Gå til innhold

Katten min har drept to av naboens kaninunger. Er jeg erstatningspliktig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Våre kaninunger får IKKE være ute i luftegården uten tilsyn! Det er ikke lov å gå fra de, selv ikke for en kort tur. Og da er det nettopp katt jeg er redd for. Skal ha lokk på luftegården, men det blir ikke før de blir større. Foreløpig sitter vi oppi der for å temme og kose med de, da går det ikke med lokk på.

Skrevet

Vi har marsvin. Vi setter dem ut i hagen av og til. Da passer vi alltid på at ingen dyr kan komme inn til dem. Å ha sånne dyr ute, uten at de er ordentlig sikret med hele vegger og tak i tre, netting og/eller sprinkler er helt uaktuelt. Da kan de faktisk bare takke seg selv.

Og det å sammenligne katter og hunder er også helt umulig. Katter går fritt, hunder er det båndtvang på.

Anonymous poster hash: 55e01...479

Skrevet

Våre kaninunger får IKKE være ute i luftegården uten tilsyn! Det er ikke lov å gå fra de, selv ikke for en kort tur. Og da er det nettopp katt jeg er redd for. Skal ha lokk på luftegården, men det blir ikke før de blir større. Foreløpig sitter vi oppi der for å temme og kose med de, da går det ikke med lokk på.

Hvordan skal du være inne hos de når du får lokk på da? Trenger de ikke kos når de er store?

Anonymous poster hash: 696f2...eb1

Skrevet

Hvordan skal du være inne hos de når du får lokk på da? Trenger de ikke kos når de er store?

Anonymous poster hash: 696f2...eb1

Joda, de trenger jo kos da også. Tenkte å lage til et lokk som kan tas av og på, eller brettes opp om du skjønner. Men gjør ikke det nå når de er små, da får de uansett ikke være alene.

Skrevet

På samme måte som om bikkja mi dreper ungen din, ja. Jeg kan ikke komme og hevde at du må passe ungen bedre.

Jeg blir målløs av deg!

Anonymous poster hash: 65e11...102

Skrevet

Har du litt snev av anstendighet så betaler du det det koster å kjøpe nye kaniner. Tenker det hadde blitt liv hvis naboen plutselig rygget over din katt.

Skrevet

Har du litt snev av anstendighet så betaler du det det koster å kjøpe nye kaniner. Tenker det hadde blitt liv hvis naboen plutselig rygget over din katt.

Det er ikke det samme. En menneske er ansvarlig for sine handlinger. Dyr er dyr og følger instinktet. Det er naturens gang. Dersom det var matmangel og naboen var så sulten og hadde spist min katt for å overleve, så hadde det vært greit for meg.

Anonymous poster hash: b75aa...128

Skrevet

På samme måte som om bikkja mi dreper ungen din, ja. Jeg kan ikke komme og hevde at du må passe ungen bedre.

Hunden skal man ha i bånd, da. Hadde katter kunnet drepe mennesker, så hadde det vært båndtvang på dem også.

Dette var vel ikke helt sammenlignbart.

Anonymous poster hash: 38e9d...986

Skrevet

Kan like gjerne vært en rev som har vært på besøk,skjære,kråke,hauk enn annen katt.Så uten bevis hadde ikke jeg betalt. Kaninunger er det heller ikke vanskelig å fatte tak i gratis.

Anonymous poster hash: a7a59...518

Skrevet

Hadde ikke trengt plikt for å rette opp i katten din ugang. Er alt du gjør i livet en plikt? Eller gjør du noe fordi det er det rette å gjøre?

Gjest Antarctica
Skrevet

Ja, har kanskje noe med det å gjøre. Jeg skulle ønske vi alle kunne leve sammen og ikke irritere oss så mye. Ja til et fargerikt felleskap av mennesker og dyr. Send ut litt kjærlighet, så blir verden et bedre sted.

Eller: sørg for å være dyreeier et sted der det passer for dyr å leve. Det er ekte kjærlighet, det.

Skrevet

Det er ikke det samme. En menneske er ansvarlig for sine handlinger. Dyr er dyr og følger instinktet. Det er naturens gang. Dersom det var matmangel og naboen var så sulten og hadde spist min katt for å overleve, så hadde det vært greit for meg.

Nettopp derfor bør du ikke skaffe deg katt når du bor på byggefelt. Katt trenger stor plass, og tydligvis større plass en du kan gi den.

Anonymous poster hash: b97c5...32c

Gjest Antarctica
Skrevet

Hunden skal man ha i bånd, da. Hadde katter kunnet drepe mennesker, så hadde det vært båndtvang på dem også.

Dette var vel ikke helt sammenlignbart.

Båndtvangen på hunder skyldes en eneste ting: at de dreper fugler og dyr. For å beskytte ville arter i yngleperioden er det båndtvang vår og sommer.

Skrevet

Det er faktisk sykt irriterende med naboen sine katter. Jeg har selv valgt at jeg ikke vil ha katt, likevel: bedet er full at kattedritt, hagemøblene stinker kattepiss, vinduer kan ikke stå åpen uten at spesielt to katter kommer inn i huset (i går fant jeg en i babyen sin seng, luftet og vasket soverommet så hadde vindu godt åpent). Ja og hin dagen stinket det kattepiss av grillen faktisk. Hvorfor skal jeg tolerere at andre menneskers katter gjør sånne ting??

Anonymous poster hash: a01bc...65a

Skrevet

Jeg tror spørsmålet er feilstilt. Det burde være: Ønsker du å ha et godt forhold til naboene dine?

Gjest Antarctica
Skrevet

Det er faktisk sykt irriterende med naboen sine katter. Jeg har selv valgt at jeg ikke vil ha katt, likevel: bedet er full at kattedritt, hagemøblene stinker kattepiss, vinduer kan ikke stå åpen uten at spesielt to katter kommer inn i huset (i går fant jeg en i babyen sin seng, luftet og vasket soverommet så hadde vindu godt åpent). Ja og hin dagen stinket det kattepiss av grillen faktisk. Hvorfor skal jeg tolerere at andre menneskers katter gjør sånne ting??

Anonymous poster hash: a01bc...65a

Har det på samme måten - barnevogner, sandkasser og blomsterbed har blitt invadert i årevis. Man skal ikke ønske sykdom over andre, men jeg var faktisk letta da naboen ble allergisk og måtte gi bort begge kattene sine...

Skrevet

Hvor mye koster en kanin i disse dager, da? 200,- Skulle bare mangle at du gjorde, men det er vel neppe beløpet som er verst for naboen... Har to katter selv, og synes det er litt ekkelt at jeg ikke vet hva de foretar seg ute på vift, men de er mitt ansvar. 

Nei, antakeligvis ikke beløpet i det hele tatt. Nabohunden her drepte kaninen min. Den hadde en idiot av en eier, sånn ordentlig ekkel drittkjerring. Ropte til meg "jeg kan kjøpe en ny kanin". 

Skulle skutt bikkja på stedet og tilbudt meg å kjøpe en ny en.

Anonymous poster hash: e216c...2ed

Skrevet

Så lenge det er din katt som faktisk har drept kannen er det du som må betale, men det kan være vanskelig å vite om det faktisk var din katt.

Selv om kanineieren muligens burde sikkert kaninene bedre fritar ikke det deg som kattepine for erstatningsansvar. Det blir på samme måte som at det er lurt å låse bilen og ta med nøkkelen når du setter den fra deg, men selv om du skulle glemme det vil enok tyv ha erstatningsansvar. Det kan også være lurt av en jente å ikke gå alene hjem fra fest for å beskytte seg mot voldtekt, men selv om hun skulle gå alene bør ikke en voldtektsmann slippe straff.

Anonymous poster hash: 37e29...9a8

Skrevet

Herregud så dumme svar du har noen ganger! 💣

Anonymous poster hash: ec910...ff7

Skrevet

Opplevde det samme i nabolaget her (verken min katt eller kanin) og de som eier katten kjøpte en blomsterbukett og sa de ville betale for ny kanin dersom de ønsket seg ny. Ville nok gjort det samme selv.

Anonymous poster hash: 2b9d9...b29

Skrevet

Jeg synes kanineieren har vært sinnsykt uansvarlig. Man går da ikke fra en kanin uten at den er forsvarlig beskyttet mot rovdyr!

Jeg ville ikke kjøpt nye kaninunger til dem, de er ikke egnet til å ha kanin hvis det er sånn de behandler dem.

Anonymous poster hash: c1d6d...7eb

Skrevet

Ja det syntes jeg du burdte. Ihvertfall om de er helt sikre på at det er din katt som har gjort det. Hadde det vært min katt hadde jeg blitt skikkelig lei meg om den hadde gjort det.

Men ja enig i også at de burdte ha sikret kaninene bedre.

Skrevet

Jeg har 2 kaniner og for å være helt ærlig om naboens hund eller katt hadde knertet de, hadde en 500-lapp ikke hjelpet det minste. De er familiemedlemmer med masse personlighet og jeg er utrolig glad i de og en 500-lapp ville nesten føltes som en fornærmelse, når de er verdt så uendelige mye for oss. Jeg ville derimot satt pris på det hvis eieren kom på døra med en blomst og noen hyggelige ord om at de var lei seg for at hunden/katten tok dyra våre.

Anonymous poster hash: f58de...c7c

Skrevet

Jeg er forresten også enig i at man må holde øye med dyrene sine om de er inne i en usikret inngjerding uten fluktmuligheter. Altså da tenker jeg på kanineier.

Anonymous poster hash: f58de...c7c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...