Anonym bruker Skrevet 16. august 2016 #1 Skrevet 16. august 2016 For ca en uke siden overtok vi en voksen katt. Han ble raskt husvarm og er veldig kontaktsøkende. Problemet er at han er en utekatt og at han nå går og maser etter å komme ut. Jeg får skikkelig vondt av å se på at han er så desperat. Dette er andre gang at katten bytter hjem og de forrige eierne slapp han ut etter 4 dager ved et uhell og han kom da hjem igjen etter 10 timer. Jeg vet at de sier at man burde vente 2-4 uker, men jeg får som sagt vondt av å se på hvor desperat han er. Hadde dere tatt sjansen på å slippe han ut? Anonymous poster hash: d9295...38a
Anonym bruker Skrevet 16. august 2016 #2 Skrevet 16. august 2016 Nei, du bør følge anbefalingene. Og bruke sele de første gangene så han ikke stikker av. Anonymous poster hash: a888f...995
Anonym bruker Skrevet 16. august 2016 #3 Skrevet 16. august 2016 Du kan la ham komme ut, men da må du ha ham i bånd. En sånn tur ut hver dag er bare fint. Anonymous poster hash: 2d026...fd6
februarprins2013 Skrevet 16. august 2016 #4 Skrevet 16. august 2016 (endret) hehe sorry, ser han er voksen, ta han i bånd den første tiden,så han blir kjent ute Endret 16. august 2016 av Blair Waldorf
Anonym bruker Skrevet 16. august 2016 #5 Skrevet 16. august 2016 I følge kattekjennere på dib må han nok være inne i 2-3 år. Husk å lære han trafikkregler og vaksinere han mot svartedauen Anonymous poster hash: 777bd...c23
Anonym bruker Skrevet 16. august 2016 #6 Skrevet 16. august 2016 I følge kattekjennere på dib må han nok være inne i 2-3 år. Husk å lære han trafikkregler og vaksinere han mot svartedauen Anonymous poster hash: 777bd...c23 😂😂 Anonymous poster hash: d9295...38a
Anonym bruker Skrevet 16. august 2016 #7 Skrevet 16. august 2016 I følge kattekjennere på dib må han nok være inne i 2-3 år. Husk å lære han trafikkregler og vaksinere han mot svartedauen Anonymous poster hash: 777bd...c23 Og så finnes det selvsagt alltid uvitende idioter som deg👍🏻. Vi som er litt mer oppegående og intelligente følger anbefalingene fra fagfolk. Anonymous poster hash: 0cf9d...2e0
Anonym bruker Skrevet 16. august 2016 #8 Skrevet 16. august 2016 Og så finnes det selvsagt alltid uvitende idioter som deg👍🏻. Vi som er litt mer oppegående og intelligente følger anbefalingene fra fagfolk. Anonymous poster hash: 0cf9d...2e0 Hehe...legg fra deg kattegodteriet og les deg opp på humor på Wikipedia. Anonymous poster hash: 777bd...c23
Anonym bruker Skrevet 17. august 2016 #9 Skrevet 17. august 2016 Jeg hadde sluppet han ut 🤗 Er han husvarm så har han skjønt det 😊 Jeg slapp ut min etter 3 dager, kattunger slipper jeg ut når dei er 16 uker, men følger med i vinduet ei stund 😊 Anonymous poster hash: db1cf...868
Anonym bruker Skrevet 17. august 2016 #10 Skrevet 17. august 2016 Har samme problem. Har holdt en tre år gammel katt inne i 9 dager nå. Det er et sant mareritt. Vet ikke hvor mye han får konsentrert seg om å stille inn gps'en når han er konstant stresset. 😉 Anonymous poster hash: 84c72...228
Anonym bruker Skrevet 17. august 2016 #11 Skrevet 17. august 2016 I følge kattekjennere på dib må han nok være inne i 2-3 år. Husk å lære han trafikkregler og vaksinere han mot svartedauen Anonymous poster hash: 777bd...c23 He-he. Må le litt av den. Tror litt for mange "kattekjennere" er småjenter som har blitt traumatisert av å ha mistet katt en gang de var små.. Har inntrykk av at de "nye reglene" for katter er LITT drøye. Vi har hatt katt hele livet (gårdsjente) og 12 uker før kattunger kan gies bort? Vi har nettopp fått kattunger (første gang på 15 år, da vi har hatt gamle omplasseringskatter i flere år) og ventet de magiske 12 uker.... Tviler på om disse har fått vært mye i nærheten av mamman sin de siste to ukene......Er jo nesten som små voksne katter! "før i tiden" ble ungen gitt bort når de spiste mat selv, var husrene og mamman ikke viste mer interesse for de. Da var de MYE mindre enn de våre er nå... Vi opplevde å måtte få en kattunge for tidlig en gang,- (moren syk) og det var IKKE bra,- det gikk bra,- men katten hadde et "sugebehov" resten av livet,-men da var den kanskje bare 4-5 uker...... Hunder heter det 8 uker på (litt avhengig av raser) fikk jeg vite av en hundenabo.. De er jo enda mer avhengig av mor/eier enn hva katter er? Og et år før de kan ut??? Ser det med at hunner bør være sterilisert (det er 6mndr) før de slipper ut uten tilsyn... Vi slapp de ut med en gang da vi fikk katter før. Selvsagt var vi sammen med det i starten, altså ute med tilsyn.- og ute på natten måtte de ikke være før vi var sikre på at de holdt seg i nærheten/kom inn for mat når de var ute alene på dagtid. Vi kommer til å bli med våre kattunger ut rimelig snart når de viser full tilitt til oss (vi har hatt de under 3døgn pr nå, så blir ikke i dag,- for å si det sånn.. Men mye skjer mtp tillit til oss for hver time!!!) Våre omplasseringskatter har hatt som krav fra FOD om at de ikke får ut før de stoler på oss og viser at de er "hjemme" og ikke uten tilsyn i starten. Ikke noe krav til antall dager/uker.....Det har gått under to uker begge ganger. Den gamle vi tok over fra privatperson kom med krav om 2- 3mndr INNE før den skulle ut,- men gjorde det samme der ( og vi snakket med gamle eier før vi gjorde det. Vi visste jo ikke hvordan katten derifra ville reagere mot FOD katter. De har jo ikke hatt "Hjem" på samme måte som denne. SÅ for alt vi visste ville denne privatkatten trenge to måneder før den så oss som nytt hjem. Da vi så det ikke var tilfelle tok vi kontakt. og fikk klarsignal. Det var forresten innekatt før. Så å være ute var HELT nytt. )....Og vi hadde ALDRI problem. Men,- et stort MEN også,- vi bor på gård, kårhuset 100 m unna er nærmeste hus,- og gårdsvei før de kommer på en mindre "hovedvei" er det 500 meter til. Og denne veien er ikke spesielt trafikkert bortsett far når skolebussen kjører, og andre kjører til og fra jobb...Mtp villdyr som kan skade de,- så er det forholdsvis langt til "Storskog" mye åker, så ikke mye rovdyr (rev, gaupe og grevling) rundt her som er til fare heller. Hadde vi bodd mer sentralt hadde helt sikkert vurderingene vært litt annerledes, men tviler på om katten hadde blitt holdt inne i et år, og hadde vi vært uheldig å få kattunger, så hadde disse blitt gitt/solgt når vi så moren begynte og avvise de og de var klar for det mtp renslighet og spise selv. Antall uker hadde ikke blitt "holdt rede for" for å si det sånn. Viktigere å få gode, nye eiere enn å vente til 12 uker og bare være glad å bli kvitt de før huset faller sammen. For de er aktive i denne alderen Anonymous poster hash: 34270...43c
Anonym bruker Skrevet 17. august 2016 #12 Skrevet 17. august 2016 Hehe...legg fra deg kattegodteriet og les deg opp på humor på Wikipedia. Anonymous poster hash: 777bd...c23 Fnis😄 Anonymous poster hash: 5f12e...bcd
Anonym bruker Skrevet 17. august 2016 #13 Skrevet 17. august 2016 He-he. Må le litt av den. Tror litt for mange "kattekjennere" er småjenter som har blitt traumatisert av å ha mistet katt en gang de var små.. Har inntrykk av at de "nye reglene" for katter er LITT drøye. Vi har hatt katt hele livet (gårdsjente) og 12 uker før kattunger kan gies bort? Vi har nettopp fått kattunger (første gang på 15 år, da vi har hatt gamle omplasseringskatter i flere år) og ventet de magiske 12 uker.... Tviler på om disse har fått vært mye i nærheten av mamman sin de siste to ukene......Er jo nesten som små voksne katter! "før i tiden" ble ungen gitt bort når de spiste mat selv, var husrene og mamman ikke viste mer interesse for de. Da var de MYE mindre enn de våre er nå... Vi opplevde å måtte få en kattunge for tidlig en gang,- (moren syk) og det var IKKE bra,- det gikk bra,- men katten hadde et "sugebehov" resten av livet,-men da var den kanskje bare 4-5 uker...... Hunder heter det 8 uker på (litt avhengig av raser) fikk jeg vite av en hundenabo.. De er jo enda mer avhengig av mor/eier enn hva katter er? Og et år før de kan ut??? Ser det med at hunner bør være sterilisert (det er 6mndr) før de slipper ut uten tilsyn... Vi slapp de ut med en gang da vi fikk katter før. Selvsagt var vi sammen med det i starten, altså ute med tilsyn.- og ute på natten måtte de ikke være før vi var sikre på at de holdt seg i nærheten/kom inn for mat når de var ute alene på dagtid. Vi kommer til å bli med våre kattunger ut rimelig snart når de viser full tilitt til oss (vi har hatt de under 3døgn pr nå, så blir ikke i dag,- for å si det sånn.. Men mye skjer mtp tillit til oss for hver time!!!) Våre omplasseringskatter har hatt som krav fra FOD om at de ikke får ut før de stoler på oss og viser at de er "hjemme" og ikke uten tilsyn i starten. Ikke noe krav til antall dager/uker.....Det har gått under to uker begge ganger. Den gamle vi tok over fra privatperson kom med krav om 2- 3mndr INNE før den skulle ut,- men gjorde det samme der ( og vi snakket med gamle eier før vi gjorde det. Vi visste jo ikke hvordan katten derifra ville reagere mot FOD katter. De har jo ikke hatt "Hjem" på samme måte som denne. SÅ for alt vi visste ville denne privatkatten trenge to måneder før den så oss som nytt hjem. Da vi så det ikke var tilfelle tok vi kontakt. og fikk klarsignal. Det var forresten innekatt før. Så å være ute var HELT nytt. )....Og vi hadde ALDRI problem. Men,- et stort MEN også,- vi bor på gård, kårhuset 100 m unna er nærmeste hus,- og gårdsvei før de kommer på en mindre "hovedvei" er det 500 meter til. Og denne veien er ikke spesielt trafikkert bortsett far når skolebussen kjører, og andre kjører til og fra jobb...Mtp villdyr som kan skade de,- så er det forholdsvis langt til "Storskog" mye åker, så ikke mye rovdyr (rev, gaupe og grevling) rundt her som er til fare heller. Hadde vi bodd mer sentralt hadde helt sikkert vurderingene vært litt annerledes, men tviler på om katten hadde blitt holdt inne i et år, og hadde vi vært uheldig å få kattunger, så hadde disse blitt gitt/solgt når vi så moren begynte og avvise de og de var klar for det mtp renslighet og spise selv. Antall uker hadde ikke blitt "holdt rede for" for å si det sånn. Viktigere å få gode, nye eiere enn å vente til 12 uker og bare være glad å bli kvitt de før huset faller sammen. For de er aktive i denne alderen Anonymous poster hash: 34270...43c Hvordan kan man se om katten er trygg da? Vi har som sagt hatt en tre år gammel katt i en 9 dager nå. De to første dagene holdt han seg i kjelleren, men nå er han sammen med oss, kommer opp i senga vår om morgenen, kommer når jeg roper, stryker seg inntil beina mine, går opp i seng til barna osv.. Han har det fint, men vil ut! Tror du jeg kan slippe han ut? Bor i rolig boligfelt med stor hage. Anonymous poster hash: 84c72...228
Anonym bruker Skrevet 18. august 2016 #14 Skrevet 18. august 2016 Jeg hadde sluppet han ut 🤗 Er han husvarm så har han skjønt det 😊 Jeg slapp ut min etter 3 dager, kattunger slipper jeg ut når dei er 16 uker, men følger med i vinduet ei stund 😊 Anonymous poster hash: db1cf...868 Jeg tror jeg slipper han ut i morgen. Da har han vært inne i 9 dager her! Anonymous poster hash: d9295...38a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå