Gå til innhold

Bruker dere sykkelhjelm?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Selvfølgelig! Spesielt etter at jeg fikk barn. Kan ikke tvinge på de sykkelhjelm om jeg ikke bruker det selv 😊

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig!

En i nabolaget hadde konkurranse med datteren som da var 6 år. Førstemann til lekeplassen, ca 20 meter å sykle. Det er asfalt på veien, men det var noen sten som han skle på og falt inn i en mur. Han endte opp 3 (!!) uker på sykehus med store skader. Han ble hentet med ambulanse og jeg måtte spyle veien med hageslange for å få bort blodet. Veldig traumatisk opplevelse for en 6- åring som bare skulle ha det litt gøy med pappa. Han Fikk beskjed om at hodeskadene var så store at han ikke ville overlevd dersom han ikke hadde brukt hjelm. Tenk litt på det..

Anonymous poster hash: 2084d...d24

Skrevet

Jeg bruker ikke hjelm. Sykler på gode sykkelveier og aldri spesielt fort. Barna mine bruker hjelm.

Skrevet

Ja bruker hjelm, viktig å være forbilde for barna. Min 3 åring vet han ikke får sykle hvis han ikke har hjelm på.

Anonymous poster hash: f8b97...97d

Skrevet

Jeg bruker ikke hjelm. Sykler på gode sykkelveier og aldri spesielt fort. Barna mine bruker hjelm.

Så om noen kjører i deg fra siden i 30 kmt eller bakfra så har du full kontroll?

Du må være helt syk på sykkel som ALDRI engang kan havne i en ulykke😂

Anonymous poster hash: 5eaad...94e

Skrevet

Var jo ment som litt spøk ;) Men Uansett så er det jo viktigere at barn bruker hjelm. De er ikke like flinke til å sykle, og de kan ikke lese trafikken på den måten som voksne kan. 

Anonymous poster hash: 1ddc6...eb7

Man kan lese trafikken så godt man bare kan, men det hjelper ingenting om noen andre pløyer deg ned

Anonymous poster hash: cf421...8ca

Skrevet

Jeg bruker sykkelhjelm.

Jeg hadde en skummel episode da jeg var 13.

Jeg skulle sykle til ei venninne, det var ikke langt.

I en nedoverbakke mistet jeg kontrollen på sykkelen og falt. Jeg slo hodet i fortauskanten.

Heldigvis hadde jeg på meg en god hjelm, men denne hjelmene sprakk i fallet. Jeg besvimte og våknet opp i sykebilen. Heldigvis bare en sterk hjernerystelse, men det skremmer meg å tenke på hva som hadde skjedd hvis jeg ikke hadde hatt hjelm den dagen...

Skrevet

Selvfølgelig. Hadde et stygt fall da jeg gikk på barneskolen. Slapp heldigvis unna med neseblod og to sting i panna. Hjelmen ble ødelagt.

Skrevet (endret)

Fant denne, og den tror jeg selvsagt på ;)

– Det er sant at hjelmen muligens kan redusere skaden. Forskjellen er et stort au, eller et litt mindre au. Hadde hjelmen vært en vaksine, hadde den aldri blitt godkjent av helsemyndighetene. Det finnes rett og slett ikke nok bevis for effekten av sykkelhjelm.

http://www.tv2.no/a/8269048/

Anonymous poster hash: 1ddc6...eb7

Det der er jo bare å vri og vende på tall og statistikk for å få det til å passe med sin mening. "Forskjellen er et lite au eller et stort au". Selvsagt velger man det minste, om det store innebærer hjerneskade.

Både vi voksne og barna (opp til 14 år gamle), bruker hjelm. Jeg føler meg naken og redd uten hjelm. (digresjon: så naturligvis er jeg mer utsatt for ulykker når jeg bruker hjelm, enn uten. Uten sykler jeg kjempesakte. Ref artikkelen du linket til).

Endret av Mandala
Skrevet

Ja, har alltid brukt det, og kommer alltid å gjøre. En billig sikkerhet for å unngå fatale utfall. Fatter ikke at folk tørr å sykle uten hjelm i det hele tatt...

Anonymous poster hash: 57289...141

Skrevet

Det er aldri noen garanti for at jeg ikke kommer ut for en ulykke, utrolig nok forstår jeg det selv om jeg ikke bruker hjelm. Er heller ikke syk (?) god til å sykle, selv om jeg aldri har opplevd å ramle eller bli kjørt ned. Sykler til jobb hver dag, men det er kort vei og ikke spesielt trafikkert.

Mitt valg. Flott for deg at du velger noe annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...