Gå til innhold

Konsekvenser av å melde seg ut av kirken

Anbefalte innlegg

Har meldt meg ut nå. Ser at man må sende brev for å fjerne barna sin tilknytning. 

Jeg ønsker å ikke være medlem i den norske kirke ettersom jeg ikke føler meg tilknyttet til den tro. Jeg forsøkte å melde meg ut som 15-åring, men selv om jeg sendte inn utmeldingsskjema så ble jeg likevel ikke utmeldt. Har ikke gjort noe med det før nå når det ble så enkelt som å gjøre det på nett. 

Jeg vil ikke at mine barn skal vær innmeldt eller ha "tilknytning" til den norske kirke. Når de blir gammel nok til å reflektere og bestemme over dette selv, så kan de velge religion om de føler for det. Men nå som barn vil jeg ikke velge noe for dem. 

HI

Anonymous poster hash: 9de94...271

Fortsetter under...

Jeg fikk også valgkort til kirkevalget. Ringte kirkekontoret "jeg tilhører" og spurte hva som var feil. Ingen feil, de brukte folkeregisteret når de sendte ut valgkort sa dama. Så spurte jeg om de ville jeg skulle komme å stemme på tross av at jeg ikke mer medlem. Ja det ville de gjerne.. det gjorde jeg altså ikke.

Det stemmer ikke. Jeg ville ha dobbeltsjekket at jeg ikke er medlem hvis jeg var deg.

Anonymous poster hash: ae473...5c0

Det som skjer er at Norge etterhvert ikke er et kristent land lenger. Vi er medlemmer og har ikke tenkt å melde oss ut selv om vi ikke er kristne. Vi lever på et kristent vis likevel og feirer kristelige høytider. Antar dere som har meldt dere ut fortsatt forventer at vi skal feire her i landet?

Anonymous poster hash: eb65b...dfa

Jeg regner med du spesielt tenker på julen? Jul er faktisk opprinnelig ikke en kristen feiring...https://snl.no/jul

Anonymous poster hash: 836d9...52f

Det stemmer ikke. Jeg ville ha dobbeltsjekket at jeg ikke er medlem hvis jeg var deg.

Anonymous poster hash: ae473...5c0

Jeg tror heller ikke hennes forklaring var rett, men noe rart er det for jeg er verken døpt eller konfirmert så sånn i utgangspunktet ingen tilhørighet. Ikke foreldrene mine heller for den saksskyld. Den eneste som på ordentlig vis er medlem er broren min og han døpte seg i en alder av 14 for å kunne konfirmere seg kristelig i niende klasse.

Jeg tror heller ikke hennes forklaring var rett, men noe rart er det for jeg er verken døpt eller konfirmert så sånn i utgangspunktet ingen tilhørighet. Ikke foreldrene mine heller for den saksskyld. Den eneste som på ordentlig vis er medlem er broren min og han døpte seg i en alder av 14 for å kunne konfirmere seg kristelig i niende klasse.

Nå har vel DNK flere ganger innrømmet å melde inn barn av medlemmer (inkludert barn av foreldre som ikke tror de er medlemmer), så det hadde ikke forundret meg hvis du har blitt innmeldt mot ditt samtykke. Det er mye som tyder på det når du mottar valgseddel.

Jeg har blant annet en venninne som har meldt seg ut tre ganger, de to første gangene "forsvant" utmeldingen hennes i posten. Hun er forresten hverken døpt eller konfirmert, uten at DNK så på det som noen hindring.

http://m.dinside.no/937129/slik-melder-du-deg-ut-av-den-norske-kirke

Anonymous poster hash: 836d9...52f

Annonse

Dere som svarer at andre religioner blir større og får mer støtte. hvorfor er det en konsekvens? (de blir nå faktisk ikke større selv om kristendommen blir mindre. det blir mindre forskjell i størrelse/antall medlemmer er mer riktig).

jeg mener all religion er unødvendig. den ene er ikke bedre enn den andre så om en ateist melder seg ut av dnk er det ingen konsekvens at andre religioner "tar innpå" da den ene religionen ikke betyr mer enn den andre...

Anonymous poster hash: 85937...2a8
Gjest Antarctica

Nei, det som skjer viss en melder seg ut er at kirken får mindre støtte, mens andre trosamfunn får mer. Mao er du med å støtter de andre......

Anonymous poster hash: 5de4c...c7c

Du støtter først andre hvis du melder deg inn hos noen andre. De får ikke for flere medlemmer enn de har.

Dere som svarer at andre religioner blir større og får mer støtte. hvorfor er det en konsekvens? (de blir nå faktisk ikke større selv om kristendommen blir mindre. det blir mindre forskjell i størrelse/antall medlemmer er mer riktig).

jeg mener all religion er unødvendig. den ene er ikke bedre enn den andre så om en ateist melder seg ut av dnk er det ingen konsekvens at andre religioner "tar innpå" da den ene religionen ikke betyr mer enn den andre...

Staten har 100% å gi. Men om mange melder seg ut vil prosent kristne gå ned. De andre religionene går ikke ned. Derfor vil de få en annen andel av kaka. Endret av Igelkotten
Gjest Antarctica

Staten har 100 å gi. Men om mange melder seg ut vil prosent kristne gå ned. De andre religionene går ikke ned. Derfor vil de få en annen andel av kaka.

Det fungerer ikke sånn. De milliardene som

"skulle" ha gått til den norske kirke blir omdisponert til andre formål, men det trenger ikke være andre trossamfunn.

"skulle" ha gått til den norske kirke blir omdisponert til andre formål, men det trenger ikke være andre trossamfunn.

Ďet er heller ikke riktig. Støtten til den norske kirken er ikke avhengig av medlemstall. Den får en fast sum fra staten og en fast sum fra kommunen. Andre religioner har en regel om at de skal ha like mye i støtte pr medlem som det den norske kirken får. Når dnk får samme sum men har færre medlemmer blir det en større sum pr medlem og dermed blir det også mer i støtte pr medlem i andre religioner.

Anonymous poster hash: 0081a...054

Annonse

Det er veldig forenklet, men jo, regnestykket vil være mer penger per hode hos andre trossamfunn, selv om den norske kirke ikke får per medlem (staten betaler prestelønn, vedlikehold etc, og det er dette tallet som deles på medlemmene og som tilsier hvor mye andre religioner får per medlem, når dette tallet forblir det samme på et mindre antall medlemmer vil, beløp per medlem bli høyere. Og siden staten ikke vil diskriminere mot andre trossamfunn fortsetter de å dele driftskostnadene på antall medlemmer i kirken og gir det nye beløpet i støtte per medlemmer i andre samfunn) og ellers en høyere regning for staten. Men jeg skjønner ikke hvorfor folk er stressa for akkurat det. Folk burde ikke stå som medlemmer fordi de er redde for at andre skal få mer støtte, men fordi de er religiøse.

Om det blir en dramatisk nedgang vil det nok komme ny løsning.

Jeg fant ut for noen år siden at jeg var medlem av statskirken. Veldig merkelig siden jeg er vokst opp som Jehovas vitner. Ble egentlig litt forbanna fordi jeg har hørt at kirken bare melder inn folk for å motta mer støtte. Så jeg tok kontakt en gang for å slette meg.

Noen år senere får jeg igjen et brev fra kirken om å delta i kirkevalget eller hva det var. Ble helt oppgitt. Og hadde tenkt til å melde meg ut igjen, men har ikke kommet så langt enda.

Meeeeen!! Etter siste tids hendelser har jeg kommet frem til at jeg fortsatt kommer til å stå som medlem. Vil nemlig IKKE at andre trossamfunn skal ta over i Norge! Tenk om muslimene overtar Norge. Grøss og gru.

Jeg er ikke lenger JV, og hører ikke til noe annet trossamfunn, så enn så lenge får kirken min støtte.

Anonymous poster hash: bd301...bb1

Det som skjer er at Norge etterhvert ikke er et kristent land lenger. Vi er medlemmer og har ikke tenkt å melde oss ut selv om vi ikke er kristne. Vi lever på et kristent vis likevel og feirer kristelige høytider. Antar dere som har meldt dere ut fortsatt forventer at vi skal feire her i landet?

Det er kristendommen som rappet høytidene fra oss hedninger, så den må du lenger ut på landet med!

Anonymous poster hash: a0c96...018

Gjest Antarctica

Ďet er heller ikke riktig. Støtten til den norske kirken er ikke avhengig av medlemstall. Den får en fast sum fra staten og en fast sum fra kommunen. Andre religioner har en regel om at de skal ha like mye i støtte pr medlem som det den norske kirken får. Når dnk får samme sum men har færre medlemmer blir det en større sum pr medlem og dermed blir det også mer i støtte pr medlem i andre religioner.

Anonymous poster hash: 0081a...054

Den norske kirke får en uforholdsmessig stor sum pr medlem fordi "fastsummen" (den statlige delen) er kompensasjon for landeiendommer staten har tatt tilbake fra 1536 til i dag. Kirkelige jordegods.

Disse er det ingen andre trossamfunn som skal ha betalt for.

Endret av Pashla

Jeg fant ut for noen år siden at jeg var medlem av statskirken. Veldig merkelig siden jeg er vokst opp som Jehovas vitner. Ble egentlig litt forbanna fordi jeg har hørt at kirken bare melder inn folk for å motta mer støtte. Så jeg tok kontakt en gang for å slette meg.

Noen år senere får jeg igjen et brev fra kirken om å delta i kirkevalget eller hva det var. Ble helt oppgitt. Og hadde tenkt til å melde meg ut igjen, men har ikke kommet så langt enda.

Meeeeen!! Etter siste tids hendelser har jeg kommet frem til at jeg fortsatt kommer til å stå som medlem. Vil nemlig IKKE at andre trossamfunn skal ta over i Norge! Tenk om muslimene overtar Norge. Grøss og gru.

Jeg er ikke lenger JV, og hører ikke til noe annet trossamfunn, så enn så lenge får kirken min støtte.

Anonymous poster hash: bd301...bb1

Men hvordan mener du de kan overta fordi de får mer støtte? De blir ikke flere fordi antallet medlemmer i kirken går ned. Det virker heller ikke som om det norske folket står i kø for å konvertere. Endret av Igelkotten

Man kan melde seg ut og så melde seg inn i en slags organisasjon som gir deg pengene på konto. De har fått registrert seg som trossamfunn og bruker sin status som en protest mot pengestøtteordningen, etter hva jeg har skjønt. Om det er hele beløpet er jeg usikker på da, og jeg husker ikke navnet, men det kan sikkert lett søkes opp.

Hos oss er jul en tradisjon ;)

Anonymous poster hash: 1bb94...55f

Poster denne igjen siden det tydeligvis ikke er så mange som har lest den.

Anonymous poster hash: 87a0e...113

Man kan melde seg ut og så melde seg inn i en slags organisasjon som gir deg pengene på konto. De har fått registrert seg som trossamfunn og bruker sin status som en protest mot pengestøtteordningen, etter hva jeg har skjønt. Om det er hele beløpet er jeg usikker på da, og jeg husker ikke navnet, men det kan sikkert lett søkes opp.

Whaaaat???😝

Konsekvens er at vi gir utrykk til andre med en annen religion enn oss er at vi bryr oss ikke så bygg deres religiøse hus og la deres religion bli den religionen med flest medlemmer og da mister vi plutselig mye.

Anonymous poster hash: ec2d6...85b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...