Gå til innhold

Melatonin til barn.

Anbefalte innlegg

Herlighet! Barnet mitt sovnet uten problemer i kveld. Har strevd i 8 år og endelig fikk jeg en lege som ville høre :-) men .. Hun sovnet jo veldig fort, men må jeg passe på siden hun aldri har brukt dette før? Og kan jeg ( håpe håpe!!) forvente at hun sover til i morgen tidlig?

Anonymous poster hash: 083f4...f56

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144288730-melatonin-til-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var en ny verden for oss å få melatonin da hun var 6. Et par uker med søvn hele natten (aldri opplevd før) men så begynte hun å våkne igjen. Enten sliter hun med innsovning eller så våkner hun midt på natten og er lys våken. Legen økte dosen. Hjalp noen uker men nå er forstyrrelsene tilbake dessverre. I dag sovnet hun 20 og våknet nå kl. 21. Orker ikke det nå så ga henne mobilen til å spille på. Sist natt/i morges våknet hun kl. 4 og vi har vært våkne siden. Ga opp kl. 6 og sto opp. Er derfor stuptrøtt nå og venter bare på at hun skal sovne så jeg kan legge meg selv..

Anonymous poster hash: 41911...4ac

Det var en ny verden for oss å få melatonin da hun var 6. Et par uker med søvn hele natten (aldri opplevd før) men så begynte hun å våkne igjen. Enten sliter hun med innsovning eller så våkner hun midt på natten og er lys våken. Legen økte dosen. Hjalp noen uker men nå er forstyrrelsene tilbake dessverre. I dag sovnet hun 20 og våknet nå kl. 21. Orker ikke det nå så ga henne mobilen til å spille på. Sist natt/i morges våknet hun kl. 4 og vi har vært våkne siden. Ga opp kl. 6 og sto opp. Er derfor stuptrøtt nå og venter bare på at hun skal sovne så jeg kan legge meg selv..

Anonymous poster hash: 41911...4ac

Det hørtes grusomt slitsomt ut :-( viss dere sover hos henne da? Hjelper ikke det heller?

Vårt barn har kun hatt innsovningsproblemer og for han har melatonin virket kjempebra. Har brukt det i et halvt år og redusert dosen til en halv tablett uten at effekten uteblir.

Anonymous poster hash: 76452...151

Så bra! Kan jeg få spør hvor gammel han er? Og når gir dere tabletten og når legger han seg? Sover han natten gjennom?:-) mye spørsmål her. ;-) og det viktigste; har han fått bivirkninger?

Husk at når dere gir Melatonin så skrur kroppen ned sin egen produksjon, så man må ta jevnlige pauser fra tabletten for å få opp effekten igjen. Vi har ti dager pause ca hver tredje måned, det funker for vår tiåring :-)

Anonymous poster hash: 84930...0a2

Annonse

Så bra! Kan jeg få spør hvor gammel han er? Og når gir dere tabletten og når legger han seg? Sover han natten gjennom?:-) mye spørsmål her. ;-) og det viktigste; har han fått bivirkninger?

Han er 6 år, får tabletten 30min. før legging, legger seg rundt 20:30 og sovner i løpet av 15 min. Veldig sjelden han våkner i løpet av natta, men det gjorde han ikke før heller. Av bivirkninger har vi kun merket at hvis det går for lang tid mellom tabletten og legging blir han helt fortvilt av trøtthet, kan begynne å gråte.

Er utrolig deilig å slippe å bruke 2 timer på legging og ikke minst at barnet får nok søvn!

Anonymous poster hash: 76452...151

Husk at når dere gir Melatonin så skrur kroppen ned sin egen produksjon, så man må ta jevnlige pauser fra tabletten for å få opp effekten igjen. Vi har ti dager pause ca hver tredje måned, det funker for vår tiåring :-)

Anonymous poster hash: 84930...0a2

Vi har ikke fått beskjed om dette og har heller ikke lest det noe sted. Hvor har du fått beskjed om dette?

Halveringstiden til melantonin er forøvrig ca 4 timer. Dvs at man har muligheten til å etterfylle (maks 6mg til sammen på de ro dosene) om det oppstår problemer. Har også en tiåring her. Gått på melantonin i 1.5 år nå snart. Nettene uten har vært hyl, panikk, angst, og masse mareritt. Hallusinasjonene på dagtid og kvelden har også gått ned. Takk og lov for melantoninen!

Anonymous poster hash: 104ee...001

Til dere som har mistet effekt av melantonin: bruker dere svelgetablettene på 3 mg? 1&2 mg er som regel kun oppstartsdoser eller til de minste barna. Ungen bør legges innen maks en halvtime av inntaket til tross for at det står en time på vedlegget.

Anonymous poster hash: 104ee...001

Ikke de å skremme dere, men vær forsiktig med denne medisinen. Følg nøye med på barna deres.

Min sønn på 21 år fikk melatonin av legen sin. Han hadde sagt at han hadde litt problemer med depresjoner og fikk ikke sove på kveldene.

Etter to mnd på dette ringer samboeren hans meg helt hysterisk. Da får jeg vite at depresjonen han har blitt MYE verre. Nå var det snakk om tanker om selvmord, alle vonde tanker hadde blitt kraftig forsterket. Gjorde det slutt med samboeren sin og ba henne flytte osv. Endte med at steonkelen hans, som er bare noen år eldre enn han, dro hjem til han og tok fra han disse pillene og satt med han en hele kvelden og snakket. Viste seg at steonkelen og flere han kjenner har hatt akkurat samme reaksjonen på melantonin.

En veninne av meg som jobber i helsevesenet og som tidligere jobbet innen psykiatri sier også at melantonin kan være litt skummel.

Min sønn er riktig nok voksen, men vil da tro at barn også kan få denne reaksjonen. Så derfor anbefaler jeg dere å følge godt med på barna deres.

Anonymous poster hash: ceeea...2bb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...