Anonym bruker Skrevet 21. august 2016 #1 Skrevet 21. august 2016 Jeg har prøvd å Google, men klarte ikke å finne svar på akkurat dette. Hvis man jobber 100% dagjobb man-fre og må pga en spesiell anledning jobbe noen timer lørdag også; har man da kun krav på avspasering time for time eller skal man ha litt mer? Anonymous poster hash: 4cb4c...bd4
Anonym bruker Skrevet 21. august 2016 #2 Skrevet 21. august 2016 Du har rett på overtid OG avspasering. Anonymous poster hash: 10148...c55
Anonym bruker Skrevet 21. august 2016 #3 Skrevet 21. august 2016 Du kan få avspasering av timene, men overtidstillegg må utbetales. Det er ikke lov å avspasere overtid. (Eks 5 timer OT, du avspaserer 5 timer i stedet for ordinær lønn og får 5 t overtidsbetaling ) Anonymous poster hash: e2940...2e0
Anonym bruker Skrevet 21. august 2016 #4 Skrevet 21. august 2016 Det vanskelig å svare for det kommer ann på mye. Har du flyttet noen av dine vanlige timer (man-fre) til lørdag dvs du ikke overstiger 37,5 timer uken skal du kun ha lørdagstillegg. Har du jobbe 37,5 timer man-fre kan dere avtale at du skal avspassere time for time og ha lørdagstilegget utbetalt. Har dere ikke avtale om avspassering time mot time kan du ha krav på overtid. Husk at ved overtidsbetaling får du ikke helgetillegget. du kan ikke få både overtid og avspassering. Anonymous poster hash: 4c422...024
Anonym bruker Skrevet 21. august 2016 #5 Skrevet 21. august 2016 Det vanskelig å svare for det kommer ann på mye. Har du flyttet noen av dine vanlige timer (man-fre) til lørdag dvs du ikke overstiger 37,5 timer uken skal du kun ha lørdagstillegg. Har du jobbe 37,5 timer man-fre kan dere avtale at du skal avspassere time for time og ha lørdagstilegget utbetalt. Har dere ikke avtale om avspassering time mot time kan du ha krav på overtid. Husk at ved overtidsbetaling får du ikke helgetillegget. du kan ikke få både overtid og avspassering. Anonymous poster hash: 4c422...024 Nei. Jobber du 100% stilling skal du ha overtid uansett. Anonymous poster hash: e2940...2e0
Anonym bruker Skrevet 21. august 2016 #6 Skrevet 21. august 2016 Takk for svar til dere! Jeg jobber 37.5 timer hele uken og så må jeg jobbe ekstra i helgen. Vi har fått beskjed om at vi kun får tilbake det vi jobber ekstra. Anonymous poster hash: 4cb4c...bd4
Anonym bruker Skrevet 21. august 2016 #7 Skrevet 21. august 2016 I min kommunale jobb kan vi velge å avspasere timene, og få overtiden utbetalt, eller å få både timelønnen og overtidstillegget utbetalt, men ikke avspasere. Anonymous poster hash: f5b43...f93
Anonym bruker Skrevet 22. august 2016 #8 Skrevet 22. august 2016 Så mye surr som kommer her. Les paragrafene om overtid i arbeidsmiljøloven. Enkeltavtaler er ikke noe andre kan gjøre krav på. Anonymous poster hash: 741d6...fa9
Anonym bruker Skrevet 22. august 2016 #9 Skrevet 22. august 2016 Så mye surr som kommer her. Les paragrafene om overtid i arbeidsmiljøloven. Enkeltavtaler er ikke noe andre kan gjøre krav på. Anonymous poster hash: 741d6...fa9 Vel, loven er en ting. De fleste har en tariffavtale - spes i en kommune. Det jeg har skrevet lengre opp er riktig. Du SKAL ha overtidstillegget utbetalt. Og jobber du 100% stilling og jobber timer i tillegg til det, utløser det 100% overtidsgodtgjøring. Timene KAN du avspasere eller du KAN få de utbetalt. Anonymous poster hash: e2940...2e0
Anonym bruker Skrevet 22. august 2016 #10 Skrevet 22. august 2016 Det er forskjell på merarbeid og overtid. Selv om du jobber 100% og det er 37,5 t iuka så blir det ikke overtid etter loven før du har pasert 40 t på 7 dager eller 9 timer på 24 t. Anonymous poster hash: 713e8...9c8
Anonym bruker Skrevet 22. august 2016 #11 Skrevet 22. august 2016 Vel, loven er en ting. De fleste har en tariffavtale - spes i en kommune. Det jeg har skrevet lengre opp er riktig. Du SKAL ha overtidstillegget utbetalt. Og jobber du 100% stilling og jobber timer i tillegg til det, utløser det 100% overtidsgodtgjøring. Timene KAN du avspasere eller du KAN få de utbetalt. Anonymous poster hash: e2940...2e0 Slutt å vær så bastant. For det første må stillingen hennes være overtidsberettiget. Er ikke alle stillinger som er det, ut i fra både AML og tariff. Relativt nye regler der. Så når du sier at man har overtid uansett er det feil. Og de færreste bedrifter følger opplegget til kommuner. Det virker som du tar utgangspunkt i kommunens regelverk. Så langt jeg ser, har ikke hi skrevet at hu jobber i kommune. Anonymous poster hash: 1f95e...4f3
Anonym bruker Skrevet 22. august 2016 #12 Skrevet 22. august 2016 Vel, loven er en ting. De fleste har en tariffavtale - spes i en kommune. Det jeg har skrevet lengre opp er riktig. Du SKAL ha overtidstillegget utbetalt. Og jobber du 100% stilling og jobber timer i tillegg til det, utløser det 100% overtidsgodtgjøring. Timene KAN du avspasere eller du KAN få de utbetalt. Anonymous poster hash: e2940...2e0 og en tariffavtale kan aldri gjøres dårligere for arb.taker, enn AML! Anonymous poster hash: 85c4f...859
Anonym bruker Skrevet 22. august 2016 #13 Skrevet 22. august 2016 Slutt å vær så bastant. For det første må stillingen hennes være overtidsberettiget. Er ikke alle stillinger som er det, ut i fra både AML og tariff. Relativt nye regler der. Så når du sier at man har overtid uansett er det feil. Og de færreste bedrifter følger opplegget til kommuner. Det virker som du tar utgangspunkt i kommunens regelverk. Så langt jeg ser, har ikke hi skrevet at hu jobber i kommune. Anonymous poster hash: 1f95e...4f3 Ok. Leste et av innleggene som om hun jobbet k kommune. Ser det ikke står. Men dersom stillingen til hi ikke hadde vært overtidsberettiget då hadde hun nok visst. Da står det i tilsettingsbrev/arbeidsavtale. Ingen avtale kan noengang være dårligere enn loven. Men det vet du vel? Anonymous poster hash: e2940...2e0
Anonym bruker Skrevet 22. august 2016 #14 Skrevet 22. august 2016 Ok. Leste et av innleggene som om hun jobbet k kommune. Ser det ikke står. Men dersom stillingen til hi ikke hadde vært overtidsberettiget då hadde hun nok visst. Da står det i tilsettingsbrev/arbeidsavtale. Ingen avtale kan noengang være dårligere enn loven. Men det vet du vel? Anonymous poster hash: e2940...2e0 Noen steder er det åpning for at det kan avtales ordninger som kan virke dårligere enn lovens utgangspunkt. Det gjelder blant annet hvor mye overtid som er lovlig. Anonymous poster hash: 713e8...9c8
Anonym bruker Skrevet 22. august 2016 #15 Skrevet 22. august 2016 Man skal alltid ha en kompensasjon for overtiden. Det er forskjellig fra arbeidsplass til arbeidsplass hva kompensasjonen er. Jeg har hatt fra 30 til 45 min kompensasjon per time. Noen steder kan man velge om man vil avspasere kompensasjonen eller få den utbetalt. Anonymous poster hash: 7852f...2f3
Anonym bruker Skrevet 22. august 2016 #16 Skrevet 22. august 2016 Det er forskjell på merarbeid og overtid. Selv om du jobber 100% og det er 37,5 t iuka så blir det ikke overtid etter loven før du har pasert 40 t på 7 dager eller 9 timer på 24 t. Anonymous poster hash: 713e8...9c8 Dette er riktig. Anonymous poster hash: 27f50...209
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå