lage mat er IKKE en forlengelse av arbeidsdagen. Anonymous poster hash: 6b041...48f
Anonym bruker Skrevet 26. august 2016 #70 Skrevet 26. august 2016 Jeg kommer sjelden hjem og kan slappe av. Min barn slutter på skolen 13.45. Jeg er ferdig 17.00 (med start kl. 8.30 for alle). Jeg lager mat, rydder, kjører, trener fotballaget og er på møter på ettermiddagene. Etter at ungene er lagt må gjerne pcen opp igjen for litt mer jobbing. Lekser er til tider tungt, men i mine øyne en nødvendig del av læringsprosessen. Det hjelper også oss foreldre å følge med på hvordan barna gjør det på skolen. Jeg synes det er et klart skille på foreldremøter. Det er de som sutrer (alt er feil bl.a lekser og noe må gjøres av noen) som ALDRI bidrar og de som ikke sutrer og som er med og gjør en innsats (de samme folka er klassekontakt/FAU-rep/trenere/melder seg frivillig osv). Anonymous poster hash: 9283e...074 Og til den siste lille tåpelige generaliseringen din: jeg er klassekontakt for fjerdeklassen der sønnen min går, og sekretær og foreldrekontakt for fotballaget. Men jeg syns likevel lekser er feil å bruke tid på i den aldersgruppa. Du, derimot, bruker martyrrollen din for å dømme andre. Syns du skal ta på deg enda litt mer dugnad, så du får ekte grunn til å være selvrettferdig. Sutring er jo en livsstil... Anonymous poster hash: 6b041...48f
Anonym bruker Skrevet 27. august 2016 #71 Skrevet 27. august 2016 Og til den siste lille tåpelige generaliseringen din: jeg er klassekontakt for fjerdeklassen der sønnen min går, og sekretær og foreldrekontakt for fotballaget. Men jeg syns likevel lekser er feil å bruke tid på i den aldersgruppa. Du, derimot, bruker martyrrollen din for å dømme andre. Syns du skal ta på deg enda litt mer dugnad, så du får ekte grunn til å være selvrettferdig. Sutring er jo en livsstil... Anonymous poster hash: 6b041...48f kall meg gjerne martyr fordi jeg reagerer på sutring om lekser og alt mulig annet foreldre sutrer om på foreldremøte. Tar meg ikke nær av det. Er blitt så lei av alle gratispassasjer-foreldre at jeg etter mange år med verv skal si at andre må overta. Så kan vi se hvordan det går. Lekser må til og har ungene for mye annet å gjøre, så får de kutte det i stedet. Mine barn gjør lekse max 30 min per dag. Fullstendig overkommelig. Anonymous poster hash: 9283e...074
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå