Gå til innhold

Hvordan skrive minneord?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

En ung bekjent som jeg har jobbet sammen med i et tidskrift er død og vi har fått en forespørsel om å skrive noen minneord. Er det noen som har noen tips til hvordan vi skal gå fram? Er totalt utenfor komfortsonen her. Veit ikke hva som skjedde annet enn at det var brått og uventet. Avdøde hadde også en svært skarp penn selv, så føler litt på presset her nå. Tar imot tips med takk :-)

Anonymous poster hash: 3211d...a08

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er med stor sorg vi fikk høre at xx ikke lenger i blandt oss.Han var en stor personlighet i xx til tross for en ung alder osvosv (Så fortelle litt om hva som som gjorde han til den skribenten han var.) avslutter med

Vi lyser fred over hans minne og våre tanker går til hans ellerlatte.

Anonymous poster hash: 9a864...45d

Skrevet

Hvis du skal skrive minneord bør du kjenne vedkommende. Ev snakke med folk som kanskje kjente ham bedre enn deg.

Tror ikke jeg har villet skrive minneord uten å vite dødsårsaken sånn i grove trekk. Det trenger du faktisk å vite for å unngå uheldige formuleringer som kan såre de etterlatte.

Først bør du skrive litt formalia om avdøde, hva han jobbet med, utdannelse, spesielle interesser?

Ingen er uten feil, men akkurat i et minneord fokuserer man på det positive.

Det er også lov å bli litt personlig og si noe om hva du følte når du fikk vite om dødsfallet. Hva betydde han for deg?

Det er også viktig at du er inkluderende.

Kan fex godt avslutte med en formulering om at med nns bortgang har en kjær samboer, pappa, venn...dyktig kollega gått bort. Osv. Viktig at ingen føler seg utelatt.

Husk at vi alle har flere roller på livets scene.

Anonymous poster hash: 2d7be...3a9

Gjest Antarctica
Skrevet

Ville ikke ha skrevet minneord hvis jeg ikke var veldig vant til å skrive, visste at jeg skrev godt, kjente vedkommende, og ikke minst: hadde noe viktig på hjertet angående denne personens død.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...