Gå til innhold

Allergihysteriet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har vi på få år, gått fra 5% av befolkningen som har allergi, til 30% av befolkningen som har allergi. Og mye fører til kryssallergi, og da forskjellige matvarer man ikke tåler. Så selvfølgelig så ser vi og hører mye mer om det. Jeg er selv allergisk mot så mye mat, at jeg har nesten gitt opp. For nå er det så lite, jeg kan spise, at det er så kjedelig.

Anonymous poster hash: 009b1...cab
Skrevet

Jeg kjenner jeg blir litt lei meg og redd for at folk skal gå rundt og tro at allergien/intoleransen til sønnen min bare er noe jeg selv har funnet på.

Sønnen min mar melkeproteinallergi og jeg holder ham derfor borte fra alt med melk i. Fått diagnose på sykehuset pga blodig, slimete diare over lang tid som forsvant ved å kutte ut melk og begynte igjen når vi reintroduserte melk. Dette var faktisk den eneste infoen legen trengte for å sette disgnosen. Ingen allergitester eller blodprøver var nødvendig. Mange tenker sikkert at vi har diagnostisert dette selv, og at det går jo sikkert bra med en liten klatt smør i grøten. Men det gjør faktisk ikke det...

Anonymous poster hash: a6178...36f

Skrevet

Jeg er nok en irriterende voksen, for når jeg hører noen som skal spise her er allergiske så spør og graver jeg. Jeg tilpassere meg gjerne ulike allergier når jeg serverer mat her, men da må jeg også vit litt. Og for meg holder det ikke bare med at han ikke kan drikke melk. Noen kan ikke drikke melk i rein form, men det går helt fint i mat. Noen tåler det bare dårlig, mens andre er hyperr allergiske. Naboen på hytta tørr jeg ikke serevere mat, for hun er hyper allergisk. Er feil kniv brukt så må de ringe etter sykebil, og det tar jeg ikke ansvar for så da har hun med matpakke. Hun får da mat her, mat som jeg vet hun trygdt kan spise selv om det ikke er hva de andre får.

Jeg baker rundstykker som jeg har i frysen til to av vennene til ungene, for jeg syns det er greit å ike måtte planlegge besøk. Mye kosligere når de kan komme på besøk uten å måtte planlegge. De err ikke super allergiske, men en vanlig brødskive gjør at de får vondt i magen. Men alger jeg middag og det er noe hvetemel i så er det ingen krise. Små mengder går greit. Disse vet jeg har det, og det er ikke no tulle diagnose.

Jeg har irritert på meg ett sett foreldre. For ungen kunne ikke under noen omstendigheter få melk, men hun kom spisende på en kronesis. Er ungen din syk så får du også ta foreldreansvaret å ikke gi ungen noe som gjør den syk, hjelper ikek bar å ta vekk noe om det er så allrgisk.

Selv er jeg allergisk, men aldri sjekket meg. Tomat og løk gjør at jeg blir sittnde på do, men små mengder går greit og da får jeg bar vondt så jeg overlever. Jeg er voksen og kan pelle ut det jeg ikke skal spise mye av. Jeg ønsker ikke at noen lager spesiell mat til meg, men står tomatsuppe på menyen må jeg avstå.

Mitt ene barn har atopisk eksem og hun reager på citrus. Hun syns det er litt gøy for hun får store røde lepper og dagen etter flasser de. Så i hverdagen holder hn seg unna citrus, men spise litt når hun blir servert på besøk. Det best hun vet er klementin så vi vinteren er hard for henne. Hun planlegger ofte når hun kan spise, for dag nr2 er greit at hun ikke skal noe spessielt. Hun kan se rar ut.

Mitt andre barn har også atopisk eksem og hun reagerer på fargestoffer av alle ting. Hun reagerer litt på e-stoffer men ikke så mye at vi gidder å legge om kostholdet helt. Da vi testet det ut i samråd med legen så måtte vi det og det var ekstremt vanskelig. Så vi lager mer mat fra bunnen av, og noening har vi kuttet ut. Slik som kaker og godt som er tilsatt sterke farger. Vi prøvde her i våres med ett knall blått godteri bare for å se om det er likedan. Huden hennes ble knallrød og hun sa det føltes ut som huden boblet.

Men selv om vi har ting vi er allgiske for, så er det få som faktisk vet om det. Jeg klarer meg fint med å pelle ut litt, minsta spiser citrus siden hun liker det når hun er på besøk. Hun sier selv hun ikek vil føle seg anderledes og overlever endag med litt rare lepper. Eldste er veldig forsiktig med å spise ting med fargestoffer, dette er ganske lett å se og har alltid en zyrteck i lomma tillfelle. Hun vet det ikke er noe farlig, men det er ubehaglig. En zyrteck demper kløinga om hun får i seg noe kroppen ikke er like glad i. Jeg er veldig glad for at ungene er så beviste på hva de selv ønsker, og tar selv ansvar. Jeg vet jo om de ungene som sier de ikke har allgergier og stapper innpå med mat de ikke bør spise.

Jeg så også lista skolen har ang allergier. De har tydeligvis liste med de som har legeeerklæring på dette, for der var det ikke like mange som jeg har fått høre er allergiske.

Anonymous poster hash: b3cd6...103

Skrevet

ANO 103, du skrev " Jeg har irritert på meg ett sett foreldre. For ungen kunne ikke under noen omstendigheter få melk, men hun kom spisende på en kronesis. Er ungen din syk så får du også ta foreldreansvaret å ikke gi ungen noe som gjør den syk, hjelper ikek bar å ta vekk noe om det er så allrgisk."

Du vet det finnes melkefri og glutenfri kroneis?.

Skrevet

Jeg er en sånn irriterende person da, for jeg har irritabel tarm og reagerer på hvetemel. I en god periode kan jeg spise litt, f.eks vaffel eller pizza, og bare bli litt oppblåst. Men i en dårlig periode får jeg eksplosiv diaré av det...

Må vet jo venner og kjente hva slags diagnose jeg har da, og jeg bestemmer jo selv hva jeg spiser og ikke spiser. Men en allergitest på hvetemel blir negativ....

Anonymous poster hash: 5d044...f07

Skrevet

Vell... Litt usikker på om jeg tror deg, eller du bare har sånn tro på deg selv og selvdiagnotiserer sønnen din.

Sorry, men du er en av de jeg ikke tror på...

Anonymous poster hash: 39943...6bb

Var ikke meg du skrev dette til, men svarer likevel.

Da jeg vokste opp unngikk jeg melk så godt jeg kunne etter at jeg ble stor nok til å bestemme selv. Men melk var jo så sunt, så jeg måtte drikke melk. Med på skolemelkordningen måtte jeg også være. Og selv om jeg helte ut det meste eller lot den stå til den var varm og vond i smak, så begynte lærerne å følge opp og passe på at jeg drakk melken min (etter å ha snakket med foreldrene mine). Jeg ba mamma om å få slippe melkeordningen og heller få med meg en flaske med vann - men det var ikke aktuelt, for melk måtte man ha.

Jeg var veldig aktiv, veldig sprekt, best kondisjon, løp raskest, var sterkest osv. sammenlignet med jevnaldrende. Men jeg slet. Det kom mer og mer snikende. Som helt liten hadde jeg et par episoder hvor magen stoppet helt opp, men det var bare naturlig, sa legene. Så greide jeg å holde magen noenlunde i gang. Men jeg begynte å bli mer og mer sliten. Det ble forklart med at jeg var så mye mer aktiv enn de fleste andre. Så begynte jeg å kremte. Jeg kremtet så jeg gjorde både meg selv og omgivelsene smågal. Tur til legen - frisk som en fisk. Etter en spesielt ille periode, tilbake til lege. Jeg sa til legen at jeg blir slik av melk. Da fikk jeg et langt foredrag om hvor sunt det er med melk og at det må alle drikke, og ikke minst måtte jeg passe på å få i meg nok ost. Spiste jeg ikke ost??? Da måtte jeg begynne med det, for ost var veldig viktig for helsen - jeg ville vel ikke få svake knokler, ville jeg? Dermed måtte jeg begynne å spise ost også.

I tillegg til at jeg fortsatte å kremte og egentlig ble verre med det, begynte jeg å unngå å løpe for langt, for jeg hadde ikke pust. Det ble forklart med at jeg ikke lenger løp så mye i lek og dermed sikkert var dårligere form.

Etter enda en ille periode med kremting, tilbake til lege som testet meg for å sjekke om jeg kanskje ikke tåler laktose. Testen kom tilbake og viste at jeg tålte laktose, og ny beskjed om at jeg MÅTTE få i meg nok melkeprodukter.

Til slutt ble det evigvarende kamper i hjemmet fordi jeg nektet mer og mer å ha i meg melkeprodukter. Hvorfor skulle jeg slutte med det? Jeg hadde jo ingen mageproblemer (hverken forstoppelse, diare, luft eller smerter), ingen kvalme, ingen utslett. Min subjektive opplevelse av at jeg ikke hadde nok pust når jeg skulle være aktiv, det ble forklart å bare være psykisk (jeg var jo så beskjeden, så det var nok nervøsistet). Når jeg påstod at jeg kremtet pga. melken og at melken ga meg seigt slim i halsen, da ble det også bortforklart som psykisk, det var bare fordi jeg fokuserte på det og hadde fått en dårlig vane med å kremte.

Til slutt sluttet jeg helt å drikke melk og spise ost, da var jeg oppi ungdomsskolen et sted.

Kremtingen forsvant. Jeg kunne igjen løpe i gymtimene uten problemer (bortsett fra at da var kondisen blitt dårlig), jeg kunne igjen gå bakker uten å bli tett.

Da jeg var ca. 35 år fikk jeg påvist melkeproteinallergi....

Og som 44 åring fikk jeg påvist laktoseintoleranse også (spør meg ikke vitsen med å sjekke det når jeg ikke tåler melkeprotein...).

I 20-årene begynte jeg å få magesmerter. Magen kunne være løs eller forstoppet, masse luft. Smerter etter måltid ble mer og mer vanlig, men jeg vente meg til å leve med det også. En gang ble det tatt allergitester på meg, men jeg fikk høre at hvete og gluten tålte jeg - så da fortsatte jeg å spise slike produkter selv om jeg mistenkte at jeg ikke tålte det. Det eneste allergitestene slo tydelig ut på var gressallergi. Jeg fikk beskjed om at jeg måtte begynne på allergimedisiner, jeg skulle også få nesedråper og øyedråper. Jeg sa at det måtte være feil, for jeg har aldri noensinne har hatt problemer med gress (elsker å ligge med nesa nedi en nyklipt plen, er med på gammeldags høyonn hver sommer og tar ettermiddagsluren i det nye høyet på låven uten antydning til problemer, ingen pusteproblemer, ingen rennende nese, ingen røde/rennende øyne, ingen slitenhet, ingen forkjølelse eller generelt nedsatt allmenntilstand). Men likevel ble det journalført at det eneste jeg er allergisk mot, og da også sterk allergi, er gress.

Til slutt fant jeg ut at om jeg kuttet bort hvetemel og det meste av annet mel, så ble magen min bedre. En god stund fungerte det bedre å spise speltbrød, men det var ikke nok. Naturlig nok ble symptomene bedre da jeg gikk over til spelt fordi spelt inneholder mindre gluten. Nye tester, ingen allergi. Flere tester, fremdeles ingen allergi eller intoleranser. Det ble forklart som psykisk fordi jeg var så fokusert på det. Dette pågikk fra rundt 35 til jeg var over 40.

Nå er jeg i utredning på Rikshospitalet. De greier fremdeles ikke å påvise på tester at jeg er allergisk eller har en intoleranse mot gluten/hvete. Cøliaki og andre tarmsykdommer er utelukket. Og likevel, ved provokosjonstest med hvete får jeg så sterke symptom at de nå skal søke om jeg kan få stønad på lik linje med cøliaki-pasienter.

Og vet du hva mer de sier? De sier at når det kommer til tarm og intoleranser og allergi er det altfor mye de ikke vet, altfor mye de ikke forstår. De greier ikke å påvise alt, men de ser likevel at pasientene sliter reelt. Og at noen sliter like mye som de som har faktiske diagnoser. Så de sier at selv om de ikke greier å påvise noe, så kan det likevel være helt nødvendig å unngå det man reagerer på. Så nødvendig at de vil søke at jeg får stønad som om jeg hadde cøliaki.

En sjelden gang i et selskap kan du se meg spise både melk og hvete. Det du ikke ser er at jeg får magesmerter når jeg kommer hjem, at magen min dagen derpå som regel er så forstoppet at jeg risikerer å få hemoroider, at jeg er ekstremt sliten i flere dager etterpå, har hodepine og generell verk i kroppen, får søvnproblemer pga. kramper i muskulatur. Ser du meg dagen derpå og de neste dagene så vil du tro jeg er helt frisk og ikke har noen symptomer.

Eller jeg kan unngå fullt så sterke symptomer om jeg tar høye doser av enzymer som hjelper til spalting av kasein og gluten. Men det er for dyrt til at jeg kan bruke det ofte. Og dessuten anbefales det å kun bruke ved spesielle tilfeller, ikke hele tiden når man ikke tåler noe.

Jeg har noen andre intoleranser også som jeg er testet for, men ikke har utslag på. Jeg har fått beskjed fra Riksen om at jeg må unngå disse matvarene også i hverdagen fordi kroppen min gir så sterke reaksjoner på dem.

Tro meg, jeg skulle mer enn gjerne kunnet spise alt dette uten å tenke meg om!

Det ville vært så mye enklere for meg på alle måter.

Og ikke minst så ville jeg unngått slike fordømmende kommentarer og blikk fra slike kunnskapsløse som deg...

Anonymous poster hash: 4aa04...5bc

Skrevet

Jeg og datteren min har fått cøliaki. Vi får stønad fra nav. Mange trodde vi kunne spise litt hvetemel i starten så vi ble lovet glutenfritt, men ble veldig syke etterpå. De har derfor forstått alvoret.

Problemet er når vi er ute og spiser. Jeg sier som regel alltid cøliaki og at vi derfor må ha glutenfritt. Likevel har jeg opplevd å få vårrull oppi maten for andre har påstått å ha cøliaki og de kunne jo spise det. Dette er vårrull med vanlig filodeig og de som har cøliaki kan ikke spise det. Blir matt av sånt. Ødelegger for andre.

Anonymous poster hash: a79b1...a81

Skrevet

Jeg har UC og reagerer på mye forskjellig, men noen ganger tar jeg sjansen. Noen ganger går det bra og jeg blir ikke dårlig, men jeg gambler ikke på det og spiser kun slik mat når jeg er hjemme eller hos foreldrene mine. For det er fryktelig å bæsje på seg i voksen alder kan jeg fortelle deg..

Men noen mistror meg av en eller annen grunn, de mener at jeg overdriver og gjør meg til, og at jeg sikkert kan spise all maten om jeg har lyst på den. Så noen mener jeg er kresen og vanskelig. Jeg syns det er rart, hvorfor skal jeg lyve om slikt?

Jeg har bare ikke lyst til å drite meg ut, jeg har ikke lyst å sitte på do i timer og ha masse smerter i ubehag i dager..

Anonymous poster hash: 3580f...657

Skrevet

Jeg tror nok det er mye selvdiagnostisering og fikse idéer ute å går. Gluten og laktose er ikke farlig, men det betraktes jo som Satans verk. Folk som ikke har laktoseintoleranse, glutenallergi etc. kan fint spist mat med gluten og laktose. Jeg tror nok det er mange myter om at mat uten gluten og laktose er sunnere enn mat med. Det er den ikke.

Jeg er selv laktoseintolerant. Jeg kan jukse litt og f.eks. spise en liten kule iskrem av god kvalitet. Da må jeg ikke ha spist fisk den dagen og det må ikke være før/under mensen. Noen ganger går det bra, andre ganger ikke.

I våres var jeg på seminar. Vi fikk servert kaffe og kake i pausen. Det var satt frem kaker uten gluten og laktose. Flere av mine kolleger - som ikke har noen allergier/intoleranser forsynte seg grovt av disse. Dét synes jeg er skikkelig HARRY!!!

Likeledes har jeg hatt barn i barnehage/skole hvor vi på grunn sv diverse allergier og intoleranser var satt himmel og jord i bevegelse for å tilfredsstille foresatte. Når det har kommet kaker, boller, vafler eller andre godsaker på bordet var det plutselig ikke så farlig lenger.

Jeg synes det virker som det er mange som lider av "selektiv allergi" 😃

Skrevet

Jeg tror nok det er mye selvdiagnostisering og fikse idéer ute å går. Gluten og laktose er ikke farlig, men det betraktes jo som Satans verk. Folk som ikke har laktoseintoleranse, glutenallergi etc. kan fint spist mat med gluten og laktose. Jeg tror nok det er mange myter om at mat uten gluten og laktose er sunnere enn mat med. Det er den ikke.

Jeg er selv laktoseintolerant. Jeg kan jukse litt og f.eks. spise en liten kule iskrem av god kvalitet. Da må jeg ikke ha spist fisk den dagen og det må ikke være før/under mensen. Noen ganger går det bra, andre ganger ikke.

I våres var jeg på seminar. Vi fikk servert kaffe og kake i pausen. Det var satt frem kaker uten gluten og laktose. Flere av mine kolleger - som ikke har noen allergier/intoleranser forsynte seg grovt av disse. Dét synes jeg er skikkelig HARRY!!!

Likeledes har jeg hatt barn i barnehage/skole hvor vi på grunn sv diverse allergier og intoleranser var satt himmel og jord i bevegelse for å tilfredsstille foresatte. Når det har kommet kaker, boller, vafler eller andre godsaker på bordet var det plutselig ikke så farlig lenger.

Jeg synes det virker som det er mange som lider av "selektiv allergi"

Eller det er som jeg har skrevet om - at man kan ha disse problemene uten at det slår ut på testene, fordi det ikke er alle tester som er gode nok (noe også f.eks. Riksen selv sier).

Eller det kan være at de har det slik du selv har det - at du kan spise visse ting på gode dager, men ikke andre dager?

Skrevet

Nå har vi på få år, gått fra 5% av befolkningen som har allergi, til 30% av befolkningen som har allergi. Og mye fører til kryssallergi, og da forskjellige matvarer man ikke tåler. Så selvfølgelig så ser vi og hører mye mer om det. Jeg er selv allergisk mot så mye mat, at jeg har nesten gitt opp. For nå er det så lite, jeg kan spise, at det er så kjedelig.

Anonymous poster hash: 009b1...cab

Hvor har du de tallene fra?

Spesialistene som forsker på dette sier 8% når de blir intervjuet i media...... At 30% av befolkningen har matallergi nekter jeg å tro, du tar med alle allergier du da, dyrehår, pollen, husstøv osv?

Skrevet

Hvor har du de tallene fra?

Spesialistene som forsker på dette sier 8% når de blir intervjuet i media...... At 30% av befolkningen har matallergi nekter jeg å tro, du tar med alle allergier du da, dyrehår, pollen, husstøv osv?

Var ikke meg du spurte, men tallene hun kommer med gjelder nok allergi - hun skriver jo også allergi, og ikke matallergi.

Likevel, mange allergier gir kryssreaksjoner til mat slik at mange allergiere i perioder av året (eller hele året) også må unngå en eller mange matvarer.

Personlig er jeg overbevist om at tallet forskerne opererer med enten er for lavt eller vil øke betraktelig i årene som kommer. De har i dag ikke tester som avdekker alle typer intoleranser, det er altfor mye med mage-/tarmfunksjonen de ikke forstår når det kommer til intoleranser eller allergier.

http://nhi.no/forside/hvorfor-far-stadig-flere-allergi-39992.html

Skrevet (endret)

Eller det er som jeg har skrevet om - at man kan ha disse problemene uten at det slår ut på testene, fordi det ikke er alle tester som er gode nok (noe også f.eks. Riksen selv sier).

Eller det kan være at de har det slik du selv har det - at du kan spise visse ting på gode dager, men ikke andre dager?

Sikkert, men det er mye tull her også. Jeg må jo medgi at jeg blir litt matt når foresatte ikke engang har vært til lege med barna, men bare har fått for seg st gluten/laktosefri kost er sunnere - bortsett fra når det gjelder gjærbakst og iskrem.

Poenget mitt er at alle de med fikse idéer ødelegger for oss som faktisk blir kjempedårlige av enkelte typer mat. Jeg blir skikkelig sur når folk uten allergi/intoleranser tømmer fatene med allergimat bare fordi de var fått for seg at man ikke blir fullt så feit av kake uten gluten og laktose.

Endret av MammantilNurket
Skrevet

Sikkert, men det er mye tull her også. Jeg må jo medgi at jeg blir litt matt når foresatte ikke engang har vært til lege med barna, men bare har fått for seg st gluten/laktosefri kost er sunnere - bortsett fra når det gjelder gjærbakst og iskrem.

Poenget mitt er at alle de med fikse idéer ødelegger for oss som faktisk blir kjempedårlige av enkelte typer mat. Jeg blir skikkelig sur når folk uten allergi/intoleranser tømmer fatene med allergimat bare fordi de var fått en fiks idé.

Jeg er enig med deg i det du skriver her.

Det vil alltid være noen som har et veldig usunt eller hysterisk forhold til mat og som kanskje derfor også blir så inkosekvent. Men jeg tror de er i fåtall. Jeg mener man bør få sjekket hos lege om man mener man ikke tåler noe. Men fordi testene ikke avdekker alle allergier og intoleranser, så er det viktig å huske på at noen kan likevel ha reelle problemer til tross for at de ikke har fått noen diagnose.

Men de som tømmer fat med allergimat uten å ha allergier eller intoleranse, de er jo bare.... litt dumme.

De morsomste er jo de som påstår at de må velge glutenfritt fordi de kun spiser lavkarbo ;) Det er vel lite annet som har så mye karbohydrater i seg som de vanglie glutenfrie alternativene ;)

Skrevet

Poenget mitt er at alle de med fikse idéer ødelegger for oss som faktisk blir kjempedårlige av enkelte typer mat. Jeg blir skikkelig sur når folk uten allergi/intoleranser tømmer fatene med allergimat bare fordi de var fått for seg at man ikke blir fullt så feit av kake uten gluten og laktose.

En ting er jo også at om du slutter å spise et eller annet som kjøtt, melk eller gluten av en eller annen grunn, så vil tarmfloraen din endres over tid. Om du så forsøker å spise dette etter noen år er det helt normalt at du får mageproblemer. Det skyldes ikke nødvendigh vis hverken alergi eller intoleranse, men bare at magen din ikke er vant til å fordøye denne maten.

Anonymous poster hash: a69b0...53d

Skrevet

Har to barn med melkeproteinallergi, og jeg har ikke tall på hvor mange skeptiske blikk og spørsmål jeg har fått når det kommer opp. Og jeg forstår det på en måte. Har vært borti de som er allergiske, men når alt kommer til alt er det ikke så nøye. Alt har periodiske forskjeller, men det er veldig påfallende noen ganger. Jeg er derfor nøye med å forklare sykehusutredningen, tester, smerter osv, da er det lettere å bli tatt på alvor.

Hadde alle bare visst hvor lettet vi ble den første gangen det gikk bra med utprøving av melk! Alt er så sinnsykt lettere når vi kan gi vanlige ting fra f.eks kiosken når vi er ute på tur, i tillegg til at han ikke føler seh så utforbi.

Anonymous poster hash: 6efea...299

Skrevet

Det mange av de ikke vet eller har sjekket opp, er jo at glutenfri mat gjerne er mer usunn og full av sukker. Så da tabber de seg ut. Og det er veldig ufint å spise av fat med allergimat hvis man ikke har allergi. Jeg var på kurs en gang, og når det var lunsj så sa foredragsholder klart i fra hvilken mat som var for allergikere og hvilken som ikke var. alikevel var det to glutenallergikere som ikke fikk mat, fordi det var tomt. (alle hadde gitt besked på forhånd om noen skulle ha allergimat) :(

Anonymous poster hash: 829ab...a31

Skrevet

Som en bekjent av meg kommenterte: På sommerstedet der familien tilbringer flere måneder hvert år, er det noen få barn som har allegier. Det samme i småbyen der søsteren hans bor. På Oslo vest, der han bor, har annethvert barn allergi eller intoleranse. 

Anonymous poster hash: 8a865...b01
Skrevet

Det handler ikke nødvendigvis om sunnhet da, men velvære og å unngå plager man kan få av enkelt mat.

Hvis jeg har magesmerter, forstoppelse, løs mage, kvalme ol. Så unngår jeg jo maten som jeg vet gir meg dette, og ser ingen grunn til å innvolvere legen i det fordi noen må by seg om hva jeg spider. Lager maten min selv, tar med mat til andre om jeg trenger det.

Å droppe ting helt uten grunn fordi man har lest i Kk at det ikke er sunt er noe helt annet.

Anonymous poster hash: d925e...ef7

Gjest Antarctica
Skrevet

Men når alle "liksom-allergikerne" spiser opp maten til dem som virkelig blir syke av noen bestemte allergener, da er det blitt en massesuggesjon.

Skrevet

Jeg har selv alvorlig eggallergi.

Den typen som gjør at jeg får problemer med å puste hvis jeg spiser noe med egg i eller spor av egg.

Ja, dette er noe legen har fastslått med prøver og jeg har en epipen med meg alltid.

Så fikk vi et barn i barnehagen med alvorlig eggallergi, og selvsagt fulgte jeg dette opp grundig. Jeg vet jo selv hva som kan skje hvis barnet får i seg egg.

Men på en fest i barnehagen hvor vi selvsagt hadde kjøpt inn kjeks og bakt kake uten egg, begynte dette barnet å forsyne seg av kaker med egg i.

Jeg løp frem til mor for å forklare hva barnet fikk i seg, men da var det vissnok ikke så viktig, barnet måtte jo få lov til å smake....

Etter det stilte jeg meg litt tvilende til den diagnosen gitt.

Anonymous poster hash: 0ee8d...7cc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...