Gå til innhold

Katten min har drept to av naboens kaninunger. Er jeg erstatningspliktig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det skal faktisk ikke så mye til som det. Hvis du parkerer bilen din et sted der det er naturlig at barn leker (f.eks. ved siden av en lekeplass) så er det ikke sikkert du har krav på noe erstatning hvis de skader den. (Men det kommer også an på barnas alder og utvikling, om det er forsettlig eller uaktsomt osv.)

Anonymous poster hash: ab902...201

Ja, jeg tok bare et helt grelt eksempel.

Når jeg tenker meg om så mener jeg det var en sak om noen kuer på utmarksbeite som hadde skadet noen biler på en parkeringsplass i skogen. Det trengte ikke bonden erstatte. Da er det mulig jeg tar feil og at katteeieren ikke vil bli erstatningsansvar ligger, men jeg tror likevel kanineieren ville få medhold.

Anonymous poster hash: 37e29...9a8

Skrevet

Ja, jeg tok bare et helt grelt eksempel.

Når jeg tenker meg om så mener jeg det var en sak om noen kuer på utmarksbeite som hadde skadet noen biler på en parkeringsplass i skogen. Det trengte ikke bonden erstatte. Da er det mulig jeg tar feil og at katteeieren ikke vil bli erstatningsansvar ligger, men jeg tror likevel kanineieren ville få medhold.

Anonymous poster hash: 37e29...9a8

Vi kan gjerne tro, men det er vanskelig å vite om man ikke er ekspert på området. Vår 5-åring kastet stein på en bil som stod parkert utenfor her, det er derfor jeg har undersøkt litt rundt akkurat dette. Vi trodde bestemt at vi måtte være erstatningspliktige, siden det var vi som hadde tatt sjansen på å la barnet leke ute alene. Den stakkars bileieren hadde jo ikke noe han skulle ha sagt på det.

Vi sjekket med advokat, fordi hvis vi hadde vært erstatningspliktige etter loven så hadde vi fått det dekket av innboforsikringen. Men advokaten mente bestemt at det var vi ikke, og forsikringsselskapet sa det samme. Vi dekket det selv, da vi mener det er feil at andre skal betale for en risiko vi har tatt, men loven er tydeligvis sånn.

Anonymous poster hash: ab902...201

Skrevet

Dette var kjæledyrene til noen, kanskje ligger noen barn nå og gråter for de døde kaninbabyene sine. Å forsvare og kverulere om det var katta eller ei, eller kjøpe nye blir bare helt feil. En kan kjøpe nye dyr men ikke akkurat DET dyret, tenk om nabohunden drepte katta di?

Om det får naboen til å føle seg bedre ville jeg beklaget og gitt en blomst eller noe. Og om jeg var naboen og oppriktig trodde katta di hadde drept kaninene mine og du hadde forklart det bort så hadde ikke jeg vært særlig tålmodig neste gang katten var i min hage.

Anonymous poster hash: 410f9...f51

Da var det jo fryktelig dumt av de små triste barnas foreldre å ha en kaningård uten tak over. Det er jo som å be om at kaninungene blir drept. Ei kråke tar jo en kaninunge så kett som ingenting. Og katter vet man jo at det er over alt. Jeg hadde en gang en mår i min hage (bor i by), og i min datters barnehage ble hønene tatt av rev. 

Så full netting på alle sider av kaninburet er et abnsolutt, ufravikelig krav hvis man ikke vil ha ulykkelige barn som gråter over et tapt kjæledyr.

Men uansett - jeg hadde sikkert ersattet dem hvis det var min katt, og kanskje kjøpt noen blomster eller noe, men jeg hadde minsanten ikke unnlatt å si at de heretter får beskytte kaninungene sine litt bedre.

Anonymous poster hash: 3c5de...4bd

Skrevet

Jeg hadde ikke nevnt noe, men etter noen uker hadde nok den katten forsvunnet på mystisk vis.

Anonymous poster hash: b97c5...32c
Skrevet

Jeg kunne gjerne kjøpt nye kaniner, men jeg ville ikke vært delaktig i å legge kaninunger ut som åte. Ingen kaniner hadde blitt overlevert før kaningården var sikret mot alle nabolagets rovdyr.

Skrevet

I min situasjom da: min hund var hos en hundepasser. Min hund er jakthund og hundepasseren slapp min hund sammen med egen kanin. Hunden drepte kaninen.

?

Anonymous poster hash: 46426...2f8

Skrevet

I min situasjom da: min hund var hos en hundepasser. Min hund er jakthund og hundepasseren slapp min hund sammen med egen kanin. Hunden drepte kaninen.

?

Anonymous poster hash: 46426...2f8

Hundepasseren må skylde seg selv. Hunden har naturlige instinkter, og man br tenke seg om to ganger før man slipper en voksen hund løs sammen med en kanin. Det KAN gå bra, men det naturlige er at det ender dårlig (for kaninen)l

Anonymous poster hash: 3c5de...4bd

Skrevet

HI: Det juridiske her er nå en ting. Og de kan sikkert diskuteres opp og ned angående sikring av kaninene og bevis fr at det virkelig var din katt som drepte dem. Det jeg synes du burde fokusere på her, er hvilket forhold du tenker at du vil ha til disse naboene i fremtiden.

Vil du gjerne ha et greit forhold, at de skal hilse på deg og at dere kan leve ved siden av hverandre i fred, eller vil du ha krig?

Jeg kjenner ikke naboene dine, så jeg vet ikke hvordan de tenker, men jeg vet at det er mange som nok gjerne kunne fått hevntanker. Det kan gå ut over deg, eller det kan gå ut over katten din. Så tenk litt mer på forholdet til naboen og hvordan du vil det skal være, og så kan du finne ut hva du må gjøre.

(Jeg vil også anbefale deg å stikke en tur innom biblioteket og låne boka "Den jævla naboen" og lese den. Da får du ganske godt innblikk i hvordan selv små ubetydeligheter kan starte årelange og stygge nabokrangler.)

Skrevet

Det fine med å bo i boligfelt dr følelsen av å ha katt uten å ha det. Pisselukt på bildekket og utedøren, kattedritt i bedene og hyl og partingslyder når rn prøver å sove.

Noen døde kaniner til og fra er en bagatell i forhold.

Anonymous poster hash: 1c4f1...b7b

Og skitne stolputer! Nabokatten min legger seg alltid i utesofaen og utestolene, og siden katten et skitten og røyter verre enn verst, må jeg alltid bruke 10 min - kvarter på å gå over med klesrulle og klut før jeg setter meg 😫 I tillegg til at vi må vaske utesofatrekket minst en gang i uka for katten er så utrolig skitten! Det er igjen en brun flekk på midten av putene etter hver gang den har ligget der. 😩😫😖

Anonymous poster hash: 7f5b6...bba

Skrevet

Jeg forstår ikke denne tråden. Om jeg satt to forsvarsløse kaninunger ut i hagen og forlot dem der hadde det da kun vært min feil om kaninene ble drept av en stor fugl eller katt. Det hadde ikke falt meg inn et sekund å be noen om erstatning.

Anonymous poster hash: 36820...49a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...