Gå til innhold

Konsekvenser av å melde seg ut av kirken

Anbefalte innlegg

Ja... Hva er konsekvensene egentlig? 

Jeg har ingen interesse av å være medlem av den norske kirke. Jeg er allerede gift og det forblir vel sånn selv om man melder seg ut antar jeg. Ingen av barna er døpt eller skal døpes (med mindre de vil det selv). Når jeg melder meg ut, blir barna også utmeldt? 

Er det ellers noe å tenke på i forbinde med utmelding? 

Anonymous poster hash: 9de94...271

Fortsetter under...

Barna kan jo ikke meldes ut hvis de ikke er medlem. Men barn av medlemmer står som "tilhørende" den norske kirke, og dette må du gi beskjed om dersom du ikke lenger ønsker det. 

Ellers er det vel ikke stort å tenke på, nei.

Anonymous poster hash: 45d5a...8b4

Det har ingen konsekvens for deg

For kirken har det den konsekvensen at den får mindre pengestøtte fra staten siden medlemstallet avgjør størrelsen på støtten

For noen, som min farmor, er det derfor viktig å være "støttemedlem" så hun er sikker på at den gode gamle kirken forblir det største trossamfunnet i Norge

Anonymous poster hash: 8f2dd...afb

Det har ingen konsekvens for deg

For kirken har det den konsekvensen at den får mindre pengestøtte fra staten siden medlemstallet avgjør størrelsen på støtten

For noen, som min farmor, er det derfor viktig å være "støttemedlem" så hun er sikker på at den gode gamle kirken forblir det største trossamfunnet i Norge

Anonymous poster hash: 8f2dd...afb

Det er feil. Kirken får samme sum i statsstøtte, uavhengig av antall medlemmer.

Anonymous poster hash: f3f35...ff2

Annonse

Min mann har aldri vært medlem av kirken, heller ikke hans foreldre. Plutselig dukket det opp brev i postkassen om å delta i kirkevalget. Da hadde han plutselig etter 35 år blitt innmeldt uten sin viten. Blir spennende å se om barnet vårt blir automatisk medlem eller ei.

Min mann har aldri vært medlem av kirken, heller ikke hans foreldre. Plutselig dukket det opp brev i postkassen om å delta i kirkevalget. Da hadde han plutselig etter 35 år blitt innmeldt uten sin viten. Blir spennende å se om barnet vårt blir automatisk medlem eller ei.

Mine foreldre var ikke medlem av kirken. Jeg er ikke døpt, men ble likevel medlem. Meldte meg ut. Datteren min, som også er datter av ikke-medlemmer av kirken, ble meldt inn.

Burde vært forbudt å tvangsinnmelde mennesker i en religiøs tro!!

Anonymous poster hash: 374e4...60f

Mine foreldre var ikke medlem av kirken. Jeg er ikke døpt, men ble likevel medlem. Meldte meg ut. Datteren min, som også er datter av ikke-medlemmer av kirken, ble meldt inn.

Burde vært forbudt å tvangsinnmelde mennesker i en religiøs tro!!

Hvis man ikke er medlem, er man medlem av noe annet. 

Anonymous poster hash: 12bdf...7c1

Hvis man ikke er medlem, er man medlem av noe annet.

Anonymous poster hash: 12bdf...7c1

Hæ? Jeg er ikke medlem av noen religion eller trossamfunn. Man må ikke være medlem av noe som helst

Det som skjer er at Norge etterhvert ikke er et kristent land lenger. Vi er medlemmer og har ikke tenkt å melde oss ut selv om vi ikke er kristne. Vi lever på et kristent vis likevel og feirer kristelige høytider. Antar dere som har meldt dere ut fortsatt forventer at vi skal feire her i landet?

Anonymous poster hash: eb65b...dfa

Annonse

http://m.side3.no/vet-du-hva-som-skjer-nar-du-melder-deg-ut-av-kirken/3423252353.html

Folkekirken får det samme statstilskuddet, alle andre statsstøttede religioner og livssynssamfunn får økt støtte.

Anonymous poster hash: d7441...16e

Det som skjer er at Norge etterhvert ikke er et kristent land lenger. Vi er medlemmer og har ikke tenkt å melde oss ut selv om vi ikke er kristne. Vi lever på et kristent vis likevel og feirer kristelige høytider. Antar dere som har meldt dere ut fortsatt forventer at vi skal feire her i landet?

Anonymous poster hash: eb65b...dfa

Man kan da feire 'kristne' høytider uten å være medlem av kirken. Kultur og tilhørighet til et trossamfunn er ikke det samme. Det er mange ateister, muslimer osv som feirer jul.

Eller jol, som det vel het før kristendommen overtok.

Det er feil. Kirken får samme sum i statsstøtte, uavhengig av antall medlemmer. Anonymous poster hash: f3f35...ff2

Nope, leste en artikkel senest i dag at pengene " dine" som ellers ville blitt gitt til kirken, blir nå gitt til muslimer, katolikker osv

Anonymous poster hash: db2ce...e45

Jeg fikk også valgkort til kirkevalget. Ringte kirkekontoret "jeg tilhører" og spurte hva som var feil. Ingen feil, de brukte folkeregisteret når de sendte ut valgkort sa dama. Så spurte jeg om de ville jeg skulle komme å stemme på tross av at jeg ikke mer medlem. Ja det ville de gjerne.. det gjorde jeg altså ikke.

Helt seriøst, dere som mener man blir med i en annen religion om man melder seg ut av kirka; det er helt sant!

Da jeg meldte meg ut av kirka som 16-åring ble jeg plutselig muslim!!

Og da barna ble fjernet som tilhørig, ble det jaggu meg buddhist og rastafarier av de.

Med dette problemet er vi nå nødt til å feire alle slags mulige festligheter. Heldigvis kan vi fortsatt feire jul og påske, da mannen min er medlem av Den norske Kirke ;)

Vi vurderer nå å gå sammen alle mann, for å melde oss inn i Flying spaghettimonster, siden vi er så glad i spaghetti.

Anonymous poster hash: b38dc...de2

Helt seriøst, dere som mener man blir med i en annen religion om man melder seg ut av kirka; det er helt sant!

Da jeg meldte meg ut av kirka som 16-åring ble jeg plutselig muslim!!

Og da barna ble fjernet som tilhørig, ble det jaggu meg buddhist og rastafarier av de.

Med dette problemet er vi nå nødt til å feire alle slags mulige festligheter. Heldigvis kan vi fortsatt feire jul og påske, da mannen min er medlem av Den norske Kirke ;)

Vi vurderer nå å gå sammen alle mann, for å melde oss inn i Flying spaghettimonster, siden vi er så glad i spaghetti.

Anonymous poster hash: b38dc...de2

Jeg meldte meg ut i går, blir spennende å se om det blir åsatru eller hinduisme jeg må bekjenne meg til nå, da! Dette er jo som et spennende lotteri!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...