Anonym bruker Skrevet 20. august 2016 #1 Skrevet 20. august 2016 Lurer litt på det😊 Anonymous poster hash: 30e99...40b
Anonym bruker Skrevet 20. august 2016 #2 Skrevet 20. august 2016 Jeg vet om ei i voksen alder som tok med seg barnet sitt (som var 4-5 år )til Ungarn å studerte til lege. Det gikk kjempefint! Sønnen har fått flere språk og mor en sikker utdannelse 😊 Så ja, det går! Lykke til! Anonymous poster hash: 1d868...fd6
Anonym bruker Skrevet 20. august 2016 #3 Skrevet 20. august 2016 Ja. Problemet med medisin er å komme inn, ikke å komme ut. Anonymous poster hash: a349a...e14
Giss Skrevet 20. august 2016 #4 Skrevet 20. august 2016 Jeg kjenner en som gjorde det som voksen og det gikk veldig bra. Men hun var ikke alene. Problemet blir vel i forhold til turnus og barnepass når du kommer så langt. Men hvis du kan studere i nærheten av familie eller andre som kan trå til de gangene du trenger barnevakt utenom almindelige barnehageåpningstider så burde det vel gå bra.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2016 #5 Skrevet 20. august 2016 Skal holde hardt å komme inn i Norge, så du må vel basere deg på å flytte utenlands. Gjennomførbart er det sikkert, men veldig mye jobb og ikke noe jeg ville gjort uten et stort nettverk Anonymous poster hash: bae21...7bd
Anonym bruker Skrevet 20. august 2016 #6 Skrevet 20. august 2016 Skal holde hardt å komme inn i Norge, så du må vel basere deg på å flytte utenlands. Gjennomførbart er det sikkert, men veldig mye jobb og ikke noe jeg ville gjort uten et stort nettverk Anonymous poster hash: bae21...7bd Du vet jo ikke noe om hennes karakterer😀 Kan være hun glir rett inn her i Norge! Hi; go for it!! Anonymous poster hash: 7ac29...ea7
Anonym bruker Skrevet 20. august 2016 #7 Skrevet 20. august 2016 Avhenger av nettverket ditt, og hvor villig fakultetet er til å tilrettelegge. Du kan få problemer i perioder når det er utplassering/undervisning som starter tidlig og slutter seint, eller hvor du må (uke)pendle. Og husk at muligheten til å få særplass i turnus er strammet hardt inn, og som turnuslege går du de fleste steder kveld/natt/helg, hvor vaktene kan være inntil 19 timer, og arbeidsukene opptil 60 timer. Anonymous poster hash: 94246...92a
Anonym bruker Skrevet 20. august 2016 #8 Skrevet 20. august 2016 Du vet jo ikke noe om hennes karakterer😀 Kan være hun glir rett inn her i Norge! Hi; go for it!! Anonymous poster hash: 7ac29...ea7 Det kan hende! Anonymous poster hash: bae21...7bd
Anonym bruker Skrevet 20. august 2016 #9 Skrevet 20. august 2016 Ja så lenge du har et nettverk bestående av noen du stoler på. Har selv en venninne som er alenemor og hun studerer medisin. Hun støttet meg da jeg tok sykepleierstudiet for noen år siden så jeg støtter henne i denne tiden. Hun har også flere andre venninner som hjelper til 😊 Anonymous poster hash: a169d...311
Anonym bruker Skrevet 20. august 2016 #10 Skrevet 20. august 2016 Gro Nylander begynte i alle fall på medisinstudiet 29 år gammel, som enke og alenemor. Anonymous poster hash: b1799...a43
Anonym bruker Skrevet 20. august 2016 #11 Skrevet 20. august 2016 Hvis du ikke behøver å jobbe ved siden av da kan du klare det uten det største nettverket. Obligatorisk undervisning og klinikk vil være invanlig skoletid og da er barnehagene åpne. Når det er praksisutplassering vil du som alenemor få særbehandling vil jeg tro. Les kan du jo også gjøre på kvelden. Om du må jobbe ved siden av blir det jo verre uten nettverk. Da vil du ha behov for barnevakt når du jobber. Tror det er travlere å være alenemor som turnuslege og fersk LIS-lege. Anonymous poster hash: bf22b...fc0
Anonym bruker Skrevet 20. august 2016 #12 Skrevet 20. august 2016 Hvis du ikke behøver å jobbe ved siden av da kan du klare det uten det største nettverket. Obligatorisk undervisning og klinikk vil være invanlig skoletid og da er barnehagene åpne. Når det er praksisutplassering vil du som alenemor få særbehandling vil jeg tro. Les kan du jo også gjøre på kvelden. Om du må jobbe ved siden av blir det jo verre uten nettverk. Da vil du ha behov for barnevakt når du jobber. Tror det er travlere å være alenemor som turnuslege og fersk LIS-lege. Anonymous poster hash: bf22b...fc0 Hos oss var obligatorisk undervisning tidvis utenfor barnehagens åpningstider, og praksisperioder er ikke alltid mulig å tilrettelegge. Vet en del jeg gikk med slet med å få det til å gå opp, og så lite til barna i perioder. Anonymous poster hash: 94246...92a
MammantilNurket Skrevet 20. august 2016 #13 Skrevet 20. august 2016 Gro Nylander begynte i alle fall på medisinstudiet 29 år gammel, som enke og alenemor. Anonymous poster hash: b1799...a43 ... og hun ser vi jo alle opp til ... Hi: det er krevende å studere. Det handler ikke bare om å "komme seg igjennom", du skal jo ha brukbare resultater også. Du må være forberedt på å ofre en del ting. Jeg, for min del, hadde aldri reist til Polen, Ungarn eller liknende land for å studere. For min del hadde det vært Norge - eller ingenting.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2016 #14 Skrevet 20. august 2016 Ja, det er mulig. Det blir tøft, med det er gjennomførbart. Hvor vil du studere? Jeg er 30 år, førsteårsstudent og har ett barn på 2 år Anonymous poster hash: 926d8...92d
Anonym bruker Skrevet 20. august 2016 #15 Skrevet 20. august 2016 Skal holde hardt å komme inn i Norge, så du må vel basere deg på å flytte utenlands. Gjennomførbart er det sikkert, men veldig mye jobb og ikke noe jeg ville gjort uten et stort nettverk Anonymous poster hash: bae21...7bd Jeg ville ikke reist utenlands med barn for å studere medisin. Mange steder er det beintøft (ja, mer press enn i Norge!), og du kan regne med null tilrettelegging fra universitetets side, og hva skal du gjøre med barnepass? Det er på ingen måte vanlig å ha tilgang på billig barnepass fra 07.30-16.30. Vil tro det skal gå greit i Norge, men du må ha noe nettverk tilgjengelig for å passe på kveld/natt/helg ved behov, det kan være obligatorisk undervisning/vakter på tidspunkt hvor barnehagen ikke er åpen. Men det største problemet kan fort komme etterpå - med turnus, og vanlig jobb. Det finnes legejobber som er 8-16, men de aller fleste er ikke det. Du må regne med å velge spesialisering ut fra hva som er praktisk mulig å få til, ikke nødvendigvis ut fra interesser. Jeg er gift med en sykehuslege, og han kunne aldri hatt sin nåværende jobb hvis ikke jeg hadde tilpasset mitt liv og min jobb etter når han jobber. Kjenner flere leger som er alene med barn, og som også var det under studiet, men de må gå etter 8-16-jobbene. Og tjener også mindre. Anonymous poster hash: 4014a...981
Anonym bruker Skrevet 20. august 2016 #16 Skrevet 20. august 2016 Jeg vet om ei i voksen alder som tok med seg barnet sitt (som var 4-5 år )til Ungarn å studerte til lege. Det gikk kjempefint! Sønnen har fått flere språk og mor en sikker utdannelse 😊 Så ja, det går! Lykke til! Anonymous poster hash: 1d868...fd6 Har selv studert i Ungarn, og jeg ville ALDRI anbefalt en alenemor å studere medisin der! Anonymous poster hash: 4014a...981
Anonym bruker Skrevet 20. august 2016 #17 Skrevet 20. august 2016 ... og hun ser vi jo alle opp til ... Hi: det er krevende å studere. Det handler ikke bare om å "komme seg igjennom", du skal jo ha brukbare resultater også. Du må være forberedt på å ofre en del ting. Jeg, for min del, hadde aldri reist til Polen, Ungarn eller liknende land for å studere. For min del hadde det vært Norge - eller ingenting. Med oppsparte midler eller lån fra lånekassen lever man FETT i Øst-Europa, og undervisningen er bra, i følge de jeg kjenner som har gått i Polen. De har imidlertid måttet sørge for sin egen obligatoriske praksis i Norge, og det kan være pes, særlig for den som ikke har noen kontakter. Nylig har det også kommet endringer for utenlandsstudenter mtp autorisasjon, husker ikke helt hva det går ut på, men vet at mange førsteklassinger i Polen vurderer å slutte fordi alt er så usikkert. Så det ville jeg ha satt meg nøye inn i. I Norge er det fullt mulig å gjennomføre som alenemor. Undervisningen er tilrettelagt, slik at du kan velge praksisplass som ikke er langt unna osv. Turnus og arbeidslivet for øvrig er ikke tilrettelagt, så da må man ha nettverk som kan hjelpe til med ungen Anonymous poster hash: c1154...ce0
Anonym bruker Skrevet 20. august 2016 #18 Skrevet 20. august 2016 Med oppsparte midler eller lån fra lånekassen lever man FETT i Øst-Europa, og undervisningen er bra, i følge de jeg kjenner som har gått i Polen. De har imidlertid måttet sørge for sin egen obligatoriske praksis i Norge, og det kan være pes, særlig for den som ikke har noen kontakter. Nylig har det også kommet endringer for utenlandsstudenter mtp autorisasjon, husker ikke helt hva det går ut på, men vet at mange førsteklassinger i Polen vurderer å slutte fordi alt er så usikkert. Så det ville jeg ha satt meg nøye inn i. I Norge er det fullt mulig å gjennomføre som alenemor. Undervisningen er tilrettelagt, slik at du kan velge praksisplass som ikke er langt unna osv. Turnus og arbeidslivet for øvrig er ikke tilrettelagt, så da må man ha nettverk som kan hjelpe til med ungen Anonymous poster hash: c1154...ce0 Disse endringene gjelder ikke alle land, men Polen er er av dem, ja. Har ikke satt meg inn i detaljene, men ut fra det jeg har fått med meg, ville jeg ikke studert medisin i Polen - hvis man er ferdig etter 2019(?) må man ta turnus i Polen for å få autorisasjon, og man må være utrolig flink i polsk for å få plass. Så i praksis lukker det døra for medisinstudier i Polen. Varierer fra land til land, Ungarn er for eksempel greit, men man MÅ sjekke før man søker medisinstudier utenlands nå! Anonymous poster hash: 4014a...981
Anonym bruker Skrevet 20. august 2016 #19 Skrevet 20. august 2016 Ja, naboen min gjorde det. Eldste barnet ble boende hjemme hos besteforeldrene, men yngste ble med på flyttelasset (i Norge). Hun har klisterhjerne og alltid hatt toppkarakterer. Gikk veldig fint med henne, men var selvfølgelig hardt. Anonymous poster hash: d01b4...fde
Anonym bruker Skrevet 20. august 2016 #20 Skrevet 20. august 2016 Jeg har barna 50% og er sykepleier med mastergrad fra før. Jeg har faktisk kommet inn i Oslo😊😊 Anonymous poster hash: 30e99...40b
MammantilNurket Skrevet 20. august 2016 #21 Skrevet 20. august 2016 Med oppsparte midler eller lån fra lånekassen lever man FETT i Øst-Europa, og undervisningen er bra, i følge de jeg kjenner som har gått i Polen. De har imidlertid måttet sørge for sin egen obligatoriske praksis i Norge, og det kan være pes, særlig for den som ikke har noen kontakter. Nylig har det også kommet endringer for utenlandsstudenter mtp autorisasjon, husker ikke helt hva det går ut på, men vet at mange førsteklassinger i Polen vurderer å slutte fordi alt er så usikkert. Så det ville jeg ha satt meg nøye inn i. I Norge er det fullt mulig å gjennomføre som alenemor. Undervisningen er tilrettelagt, slik at du kan velge praksisplass som ikke er langt unna osv. Turnus og arbeidslivet for øvrig er ikke tilrettelagt, så da må man ha nettverk som kan hjelpe til med ungen Anonymous poster hash: c1154...ce0 Jeg er klar over at det er gode betingelser og at man lever godt som student i Øst-Europa. Det jeg tenker på som problematisk er at det er langt hjem til Norge, familie og venner.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2016 #22 Skrevet 20. august 2016 Jeg har barna 50% og er sykepleier med mastergrad fra før. Jeg har faktisk kommet inn i Oslo😊😊 Anonymous poster hash: 30e99...40b Men da er du heller ikke alenemor og da stiller det seg litt anderledes. Har du kommet inn så bare kjør på! Lykke til! Anonymous poster hash: bae21...7bd
Anonym bruker Skrevet 20. august 2016 #23 Skrevet 20. august 2016 Jeg er klar over at det er gode betingelser og at man lever godt som student i Øst-Europa. Det jeg tenker på som problematisk er at det er langt hjem til Norge, familie og venner. Det kom ikke fram av innlegget ditt. Er enig med deg. Men ikke alle som har noe å tape på å flytte. Anonymous poster hash: c1154...ce0
Anonym bruker Skrevet 20. august 2016 #24 Skrevet 20. august 2016 ... og hun ser vi jo alle opp til ... Hi: det er krevende å studere. Det handler ikke bare om å "komme seg igjennom", du skal jo ha brukbare resultater også. Du må være forberedt på å ofre en del ting. Jeg, for min del, hadde aldri reist til Polen, Ungarn eller liknende land for å studere. For min del hadde det vært Norge - eller ingenting. Fantastisk dame som virkelig har skjønt nytten av amming. Utrolig hyggelig er hun også. Anonymous poster hash: 3ae0e...834
Anonym bruker Skrevet 20. august 2016 #25 Skrevet 20. august 2016 Jeg har barna 50% og er sykepleier med mastergrad fra før. Jeg har faktisk kommet inn i Oslo😊😊 Anonymous poster hash: 30e99...40b Da tenker jeg det burde være helt overkommelig! Å ha barna 50% burde hjelpe mye, men det kan være greit å snakke med bf om dere kan endre på samværsuker ved behov. Du får sikkert fordeler av å være sykepleier med master fra før, også. Lykke til! Anonymous poster hash: 4014a...981
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå