Anonym bruker Skrevet 23. august 2016 #26 Skrevet 23. august 2016 Helt i mot leksene. Sønnen min gjør dem uten særlig motstand. Men hvor motiverende og lærerikt er deg å lese om Kari på sirkus for en millionte gang på en torsdag. Jeg er drittlei hele leksene. Å si at ungene skal LÆRE seg å gjøre lekser, for hvordan de skal de ellers klare det når de blir eldre - skal vi gi bhgungene lekser også? Hvordan skal de ellers klare seg når de begynner i 1. Klasse. Kanskje vi vokse burde stå i bilkø litt oftere også, slik at vi lærer oss til å bli litt flinkere til det! Mengdetrening! ;-) La ungene få barndommen tilbake, la dem lære gjennom lek og få utfolde seg på egne premisser. La familien få litt tid sammen på ettermiddagen. Jeg HATET lekser da jeg var yngre. Så rart at jeg femten år senere sitter med to mastergrader da. Nå er jeg voksen og kan velge selv. Barna har ikke samme mulighet. Anonymous poster hash: ab10c...04c For å få mengdetrening må man øve masse! Både hjemme og på skolen! Anonymous poster hash: b1478...e49
Anonym bruker Skrevet 23. august 2016 #27 Skrevet 23. august 2016 Ikke enig. Jeg har masse kontakt med skolen og føler jeg er engasjert i det som skjer der. Men å "signere" en side med ferdige matteoppgaver er ikke det som skaper kontakten. Anonymous poster hash: 6b041...48f Og om barnet ditt ikke forteller så mye, hvordan vet du i så fall hva det har jobbet med på skolen den uka? Ringer lærer hver dag? Anonymous poster hash: ac498...2ce
Anonym bruker Skrevet 23. august 2016 #28 Skrevet 23. august 2016 Men du tar feil. De eneste som KAN ha et moderat positivt resultat av lekser er gjennomsnittselevene. De ressurssterke opplever ingen forskjell, bare tidspille, og de ressurssvake opplever tildels negative resultater. Det de trenger er voksentid i skolen, ikke å bli overlatt til mors og fars (tilfeldige) veiledning på ettermiddagen. Anonymous poster hash: 6b041...48f Forskjellen er at leksene kan tilpasses (av oss, skolen gjør ikke en dritt fordi ungene "klarer seg godt"). Skolen dreper lærelyst med sin lagdrektighet og repeterende ensformighet, leksetimen hjemme skaper lærelyst. Flere timer i barnefengselet vil være totalt ødeleggende for våre barn. Og ja, vi har vurdert skolebytte. Men det eneste alternativet i akseptabel nærhet er hallelujaskolen. Den er nok om mulig verre. Anonymous poster hash: fb7a8...c13
Anonym bruker Skrevet 23. august 2016 #29 Skrevet 23. august 2016 Er glad i lekser. I vår familie er det et felles prosjekt der ungene får vist oss hva de jobber med og hva de har lært, og vi voksne kan hjelpe dem om vi ser de sliter med noe. Hvordan skulle vi fulgt opp denne delen av foreldreoppdraget om bøkene lå igjen på skolen? Anonymous poster hash: fb7a8...c13 Foreldre skal ikke hjelpe barna sånn litt på frihånd "hvis de sliter med noe", i alle fall. Det jeg leser her på forumet er noen ganger nesten skremmende rapporter fra foreldres egen "leksehjelp". Mødre som visker ut det barnet har skrevet hvis det ikke er "pent nok". Mødre som bestemmer hvor mange timer det skal gjøres lekser, uansett innhold. Mødre som retter i barnas bøker uten å vite hva som er læringsmålene for det aktuelle arbeidet. Og så videre. Hvis du ønsker å hjelpe barna dine med å lære, er det ti tusen andre ting du kan gjøre: bake med dem, la dem veie og måle flytende og faste ingredienser, la dem forstørre og forminske porsjonene og gange oppskriften opp eller ned. Gå turer sammen og snakke om det dere ser, blomster, trær, fugler, froskeegg i dammen, været... Sy korssting, strikke, klippe og lime, øve på å følge et mønster, forminske og forstørre det. Gå på museer, utstillinger, konserter, teater og andre evenementer, og snakk om innholdet etterpå. Bruk biblioteket aktivt, driv med høytlesning og diskuter det dere har lest. La barnet spille et instrument, og prøv selv også. Ta barnet med på ulike hverdagsoppgaver: hogge ved, vaske gulv, skrive brev, handle inn, luke bed, henge opp tøy... Anonymous poster hash: 6b041...48f
Optatium Skrevet 23. august 2016 #30 Skrevet 23. august 2016 To muligheter slik jeg ser det: Enten lekser Eller Lengre skoledager Foreløpig uaktuelt med lengre skoledager, og da må det gjøres lekser.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2016 #31 Skrevet 23. august 2016 Foreldre skal ikke hjelpe barna sånn litt på frihånd "hvis de sliter med noe", i alle fall. Det jeg leser her på forumet er noen ganger nesten skremmende rapporter fra foreldres egen "leksehjelp". Mødre som visker ut det barnet har skrevet hvis det ikke er "pent nok". Mødre som bestemmer hvor mange timer det skal gjøres lekser, uansett innhold. Mødre som retter i barnas bøker uten å vite hva som er læringsmålene for det aktuelle arbeidet. Og så videre. Hvis du ønsker å hjelpe barna dine med å lære, er det ti tusen andre ting du kan gjøre: bake med dem, la dem veie og måle flytende og faste ingredienser, la dem forstørre og forminske porsjonene og gange oppskriften opp eller ned. Gå turer sammen og snakke om det dere ser, blomster, trær, fugler, froskeegg i dammen, været... Sy korssting, strikke, klippe og lime, øve på å følge et mønster, forminske og forstørre det. Gå på museer, utstillinger, konserter, teater og andre evenementer, og snakk om innholdet etterpå. Bruk biblioteket aktivt, driv med høytlesning og diskuter det dere har lest. La barnet spille et instrument, og prøv selv også. Ta barnet med på ulike hverdagsoppgaver: hogge ved, vaske gulv, skrive brev, handle inn, luke bed, henge opp tøy... Anonymous poster hash: 6b041...48f Dust! Hvis barna sliter med matematikk skal man bake? Det er så far out at jeg ikke kommer på et svar å gi deg. Anonymous poster hash: fb7a8...c13
Anonym bruker Skrevet 23. august 2016 #32 Skrevet 23. august 2016 Og om barnet ditt ikke forteller så mye, hvordan vet du i så fall hva det har jobbet med på skolen den uka? Ringer lærer hver dag? Anonymous poster hash: ac498...2ce Jeg trenger ikke vite hva de gjør fra uke til uke, du. Det er helt overdrevet. Jeg sitter ikke og ser på to fotballtreninger ukentlig for å se hver eneste ballberøring poden gjør, heller. Kontakten med skolen ivaretas på de arenaene der skolen er tilgjengelig for oss. Anonymous poster hash: 6b041...48f
Anonym bruker Skrevet 23. august 2016 #33 Skrevet 23. august 2016 Dust! Hvis barna sliter med matematikk skal man bake? Det er så far out at jeg ikke kommer på et svar å gi deg. Anonymous poster hash: fb7a8...c13 Da vet du ikke hva du snakker om 😂😂😂 Har selv jobbet i barneskolen, og da en av leksene i 4.klasse var å måle vann med litermål, halvlitermål og desilitermål, gjett hva vi fant... Jo, stor forskjell på de som hadde prøvd seg og på de som "ikke fikk lov" av foreldrene (som var redde for søl). Du BØR IKKE "hjelpe" barna dine mer hvid du ikke skjønner såpass. De som sliter med matte er sannsynligvis ikke blant dem vi kaller "den logiske læringstypen". Dermed vil flere forklaringer (især fra amatører) hjelpe dem lite, kanskje vil det gjøre vondt verre, og bare befeste barnets inntrykk av at "dette er et mysterium alle andre skjønner, bare ikke jeg." Hvis man derimot bruker flere sanser, mer hands-on-pedagogikk, appellerer til f eks "den kinestetiske læringstypen" og gir barnet konkret bevis for at 3 ganger 3 desiliter BLIR 9 desiliter - da har man mer sjans til å lykkes. Anonymous poster hash: 6b041...48f
Anonym bruker Skrevet 23. august 2016 #34 Skrevet 23. august 2016 Da vet du ikke hva du snakker om 😂😂😂 Har selv jobbet i barneskolen, og da en av leksene i 4.klasse var å måle vann med litermål, halvlitermål og desilitermål, gjett hva vi fant... Jo, stor forskjell på de som hadde prøvd seg og på de som "ikke fikk lov" av foreldrene (som var redde for søl). Du BØR IKKE "hjelpe" barna dine mer hvid du ikke skjønner såpass. De som sliter med matte er sannsynligvis ikke blant dem vi kaller "den logiske læringstypen". Dermed vil flere forklaringer (især fra amatører) hjelpe dem lite, kanskje vil det gjøre vondt verre, og bare befeste barnets inntrykk av at "dette er et mysterium alle andre skjønner, bare ikke jeg." Hvis man derimot bruker flere sanser, mer hands-on-pedagogikk, appellerer til f eks "den kinestetiske læringstypen" og gir barnet konkret bevis for at 3 ganger 3 desiliter BLIR 9 desiliter - da har man mer sjans til å lykkes. Anonymous poster hash: 6b041...48f Vi både baker og lager middag sammen. Men ikke for matematikkens del, dette med mengdeforhold skjønte de lenge før de var ferdige med barnehagen (jeg savner forresten barnehagen, der lærte ungene masse). Vi baker for å lære baking, og gjør matteoppgaver for å lære matte. Anonymous poster hash: fb7a8...c13
Anonym bruker Skrevet 23. august 2016 #35 Skrevet 23. august 2016 Dust! Hvis barna sliter med matematikk skal man bake? Det er så far out at jeg ikke kommer på et svar å gi deg. Anonymous poster hash: fb7a8...c13 Hahahaha! Sorry, men her er det du som er "far out"! 👍 Anonymous poster hash: 8f832...15e
Anonym bruker Skrevet 23. august 2016 #36 Skrevet 23. august 2016 Vi både baker og lager middag sammen. Men ikke for matematikkens del, dette med mengdeforhold skjønte de lenge før de var ferdige med barnehagen (jeg savner forresten barnehagen, der lærte ungene masse). Vi baker for å lære baking, og gjør matteoppgaver for å lære matte. Anonymous poster hash: fb7a8...c13 Denne las jeg ikke før jeg svarte.. Når barna gjør noe de liker, får bruke sansene sine, får løse oppgaver fordi det har en mening lærer de ufattelig mye. Å sitte å terpe over matteoppgaver er dritkjedelig og totalt meningsløst. Mange detter helt av, de skjønner ikke vitsen og all lyst til å lære forsvinner! Mens du baker med barna dine lærer de både å bake og mye matematikk. Ser du det er ganging de ikke skjønner kan du få det inn i bakingen. "Nå skal vi tredoble denne oppskriften, da må alt ganges med 3" osv. Skolen burde gitt barna mer av de meningsfylte oppgavene enn mengdetrening over bøkene. Når foreldre som virkelig ikke har peiling leker lærer som en over her påpekte, er de med på å drepe læringslysten til barna. Anonymous poster hash: 8f832...15e
Anonym bruker Skrevet 23. august 2016 #37 Skrevet 23. august 2016 Denne las jeg ikke før jeg svarte.. Når barna gjør noe de liker, får bruke sansene sine, får løse oppgaver fordi det har en mening lærer de ufattelig mye. Å sitte å terpe over matteoppgaver er dritkjedelig og totalt meningsløst. Mange detter helt av, de skjønner ikke vitsen og all lyst til å lære forsvinner! Mens du baker med barna dine lærer de både å bake og mye matematikk. Ser du det er ganging de ikke skjønner kan du få det inn i bakingen. "Nå skal vi tredoble denne oppskriften, da må alt ganges med 3" osv. Skolen burde gitt barna mer av de meningsfylte oppgavene enn mengdetrening over bøkene. Når foreldre som virkelig ikke har peiling leker lærer som en over her påpekte, er de med på å drepe læringslysten til barna. Anonymous poster hash: 8f832...15e Har aldri terpet gangetabell med dem heller, det er den typen læring de driver med i skolen. Det er det jeg mener med at de dreper lærelyst der. Gangetabellen læres automatisk mens vi gjør oppgaver. Mine barn liker best tekstoppgaver der de først må identifisere problemet og deretter komme opp med metoden som må til for å løse det. Anonymous poster hash: fb7a8...c13
Anonym bruker Skrevet 23. august 2016 #38 Skrevet 23. august 2016 http://forskning.no/skole-og-utdanning/2015/10/ikke-lekser-men-feil-lekser-som-er-problemet Lekser skal være repetisjon av kjent stoff og er trening. For å lære/mestre noe må man øve. Det er mye elevene skal igjennom i skolen, og man får ikke øvet/trent nok. Da må man trene litt hjemme. Dagens elever skal leve av utdanningen sin, ikke av fritiden. Alt for mange elever og foreldre investerer for lite tid i skolen og utdanningen. Kan bruke timesvis på fritidsaktiviteter, kamper, trening, henting og bringing, men en halvtime-time med lekser om dagen er helt uoverkommelig. Det synes jeg er merkelig. Man legger et viktig grunnlag de første årene på skolen når det gjelder arbeidsvaner og grunnleggende ferdigheter. Å skulle prøve å hente dette inn senere er nærmest umulig. Det er viktig med godt og stabilt fokus på opplæringen hele veien. På tide at mange foreldre innser viktigheten av skolegang, gode arbeidsvaner og positiv involvering fra foreldre. Anonymous poster hash: ff53e...bab
Anonym bruker Skrevet 23. august 2016 #39 Skrevet 23. august 2016 Jeg er i mot lekser til små barn, større barn syns jeg burde lære seg å arbeide på _egen_ hånd som forberedelse til VGs og videre høyere utdanning. Leksene må være tilpasset slik at barnet mestrer det. Barnehagen vår innfører hjemmelekse allerede fra de var i 3-4 års alderen. Flere foreldre som har reagert på det, hva er vitsen med å drage ut piffen av barna så tidlig? Det er heldigvis blitt frivillig og mindre vektlagt etter mange klager! Anonymous poster hash: 98d93...1bf
Anonym bruker Skrevet 23. august 2016 #40 Skrevet 23. august 2016 Denne las jeg ikke før jeg svarte.. Når barna gjør noe de liker, får bruke sansene sine, får løse oppgaver fordi det har en mening lærer de ufattelig mye. Å sitte å terpe over matteoppgaver er dritkjedelig og totalt meningsløst. Mange detter helt av, de skjønner ikke vitsen og all lyst til å lære forsvinner! Mens du baker med barna dine lærer de både å bake og mye matematikk. Ser du det er ganging de ikke skjønner kan du få det inn i bakingen. "Nå skal vi tredoble denne oppskriften, da må alt ganges med 3" osv. Skolen burde gitt barna mer av de meningsfylte oppgavene enn mengdetrening over bøkene. Når foreldre som virkelig ikke har peiling leker lærer som en over her påpekte, er de med på å drepe læringslysten til barna. Anonymous poster hash: 8f832...15e Jeg èr enig med deg i at noen lekser virker meningsløse, men jeg tror vi foreldre skal være forsiktige med å avskrive lekser som tåpelige. De fleste av oss har helt vanlige barn med iq mellom 80 og 130. Selv om de for eksempel forstår matten godt betyr ikke det at de ikke har bruk for mengdetrening. Det er viktig å gjøre masse stykker, også etter at de har forstått hvordan det gjøres, for å automatisere og det er viktig å gå tilbake og repetere stykker før man har glemt fremgangsmåten. Selv om det også er viktig med oppgaver å bryne seg på, er mengdetrening og automatisering vell så viktig for å forbli flink i matematikk hele livet. I tillegg er det en type oppgaver som egner seg holdt å gjøre hjemme uten hjelp. Anonymous poster hash: 4a1f4...972
Anonym bruker Skrevet 23. august 2016 #41 Skrevet 23. august 2016 Det er vel godt dokumentert at ressurssterke elever med ressurssterke foreldre er de eneste som får noe ut av HJEMMElekser. I en klasse vil det dermed øke forskjellene. Lengre skoledager og lekser på skole med fagperson, takk. Anonymous poster hash: 5c1d0...699 Og hvor skal man hente disse fagpersonene fra? Skal lærerne jobbe en-to timer ekstra hver dag fordi du ikke gidder å følge opp barna du har valgt å sette til verden? Anonymous poster hash: 03915...7d3
Anonym bruker Skrevet 23. august 2016 #42 Skrevet 23. august 2016 Har aldri terpet gangetabell med dem heller, det er den typen læring de driver med i skolen. Det er det jeg mener med at de dreper lærelyst der. Gangetabellen læres automatisk mens vi gjør oppgaver. Mine barn liker best tekstoppgaver der de først må identifisere problemet og deretter komme opp med metoden som må til for å løse det. Anonymous poster hash: fb7a8...c13 Unnskyld meg, men du må være noe av det enkleste mennesket vi har.... Anonymous poster hash: f04a8...d62
Anonym bruker Skrevet 23. august 2016 #43 Skrevet 23. august 2016 Unnskyld meg, men du må være noe av det enkleste mennesket vi har.... Anonymous poster hash: f04a8...d62 Mulig det, men barna kan i alle fall gangetabellen uten at vi har pugget den. Og så glemte du å telle med deg selv.. Anonymous poster hash: fb7a8...c13
Anonym bruker Skrevet 23. august 2016 #44 Skrevet 23. august 2016 Har aldri terpet gangetabell med dem heller, det er den typen læring de driver med i skolen. Det er det jeg mener med at de dreper lærelyst der. Gangetabellen læres automatisk mens vi gjør oppgaver. Mine barn liker best tekstoppgaver der de først må identifisere problemet og deretter komme opp med metoden som må til for å løse det. Anonymous poster hash: fb7a8...c13 Så det er egentlig skole i det hele tatt, og dens metoder, og ikke leksene som er problemet? Hjemmeskole er nok neste steg. Anonymous poster hash: ac498...2ce
Anonym bruker Skrevet 23. august 2016 #45 Skrevet 23. august 2016 Så det er egentlig skole i det hele tatt, og dens metoder, og ikke leksene som er problemet? Hjemmeskole er nok neste steg. Anonymous poster hash: ac498...2ce Ja, når du får beskjed om å si gangetabellen fem ganger høyt i lekse er skolen et problem. Hjemmeskole er ikke et alternativ, vil jo at barna skal få være sammen med vennene sine. Og så må jeg jo ha en lønn å leve av. Heldigvis lider ikke ungene noen nød, det de ikke lærer på skolen lærer vi dem hjemme. Eldste er på ungdomsskolen og har seksere og noen femmere, boftsett fra 3 i gym (CP, og ingen ferdigheter i ballspill overhodet). Minste ligger ikke langt bak. Anonymous poster hash: fb7a8...c13
Anonym bruker Skrevet 23. august 2016 #46 Skrevet 23. august 2016 Ja, når du får beskjed om å si gangetabellen fem ganger høyt i lekse er skolen et problem. Hjemmeskole er ikke et alternativ, vil jo at barna skal få være sammen med vennene sine. Og så må jeg jo ha en lønn å leve av. Heldigvis lider ikke ungene noen nød, det de ikke lærer på skolen lærer vi dem hjemme. Eldste er på ungdomsskolen og har seksere og noen femmere, boftsett fra 3 i gym (CP, og ingen ferdigheter i ballspill overhodet). Minste ligger ikke langt bak. Anonymous poster hash: fb7a8...c13 Ja, du har nok fasiten. Vi trenger heller ikke pugge her, men jammen er det mye læring i å bruke mye av kunnskapen de lærer teoretisk på skolen her hjemme. Anonymous poster hash: f04a8...d62
Anonym bruker Skrevet 23. august 2016 #47 Skrevet 23. august 2016 Hei HI 😊 Jeg synes heller ikke noe om lekser. Anonymous poster hash: 52e2f...a13
Anonym bruker Skrevet 23. august 2016 #48 Skrevet 23. august 2016 http://forskning.no/skole-og-utdanning/2015/10/ikke-lekser-men-feil-lekser-som-er-problemet Lekser skal være repetisjon av kjent stoff og er trening. For å lære/mestre noe må man øve. Det er mye elevene skal igjennom i skolen, og man får ikke øvet/trent nok. Da må man trene litt hjemme. Dagens elever skal leve av utdanningen sin, ikke av fritiden. Alt for mange elever og foreldre investerer for lite tid i skolen og utdanningen. Kan bruke timesvis på fritidsaktiviteter, kamper, trening, henting og bringing, men en halvtime-time med lekser om dagen er helt uoverkommelig. Det synes jeg er merkelig. Man legger et viktig grunnlag de første årene på skolen når det gjelder arbeidsvaner og grunnleggende ferdigheter. Å skulle prøve å hente dette inn senere er nærmest umulig. Det er viktig med godt og stabilt fokus på opplæringen hele veien. På tide at mange foreldre innser viktigheten av skolegang, gode arbeidsvaner og positiv involvering fra foreldre. Anonymous poster hash: ff53e...bab Handler ikke om å "investere for lite i utdannelsen". Handler om uvilje mot å investere arbeid som IKKE VIRKER. Når skolen gir oppgaver som er meningsfulle og som fremmer læring, skal jeg stå først i køen for å få barna til å gjøre dem. Men til nå, med tre barn fra 18 år og nedover, har jeg kun erfart at tradisjonelle lekser dreper lærelyst, gir mattevegring og oppleves invaderende. Anonymous poster hash: 6b041...48f
Anonym bruker Skrevet 23. august 2016 #49 Skrevet 23. august 2016 Vi både baker og lager middag sammen. Men ikke for matematikkens del, dette med mengdeforhold skjønte de lenge før de var ferdige med barnehagen (jeg savner forresten barnehagen, der lærte ungene masse). Vi baker for å lære baking, og gjør matteoppgaver for å lære matte. Anonymous poster hash: fb7a8...c13 Og hva tenker du at barna skal bruke matte til i sitt voksne liv, da...? Ikke til baking, matlaging, innkjøp, husbygging og andre praktiske oppgaver? Anonymous poster hash: 6b041...48f
Anonym bruker Skrevet 23. august 2016 #50 Skrevet 23. august 2016 Handler ikke om å "investere for lite i utdannelsen". Handler om uvilje mot å investere arbeid som IKKE VIRKER. Når skolen gir oppgaver som er meningsfulle og som fremmer læring, skal jeg stå først i køen for å få barna til å gjøre dem. Men til nå, med tre barn fra 18 år og nedover, har jeg kun erfart at tradisjonelle lekser dreper lærelyst, gir mattevegring og oppleves invaderende. Anonymous poster hash: 6b041...48f Jeg er helt enig med deg! Kan ikke man begynne å tenke utenfor boksen, og finne ny læringsmål og reform som motivere ungene våres bedre?! Anonymous poster hash: 5a20f...d47
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå