Gå til innhold

Gjøre om 70-talls hus...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Har googlet litt om det å bygge om typisk 70-talls hus (type rektangulært, kjedelig med sokkel). Men det meste går på å bygge det mer moderne.

Jeg bor på gård, og vil gjerne gjøre huset mer klassisk/landlig, om dere er med? :)

Huset har en gyselig grønn farge, og kjedelig grå mur. Fargene er enkle å gjøre noe med. Men RESTEN... Puh.

Så er det noen smarte mennesker som har tips til hvordan huset kan bli litt, pener, om jeg kan si det slikt 😂😁

Anonymous poster hash: bac19...6e0

Skrevet

Om du vil ha stilen mer tradisjonell hadde jeg ønsket å legge til et karnapp for å bryte kasseformen. Om det er skråtak kan du bygge ut rundt vinduene. Du kan legge til et overbygd vindfang. Slikt som bryter opp formen i mindre enheter slik litt eldre hus gjerne har. I tillegg har jeg sansen for vertikale bord. Det gjør noe med stilen og stemningen.

Anonymous poster hash: cae4c...a10

Skrevet

Her måtte vi uansett bytte tak, så der det før bare var bortstuingsloft hevet vi taket, laget karnapp og fikk soverom og stue. Det forandret utseende på huset (selv om vårt ikke var fra 70-tallet da)

Anonymous poster hash: 7bff2...e77

Skrevet

Takk for tips! :)

Huset har allerede vertikale bord, så noe er da allerede i boks ;)

Men vindfang og karnap høres flott ut! Det må jeg prøve å få til.

Skrevet

70-tallshus er geniale. På den tiden tenkte man funksjon foran form.

For all del, ikke mal hvitt og grått. Det er bare kjedelig. Og ikke prøv å skape en stil huset ikke egner seg for. Prøv heller å rendyrke den stilen huset har, så blir det kjempebra!

Anonymous poster hash: 26a7e...f6a

Skrevet

For all del, ikke mal hvitt og grått. Det er bare kjedelig. Og ikke prøv å skape en stil huset ikke egner seg for. Prøv heller å rendyrke den stilen huset har, så blir det kjempebra!

Huset er veldig praktisk, men veldig kjedelig...

Det hadde vært finest med trønderlån, slik det var her for mange år siden :)

Men, vi kan jo ikke rive et relativt nytt hus.

Skrevet

Jeg har tilgode å se en vellykket overgang fra (kult) 70-tallshus til "klassisk". Bygg heller på lag med stilarten enn å prøve å forandre huset til noe det ikke er.

Anonymous poster hash: 03772...c96

Skrevet (endret)

Helt enig.

Er drittlei av å se boligannonser for hus som ser ut som en fryseboks inni.

Endret av Nyttårs barn
Skrevet

Jeg har tilgode å se en vellykket overgang fra (kult) 70-tallshus til "klassisk". Bygg heller på lag med stilarten enn å prøve å forandre huset til noe det ikke er.

Det betyr vel ikke så mye om andre synes 70-talls hus er kult når ikke hun gjør det. Det er hennes hus og hun vil det skal passe inn i omgivelsene. Folk har forskjellig smak.

Skrevet

Det betyr vel ikke så mye om andre synes 70-talls hus er kult når ikke hun gjør det. Det er hennes hus og hun vil det skal passe inn i omgivelsene. Folk har forskjellig smak.

Selvfølgelig ikke, men vil man ha et klassisk hus i landlig stil så kjøp et klassisk hus. Mulig det finnes vellykkede ombygginger, men jeg har som sagt aldri sett noen. Det blir ofte bare ufrivillig komisk å prøve å endre stilarten så radikalt. Rammene er rett og slett ikke tilstede. Dersom man må endre ville jeg i alle fall byttet vindu. Det vil si endret størrelsen på vinduene, og ikke bare satt på sprosser. Mye av utrykket på huset endres da.

Skrevet

Selvfølgelig ikke, men vil man ha et klassisk hus i landlig stil så kjøp et klassisk hus. Mulig det finnes vellykkede ombygginger, men jeg har som sagt aldri sett noen. Det blir ofte bare ufrivillig komisk å prøve å endre stilarten så radikalt. Rammene er rett og slett ikke tilstede. Dersom man må endre ville jeg i alle fall byttet vindu. Det vil si endret størrelsen på vinduene, og ikke bare satt på sprosser. Mye av utrykket på huset endres da.

Sprosser på 70-tallshus er bare trist. Egentlig på alle hus. Men å sette inn større vinduer kan ofte være vellykket. Med dagens vinduer er det mindre begrensninger enn de hadde på 70-tallet med tanke på varmetap, så det kan være et fornuftig valg.

Skrevet

HI her :)

Dette med at et 70-tallshus "ikke kan" gjøres annerledes leste jeg mye om da jeg googlet. Hadde vi likt den type stil (altså innvendig) hadde det vært kjempekult å fått hele huset slik! Men nå er det altså ikke slik vi vil ha det, så noe må vi prøve.

Dessuten er det kjipern å rive et bra hus, bare for å bygge et nytt, i rett stil.

Hadde vi skulle bygget fra bunnen av hadde det definitivt blitt noe annet.

Innvendig blir litt av et prosjekt det også... Ønsker meg blått kjøkken! 😁😂

Vi prøver bare å gjøre det beste ut av det vi allerede har. Det blir nok karnap og stort vindfang! Andre tips tas også gjerne i mot :)

Skrevet

Du tenker på utvendige endringer?

Bygge karnapp i f.eks spisestue slik at man kan ha et rundt spisebord om man ønsker.

Bygge på større inngangsparti utover med himling.

Er det 1 etasje? Selv om man bare har kryploft så kan man bygge takark med to vinduer for eksempel, det endrer uttrykket mye!

Bygge veranda med kraftig rekkverk, kanskje en liten utestue eller pergola.

Anonymous poster hash: a45e0...3eb

Skrevet

Løfte taket og lage takkarnapp (heter det dét??) på begge sider.

Bygge på i vinkel?

Og selvsagt bygge på en gang og ha en diger trapp/terrasse der dere kan ha doble dører.

Er det digre 70-talls vinduer?

Ville laget mindre vinduer og gå for vinduer i litt gammeldags utførelse.

Anonymous poster hash: 3f0be...ac3

Skrevet

Karnapp og stort vingfang, evt yttergang. Stor trapp.

Evt bygg ut på stuen så huset blir vinkelhus.

Er det samme huset som vi har (trøndelag) så er hele konstruksjonen selvbærende. Altså ingen bærevegger. Man kan gjøre hva man vil. Har jeg hørt :)

Anonymous poster hash: c436b...721

Skrevet

Ofte trenger 70 tallsystemet en spissere takvinduer og gjerne et inngangsparti med overbygg. I sokkelen kan pussesslik a det servitor som pusset steinur i stedenfor murstein små det ofte var på 70 tallet. Store sammenhengende vindusflater deles opp slik at du får vanlige gammeldagse vinduer.

Anonymous poster hash: 3e130...e78

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...