Gå til innhold

Konsekvenser av å melde seg ut av kirken

Anbefalte innlegg

Konsekvens er at vi gir utrykk til andre med en annen religion enn oss er at vi bryr oss ikke så bygg deres religiøse hus og la deres religion bli den religionen med flest medlemmer og da mister vi plutselig mye.

Anonymous poster hash: ec2d6...85b

Og med "oss" mener du at alle nordmenn må være kristne fordi det er et kristent land?

Jeg er ikke kristen, så jeg bryr meg lite om kirkebygging (og for så vidt andre religiøse bygninger), men vi har ikke teokrati, så jeg vet ikke hva vi skulle mistet. De som melder seg ut er jo de som ikke identifiserer seg som kristne uansett. Teoretisk kan man ikke tape noe man aldri hadde. Statistisk vil nok antallet medlemmer gå ned nå når det er enklere å melde seg ut, men det må da vel være OK? Tvangskristning (selv om den kun er for statistikk) tilhører fortiden.

Fortsetter under...

Men bevilgningene til kirken og trossamfunn er vel ikke statisk? Jeg vil tro at hvis andre trossamfunn enn kirken får mye mer støtte enn før, vil denne praksisen revurderes.

Det er det jeg tror også. Dette har vært praksisen frem til nå, og om det blir et stort medlemsras vil det nok legges frem en ny løsning.

Forhåpentligvis må alle trossamfunn stå for mye av pengene selv, eller så får man innføre slik som i Sverige at man skatter selv som privatperson (tror mannen betalte 2000-3000kr i fjor, noe han ikke hadde oppdaget før, og som sørget for utmelding umiddelbart etter oppdagelsen;) ).

Man kan melde seg ut og så melde seg inn i en slags organisasjon som gir deg pengene på konto. De har fått registrert seg som trossamfunn og bruker sin status som en protest mot pengestøtteordningen, etter hva jeg har skjønt. Om det er hele beløpet er jeg usikker på da, og jeg husker ikke navnet, men det kan sikkert lett søkes opp.

Det kan vel ikke stemme?

Anonymous poster hash: b6639...f23

Den norske kirke får en uforholdsmessig stor sum pr medlem fordi "fastsummen" (den statlige delen) er kompensasjon for landeiendommer staten har tatt tilbake fra 1536 til i dag. Kirkelige jordegods.

Disse er det ingen andre trossamfunn som skal ha betalt for.

Det der må du utdype litt mer. Her forstår jeg ikke helt h a du mener.

Anonymous poster hash: 0081a...054

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...