Gå til innhold

Flere en meg som ikke syns noe om lekser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ett evig mas for å få barnet til å gjøre lekser. Det skaper masse krangling og frustrasjon. Skulle ønske barnet gikk på en leksefri skole!

Jeg gruer meg til leksene starter for fullt igjen 😟

Anonymous poster hash: bf078...ebc

Skrevet

Våres barn gjør leksene, men de har svært lite utbytte av de. Så ja, jeg er enig, lekser hører fortiden til. Flere skoler som viser til gode resultater uten lekser. 

Anonymous poster hash: b9c09...c00
Skrevet

Hva når de skal på vgs/høyskole og ikke er vant til hjemmearbeid?? Tommel opp for lekser fra min side

Anonymous poster hash: 5c37d...d97

Skrevet

Nei, jeg er helt enig med deg. Det er og blir et "provoserende" standpunkt, men heg innestår HELT for det jeg mener: leksene burde gjøres på skolen, eller skolen burde drives slik at barn hadde fri når de kom hjem. Hele barneskoletida.

Hvis du leser Jesper Juul, så kritiserer han skolens ansvarsfraskrivelse i dette. Det er skolens måte å oppdra familien på, kaller han det.

Jeg mener at min jobb som mor er å gjøre barna til moralske, tenkende og indrestyrte mennesker, som holder de avtaler de inngår; uten påminning fra meg.

Og ja, kanskje er ikke barnet mitt "skoleflinkt" helt av seg selv - men mine verdier som mor og menneske har heller ikke dette som noe sentralt punkt. Mine gode karakterer gjorde ikke meg noen gagn - men min evne til å jobbe, til å lære å disponere tida sjøl osv, alt dette har hjulpet meg.

Jeg er ikke lærer (men jeg har vært det!), jeg er kunstner nå, og mine verdier går i den retningen. Sønnen min fikk meg til mor, og det må han leve med. Det finnes ikke allmenngyldige regler for hvordan foreldre skal være og for hvordan barn skal vokse opp. Noen hjelper dem med leksene, noen prioriterer kosthold, noen er fabelaktige med friluftsliv og sport, noen har fokus på at barna er vannkjemte og nystrøkne og har pene klær og splitternytt utstyr... Jeg vil at barna mine skal ha blikk for sine medmennesker, at de skal male, tegne eller spille et instrument, at de skal være frie sjeler, ikke at de skal "gjøre det bra på skolen." Sånn er mine verdier, og dem har jeg rett til å forfekte.

Har liten tro på lykkefaktoren i å gjøre det bra der. Jeg gjorde det bra på skolen, men mine evner ble først forløst da jeg fikk dyrke det kunstneriske. Gode og dårlige karakterer er et uttrykk for hvilke verdier skolen akkurat i den tida satte høyest, men sier lite om evner hos den enkelte.

Anonymous poster hash: 6b041...48f

Skrevet

Hva når de skal på vgs/høyskole og ikke er vant til hjemmearbeid?? Tommel opp for lekser fra min side

Anonymous poster hash: 5c37d...d97

De bør heller ha mer om studieteknikker og slike ting. lekser som kun er lekser, har lite for seg. La heller barna finne ut hvilke didaktiske metoder som passer dem. At alle skal passe inn i "leksemodellen" er bare tull. Leksemodellen virker for noen og ødelegge for veldig mange.

Skrevet

Lekser er flott, eneste måten å kunne følge opp hva de lærer på skolen. Uten lekser hadde vi fått svarene "vet ikke" og "det samme". Viktig for kontakt og interesse mellom hjem/skole.

Anonymous poster hash: ac498...2ce

Skrevet

Har et barn med litt spesielle behov men ikke nok til at hun får ekstra ressurser. For henne er lekser veldig ødeleggende. I fjor fikk vi til en avtale med lærer om leksefri, fikk et nytt liv. Og hun ligger godt an faglig uten lekser. Blant de 5% beste i noen fag, gjennomsnittlig i andre.

Jeg er enig, lekser er ut. Hadde vært mye bedre med litt lenger skoledag med avsatt tid til studietrening.

Anonymous poster hash: 1f2f3...996
Skrevet

Ja, enig at det er noe herk. Vi kjempet i flere år med lekser og fikk til slutt et barn som utagertr fysisk hver gang leksene skulle gjøres. Vi har i dag ingen lekser og en unge som har utviklet vegring mot mange fag på skolen.

Anonymous poster hash: 5a69a...d8d

Skrevet

Bare denne tråden viser jo at lekser ikke er "supert" for alle. Kan vel ikke være så vanskelig å forstå? 

Skrevet

Lekser er flott, eneste måten å kunne følge opp hva de lærer på skolen. Uten lekser hadde vi fått svarene "vet ikke" og "det samme". Viktig for kontakt og interesse mellom hjem/skole.

Anonymous poster hash: ac498...2ce

Ikke enig.

Jeg har masse kontakt med skolen og føler jeg er engasjert i det som skjer der. Men å "signere" en side med ferdige matteoppgaver er ikke det som skaper kontakten.

Skrevet

Lekser er den beste måten å få inn gode vaner på. Eldste begynte på ungdomsskolen nå i høst. Er hjemme med bussen 1430,- og har da satt som krav at fra 1530 til 1630 skal det gjøres lekser. Så ser vi om hun rekker alt på ukeplanen på denne måten. Hvis hun blir ferdig i løpet av tirsdagen,- så må vi vurdere å senke tiden ned til 40 min f.eks......

Om hun ikke rekker gjøre ferdig alt på timeplanen med dette tidsforbruk, har jeg sagt at jeg kommer til å sette meg og observere hvor effektiv hun er den tiden hun gjør lekser. Går mye tid med på å bytte sang/lytte til musikk, sjekke meldinger, gå på do, kose med katta eller annet "tull";- så må hun øve på og bli mer effektiv. Om det er sånn at hun jobber konsentrert og effektivt en time hver dag og likevel ikke blir ferdig,- kommer jeg selvsagt til å snakke med læreren om hvilke fag hun bruker "for mye tid på",- og prøve å få regulert leksene litt...

Jeg gjorde ikke lekser på grunnskolen, da jeg ble ferdig med alt den lille tid vi fikk til leksearbeid på skolen. Lærte raskt, jobbet fort og effektivt, med det resultat at på vgs og deretter under studier,- ikke kunne å disponere tid for lesing og læring. Har fortsatt rævva studieteknikk. Kom meg og kommer meg gjennom nye fag takket være "godt hode"..

Tenker med gru på folk som ikke "tar ting" like lett.. Om disse ikke får inn vaner fra grunnskolen, så tviler jeg på om det blir særlig greit med vgs og videre studier. Der MÅ man lese pensum til neste time selv,- notere seg spørsmål, møte opp i timen, få repetert NOE av stoffet,- også evt ta opp ting man har lest selv,- en ikke fått svar på i timen... Har man ikke lest, får man store hull i læringen... Man mister mulighet til å spørre opp om ting man ikke har forstått osv...Tro meg,- det har jeg opplevd, Lest til eksamen og oppdaget emner jeg ikke har vært borti, fordi jeg ikke har lest til hver time på forhånd, men satset på at det vi gikk gjennom var det "viktigste".....Men igjen et godt hode (????) har gjort at jeg har klart det ok greit og lært meg det selv noenlunde...

Jeg er fortsatt skuffet over at jeg aldri fikk lekser da jeg gikk på skolen. Var ingen hemmelighet for noen at jeg gjorde ferdig alt på skolen...... Venner med "normal læreevner" føk nærmest fra meg karaktermessig i løpet av studietiden, da de var vant til lekser og hadde gode studievaner fra småskolen av... Lekser er ikke nødvendigvis for at grunnskolebarn skal lære så innmari mye ekstra i forhold til hva de kunne lært med mer "riktig" læring på skolen, men det går på å lære å disponere tid og oppgaver og gjøre unne viktige ting først.

Ingen voksne er da ferdig med arbeidsdagen når vi kommer hjem fra jobb heller. Er vi det da? Da er det viktig å ta unna kjedelige,- men viktige ting. Som matlaging, rydding, vasking av klær kjøring/henting av barn, egen trening osv osv.. Når alt det "viktige" og gjerne kjedelige er gjort,- DA kan man nyte TV, dataspill, ei god bok en film....  Slikt sett er lekser også en forberedelse til voksenlivets ansvar og oppgaver også...

Blir det slutt på lekser i grunnskolen, så flytter jeg barna over til privat skole. Selv om det her jeg bor da vil bli en kristen grunnskole!

Anonymous poster hash: 18891...9ae
Skrevet

Øving på kjent stoff, f.eks en sang eller gangetabellen er helt greit. Men å sitte i timesvis med hjerneløse oppgaver som fargelegging i mattebøkene, gjør at min 9-åring mister helt motivasjonen. Han er smart og vil lære, men han har gjennomskuet systemet allerede og ser at lærer gir hva som helst svada-oppgaver i lekse. Bare mengden er stor nok slik at han sitter leeeenge med meningsløst arbeid (fordi han er en sterk elev). Jeg har flere ganger skrevet beskjed til lærer om at jeg har latt han gjøre halvparten av leksene (det viktigste, dvs lesetrening og matteoppgaver). Fargelegging og avskrift dropper vi. Han har fin skrift og syns fargelegging er meningsløst. Læreren har godtatt dette, hun skjønner vel selv hvor dumt det blir når gutten er smart og vil lære menorker ikke gjøre tull.

Anonymous poster hash: f3d9e...afc

Skrevet

Anonym 9ae:

Saken er jo den at du tar feil. Å kaste bort en time pr dag bare fordi "mamma sier det" er jo selve oppskriften på lærevegring og på å drepe nysgjerrigheten!

Jeg hadde det som du på skolen, kunne ha sluppet lekser helt og holdent. De var uansett bare mengdetrening og reproduksjoner av ferdige mønstre. Men hva hvis læreren hadde gitt meg et oppdrag, eller noe å undres på? Hva med "finn ut så mye det går an om antikkens Egypt på en uke" eller "forklar hele klassen hvordan slanger lever"? Det hadde holdt meg i ånde og fått meg til å søke kunnskap også på fritida.

Å sitte stille på en stol bare for å bevise nor eller tilfredsstille mors og fars krav er IKKE det samme som å lære studieteknikk.

Skrevet

Øving på kjent stoff, f.eks en sang eller gangetabellen er helt greit. Men å sitte i timesvis med hjerneløse oppgaver som fargelegging i mattebøkene, gjør at min 9-åring mister helt motivasjonen. Han er smart og vil lære, men han har gjennomskuet systemet allerede og ser at lærer gir hva som helst svada-oppgaver i lekse. Bare mengden er stor nok slik at han sitter leeeenge med meningsløst arbeid (fordi han er en sterk elev). Jeg har flere ganger skrevet beskjed til lærer om at jeg har latt han gjøre halvparten av leksene (det viktigste, dvs lesetrening og matteoppgaver). Fargelegging og avskrift dropper vi. Han har fin skrift og syns fargelegging er meningsløst. Læreren har godtatt dette, hun skjønner vel selv hvor dumt det blir når gutten er smart og vil lære menorker ikke gjøre tull.

Mange evnerike barn har fått skolegangen ødelagt av sånt!

Man kan bli rasende...

Skrevet

Hva med å ha et eget fag som heter studieteknikk. Dette er jo et fag som hele tiden er i utvikling. Nye elektroniske hjelpemidler osv. Lær barna heller å lære, i stede for å gi de kjedelig repetisjons oppgaver som de gjør på autopilot.

Skrevet

Mange evnerike barn har fått skolegangen ødelagt av sånt!

Man kan bli rasende...

Jeg har vært mye rasende på systemet. Nå har jeg funnet ut at man må faktisk skjære gjennom og kreve det som er rett for sitt barn. Forrige lærer hadde kun fokus på de svakeste elevene. Denne læreren vil at alleelevene skal være en homogen masse og lære alt i likt tempo. Er noen raskere, får de dritt-oppgaver som ikke fremmer læring men dreper motivasjonen. Jeg har gitt litt opp. Er lærer selv, men syns det finnes for mye feil fokus i skolen.

Skrevet

Er glad i lekser. I vår familie er det et felles prosjekt der ungene får vist oss hva de jobber med og hva de har lært, og vi voksne kan hjelpe dem om vi ser de sliter med noe.

Hvordan skulle vi fulgt opp denne delen av foreldreoppdraget om bøkene lå igjen på skolen?

Anonymous poster hash: fb7a8...c13

Skrevet

Det er vel godt dokumentert at ressurssterke elever med ressurssterke foreldre er de eneste som får noe ut av HJEMMElekser. I en klasse vil det dermed øke forskjellene.

Lengre skoledager og lekser på skole med fagperson, takk.

Anonymous poster hash: 5c1d0...699

Skrevet

Det er vel godt dokumentert at ressurssterke elever med ressurssterke foreldre er de eneste som får noe ut av HJEMMElekser. I en klasse vil det dermed øke forskjellene.

Lengre skoledager og lekser på skole med fagperson, takk.

Anonymous poster hash: 5c1d0...699

Skal man frata ressurssterke muligheten til å bli bedre med lekser for å dyrke middelmådigheten og likheten?

Mer skole blir jo bare med kjæling med middelmådighet og å følge den svakestes tempo. Da er det bedre med kortere dager og mer selvstendig læring i eget tempo.

Skal skoledagen forlenges må den fylles med mer innhold, ikke mer dødtid.

Skrevet

Helt i mot leksene. Sønnen min gjør dem uten særlig motstand. Men hvor motiverende og lærerikt er deg å lese om Kari på sirkus for en millionte gang på en torsdag. Jeg er drittlei hele leksene. Å si at ungene skal LÆRE seg å gjøre lekser, for hvordan de skal de ellers klare det når de blir eldre - skal vi gi bhgungene lekser også? Hvordan skal de ellers klare seg når de begynner i 1. Klasse. Kanskje vi vokse burde stå i bilkø litt oftere også, slik at vi lærer oss til å bli litt flinkere til det! Mengdetrening! ;-) La ungene få barndommen tilbake, la dem lære gjennom lek og få utfolde seg på egne premisser. La familien få litt tid sammen på ettermiddagen. Jeg HATET lekser da jeg var yngre. Så rart at jeg femten år senere sitter med to mastergrader da. Nå er jeg voksen og kan velge selv. Barna har ikke samme mulighet.

Anonymous poster hash: ab10c...04c

Skrevet

Helt i mot leksene. Sønnen min gjør dem uten særlig motstand. Men hvor motiverende og lærerikt er deg å lese om Kari på sirkus for en millionte gang på en torsdag. Jeg er drittlei hele leksene. Å si at ungene skal LÆRE seg å gjøre lekser, for hvordan de skal de ellers klare det når de blir eldre - skal vi gi bhgungene lekser også? Hvordan skal de ellers klare seg når de begynner i 1. Klasse. Kanskje vi vokse burde stå i bilkø litt oftere også, slik at vi lærer oss til å bli litt flinkere til det! Mengdetrening! ;-) La ungene få barndommen tilbake, la dem lære gjennom lek og få utfolde seg på egne premisser. La familien få litt tid sammen på ettermiddagen. Jeg HATET lekser da jeg var yngre. Så rart at jeg femten år senere sitter med to mastergrader da. Nå er jeg voksen og kan velge selv. Barna har ikke samme mulighet.

Anonymous poster hash: ab10c...04c

Å lese samme stykket omog om igjen er for de som ikke kan lese skikkelig. Her leser de stykket høyt for oss, så stiller vi spørsmål for å kontrollere om de har fått med seg og forstått innholdet. Vi gjør individuelle tilpasninger etter barnas behov.

Er enig i at ingen har behov for kjedsomhet.

Skrevet

Skal man frata ressurssterke muligheten til å bli bedre med lekser for å dyrke middelmådigheten og likheten?

Mer skole blir jo bare med kjæling med middelmådighet og å følge den svakestes tempo. Da er det bedre med kortere dager og mer selvstendig læring i eget tempo.

Skal skoledagen forlenges må den fylles med mer innhold, ikke mer dødtid.

Men du tar feil. De eneste som KAN ha et moderat positivt resultat av lekser er gjennomsnittselevene. De ressurssterke opplever ingen forskjell, bare tidspille, og de ressurssvake opplever tildels negative resultater. Det de trenger er voksentid i skolen, ikke å bli overlatt til mors og fars (tilfeldige) veiledning på ettermiddagen.

Skrevet

Det skal være en mening bak leksene (repetisjon, øvelse og lign). Syns også det er viktig for å øve inn studievaner fra tidlig alder. Og det mølet om at det skaper klasseforskjeller, hvorfor skal alle være like? Hvorfor skal jeg la være å jobbe skikkelig fordi du ikke orker/evner?

Eks for å bli en god leser må man trene masse (forsket på at hvis man skal bli en god til noe må man trene/øve i 5000timer) det er ikke nok tid til dette på skolen så lesing må også gjøres hjemme i form av leselekser f,eks,

Anonymous poster hash: b1478...e49

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...