Anonym bruker Skrevet 16. august 2016 #1 Skrevet 16. august 2016 Jeg er nyutdannet lærer, og søker jobb. Problemet er at jeg ikke har noen referanser å føre opp i cv-en min. Jeg har hatt en del vikariater på diverse skoler, men aldri noe fast. Har vært fra noen enkelttimer til to-tre måneder sammenhengende. Men dette har vært på videregående og voksenopplæring, og jeg har aldri vært en del av et team. Undervisningen har jeg planlagt og gjennomført alene, og den eneste kontakten jeg har hatt med skoleledere har vært ved ansettelsen og når jeg har levert timelister. Det er rett og slett ingen av dem som har noen anelse om hvordan jeg har utført jobben. Jeg vil jo gjerne ha med det jeg har av relevant erfaring, men jeg kan jo ikke føre opp referanser som antakelig ikke husker meg? Anonymous poster hash: da888...d31
Blondzilla Skrevet 16. august 2016 #2 Skrevet 16. august 2016 Du bør ikke oppgi referanser uten å først spørre dem om det er ok. Når jeg var nyutdannet hadde jeg heller ingen referanser fra arbeidsgiver i det feltet jeg var utdannet til. Jeg oppga referanse på den jobben jeg hadde hatt mens jeg studerte som var i klesbutikk. Selvsagt ikke optimalt, men jeg fikk jobb. De ringer jo referanser ikke bare for å dunne ut hvordan du er rent faglig, men hvordan du er som person og arbeidstaker. Er du lojal, pålitelig, ryddig, mye fravær osv?
TPK Skrevet 16. august 2016 #3 Skrevet 16. august 2016 Referansene er like mye for å finne ut hvordan du er som person, som hun over sier. Det kan også være en kollega, leder i idrettslaget/bhg/kirken eller et annet sted hvor du har hatt et verv. Noen bruker også veileder/lærer fra studiet for å si noe om det faglige. Og alle må selvfølgelig spørres først! Hvis en potensiell arbeidsgiver ringer og referansen ikke husker deg eller har noe særlig å si, får du nok ikke jobben.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2016 #4 Skrevet 17. august 2016 Takk for svar. Jeg har en tidligere studievenn om jeg kan føre opp. Jeg har vikariert noe ved skolen der han jobber, og snakket mye fag med ham. Ellers har jeg spurt personer på de andre stedene jeg har jobbet, og de har sagt ok, men etter som tiden går spørs det jo veldig om de husker meg, blant alle de vikarene som kommer og går. HI Anonymous poster hash: da888...d31
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå