Anonym bruker Skrevet 14. august 2016 #1 Skrevet 14. august 2016 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/kosthold/forskere-advarer-mot-aa-sette-barn-paa-allergi-diett/a/23765521/ Jeg har full forståelse for at noen har reell allergi, og respekterer dette. Men det pleide å være fåtallet. Nå er det så mange selvdiagmostiserte at jeg blir matt. En mor melder fra til skole, SFO , leirsted etc som at barnet MÅ ha laktosefri kost. Men det har hun kommet frem til selv, og barnet spiser både sjokolade, pisket krem, fløteis etc fordi det er godt. Og barnet tåler jo litt ifølge mor. Ser for meg SFO som finleser innholdsfortegnelsen i matvarene etc for å være helt sikker, siden de har fått beskjed om laktosefritt. Det er flere slike tilfeller. Og her har barna alltid fått lunsj på TINE - fotballskolen. Men i år må barna ha med matpakke på grunn av at de ikke klarer administrere alle de spesielle behovene til de ulike barna, og ta ansvar for dette. Er det slik der dere bor også? Yngste har forøvrig en venn med Cøliaki, og det er jo ikke tvil om at det er en reell diagnose. Har lest oss grundig opp, og håndterer dette på en trygg måte. Barnet spiser her ofte. Det er IKKE de få med reell allergi jeg sikter til. Anonymous poster hash: 31e47...9cd
TinaK 1990 Skrevet 14. august 2016 #2 Skrevet 14. august 2016 Det er dessverre blitt "mote" å ha barn med en eller annen intoleranse eller allergi.
Anonym bruker Skrevet 14. august 2016 #3 Skrevet 14. august 2016 Hvem sikter du til da? Snikene som har lyver og tror de er bedre enn andre, som bruker masse tid på å finne på diagnoser bare for moroskyld? De finnes ikke. Sorry, det er ikke de det er noe i veien med, DET ER DEG..... Blir litt som å være rasist, nemlig. Anonymous poster hash: d4659...371
Anonym bruker Skrevet 14. august 2016 #4 Skrevet 14. august 2016 Jeg har en sønn med allergi og til tider syns jeg nesten det er flaut for alle tror jo jeg har funnet på det selv.. "Lurt å teste han" har jeg hørt mange ganger.. Men jeg snakker med mange som sier de har allergiske barn, og så viser det seg at man har oppdaget det selv. Så jeg forstår godt at enkelte er skeptiske til allergien til vår sønn også. Når det gjelder laktoseuntolerase er det jo ingen test å ta, og man tåler jo noe laktose. Så intoleranse er verre enn allergi å oppdage og forholde seg til syns jeg. Anonymous poster hash: fd2cf...b40
Anonym bruker Skrevet 14. august 2016 #5 Skrevet 14. august 2016 Hva går inn under "selvdiagnostisert" da? Sønnen min har nettopp kuttet ut melk nå. Han har vært ordentlig syk i ett år. Ikke vært på skole. Hatt store mageproblemer, utmattelse etc. Legen på sykehuset sa "prøv å kutte ut melk" innimellom endel andre råd, som feks at det nok var psykosomatisk. Så sluttet all videre utredning og oppfølging. Siden det var såpass diffust tok det enda endel mnd før jeg trodde det kunne være melken som var årsaken. Men det er det åpenbart. Etter vi kuttet melk har jeg fått en helt ny gutt. Eller, gutten min tilbake. Ingen test har vist melkeproteinallergi. Ingen lege følger oss opp. Ingen lege vet at jeg har kuttet ut melk og det står ikke oppført noe sted at det hjalp. Det føles ganske selvdiagnostisert altså. Men resultatet er det ingen tvil om! Anonymous poster hash: 8befe...4eb
Anonym bruker Skrevet 14. august 2016 #6 Skrevet 14. august 2016 Jeg har en sønn med allergi og til tider syns jeg nesten det er flaut for alle tror jo jeg har funnet på det selv.. "Lurt å teste han" har jeg hørt mange ganger.. Men jeg snakker med mange som sier de har allergiske barn, og så viser det seg at man har oppdaget det selv. Så jeg forstår godt at enkelte er skeptiske til allergien til vår sønn også. Når det gjelder laktoseuntolerase er det jo ingen test å ta, og man tåler jo noe laktose. Så intoleranse er verre enn allergi å oppdage og forholde seg til syns jeg. Anonymous poster hash: fd2cf...b40 Man kan teste for laktoseintoleranse. Sønnen min ble det. Omtrent samme test som sukkerbelastningstesten man tar for å sjekke for diabetes, bare at det var laktose han fikk å drikke. Anonymous poster hash: 8157e...eb6
Anonym bruker Skrevet 14. august 2016 #7 Skrevet 14. august 2016 Hva går inn under "selvdiagnostisert" da? Sønnen min har nettopp kuttet ut melk nå. Han har vært ordentlig syk i ett år. Ikke vært på skole. Hatt store mageproblemer, utmattelse etc. Legen på sykehuset sa "prøv å kutte ut melk" innimellom endel andre råd, som feks at det nok var psykosomatisk. Så sluttet all videre utredning og oppfølging. Siden det var såpass diffust tok det enda endel mnd før jeg trodde det kunne være melken som var årsaken. Men det er det åpenbart. Etter vi kuttet melk har jeg fått en helt ny gutt. Eller, gutten min tilbake. Ingen test har vist melkeproteinallergi. Ingen lege følger oss opp. Ingen lege vet at jeg har kuttet ut melk og det står ikke oppført noe sted at det hjalp. Det føles ganske selvdiagnostisert altså. Men resultatet er det ingen tvil om! Anonymous poster hash: 8befe...4eb Men da må du jo gå tilbake til legen og forklare at det hjalp å kutte ut melk. Hvis det ikke er melkeprotein han er allergisk mot, hva annet finnes det i melken, som han kan være allergisk mot? Du må jo ikke kutte ut legen, nå som du er så nær å finne årsaken. Anonymous poster hash: 5f35a...b66
Anonym bruker Skrevet 14. august 2016 #8 Skrevet 14. august 2016 Det er vanskelig. Husk at all intolerans er vanskeligere å oppdage enn allergi, men kan gi store plager. Selv har jeg begge deler. En av konsekvensene ved å be om glutenfri og laktosefri mat (på jobb, ute med bekjente, ny venner etc) er at alle syns det er helt ok å spørre om jeg har fått diagnosen av legen eller meg selv og hvilke utslag jeg har dersom jeg spiser gluten eller får i meg laktose. Veldig stas å snakke om oppkast, diare og luft i magen når det er måltid. Skulle ønske folk kunne akseptere uten å stille spm. Ja det er dumt at så mange diagnostiserer seg selv. Jeg forstår hvorfor når mange ikke får svar hos legen, men å kutte gluten fra dietten hjelper. Men det er jo positivt og da, med denne trenden har vi fått et hav av produkter å velge mellom!!! Da jeg begynte å spise glutenfritt fant jeg 1 knekkebrødtype, nå er det opp til 6 ulike i de forskjellige matbutikkene! Det er frustrerende å høre noen som skal begrense mengden gluten etc, men de skader ikke meg. Jeg forteller litt av det jeg har lært, og sier som sant er: den glutenfrie maten er usunn!!! (inneholder mer palmeolje, mindre fiber osv), da tier de og syns heller det må være kjipt for meg å måtte spise glutenfritt. Anonymous poster hash: 7a9fc...4f3
Husbygger Skrevet 14. august 2016 #9 Skrevet 14. august 2016 Min 15 åring har nettopp fått beskjed om at han har genetisk laktoseintoleranse. Han var "alltid" kvalm og hadde omgangssyken 6 ganger på 6 mnd trodde vi. Det merkelige var at vi andre aldri ble syke. Så når jeg gikk til legen med han tok han haugevis med blodprøver, når svaret kom så var det altså genetisk laktoseintoleranse. For å si det sånn så har vi fått en ny gutt i hus etter vi kuttet ut melk, vi har også kuttet ut alle produkter med melk. Det er mye godteri, potetgull/chips og andre ting som inneholder melk, tørrmelk, myse osv. Noen synes nok vi er hysteriske på det, men når vi så hvor dårlig han var og hvor god han er nå, så er det ingen tvil om at han ikke tåler det. Han spiste servelat til frokost her en dag, jeg vokter ikke gutten som en hauk så jeg fikk ikke det med meg. Når han skulle på trening på kvelden så var han så dårlig at han klarte ikke å komme seg på trening. Så det er veldig lite som skal til før han blir dårlig.
Anonym bruker Skrevet 14. august 2016 #10 Skrevet 14. august 2016 Hi her : Dersom man kutter ut melk eller laktose, så gjør man jo det i alle matvarer og det er helt greit. Har opplevd å måtte kjøre en ekstra tur på butikken for å kjøpe pølser uten melk fordi vi skulle ha med en i klassen til jr som kunne opplyse om at han måtte ha melkefrie pølser, på grunn av allergi. Det hadde han fått beskjed om fra mor. Kjøpte også noe søtt til han uten melk, siden vi allerede hadde pakket kvikklunsjen og kakao. Men da han hadde spist, forsynte han seg villig av både kakao med melk og melkesjokolade. Det gikk jo heeelt fint med litt melk, men han hadde hatt litt vondt i magen etter å ha drukket masse melk en gang så da hadde foreldrene ment at han hadde melkeallergi. Jeg ringte mor for å høre (slik at vi ikke ga noe vi ikke skulle) men mor sa det samme som sønnen. En annen mor i vennekretsen gjør nøyaktig det samme. Og barnet er så stort at om det er det å ikke drikke ren melk i store mengder som er problemet, så kan det bare la det være rett og slett. Fløteis, kakao, vanlig krem, +++ er ingen problem. Men før leirskole fikk de tilsendt skjema hvor man skulle fylle ut allergier / intoleranser. Der førte hun opp melk og laktose - selv om det kun gjelder kald melk i stor mengde. Da står jo de på kjøkkenet med hundre slike skjemaer og må lage sauser, desserter +++ uten melk/laktose uten at dette barnet forsyner seg av det som er laget spesielt for å imøtekomme skjemaet. Det er disse tilfellene som ødelegger, og gjør slik at f eks fotballskolen som i alle år har servert lunsj nå ikke tør gjøre det lenger på grunn av alle allergiene som hagler inn. Anonymous poster hash: 31e47...9cd
Anonym bruker Skrevet 14. august 2016 #11 Skrevet 14. august 2016 Men da må du jo gå tilbake til legen og forklare at det hjalp å kutte ut melk. Hvis det ikke er melkeprotein han er allergisk mot, hva annet finnes det i melken, som han kan være allergisk mot? Du må jo ikke kutte ut legen, nå som du er så nær å finne årsaken. Anonymous poster hash: 5f35a...b66 Det var en overlege på sykehuset. Jeg kan ikke bare "gå tilbake til ham". Da trenger jeg en ny henvisning fra fastlegen,noe jeg neppe får nå som "alt har løst seg". Jeg har forøvrig vært på en privatklinikk og da sa legen bare hvor bra det var at det hjalp å kutte ut melken. Og at det var null problem å bare kutte ut melkegruppen på egen hånd. Det trengtes ikke noe oppfølging. Så jeg vil si jeg har prøvd mitt. Anonymous poster hash: 8befe...4eb
Anonym bruker Skrevet 14. august 2016 #12 Skrevet 14. august 2016 Mye rare foreldre. Min svigerinne var slik. Hun påsto at datteren var hyperakkergisk mot melk fordi hun var det som barn. Barnet gikk derfor på streng diett. Fikk aldri smake noe som andre barn spiste. Og så ved et uhell i en familiesammenkomst fikk barnet tak i en tutekopp med melk, vet ikke hvor mye hun drakk men ganske mye. Svigermor ble veldig redd og ville dra på legevakt, det passet ikke min svigerinne så da var det ikke så farlig. Barnet ble faktisk ikke syk heller. Hva er greia med å sette barn på en streng diett når barnet ikke har fått påvist allergi og heller ikke blir dårlig av det? Anonymous poster hash: af790...555
Anonym bruker Skrevet 14. august 2016 #13 Skrevet 14. august 2016 Man kan teste for laktoseintoleranse. Sønnen min ble det. Omtrent samme test som sukkerbelastningstesten man tar for å sjekke for diabetes, bare at det var laktose han fikk å drikke. Anonymous poster hash: 8157e...eb6 Det visste jeg faktisk ikke. Legen vår sa vi måtte forsøke å kutte ned på matvarer med mye laktose og følge med på magen. Vi ser ingen forskjell, men barnehagen mener de ser bedring. Anonymous poster hash: fd2cf...b40
Anonym bruker Skrevet 14. august 2016 #14 Skrevet 14. august 2016 Jeg skjønner hva du mener. Når foreldre sier at barn ikke tåler det ene eller det andre foruten at... ferske boller eller iskrem osv, så blir det bare for dumt, MEN jeg har barn som har allergier og intoleranser. Med allergier er det stort sett være veldig greit, man må bare holde seg unna det. Ved intoleranser kan det være ulike "gråsoner". Jeg har 2 av 4 barn som har litt komplekse dietter. Det ene barnet har bla melkeproteinallergi. Hun kan altså ikke ha noe med melk i, og for henne fins det ingen "gråsoner". Men hun er også av de 10% som enda har melkeproteinallergi av de som får denne diagnosen, som ikke vokser den av seg. Det andre barnet har cøliaki og fruktoseintoleranse. Cøliaki er veldig rett fram og han må jo selvsagt bare holde seg unna det. Men ved fruktoseintoleranse (malp) så begynte han med veldig streng diett, men etter flere år hvor kroppen fikk "hvile" har han fått større toleranse. Han kan f.eks nå spise gulrot, bær og evt frukter med lavt fruktoseinnhold, mens epler, druer osv må han holde seg unna. Min opplevelse fra (ikke familie eller nære venner), men bekjente er ofte at de tror jeg har funnet på dette selv. Det betyr ingenting at det har vært mange års kamp mot legene, klager til fylkeslegen, tårer og snørr (og disse bekjente vet dette). Det betyr heller ingeting at alle diagnosene er blitt stilt av leger på sykehus. Jeg får likevel mistroiske kommentarer som at "du tror ikke legene har rett, dem som ikke tror at det feiler ungene dine noe" osv. Må si det sårer litt når det er jeg som har måtte trøste, masere luft ut av magen, sett hvordan ungen (e) mine strever med å spise ett knekkebrød og er undervektig grad 3 osv. Slike ganger blir jeg ganske sint. I tillegg tar det litt tid å lese seg opp på dem ulike intoleransene/allergiene. Noen intoleranser og allergier har gråsoner (selvfølgelig innenfor rimelig grense. En som har laktoseintoleranse kan ikke spise grøt eller is laget på vanlig melk/fløte), mens andre allergier og intoleranser er veldig strenge. Synd at de som dikter opp intoleranser/allergier skal ødelegge for mange som potensielt har slitt i mange år for å få hjelp til sine barn. Anonymous poster hash: 2e2f3...70c
Anonym bruker Skrevet 14. august 2016 #15 Skrevet 14. august 2016 Det er mange som ikke tåler melk, fløte, smør, men som tåler gulost. Å ha en intoleranse er heller ikke det samme som en allergi, men det betyr ikke at noen andre skal bestemme at da kan barnet mitt spise det og det for det vil være så mye mer lettvint for de voksne.. Vi mennesker og barna er forskjellige, og når de små skal i barnehage og skole så er det selvsagt foreldrene som avgjør hva barnet skal få servert. Nå velger jeg å tro at det store flertallet av foreldre ønsker det beste for sine barn, og dersom man velger å gå til alt det bryet som det faktisk er å ha lage mat uten melk og gluten, så tror jeg ikke de gjør det for å følge en trend. Astma og allergiforbundet melder at Både allergiske sykdommer, atopisk eksem og astma har økt betydelig i løpet av de siste 30 – 40 årene i de fleste industrialiserte land. I Europa anslås det at forekomsten av astma er minst tredoblet siden 1970, mer i noen land (spesielt England og Irland) og noe mindre i andre (spesielt Øst-Europa). Tilsvarende økninger er også registrert for eksem og høysnue. Anonymous poster hash: b6d6c...c6c
Anonym bruker Skrevet 14. august 2016 #16 Skrevet 14. august 2016 Det er mange som ikke tåler melk, fløte, smør, men som tåler gulost. Å ha en intoleranse er heller ikke det samme som en allergi, men det betyr ikke at noen andre skal bestemme at da kan barnet mitt spise det og det for det vil være så mye mer lettvint for de voksne.. Vi mennesker og barna er forskjellige, og når de små skal i barnehage og skole så er det selvsagt foreldrene som avgjør hva barnet skal få servert. Nå velger jeg å tro at det store flertallet av foreldre ønsker det beste for sine barn, og dersom man velger å gå til alt det bryet som det faktisk er å ha lage mat uten melk og gluten, så tror jeg ikke de gjør det for å følge en trend. Astma og allergiforbundet melder at Både allergiske sykdommer, atopisk eksem og astma har økt betydelig i løpet av de siste 30 – 40 årene i de fleste industrialiserte land. I Europa anslås det at forekomsten av astma er minst tredoblet siden 1970, mer i noen land (spesielt England og Irland) og noe mindre i andre (spesielt Øst-Europa). Tilsvarende økninger er også registrert for eksem og høysnue. Anonymous poster hash: b6d6c...c6c Ja, Norvegia er naturlig laktosefri så det er jeg klar over. Men å bestille laktosefrie pølser , for så å helle innpå med kakao og krem etterpå. Eller bruke vanlig melk til oboyen fordi den laktosefrie kanskje ikke smakte så godt likevel. Spise fløteis med krem til dessert, men tråle butikken etter laktosefri melk. Det er DET som er poenget mitt. Ja, jeg har opplevd det. Eller de barna som "må" ha speltmel i stedet for hvetemel. Surdeig fremfor gjær. Men bare om det ikke er nybakte hveteboller på bordet. Da går det greit. You name it. HI Anonymous poster hash: 31e47...9cd
Anonym bruker Skrevet 14. august 2016 #17 Skrevet 14. august 2016 I klassen til datteren vår er det en jente som ikke tåler melk når hun er hos mor, men det går helt fint når hun er hos far. (Hun drikker melk hos oss, vi sier det bare ikke til mor). Det er også en gutt som var så allergisk mot nøtter at det var nøtteforbud i barnehagen og på skolen, helt til de la merke til at gutten selv hadde nøtter i matboksen. Allergien hadde gått over for mange år siden, de hadde barecglemt å si fra til skolen. Anonymous poster hash: a69b0...53d
Anonym bruker Skrevet 14. august 2016 #18 Skrevet 14. august 2016 Jeg har et barn som jeg mistenker har matallergi, men jeg gidder ikke "prøve og feile" med matvarer eller sette henne på diett før jeg vet noe. Skal få henne testet hos legen. Er det ikke allergi må jeg finne ut hva annet det kan være som gir henne magevondt hver dag. Å sette unger på dietter uten å ha testet for allergi hos legen er bare tull og tøv. Hva om det er noe annet? Noe psykisk, en vond hemmelighet, mobbing, noe fysisk galt el.? Jeg vet ikke....... Anonymous poster hash: f02f4...233
Anonym bruker Skrevet 14. august 2016 #19 Skrevet 14. august 2016 Ja, Norvegia er naturlig laktosefri så det er jeg klar over. Men å bestille laktosefrie pølser , for så å helle innpå med kakao og krem etterpå. Eller bruke vanlig melk til oboyen fordi den laktosefrie kanskje ikke smakte så godt likevel. Spise fløteis med krem til dessert, men tråle butikken etter laktosefri melk. Det er DET som er poenget mitt. Ja, jeg har opplevd det. Eller de barna som "må" ha speltmel i stedet for hvetemel. Surdeig fremfor gjær. Men bare om det ikke er nybakte hveteboller på bordet. Da går det greit. You name it. HI Anonymous poster hash: 31e47...9cd Jeg tror det dreier seg om at intoleranser er slik at man ikke får åndenød, eller faller død om dersom man spiser den maten man helst skal unngå. Jeg har selv barn som fikk et nytt liv (Ja, litt kvalmende høres det ut, men det er helt sant) da vi kutta melka. Før var han syk hver tredje uke i mange år og vi dro til vanlig lege og allergilege stadig vekk, uten at melkeallergi ble påvist. Legen snakka om refluks og vi fikk astmamedisin, men dette hjalp ingenting. Mandler og falske mandler ble operert bort, og dren i ørene ble operert inn, men det hjalp heller ikke. Det eneste som hjalp var å kutte melkeprodukter. Gutten ble som født på ny. Ikke en sykedag på flere år. Nå har mange år gått. Vi er fremdeles forsiktige med melk, og ser at når han drikker mye av det samt spiser mye sukker, så blir han gjerne syk. I perioden vi kutta melk og fløte, kunne det være at han på lørdag fikk en vaffel dersom vi var på et sted, marked eller idrettsarrangement) og kaker og pølser var det eneste de solgte. Da måtte vi være veldig flinke resten av uka. Kanskje traff vi på de som jobba i barnehagen akkurat når han spiste vaffelen. Da ville sikkert de tenke at fy søren for noen vanskelige foreldre som krever at barnehagen ikke skulle servere mat med melk, men selv kan foreldrene det... Vel - det får de bare synes. Anonymous poster hash: b6d6c...c6c
Anonym bruker Skrevet 14. august 2016 #20 Skrevet 14. august 2016 Hva går inn under "selvdiagnostisert" da? Sønnen min har nettopp kuttet ut melk nå. Han har vært ordentlig syk i ett år. Ikke vært på skole. Hatt store mageproblemer, utmattelse etc. Legen på sykehuset sa "prøv å kutte ut melk" innimellom endel andre råd, som feks at det nok var psykosomatisk. Så sluttet all videre utredning og oppfølging. Siden det var såpass diffust tok det enda endel mnd før jeg trodde det kunne være melken som var årsaken. Men det er det åpenbart. Etter vi kuttet melk har jeg fått en helt ny gutt. Eller, gutten min tilbake. Ingen test har vist melkeproteinallergi. Ingen lege følger oss opp. Ingen lege vet at jeg har kuttet ut melk og det står ikke oppført noe sted at det hjalp. Det føles ganske selvdiagnostisert altså. Men resultatet er det ingen tvil om! Anonymous poster hash: 8befe...4eb Vell... Litt usikker på om jeg tror deg, eller du bare har sånn tro på deg selv og selvdiagnotiserer sønnen din. Sorry, men du er en av de jeg ikke tror på... Anonymous poster hash: 39943...6bb
Mamma_til_2 Skrevet 14. august 2016 #21 Skrevet 14. august 2016 Min datter er plaget med magen og er testet hos lege men prøveavarene var diffuse, vi fikk beskjed om og prøve oss frem og har funnet ut at magen hennes reagerer når hun drikker vanlig melk, spiser fløteis, krem, grøt laget av vanlig melk. Hun drikker kun laktosefri nå og vi bruker laktosefri i matlagingen.hun tåler og spise ett stykke kake om det er vanlig melk i bare kaken ikke kremen og hun kan få yoghurt, fiskekaker, fiskeboller, pølser selv om det er litt vanlig melk i dem. Får hun i seg ren vanlig melk/ fløte så slår magen seg vrang og hun sitter på do lenge etterpå og hun får magevont med luft.
Anonym bruker Skrevet 14. august 2016 #22 Skrevet 14. august 2016 Vell... Litt usikker på om jeg tror deg, eller du bare har sånn tro på deg selv og selvdiagnotiserer sønnen din. Sorry, men du er en av de jeg ikke tror på... Anonymous poster hash: 39943...6bb Jeg forstår ikke den første setningen din. Hva har tro på meg selv med historien å gjøre? Sønnen min har forøvrig knapt vært på skolen de siste seks mnd. I snitt har det vært fire timer på en uke! Han har valgt bort alle bursdager og alt gøy han kunne vært med på. De få gangene han har prøvd seg har han blitt direkte syk med utmattelse og skikkelige mageproblemer. Han har ikke orket å leke nor med søsken eller venner. Hele vinteren har blitt tilbrakt i sofaen i stua, stort sett. Det var ut og inn hos leger, som sa forstoppelse, psykosomatisk, "vi finner ingenting", "prøv å slutte med melk". Enda noen mnd senere valgte jeg å prøve det med melk, for gutten var virkelig syk. Det var ikke psykosomatisk, såpass visste jeg. Og nå har han vært i sin første bursdag på omtrent ett år. Han er faktisk klar (!) for å begynne på skolen imorgen, etter å ha mistet nesten hele 7.trinn. Han er ute og leker og sykler i timesvis. Han er rett og slett frisk igjen. Det er merkelig, at han kunne bli så fysisk dårlig pga melk. Diaré daglig, konstante magesmerter og absolutt ingen ork til noe som helst. Da er det å kutte melk et virkelig lite offer for at han skal være frisk. Men han er såpass stor at han fint velger å spise et og annet melkeprodukt iblant, spesielt på besøk. Da velger han rett og slett vondt i magen, og det er han klar over. Anonymous poster hash: 8befe...4eb
Anonym bruker Skrevet 14. august 2016 #23 Skrevet 14. august 2016 Jeg forstår ikke den første setningen din. Hva har tro på meg selv med historien å gjøre? Sønnen min har forøvrig knapt vært på skolen de siste seks mnd. I snitt har det vært fire timer på en uke! Han har valgt bort alle bursdager og alt gøy han kunne vært med på. De få gangene han har prøvd seg har han blitt direkte syk med utmattelse og skikkelige mageproblemer. Han har ikke orket å leke nor med søsken eller venner. Hele vinteren har blitt tilbrakt i sofaen i stua, stort sett. Det var ut og inn hos leger, som sa forstoppelse, psykosomatisk, "vi finner ingenting", "prøv å slutte med melk". Enda noen mnd senere valgte jeg å prøve det med melk, for gutten var virkelig syk. Det var ikke psykosomatisk, såpass visste jeg. Og nå har han vært i sin første bursdag på omtrent ett år. Han er faktisk klar (!) for å begynne på skolen imorgen, etter å ha mistet nesten hele 7.trinn. Han er ute og leker og sykler i timesvis. Han er rett og slett frisk igjen. Det er merkelig, at han kunne bli så fysisk dårlig pga melk. Diaré daglig, konstante magesmerter og absolutt ingen ork til noe som helst. Da er det å kutte melk et virkelig lite offer for at han skal være frisk. Men han er såpass stor at han fint velger å spise et og annet melkeprodukt iblant, spesielt på besøk. Da velger han rett og slett vondt i magen, og det er han klar over. Anonymous poster hash: 8befe...4eb Hi her. Ikke jeg som skrev over her. Anonymous poster hash: 31e47...9cd
Husbygger Skrevet 14. august 2016 #24 Skrevet 14. august 2016 Det finnes noen tabletter som kan tas, sånn at de tåler laktose/melk. Vår tar det når det er spesielle anledninger som feks selskaper osv. Vi lager alt laktosefritt hjemme, men hun ene svigerinnen min er ikke så villig til det. Så da kan han ta en tablett når vi skal der i selskaper. Han tok også når vi skulle ut å spise på ferien i sommer, vanskelig å spør en ikke engelsk talende servitør om det er melk i maten. https://www.apotek1.no/produkter/nycopro-laktase-tabletter-60stk-874995p Disse tar han, og når han først har tatt en sånn så benytter han som regel sjansen til å spise sjokolade også.
Mamma_til_2 Skrevet 14. august 2016 #25 Skrevet 14. august 2016 Det finnes noen tabletter som kan tas, sånn at de tåler laktose/melk. Vår tar det når det er spesielle anledninger som feks selskaper osv. Vi lager alt laktosefritt hjemme, men hun ene svigerinnen min er ikke så villig til det. Så da kan han ta en tablett når vi skal der i selskaper. Han tok også når vi skulle ut å spise på ferien i sommer, vanskelig å spør en ikke engelsk talende servitør om det er melk i maten. https://www.apotek1.no/produkter/nycopro-laktase-tabletter-60stk-874995p Disse tar han, og når han først har tatt en sånn så benytter han som regel sjansen til å spise sjokolade også. Disse funker ikke for alle med laktoseintoleranse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå