Anonym bruker Skrevet 20. august 2016 #1 Skrevet 20. august 2016 Eller er det bare infeksjon som vises? Anonymous poster hash: 2ae6a...f01
Anonym bruker Skrevet 20. august 2016 #2 Skrevet 20. august 2016 Da har markører for revmatiske sykdommer på blodprøver ja, blir de positive henvises du til revmatolog Anonymous poster hash: 5d0a1...df3
uhhuhher Skrevet 20. august 2016 #3 Skrevet 20. august 2016 Ja, men vær obs på at du kan ha sykdom selv om du ikke har utslag. Har selv psoriasisartritt, men aldri hatt utslag på noe.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2016 #4 Skrevet 20. august 2016 Fastlegens tester sjekkes ikke like dypt som hos revmatologen. Så selv om du får negativt hos fastlegen kan det alikevel hende at du har revmatisk sykdom. En i familien har kjempet kampen mot fastlegen og klarte til slutt, etter 5 år, å få tvunget seg til en henvisning til revmatolog. Jeg kjemper den samme kampen, men etter å ha byttet fastlege fire ganger og kjempet i snart 10 år så nekter de fortsatt å henvise meg pga. deres arrogante holdning: "jammen MIN test var negativ så da har du ikke noe sykdom". Har nå ny fastlege igjen og manner meg opp til å gå til han å forlange henvisning UTEN noen ny test eller om eller men. Nå er jeg møkk lei kroniske smerter som påvirker livskvaliteten min. Anonymous poster hash: e460e...8a5
Anonym bruker Skrevet 20. august 2016 #5 Skrevet 20. august 2016 Fastlegens tester sjekkes ikke like dypt som hos revmatologen. Så selv om du får negativt hos fastlegen kan det alikevel hende at du har revmatisk sykdom. En i familien har kjempet kampen mot fastlegen og klarte til slutt, etter 5 år, å få tvunget seg til en henvisning til revmatolog. Jeg kjemper den samme kampen, men etter å ha byttet fastlege fire ganger og kjempet i snart 10 år så nekter de fortsatt å henvise meg pga. deres arrogante holdning: "jammen MIN test var negativ så da har du ikke noe sykdom". Har nå ny fastlege igjen og manner meg opp til å gå til han å forlange henvisning UTEN noen ny test eller om eller men. Nå er jeg møkk lei kroniske smerter som påvirker livskvaliteten min. Anonymous poster hash: e460e...8a5 Kan du ikke bare gå privat? Høres ut som det hadde lønnet seg for lenge siden. Anonymous poster hash: b53e6...02e
Anonym bruker Skrevet 20. august 2016 #6 Skrevet 20. august 2016 Fastlegens tester sjekkes ikke like dypt som hos revmatologen. Så selv om du får negativt hos fastlegen kan det alikevel hende at du har revmatisk sykdom. En i familien har kjempet kampen mot fastlegen og klarte til slutt, etter 5 år, å få tvunget seg til en henvisning til revmatolog. Jeg kjemper den samme kampen, men etter å ha byttet fastlege fire ganger og kjempet i snart 10 år så nekter de fortsatt å henvise meg pga. deres arrogante holdning: "jammen MIN test var negativ så da har du ikke noe sykdom". Har nå ny fastlege igjen og manner meg opp til å gå til han å forlange henvisning UTEN noen ny test eller om eller men. Nå er jeg møkk lei kroniske smerter som påvirker livskvaliteten min. Anonymous poster hash: e460e...8a5 Jeg har flere revmatiske diagnoser selv og ifølge legen er det så mye som 40% av pasientene som har negative blodprøver tidlig i sykdomsutviklingen Men jeg anbefaler å droppe fastlegen, gå rett til en manuellterapeut. Samme egenandel der som hos legen og de tar muskel og skjelettplager på alvor. Ikke er de redd for å henvise videre heller http://www.manuellterapi.no/default.aspx?sid=6 Anonymous poster hash: 5d0a1...df3
uhhuhher Skrevet 20. august 2016 #7 Skrevet 20. august 2016 Ja, men vær obs på at du kan ha sykdom selv om du ikke har utslag. Har selv psoriasisartritt, men aldri hatt utslag på noe. Svarer meg selv for å utdype. Jeg har fra ungdomstiden fått sporadiske væskeansamlinger i ledd, gjerne kombinert ned verking. Da jeg flyttet til Oslo og fikk det første gang her, sendte fastlegen meg til Diakonhjemmet, og der har jeg gått siden. Ingen utvidede blodprøver har noen gang vist noe, men væske og betennelsesaktivitet i ledd har jeg hatt likevel, så det er det de har stilt diagnose på. Pluss psoriasis i familien (jeg har ikke utslett). Autoimmune sykdommer kan presentere seg på atypiske måter, det er synd når fastleger er for rigide.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2016 #8 Skrevet 20. august 2016 Jeg gikk til fastlegen på grunn av smerter som kom og gikk i et par år, og ble verre og verre. Måtte til slutt få hjelp ut av senga, og klarte ikke kle meg selv. Jeg forklarte symptomene og fastlegen tok blodprøver. Jeg slo ut på ANA, som er for revmatiske sykdommer generelt, og hadde i tillegg utslag på de to autoimmune/revmatiske sykdommene jeg har. Fikk time hos revmatolog, og hadde diagnoser og igangsatt behandling før det var gått en mnd. Føler med dere som slåss mot systemet i årevis! Man velger jo ikke å leve med smerter og utmattelse for moro skyld. En henvisning til revmatolog burde man få om man ber om det! Anonymous poster hash: 39eac...571
Anonym bruker Skrevet 21. august 2016 #9 Skrevet 21. august 2016 merkelig at noen må jobbe slik for å komme seg videre i systemet, jeg er blitt henvist to ganger. Men de finner ingenting, eller dvs. de har funnet slitasjegikt. Men har i ettertid googlet, og funnet ut at slitasjegikt er noe alle har mer eller mindre. Så føler meg litt lurt. Virker som de bare har spilt på slitasjegikt for å bli kvitt meg. Jeg tar smertestillende hver dag og er fortsatt i 100% jobb, men føler det bare er spørsmål om tid før jeg ikke klarer mer. Frustrerende. Anonymous poster hash: 5156a...622
*flux* Skrevet 21. august 2016 #10 Skrevet 21. august 2016 (endret) Det er ikke bare enkelt med disse sykdommene. Det gir utslag på masse blodprøver men det betyr ikke at man har noe. Det må kliniske kriterier til også. Jeg har vært til ultralyd, MR i bøtter og lass, røntgen, EKG, og for ikke å snakke om alle spesialistene. Noe er de sikre på. Mye er uavklart. Revmatologen er visstnok medisinens detektiver. Uansett tar det lang tid å få svar for mange. Endret 21. august 2016 av *flux*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå