Gå til innhold

Snakker barna dine flytende engelsk?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Min eldste snakker flytende, men er 20 år, så ganske så normalt det. Har ei på 10 år som topper klassen i alle fag utenom engelsk, der sliter hun skikkelig, både skriftlig og muntlig. Neste er 8 år og ganske så gjennomsnittlig vil jeg si. De to yngste er 2 år og 6 mnd. De holder fremdeles på å lære seg norsk 😉

Anonymous poster hash: b5f1d...a21

15-åringen snakker greit og gjør seg bra forstått, men helt flytende er det ikke. Han vipper mellom 4 og 5 i karakter, hadde 4 i skriftlig og 5 i muntlig i fjor.

12-åringen er av de flinkeste i klassen sin, men snakker ikke flytende.

Anonymous poster hash: 0ba89...605

Annonse

Ser at begrepet flytende går igjen her inne. Hva legger dere i flytende, er det slik at en som har engelsk som første språk ikke kan høre at han er fra et ikke engelsktalende land? Eller tenker dere at de kan snakke uten å hele tiden måtte stoppe opp?

Anonymous poster hash: 8eadb...f31
Gjest Antarctica

Ser at begrepet flytende går igjen her inne. Hva legger dere i flytende, er det slik at en som har engelsk som første språk ikke kan høre at han er fra et ikke engelsktalende land? Eller tenker dere at de kan snakke uten å hele tiden måtte stoppe opp?

Anonymous poster hash: 8eadb...f31

Jeg legger "morsmålsnær kompetanse" i det uttrykket.

Mine to eldste kan, men jeg er amerikansk. Eldste gjør noen få rare feil innimellom både muntlig og skriftlig som er så små at de fleste her i Norge ikke legger merke til dem. Hun har norsk som morsmål, lærte å snakke engelsk da hun var 5 år. Mellomste var betydelig sterkere i engelsk enn i norsk til hun begynte på skolen, men det har jevnet seg ut nå i 3. klasse.

Minsten på snart 2 år forstår begge språk, men har sitt eget som hun snakker. Veldig synd da vi ikke skjønner særlig mye, men vi gjetter oss fram ganske bra.

Jeg legger "morsmålsnær kompetanse" i det uttrykket.

Det er tydelig at folk definerer "flytende" ulikt, for jeg har i grunnen møtt på få nordmenn som jeg vil definere som flytende i engelsk, mens her inne er jo hele røkla det. Jeg har for eksempel kunnet fransk hele livet mitt, og bruker det daglig - men har ikke alle ord på fransk som jeg har på engelsk, for å si det sånn, og da kvalifiserer det ikke til å være flytende etter mitt syn (men ut fra dib-definisjonen tror jeg at jeg må snakke flytende pluss, pluss, pluss). Endret av beef sister

Det er tydelig at folk definerer "flytende" ulikt, for jeg har i grunnen møtt på få nordmenn som jeg vil definere som flytende i engelsk, mens her inne er jo hele røkla det. Jeg har for eksempel kunnet fransk hele livet mitt, og bruker det daglig - men har ikke alle ord på fransk som jeg har på engelsk, for å si det sånn, og da kvalifiserer det ikke til å være flytende etter mitt syn (men ut fra dib-definisjonen tror jeg at jeg må snakke flytende pluss, pluss, pluss).

Jeg er enig med deg. Har engelsk som arbeidsspråk, og snakker det daglig, men har ingen illusjoner om at jeg snakker flytende. Tiåringen derimot snakker så godt at han overrasker briter når han sier han er norsk (internasjonal skole), mens storebror (samme skole) har svært godt ordforråd, men bryter svakt på norsk.

Anonymous poster hash: ca7e4...3d6

Jeg er enig med deg. Har engelsk som arbeidsspråk, og snakker det daglig, men har ingen illusjoner om at jeg snakker flytende. Tiåringen derimot snakker så godt at han overrasker briter når han sier han er norsk (internasjonal skole), mens storebror (samme skole) har svært godt ordforråd, men bryter svakt på norsk.

Joda, men det at man ikke har aksent, er ikke det samme som å snakke flytende. Jeg kan lure hvem som helst til å tro at jeg er fransk, og ordforrådet mitt er godt etter x antall år med fransk skole, venner og familie, men jeg er ikke på samme nivå i fransken som med engelsken. Jeg har ikke alle ordene, jeg har ikke alle barnesangene og jeg har ikke alle uttrykkene. Men det avhenger selvfølgelig av hva man legger i begrepet. Her inne holder det tydeligvis å kunne kommunisere ok.

Mannen min er engelsk og jeg er engelsklærer, og vi snakker en blanding av begge språk hjemme. Noen ganger går samtalene på norsk, andre ganger på engelsk, og noen ganger blir det nesten sånn annen hver setning på hvert språk.

Hun på fire suger til seg det meste, og snakker veldig mye engelsk. Hun blander selvsagt inn norske ord her og der, og lager av og til sine egne ord på engelsk (ord direkte oversatt fra norsk). ;)

Babyen snakker ikke så mye enda, men vil nok også bli tospråklig. :)

Anonymous poster hash: 8b73f...2e2

Joda, men det at man ikke har aksent, er ikke det samme som å snakke flytende. Jeg kan lure hvem som helst til å tro at jeg er fransk, og ordforrådet mitt er godt etter x antall år med fransk skole, venner og familie, men jeg er ikke på samme nivå i fransken som med engelsken. Jeg har ikke alle ordene, jeg har ikke alle barnesangene og jeg har ikke alle uttrykkene. Men det avhenger selvfølgelig av hva man legger i begrepet. Her inne holder det tydeligvis å kunne kommunisere ok.

Da har vi nok ulike definisjoner. Du kan jo si det samme om mange andregenerasjons innvandrere. Jeg vil si de snakker flytende selv om de har andre kulturelle referanserammer, og kanskje ikke kjenner Pål sine høner og Asbjørnsen og Moe.

Mine barn snakker flytende engelsk fordi det er deres førstespråk. Jeg snakker norsk til dem, men det kan godt høres at norsk ikke er førstespråket selv om de forstår alt.

Min erfaring er at veldig få mennesker faktisk er helt flytende i noe annet enn deres morsmål (selv om mange elsker å skryte av noe annet...).

Selv har jeg bodd i USA hele mitt voksne liv og har relativt godt språkøre. Til tross for dette kan folk høre etter noen fraser at jeg er fra et annet sted. Tror ikke at en unge på 11 år med norsk som førstespråk men som har sett en hsug med youtube videoer er bedre i engelsk enn det jeg er. Sorry..:-)

Anonymous poster hash: 42f00...94f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...