Gå til innhold

Tenåringen min har fått STREKKMERKER i sommer! (Råd?)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han har fått dype rødlilla strekkmerker på hver side av på hver side av rompeballene, litt på siden av ryggen og... Ganske så mange sikk-sakk-striper til sammen. Han er 14 år og veldig høy (187) og veldig muskuløs for alderen. Ikke et gram fett på kroppen, trener mye organisert idrett. Disse strekkmerkene må ha kommet nå siste ukene, når han ikke har trent noe særlig. Helt ferske. Jeg trodde ikke at barn/ungdom  i hans alder kunne få strekkmerker!! (med mindre kanskje de var veldig overvektige eller noe..)

Han dusjer 1-2 ganger om dagen pga idretten. Kan huden blir for tørr? Kan strekkmerkene ha kommet rett og slett av at han har vokst mye i sommer? Han fikk helt panikk da han så dem og lurte på om de gikk bort eller hva han kunne ta på for at de ble mindre synlige. Jeg har ikke erfaringer med strekkmerker og lurer på om dere damer har noen råd til meg? Kan jeg kjøpe noe til han som hjelper?

Anonymous poster hash: 9881c...045
Skrevet

utside av lår er kanskje mer spesifikt, øverst liksom, i rompehøyde... Hilsen HI

Anonymous poster hash: 9881c...045
Skrevet

Jeg vil tro det er hormonelt betinget hos ham siden han har vokst så mye.

Vær oppmerksom på at det er to ting til som kan gi strekkmerker,

- det ene er de som bruker anabole steorider eller andre vekstfremmende midler,

- det andre er at minst en av flåttinfeksjonene kan gi strekkmerker (tror du finner bilder om du googler bartonella+skin rash).

Pass på at han har et sunt kosthold uten for mye karbohydrater. Jeg har sett en del av de unge idrettsutøverne som får problemer fordi de spiser for mye karbohydrater. Dette vil påvirke blodsukkeret deres (noen kan uten å vite det ligge på grensen til å utvikle diabetes!), og dermed også påvirke hormoner ellers i kroppen. Pass også på at han får i seg nok omega3.

Jeg lette etter noe helt annet i går, og kom over denne kremen, la merke til at den kan brukes på arr - og strekkmerker er jo en type arr. http://no.iherb.com/Derma-E-Scar-Gel-2-oz-56-g/6375

Strekkmerker vil bleke med tiden, men det er jo ikke det en tenåring ønsker å høre.

Anonymous poster hash: 98a42...62f
Skrevet

Det kan også være en ide å ta en generell test hos legen på ham, sjekke at han ikke har noen mangler eller hormonubalanser.

Anonymous poster hash: 98a42...62f
Skrevet

Helt normalt i vekstperioden, det er da ikke verdens undergang?

Skrevet

Tror det er ganske normalt. Vet om flere menn som har det, og alle har vært slanke og godt trente helt siden ungdommen. Min mann har det øverst på lår/rompe som du nevner, og på biceps/skuldre.

Om det er noe å gjøre med det vet jeg desverre ikke...

Anonymous poster hash: 0f1a2...120

Skrevet

Ganske normalt. Det er 4 grupper som det er ganske vanlig får strekkmerker. Tenåringer i vekstperioden, gravide, overvektige og bodybuildere.

Jeg fikk selv mine første strekkmerker i den perioden. På lårene jeg også og jeg var 160 og 45 kilo. Hormonelt betinget.

Anonymous poster hash: f240f...915

Skrevet

Flere av jentene fikk strekkmerker i den alderen hos oss. Vet ikke med guttene, da vi ikke hadde det som samtaleemne med dem.

Dukket opp hos både de runde og de tynne.. så var nok hormonelt :)

Gjest Antarctica
Skrevet

Helt normalt i vekstperioden. Har en sønn med merker oppover ryggen etter at han vokste mye i høyden på ungd.skolen.

Skrevet

Mannen min har synlige strekkmerker etter tenåra enda. Og han var undervektig. Det er hormonelt betinget, og virkelig ikke verdens undergang:) Han hadde en periode i jobben hvor han brukte en muskelgruppe mer enn de andre, og fikk strekkmerker når musklene vokste.

Noen får lettere enn andre, noen får ikke. Du får si at de bleker med tiden:)

Skrevet

Er jo helt vanlig. Både mannen min og jeg har strekkmerker rundt knær og på bakside ettre puberteten.

Synes jo ikke så veldig godt nå 15 år senere, men kjenne de med neglen.

Anonymous poster hash: 698fc...440

Skrevet

Jeg fikk strekkmerker på hoftene/øverst på lårene da jeg kom i puberteten. Jeg var tynn og det at bekkenet endret seg var nok til at jeg fikk strekkmerker. Har også litt på brystene. Jeg vil tippe de som er tynne er de som har størst risiko for strekkmerker i puberteten da huden plutselig må strekke seg mer og annerledes enn vanlig. I graviditeten fikk jeg ingen strekkmerker......    

Anonymous poster hash: c2d78...46b
Skrevet

Bonusdatteren min har fått strekkmerker på lårene. 168 høy og 50 kg.. så er ikke overvektig

Anonymous poster hash: fc4f8...704

Skrevet

I puberteten fikk jeg masse strekkmerker på bryst, rumpe, lår, armer og på siden av magen. Var ikke overvektig. Flere av mine venninner fikk det samme som meg, vi pleide å kalle det tigerstripene så ble litt mer "kult". Med årene er de blitt nesten usynlige og jeg må dra litt og se på lenge før jeg kan se de sikkelig. Var hundre prosent sikker på at når jeg ble gravid ville jeg få masse strekkmerker men er fødeklar og ikke fått en eneste ny strekkmerke. Mannen har også strekkmerker fra tenårene og han var heller ikke overvektig. Det er helt normalt for jenter og gutter å få strekkmerker i purberten og også senere i livet. Det er et tegn på at du lever og har levd så slutt å skal dekke over alt hele tiden, hvis dere frem som dere er uansett strekkmerker eller ikke.

Anonymous poster hash: 15cf5...805

Skrevet

Dermarulle vil redusere de: https://www.dermaspa.no/dermaroller-15mm.html

Men det er jo litt rart å bruke slike ting på en 14åring, men om han ønsker det så er det jo greit. Det finnes jo de som tar laser osv, og det er jo veldig smertefullt.

Anonymous poster hash: 2ad0b...536
Skrevet

Det er helt normalt, og det er underhuden som sprekker så det spiller ingen rolle hvor ofte han dusjer eller om huden er tørr.

Det er hormoner og vekst som styrer dette.

Noen mener det hjelper å få i seg mer essesnsielle fettsyrer, for det vi spiser fordeles i kroppen etter hvor det trengs mest og huden får det som er igjen helt til slutt. Spiser man da for lite omega blir det ingenting til huden... Vet ikke om det er sant, men det er ihvertfall ikke skadelig å tilføre litt ekstra omega, kjøp en flaske udos choice eller noen omega-kapsler og la han få det hver dag.

Anonymous poster hash: b9074...aa9
Skrevet

Tror nok det er hormonelt. Jeg fikk mine strekkmerker i puberteten, da var jeg tynn. Har ikke fått noen nye etter 20 kg. eller i svangerskapene. Det er normalt hos både gutter og jenter. 

Skrevet

Jeg fikk også det. Som voksen har det blitt til lyse striper som knapt er synlige.

Anonymous poster hash: 24e3f...b5c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...