Anonym bruker Skrevet 16. august 2016 #51 Skrevet 16. august 2016 Her var det mange vonde historier. Jeg har nok vÊrt ganske heldig. Var aldri noe vold eller noe viktig jeg manglet hjemme, men mamma og pappa kunne krangle ganske intenst. Husker endel kvelder jeg lÄ i senga mi mens de skreik til hverandre nede. Husker jeg var redd og grÄt. Er sÄ vanvittig takknemlig for at jeg er i et forhold hvor slik ikke forekommer og at jeg kan tilby mine barn en god natts sÞvn i trygge omgivelser.  Anonymous poster hash: 4b514...2a9
Anonym bruker Skrevet 16. august 2016 #52 Skrevet 16. august 2016 Du vet at platonisk forhold betyr et forhold uten seksuelt samvÊr/seksuell relasjon?Anonymous poster hash: d9d93...fba Men siden det gjelder hennes forhold med moren er det jo bare bra at det er platonisk  Anonymous poster hash: bda01...76a
Anonym bruker Skrevet 16. august 2016 #53 Skrevet 16. august 2016 Mamma er alkoholiker og pappa gjorde aldri noe med det. En tilsynelatende velfungerende familie pÄ utsiden. Bitter pÄ pappa i dag. Han var den voksne. Vi barna fikk mye ansvar for tidlig. Mye skam og redsel. Tror ogsÄ mange i kommunen visste, uten Ä gjÞre noe. Det er fortsatt "hemmelig" selvom mange vet det. Ikke noe vi snakker om.  Anonymous poster hash: 0cdf3...01d
Anonym bruker Skrevet 16. august 2016 #54 Skrevet 16. august 2016 Fysisk, psykisk og seksuelt misbrukt av mor. Forlatt av far. Â Â Â Â Anonymous poster hash: f0c85...b31
Anonym bruker Skrevet 16. august 2016 #55 Skrevet 16. august 2016 Fysisk, psykisk og seksuelt misbrukt av mor. Forlatt av far. Â Â Â Â Anonymous poster hash: f0c85...b31 Har du fortalt om misbruket til noen? Lege, psykolog, Dixi, venner el lign? Â Anonymous poster hash: 4d744...b3a
Anonym bruker Skrevet 16. august 2016 #56 Skrevet 16. august 2016 Fysisk, psykisk og seksuelt misbrukt av mor. Forlatt av far. Â Â Â Â Anonymous poster hash: f0c85...b31 Seksuelt misbrukt av mor? Bare henne? Hvor lenge? Â Anonymous poster hash: 09af9...268
Anonym bruker Skrevet 16. august 2016 #57 Skrevet 16. august 2016  Er fÞdt midt pÄ 70 tallet, og ris var nok dessverre helt vanlig her i bygda. Det med den sÄpebiten var nok ikke like vanlig, men vet i alle fall om en til som fikk samme behandling/straff. Men bare for Ä ha det pÄ det rene, jeg er kjempeglad i foreldrene mine, og jeg fÞler jeg har hatt en flott barndom.  Anonymous poster hash: 60919...f2d Hjernevaska. Tenk Ä beskytte to monstre slik. Forferdelig. Stakkars deg.  Anonymous poster hash: 0a32a...209
Anonym bruker Skrevet 16. august 2016 #58 Skrevet 16. august 2016 Drakk alt for mye alkohol, lot meg vÊre alene (sammen med sÞsteren min) pÄ natten, hadde fester og jeg var lÄst inne pÄ soverommet, lot oss vitne slagsmÄl seg i mellom (mor og stefar). Mor tok alltid stefars side, lot ham kalle meg veldig mye stygt. Det var mye alkohol og slÄssing for Ä si det sÄnn. Anonymous poster hash: 9bd03...c1b
Anonym bruker Skrevet 16. august 2016 #59 Skrevet 16. august 2016 Har du fortalt om misbruket til noen? Lege, psykolog, Dixi, venner el lign?  Anonymous poster hash: 4d744...b3a Ja. Fikk et sammenbrudd rett fÞr jeg fylte 30. Gikk da til psykolog i et par Är. Et par familiemedlemmer vet, de som var mine nÊrmeste venner vet. Ingen hadde en anelse. (Min bestevenninnen mormor sa da vi var 7 Är at det var noe som "ikke stemte", og ei inngitt tante husker at mamma isolerte oss fra resten av familien rundt den tiden jeg begynte pÄ skolen.)  Jeg vil aldri komme over det eller fungere helt normalt, samtidig er det ikke synlig. Har hus, biler, hÞy utdannelse, god jobb, mann og barn.  Anonymous poster hash: f0c85...b31
Anonym bruker Skrevet 16. august 2016 #60 Skrevet 16. august 2016 Seksuelt misbrukt av mor? Bare henne? Hvor lenge?  Anonymous poster hash: 09af9...268 Ja, av mor. Bare henne. Frem til 8-Ärsalderen. Etter det var det "bare" fysisk og psykisk mishandling.  Anonymous poster hash: f0c85...b31
Anonym bruker Skrevet 16. august 2016 #61 Skrevet 16. august 2016 Mishandling og ydmykelse er svikt i omsorg - altsÄ omsorgssvikt. Selvsagt er det Ä putte noe inn i analen pÄ et barn, bortsett fra i medidinsk behandling, omsorgssvikt. Anonymous poster hash: a83eb...004 Jeg sier ikke at det ikke er galt, bare sÄ det er sagt. Men for Ä kunne skille mellom ulike ting syns jeg man mÄ bruke begreper riktig. Man mÄ kunne skille mellom det som er fysisk/psykisk mishandling (som f eks Ä tvinge en sÄpebit inn i rumpa og ydmyke barnet som straff) og vanskjÞtsel/omsorgssvikt (som innebÊrer f eks at barnet mÄ ta ansvar for oppgaver som det er for umodent for, at kostholdet er elendig, at ingen tar hÄnd om hygienen til barnet/i huset, foreldrene ikke sÞrger for gode nok klÊr, at ingen ser barnet og trÞster det osv osv).  SÄnn jeg har forstÄtt det sÄ brukes ikke omsorgssvikt sÄ lÞst som at det har vÊrt episoder med vold, selv om det selvfÞlgelig ikke er omsorgsfullt Ä slÄ, men om en mer vedvarende tilstand av vanskjÞtsel. Det er forskjell pÄ Ä sparke hunden sin nÄr den bjeffer og det Ä ikke gi den mat og rent vann f eks (uten sammenligning forÞvrig med dyrehold altsÄ, det bare ble tydeligere med det som eksempel).  Anonymous poster hash: b470f...420
Anonym bruker Skrevet 16. august 2016 #62 Skrevet 16. august 2016 Venninnen min har fortalt at de ble plassert pÄ stekeplatene. De mÄtte sitte der, og bare vente pÄ at platen skulle bli varm nok. Noen ganger hadde hun hudlÞse brabnnsÄr, og fremdeles arr Anonymous poster hash: f3fd5...b03
Anonym bruker Skrevet 16. august 2016 #63 Skrevet 16. august 2016 Er dette sant eller smÞrer dere tykt pÄ? Anonymous poster hash: 6f963...587
Anonym bruker Skrevet 16. august 2016 #64 Skrevet 16. august 2016 Er dette sant eller smÞrer dere tykt pÄ? Anonymous poster hash: 6f963...587 Vet ikke hva de andre gjÞr, men jeg legger ikke tykt pÄ, jeg har vel heller spart dere for de verste detaljene ved min historie  Mennesker har i all tid vÊrt grusomme og noen har vÊrt verre enn andre, vi som vokste opp for 30-40 Är siden, har nok fÄtt godt med juling- mange av oss, sÄnn er det bare.  Anonymous poster hash: d8ddd...bf8
Anonym bruker Skrevet 16. august 2016 #65 Skrevet 16. august 2016 Psykisk syk mor som ga meg og min bror en uforutsigbar og ustabil oppvekst. Mange forskjellige stefedre, ofte menn med store problemer (alkohol, psyke etc.). Moren min hadde gode og dÄrlige perioder, i de gode var hun en fantasifull og omsorgsfull mor som leste for oss, lekte med oss, dro pÄ spennende utflukter etc. I de dÄrlige periodene var hun oppfarende og humÞrsyk, visste aldri hvor vi hadde henne, og hun kunne forlate oss i timesvis uten Ä si nÄr hun kom tilbake. Hun brukte meg ogsÄ som sjelesÞrger og sin fortrolige fra jeg var liten, mÄtte Äpne kjipe regninger og se pÄ at hun brÞt sammen, mÄtte vÊre der for henne nÄr hun hadde mannfolkproblemer etc. En av stefedrene var ogsÄ voldelig, og vi mÄtte flykte hjemmefra midt pÄ natta i bare undertÞyet. HvorpÄ hun tok han tilbake igjen... Hun lot ogsÄ diverse stefedre gi meg ris pÄ baken, men jeg tror det har preget meg mer at hun var sÄ ustabil og jeg visste aldri hvor jeg hadde henne. Fikk ikke noe trygt fundament i livet, og har slitt med angst siden jeg var liten. Hun var - er - ogsÄ alltid i opposisjon til resten av familien, og har dermed vanskeliggjort mitt forhold til dem.  Anonymous poster hash: 57dd2...abe
Anonym bruker Skrevet 16. august 2016 #66 Skrevet 16. august 2016 Da faren min mÞtte sin kone som har diagnosen paranoid personlighetsforstyrrelse. à blande sÄnt noe sammen med barn og ungdom er aldri bra! FÞrst nÄ 13 Är etter kan vi ha noe som kalles et far-datter forhold. Men det blir aldri det samme igjen... ikke fÞr han innser hvor tjukk i hue han har vÊrt og det tror jeg ikke han innser...  Anonymous poster hash: 7d899...962
MammantilNurket Skrevet 16. august 2016 #67 Skrevet 16. august 2016 (endret) Jeg mÄtte vente til jeg var tolv Är med Ä ta hull i Þrene. Jeg fikk ikke overnatte hos kjÊresten min fÞr jeg var tyve. Jeg fikk ikke lov til Ä ta nattbuss hjem fra byen, men mÄtte ta 23-toget hjem (var over 18 Är). Min far skremte bort de fleste gutter som nÊrmer seg meg frem til jeg var myndig. Jeg fikk ikke lov til Ä dra pÄ hjemme-alene-fester, hytteturer i Hemsedal, russetreff, heisaturer til syden og liknende. Jeg fikk ikke loff med nugatti og "GÞy"-saft i matpakken min, slik venninnene mine fikk. Jeg hadde dobbelt helkornbrÞd fra Baker Hansen og skolemelk. Hvis mamma fÞlte seg skikkelig vill i nikkersjen kunne hun sende med meg eplemost laget av frukt fra egen hage. Jeg var alltid den som hadde tidligst innetid.  Jeg syntes de var sÄÄÄÄ strenge, men i dag er jeg veldig takknemlig for klare grenser. Endret 16. august 2016 av MammantilNurket
Anonym bruker Skrevet 16. august 2016 #68 Skrevet 16. august 2016 Synes det rareste her er at det er hun med sÄpebiten som fÄr mest oppmerksomhet her. Hun hadde ellers omsorgsfulle foreldre, men som hadde en idé (som flere andre pÄ den tiden) om at ydmykende straff oppdrar. Det var en idiotisk og fÊl handling, men kan da likevel ikke mÄle seg med det mange her skriver om av vannskjÞtsel, psykisk, fysisk og seksuelt misbruk og terror. Hun sitter ogsÄ tross alt igjen med en god fÞlelse fra barndommen, imotsetning til flere andre.  Min mor gav meg en Þrefik, og pappa riste meg en gang, samt lugget meg til tider. Barn av 80-tallet, men relativt kontrollerte foreldre. Fikk mest frihet under ansvar, og god oppfÞlging pÄ skole og fritid.  Anonymous poster hash: 3093c...52c
Anonym bruker Skrevet 17. august 2016 #69 Skrevet 17. august 2016  Er dette sant eller smÞrer dere tykt pÄ?  Anonymous poster hash: 6f963...587 Jeg har heller unnlatt Ä skrive alt (psykisk, fysisk og seksuelt misbrukt av mor).  Anonymous poster hash: f0c85...b31
Anonym bruker Skrevet 17. august 2016 #70 Skrevet 17. august 2016 Her var det mange grusomme historier!  Jeg er ogsÄ fÞdt pÄ 80-tallet, men det var aldri ris Ä fÄ. Pappa hadde en fÊl barndom og var veldig opptatt av at det ikke skulle vÊre vold eller alkohol hos oss.  Det verste mine foreldre har gjort er vel Ä ikke la meg ta egne avgjÞrelser. Jeg har fÄtt muligheten til Ä velge forskjellige ting, men de har alltid mast til jeg ombestemmer meg. Dette har gjort at jeg har ekstremt beslutningsvegring i dag og alltid prÞver Ä finne ut hva andre egentlig vil fÞr jeg sier noe.  Jeg har ogsÄ et vanskelig forhold til egen kropp. Mamma har alltid kommentert vekta mi negativt, selv om jeg aldri har vÊrt tykk (som jeg skjÞnner nÄ nÄr jeg ser pÄ gamle bilder). Hun var vel redd for at jeg skulle bli like stor som henne...  Anonymous poster hash: ef024...fac
Anonym bruker Skrevet 17. august 2016 #71 Skrevet 17. august 2016 Synes det rareste her er at det er hun med sÄpebiten som fÄr mest oppmerksomhet her. Hun hadde ellers omsorgsfulle foreldre, men som hadde en idé (som flere andre pÄ den tiden) om at ydmykende straff oppdrar. Det var en idiotisk og fÊl handling, men kan da likevel ikke mÄle seg med det mange her skriver om av vannskjÞtsel, psykisk, fysisk og seksuelt misbruk og terror. Hun sitter ogsÄ tross alt igjen med en god fÞlelse fra barndommen, imotsetning til flere andre. Min mor gav meg en Þrefik, og pappa riste meg en gang, samt lugget meg til tider. Barn av 80-tallet, men relativt kontrollerte foreldre. Fikk mest frihet under ansvar, og god oppfÞlging pÄ skole og fritid. Anonymous poster hash: 3093c...52c Jeg tror at folk som ikke har opplevd en mer gjennomfÞrt dÄrlig barndom ikke klarer Ä sette seg inn i hvor grusomt det er. De reagerer pÄ fÊle detaljer i historier, slik som det med sÄpebiten. Ja, det er en grusom straff for barn Ä fÄ, og det er helt utenkelig for oss som er foreldre Ä tenke at foreldre gjÞr slikt, men den mer gjennomfÞrt utrygge barndommen med foreldre som er onde og helt uten kjÊrlighet for barna har helt andre konsekvenser for en person enn noen episoder med slik straff.  En formildende ting, om man kan si det uten at det oppfattes som at jeg bagatelliserer sÄpebiten i rumpa, er at det opplevdes som en straff for handlinger og at det dermed var mer forutsigbart. Om det var slik at trusselen om vonde hendelser alltid var til stede og at hun aldri visste nÄr det smalt, sÄ er det verre. Foreldrene der kan ha vÊrt gode, trygge foreldre pÄ andre mÄter, men med en sinnsyk ide om hvordan man disiplinerer barn, og det er lettere Ä leve med enn den utryggheten det er Ä ha foreldre som er gjennomfÞrt onde og uforutsigbare i sine handlinger.  Jeg syns vi skal vÊre forsiktige med Ä tillegge dette mer betydning enn det har. NÄr hun som forteller om det sier at hun har et godt forhold til dem og at hun i det store bildet hadde en god barndom, sÄ trenger ikke vi Ä Þke skammen rundt hendelsen ved Ä uttrykke at det ikke er "lov" Ä tenke slik.    Anonymous poster hash: b470f...420
Anonym bruker Skrevet 17. august 2016 #72 Skrevet 17. august 2016 En annen ting som slÄr meg (og ja, det blir litt personlig, da jeg er den som skrev lenger opp om grov omsorgssvikt og psykisk vold hele veien) er at det er kjempevanskelig for barn Ä uttrykke vanskelighetene de har hjemme nÄr det er et regime av terror og vanskjÞtsel, og det er ikke sÄ rart nÄr det folk forstÄr er klar tale om enkelthendelser som man umiddelbart skjÞnner at er kjipe, slik som sÄpebiten. Jeg prÞvde selv Ä fortelle om problemer hjemme til barnevernet, men jeg fikk spÞrsmÄlet om mora mi slÄr meg og om jeg har merker pÄ kroppen. Siden jeg ikke hadde det, og heller ingen historie om seksuelle overgrep (som ogsÄ er en ting folk forstÄr umiddelbart at er sÄrt), sÄ var det ingenting de kunne gjÞre for meg.  Anonymous poster hash: b470f...420
Anonym bruker Skrevet 17. august 2016 #73 Skrevet 17. august 2016 Jeg tror at folk som ikke har opplevd en mer gjennomfÞrt dÄrlig barndom ikke klarer Ä sette seg inn i hvor grusomt det er. De reagerer pÄ fÊle detaljer i historier, slik som det med sÄpebiten. Ja, det er en grusom straff for barn Ä fÄ, og det er helt utenkelig for oss som er foreldre Ä tenke at foreldre gjÞr slikt, men den mer gjennomfÞrt utrygge barndommen med foreldre som er onde og helt uten kjÊrlighet for barna har helt andre konsekvenser for en person enn noen episoder med slik straff.  En formildende ting, om man kan si det uten at det oppfattes som at jeg bagatelliserer sÄpebiten i rumpa, er at det opplevdes som en straff for handlinger og at det dermed var mer forutsigbart. Om det var slik at trusselen om vonde hendelser alltid var til stede og at hun aldri visste nÄr det smalt, sÄ er det verre. Foreldrene der kan ha vÊrt gode, trygge foreldre pÄ andre mÄter, men med en sinnsyk ide om hvordan man disiplinerer barn, og det er lettere Ä leve med enn den utryggheten det er Ä ha foreldre som er gjennomfÞrt onde og uforutsigbare i sine handlinger.  Jeg syns vi skal vÊre forsiktige med Ä tillegge dette mer betydning enn det har. NÄr hun som forteller om det sier at hun har et godt forhold til dem og at hun i det store bildet hadde en god barndom, sÄ trenger ikke vi Ä Þke skammen rundt hendelsen ved Ä uttrykke at det ikke er "lov" Ä tenke slik.    Anonymous poster hash: b470f...420 Du skriver godt. Jeg er helt enig i at det essensielle er at det var konkret straff for en handling, og ikke en generell utrygghet. Jeg tror pÄ at hun hadde gode foreldre (dog lite reflektererte/kunnskapsrike pÄ omrÄdet straff/disiplin), og at det er lite kontruktivt Ä Þke skammen hennes rundt dette. Gjort er gjort, og de har et godt forhold i dag.  Jeg har lest det siste svaret ditt ogsÄ, og fÞler veldig med deg. Tenk at det var sÄ vanskelig for deg Ä fÄ gehÞr og hjelp. Jeg hÄper og tror at tidene har forandret seg. Du virker som en veldig ressurssterk og intelligent person, heia deg!  Anonymous poster hash: 3093c...52c
Anonym bruker Skrevet 17. august 2016 #74 Skrevet 17. august 2016  Er dette sant eller smÞrer dere tykt pÄ?  Anonymous poster hash: 6f963...587 Er du en av dem som mener barnevernet stjeler barn? Her er det mange vonde historier. I min jobb i barnevernet hÞrer jeg disse historiene hver dag. Det skjer akkurat nÄ, mens vi skriver og noe av dem er vÊrre enn det som beskrives her.   Anonymous poster hash: f5193...7ec
Anonym bruker Skrevet 17. august 2016 #75 Skrevet 17. august 2016 Jeg har egentlig hatt en veldig god oppvekst med snille foreldre som har ment godt, men av og til har det bare blitt litt feil likevel..  Mamma kjÞpte godteri til bÄde meg og mine sÞsken, men endte opp med Ä gi godteri til sÞskenene mine og legge mitt hÞyt oppÄ en hylle og forklarte at jeg kanskje ikke burde spise sÄnt likevel fordi jeg hadde lagt pÄ meg sÄnn.  Pappa prÞvde Ä stoppe bryllupet mitt og skryter av det den dag idag, fÞr han selv giftet seg med en dame som er gjennomsyret ekkel og muligens syk (hun har en ganske annerledes virkelighetsoppfattelse enn de fleste andre) - eller bare fryktelig lite intelligent.  Anonymous poster hash: de770...55e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ