Gå til innhold

Hvor arvelig er alkoholisme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Satt å tenkte på det i bilen istad. Fetteren til moren min er alkoholiker, tørrlagt så vidt jeg vet. Mamma begynte å nærme seg grensen før mannen sa ifra og hun kuttet ned veldig. Jeg har aldri drukket mye, alltid vært veldig avholds. Det siste halvåret har det blitt litt mer pga. et vennepar som er glad i å ta et glass vin. Jeg bestemmer meg for å ta et glass, men det blir som regel en flaske. Jeg blir ikke full, kun brisen, men kan det være såpass arvelig at jeg begynner å få tendenser i en alder av 26? :(

Anonymous poster hash: caa64...005

Fortsetter under...

Skrevet

Selve alkoholismen er ikke genetisk arvelig. Det som kan være genetisk arvelig er hvor lett en blir avhengig av f.eks. alkohol. Noen mennesker er mer utsatt for å bli avhengig enn andre. Så vidt jeg har skjønt kan en like godt bli avhengig av gambling eller at det skal mindre rusmidler eller antall røyk til før en blir avhengig. At det er akkurat alkohol er vel mer sosial arv. Dersom du har opplevd vanskelig ting i din barndom fordi din mor drakk kan det også utløse noe i dag som gjør deg mer mottakelig for en alkoholavhengighet.

Men jeg vil ikke si at du viser tendenser til noe avhengighet slik du beskriver deg nå!

Skrevet

Selve alkoholismen er ikke genetisk arvelig. Det som kan være genetisk arvelig er hvor lett en blir avhengig av f.eks. alkohol. Noen mennesker er mer utsatt for å bli avhengig enn andre. Så vidt jeg har skjønt kan en like godt bli avhengig av gambling eller at det skal mindre rusmidler eller antall røyk til før en blir avhengig. At det er akkurat alkohol er vel mer sosial arv. Dersom du har opplevd vanskelig ting i din barndom fordi din mor drakk kan det også utløse noe i dag som gjør deg mer mottakelig for en alkoholavhengighet.

Men jeg vil ikke si at du viser tendenser til noe avhengighet slik du beskriver deg nå!

Har aldri opplevd noe vanskelig i forhold til at hun drakk. Hun drakk kun på kveldstid og jeg så henne ekstremt sjeldent påvirket. Har sett henne brisen to ganger i løpet av livet tror jeg. Jeg selv har opplevd mye vanskelig i min ungdom, slik som mobbing, ensomhet, voldtekt, utnyttelse m.m.

Skrevet

Satt å tenkte på det i bilen istad. Fetteren til moren min er alkoholiker, tørrlagt så vidt jeg vet. Mamma begynte å nærme seg grensen før mannen sa ifra og hun kuttet ned veldig. Jeg har aldri drukket mye, alltid vært veldig avholds. Det siste halvåret har det blitt litt mer pga. et vennepar som er glad i å ta et glass vin. Jeg bestemmer meg for å ta et glass, men det blir som regel en flaske. Jeg blir ikke full, kun brisen, men kan det være såpass arvelig at jeg begynner å få tendenser i en alder av 26? :(

Ja, du kan være sårbar for å utvikle avhengighet som ei over her skriver. At du har to i familien med alkoholproblemer er vel likevel mer normen enn uvanlig dessverre, da alkoholisme ikke er SÅ uvanlig.

Men hvor ofte drikker du en flaske vin? De fleste vil jo bli ganske brisne etter en hel flaske, synlig for omgivelsene og du vil være redusert dagen etter. Blir det mer og mer? Oftere og oftere? Klarer du ikke stoppe og angrer litt dagen etter? Kjenner du at rusen du får får deg til å føle deg fri fra vonde følelser og "deg selv"?

Noen kan drikke en flaske vin hver helg uten at det er et problem, for andre er det starten på et livslangt problem. Jeg har bekjente som hadde et alkoholproblem allerede som 19-åring. Han er veldig alkoholisert i dag. Som ungdom drakk han som oss andre. Så det er mulig å få det i ung alder, men heller ikke uvanlig å utvikle alkoholisme som voksen. Etter samlivsbrudd feks, eller etter ungene har flyttet ut.

Et godt tegn er at du allerede er bevisst! Fortsett med det.

Anonymous poster hash: bae38...1d0

Skrevet

Hva bygger du påstanden om at alkoholisme ikke er genetisk arvelig på?

Forskning sier noe helt annet, her representert ved en studie:

http://forskning.no/alkohol-og-narkotika-dna/2011/06/alkoholavhengighet-over-70-prosent-arvelig

Anonymous poster hash: e0455...dc3

Skrevet

Her var min mormor alkoholiker og pillemisbruker, så ille at hun døde av det i ganske ung alder. Min mor har også vært det men i mildere grad og har som godt voksen klart/måtte kutte det helt ut pga sykdom.

Jeg hadde en tøff periode i starten av 20 årene og drakk en del alene og merket fort at jeg veldig lett blir avhengig av alkohol og tabletter. Om dette er arv eller ikke vet jeg ikke sikkert, men jeg tenker selv at det kan være det. Nå holder jeg meg helt unna både alkohol og de tablettene jeg tok, fordi jeg vet at hvis jeg tar noe så klarer jeg ikke å slutte. Så avhengigheten er veldig sterk.

Anonymous poster hash: a8c1b...815

Annonse

Skrevet

Det er en kombinasjon av arv og miljø.

Jeg vil råde deg til å snakke med noen som kan dette slik at du kan stille spørsmål og få de rette svarene.

Ett forum som dette er ikke plassen.

Lykke til :)

Skrevet

Det er svært arvelig, men som en annen sier over her, så trenger det ikke å handle om bare alkoholisme. Jeg har fått forklart på diverse avrusningsklinikker (i følge med min far, ikke for egen del) at man må være oppmerksom på at man kan ha en slags uro eller være mer spenningssøkende enn andre. Dette burde man forsøke å få utløp for gjennom andre ting enn rusmidler, gambling etc. Noen vil kanskje dra nytte av fallskjermhopping, mens andre, som meg, alltid må ha noe å gjøre. Jeg har alltid et eller annet prosjekt på gang som gjør at jeg kan holde meg opptatt med planlegging og gjennomføring. 

Som deg, så gir jeg meg aldri etter ett glass. Og som deg, blir jeg heller ikke fort brisen. Jeg tåler mye. Nå har jeg lært meg å bli oppmerksom på dette, og holder meg så langt det går unna alkohol. Det har vært for kort vei til vinglasset når noe har vært vanskelig, og alkohol har kunnet gi meg et lite midlertidig rush som jeg er helt nødt til å finne på andre måter. 

Nå skal det sies at nesten alle menn på min fars side har vært alkoholikere og/eller spilleavhengige i mange ledd bakover. Så om du er spesielt utsatt når det bare er to i hele slekten din er usikkert, men at alkoholisme er arvelig - ja! Du burde sette deg inn i det så godt du kan, slik at du kan være obs på faresignal som gjør at du må roe ned. 

Anonymous poster hash: d010c...8e6
Skrevet

Du kan vel være genetisk disponert for avhengighet, men det er mange forskjellige ting som gjør at det kan trigge.... Miljø og hvordan en selv takler motgang eksempelvis.

I min familie døde min bestefar av alkoholisme når han var  bare 50. Min bestemor er en alkoholiker fortsatt... Jeg har hatt en fetter som (fra samme familie) som var avhengig av andre rusmidler(død nå), har en en tante som har hatt litt problemer med alkohol(grunnet barndom med alkoholiserte foreldre)... Til gjengjeld i denne store familien er de fleste andre kusinene mine fullstendig avholds.

Jeg tror miljøet har mest å si. Fetteren min som hadde problemer havnet i feil miljø på ungdomsskolen, i tillegg hadde an en del andre diagnoser, ble mobbet... Kunne ha hendt uansett om hun hadde hatt alkoholiserte familiemedlemmer eller ei. Tanten jeg snakker om er et produkt av miljøet hun vokste opp i...

Miljøet er en hovedfaktor... I tillegg har du flere gener enn kun fra den siden der det er alkoholikere. ;) Selv tar jeg meg en fest i ny og ne og koser meg med litt vin med god samvittighet.

Dette fordi jeg ikke bruker alkoholen som en fallskjerm for noe annet... Jeg tar meg ikke et glass vin for å klare å sove om kvelden, eller roe nervene. Jeg drikker ikke alkohol når jeg er trist eller redd osv. Jeg drikker ikke alkohol hver helg, kun fordi jeg har fri ,osv,.... Så lenge man har har et bevisst forhold til alkoholen, så blir det heller ikke et problem. ;)

Anonymous poster hash: 30918...3e3
Skrevet

Alkoholisme er svært genetisk arvelig jo.

Ideene fra 70 og 80- tallet om miljøets betydning står dessverre enda sterkt, selv om man i dag vet at genetikk/ biologiske disposisjoner spiller en utrolig stor rolle.

Anonymous poster hash: ca686...416

Skrevet

Hva bygger du påstanden om at alkoholisme ikke er genetisk arvelig på?

Forskning sier noe helt annet, her representert ved en studie:

http://forskning.no/alkohol-og-narkotika-dna/2011/06/alkoholavhengighet-over-70-prosent-arvelig

Anonymous poster hash: e0455...dc3

Nettopp.

Det er ekstremt arvelig.

Og for å kunne trekke konklusjoner om at over 70% skyldes genetikk, så har de studert dem som har førsteleddsslektninger med alkoholisme, men som ikke har vokst opp med dem.

Skrevet

Du kan vel være genetisk disponert for avhengighet, men det er mange forskjellige ting som gjør at det kan trigge.... Miljø og hvordan en selv takler motgang eksempelvis.

I min familie døde min bestefar av alkoholisme når han var  bare 50. Min bestemor er en alkoholiker fortsatt... Jeg har hatt en fetter som (fra samme familie) som var avhengig av andre rusmidler(død nå), har en en tante som har hatt litt problemer med alkohol(grunnet barndom med alkoholiserte foreldre)... Til gjengjeld i denne store familien er de fleste andre kusinene mine fullstendig avholds.

Jeg tror miljøet har mest å si. Fetteren min som hadde problemer havnet i feil miljø på ungdomsskolen, i tillegg hadde an en del andre diagnoser, ble mobbet... Kunne ha hendt uansett om hun hadde hatt alkoholiserte familiemedlemmer eller ei. Tanten jeg snakker om er et produkt av miljøet hun vokste opp i...

Miljøet er en hovedfaktor... I tillegg har du flere gener enn kun fra den siden der det er alkoholikere. ;) Selv tar jeg meg en fest i ny og ne og koser meg med litt vin med god samvittighet.

Dette fordi jeg ikke bruker alkoholen som en fallskjerm for noe annet... Jeg tar meg ikke et glass vin for å klare å sove om kvelden, eller roe nervene. Jeg drikker ikke alkohol når jeg er trist eller redd osv. Jeg drikker ikke alkohol hver helg, kun fordi jeg har fri ,osv,.... Så lenge man har har et bevisst forhold til alkoholen, så blir det heller ikke et problem. ;)

Anonymous poster hash: 30918...3e3

Miljøet er ved alkoholisme en underordnet faktor.

De som ikke er disponert for alkoholisme, vil kunne delta og selv drikke i et miljø der alkoholen flyter over lengre tid, uten å savne alkohol eller fortsette med særlig alkoholinntak senere. Tenk for eksempel bare på russetiden.  

Skrevet

Min bestefar og morfar var hardbarka alkoholikere og de drakk seg til døde

Min mor er det, hun misbruker også mye sovemedisiner og beroligende. Og min far drakk mye. Men ikke på samme måte. De var fungerende drikkere.

Min mor og far klarer ikke like mye nå. Men min mor får perioder med mye drikking.

To av mine onkler er alkoholikere. Begge på min mor sin side.

Min mormor var avhengig av valium.

Min søster drikker mye, missbruker piller og jeg tror hun røyker hasj.

Jeg er nesten helt avholds. Kan gå år mellom jeg drikker alkohol. Og da blir jeg aldri full eller brisen.

Jeg bruker heller ikke medisiner med mindre jeg må.

Min mann drikker også lite. Har aldri sett han brisen. Men han liker å ta seg en øl av og til.

Jeg vet også om flere i slekta mi som drikker mye. Hvertfall hvis vi går lengre bak i generasjoner.

Så jeg vil tro at avheninghet kan være arvelig. Har lest det før i hvertfall.

Anonymous poster hash: 2d079...1f6

Annonse

Skrevet

Alkolisme er ikke genetisk arvelig, avhengighet er... men det kan gi utslag i så mangt.

Derimot kan barn av alkoholikere bli alkoholikere selv pga vanskelig og uforutsigbar oppvekst, ikke pga gener.

Anonymous poster hash: ac31c...e14

Skrevet

I mannens familie har de vært alkoholikere i fire generasjoner, så det er nok ikke helt tilfeldig. Men om det er arv eller miljø er jo ikke godt å si...

Anonymous poster hash: c1395...206

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...