Gå til innhold

Alle som går på antidepressiva eller vurderer å begynne med det

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skrevet

Hva er hovedessensen?

Anonymous poster hash: 55890...5f6

Skrevet

Har sett deler av den. Omhandler flere som begikk kriminelle handlinger eller tok livet sitt etter oppstart av antidepressiva. En familiefar drepte sine to tvillingdøtre, en annen skjøt og drepte en tilfeldig person.

Anonymous poster hash: f0fc6...498

Skrevet

Hva er hovedessensen?

Jeg har sett den. Den bør ses!

Kort fortalt - legemiddelprodusentene har visst om den store faren for bl.a. selvmord etter inntak av slike medisiner. I tillegg så har det vært kjent at de kan endre personligheten til brukeren og skape ukontrollert sinne eller få brukeren til å gjøre ting h*n ikke ellers ville gjort. Det ble vist hvordan produsenten av bl.a. Prozac holdt tilbake masse dokumentasjon for å få legemiddelet godkjent i USA (bl.a. holdt tilbake informasjon om bivirkninger, at det ikke egnet seg som antidepressiva og ikke opplyste om at tyske myndigheter allerede hadde konkludert med at det er altfor høy risiko med bruk av preparatet og at det ikke egner seg for behandling.... og det er bare noe).

Det viste den enorme kynismen slike firma har når de lærer opp selgerne sine for å påvirke legene til å skrive ut mest mulig. Selv da de visste det ikke var egnet for unge, så fikk selgerne beskjed om at de ikke var vellykket om de ikke sørget for å også selge det som et medikament for unge.

Foruten selvmordstilfeller så vist de flere som hadde endt som drapsmenn kort tid etter de begynte på antidepressivaene. En mann som hadde vært en kjærlig familiefar drepte plutselig sine to tvillingdøtre.

Og ikke minst - det at ingen vet sikkert hva det er ved disse medisinene som påvirker depresjon positivt hos enkelte, det viste at en del av mytene rundt behovet for slike medikamenter ikke stemmer, og det viste at man ikke vet nok om langtidseffekten.

Anonymous poster hash: 034a9...3c8

Skrevet

I disse tilfellene er det diagnosen i seg sev i kombinasjon med bivirkning i oppstarten av enkelte typer antidepressiva som har ført til slike handlinger.

Anonymous poster hash: afe85...609

Skrevet

I disse tilfellene er det diagnosen i seg sev i kombinasjon med bivirkning i oppstarten av enkelte typer antidepressiva som har ført til slike handlinger.

Anonymous poster hash: afe85...609

Ikke bare. I det et eller to tilfeller i dokumentaren så fikk personene antidepressiva som forebyggende mot depresjon. De hadde ikke noen depresjonsdiagnose i utgangspunktet.

Uansett så er det alvorlig at slike medisiner gis uten noen som helst oppfølging i altfor mange tilfeller. Det leser vi jo gang på gang også her på forumet.

Anonymous poster hash: 034a9...3c8

Annonse

Skrevet

Vel, i Norge fremgår det iallefall helt tydelig på pakningsvedlegg at en bivirkning er økt selvmordsfare. Pasienten skal derfor følges nøye av lege de første ukene.

Det dere forteller fra dokumentaren blir for ensidig for min smak. Antidepressiva har vært redningen for meg i to vanskelige perioder i livet mitt. Jeg ble begge ganger fulgt opp av lege og psykolog.

Skrevet

Jeg hadde ikke levd i dag om det ikke hadde vært for antidepressiva. Så jeg velger å ikke se dokumentaren.

Anonymous poster hash: 23bed...4cd

Skrevet

Forebyggende mot depresjon. Nå har jeg jaggu hørt det også.

Anonymous poster hash: 5f899...e02
Skrevet

Vel, i Norge fremgår det iallefall helt tydelig på pakningsvedlegg at en bivirkning er økt selvmordsfare. Pasienten skal derfor følges nøye av lege de første ukene.

Det dere forteller fra dokumentaren blir for ensidig for min smak. Antidepressiva har vært redningen for meg i to vanskelige perioder i livet mitt. Jeg ble begge ganger fulgt opp av lege og psykolog.

Og jeg har fått utskrevet Cipralex uten å få noen ny time, det var ikke nødvendig. Tror ikke jeg er den eneste.

Anonymous poster hash: 72e45...d3f

Skrevet

det er vel ikke så lett å få antidepressiv av legen heller?

Jeg håpet å få det når jeg hadde alvorlig grad av fødseldepresjon men fikk det ikke.

Jeg gikk konstant rundt å var urolig i hele kroppen og hadde ikke noe ønske om å ta seg av sønnen min.

Jeg ville bare mure meg inne å slippe å se folk.Jeg fikk angst for å møte andre folk,å gråt mye hver eneste dag itellegg till konstant dårlig samvitighet.

Jeg var så deprimert at jeg hadde seriøst tenkt å gi fra meg sønnen min fordi jeg ikke orket mer,likevel var det kun henvisning til psykolog jeg fikk.

Anonymous poster hash: ef80f...f1b
Skrevet

Jeg fikk sarotex av legen pga kroniske smerter. Men ingen info om hva det egentlig er. Skremmende hvor slapphendt enkelte leger er😩

Anonymous poster hash: babf8...48d

Skrevet

Jeg fikk sarotex av legen pga kroniske smerter. Men ingen info om hva det egentlig er. Skremmende hvor slapphendt enkelte leger er

Sarotex brukes ikke som antidepressiva lenger, det brukes som smertestillende

Annonse

Skrevet

Sarotex brukes ikke som antidepressiva lenger, det brukes som smertestillende

Vet det, men hva har det å si når bivirkningene er de samme...?

Skrevet (endret)

Mtp på hvor mange 100 000 nordmenn som går på SSRI, hadde vi nok sett det, om faren for selvmord eller utagerende oppførsel var spesielt stor.

Legene er bevisst den bivirkningen, og den tas i betraktning. SSRI er et godt hjelpemiddel mot den kjemiske ubalansen i hjernen som en dyp depresjon er/forårsaker, men det er ikke utelukket at mange får det uten at det nødvendigvis stikker så dypt.

Jeg så reklame for dokumentaren, og ble veldig skeptisk. Synes de presenterte mange faktafeil bare i sammendraget, men skal så klart se hele!

Endret av Ylva og Mathilde
Skrevet

Har ikke sett på linken, men forstår hva det handler om. Nå er vel greien at det står i pakningsvedlegget at det kan være økt fare for selvmord, men greien er jo at de som begår selvmord gjør det fordi de begynner å bli bedre og derfor får ork til å gjennomføre det. Altså etter at de har gått på det en stund og effekten begynner å komme.

Jeg syns det er hårreisende å poste slike ting, vet du hvor mange som trenger hjelp og får god hjelp av antidepressiva?

Anonymous poster hash: dd523...b4d

Skrevet

Jeg har ikke sett dokumentaren. MEN jeg kan fortelle min opplevelse da jeg begynte på citalopram!

Da jeg var 16 år ble jeg deprimert. Gikk til psykiatrisk sykepleier. Hun sa jeg hadde depresjon og angst, og henviste meg til lege for å begynne med medisin.

Første møte med legen; jeg fikk en resept på citalopram, for 14 dager (mener jeg det var). Fikk også innsovningstabletter.

Andre møte med legen; jeg fikk en resept på citalopram, for 100 dager

Ca en mnd etter oppstart ble jeg noen helt annen enn meg selv. En kveld ble jeg fast bestemt på at jeg skulle ta livet mitt. (Ut av det blå, egentlig..) Så jeg spiste ca 70 tabletter med citalopram og noen innsovningtabletter. Jeg ble oppdaget og deretter sendt i ambulanse. Først til legevakt (der jeg måtte drikke kull. Så seglet jeg om og fikk kramper. Husker ingenting. Fikk høre i ettertid at jeg hadde kramper (tilstivninger i kroppen og øynene rullet bak) i 2-3 minutter. Så videre i ambulanse til sykehuset.

Jeg er overbevist om at denne hendelsen hadde vært unngått dersom jeg ikke hadde gått på antidepressiva. Jeg fikk NULL oppfølging fra psykiatrisk sykepl. og lege.

For ikke så lenge siden fant jeg igjen et brev jeg/mine foreldre fikk fra BUP etter denne hendelsen. Der sto det at jeg var satt på venteliste for videre oppfølging. Nå, 10 år senere, har jeg fortsatt iklke hørt noe. Ingen oppfølging.

Psykiatrien i Norge er ganske skremmende. Etter et par samtaler med en psykiatrisk sykepleier og to møter med en lege fikk jeg utskrevet over 100 tabletter.

Anonymous poster hash: 67957...2eb

Skrevet

Prozac er omtrent ikke i bruk mer uansett. Både filmen og medikamentet er utdatert.

Anonymous poster hash: 0fdaa...a46

Skrevet

Kan dere ikke se dokumentaren eller Iallefall lese om den før dere kommenterer?

Den handler IKKE om selvmord, ei heller om bivirkninger i starten. Det er noen tilfeller av hyggelige mennesker som gikk på antidepressiva over en periode, et pr av dem fikk økt dosen sin, og de forandra seg helt og drepte noen. Han ene, kjempehyggelig og empatisk fyr, stakk ned tvillingdøtrene sine. Vet det høres helt sykt ut, men om dere ser dokumentaren vil dere forstå hva som skjedde.

Uavhengig av om man har blitt hjulpet av antidepressiva eller ikke bør man se den, da den er veldig informativ og interessant. Det er ikke et spark til de som tar antidepressiva, det er bare 10-15% som har den "feilen" som gjør at de er sårbare ovenfor de farlige bivirkningene, men om dere ser HELE dokumentaren og hører på det forskerne og tidligere ansatte i Pfizer og Glaxo Kline sier, forstår dere at det ikke er noe som helst hold i påstanden fra legemiddelselskapet at depresjon skyldes en kjemisk ubalanse eller forårsakes av for lite seretonin, for det stemmer nemlig ikke!

Om dere vil vite enda mer om det anbefaler jeg på det varmeste boka til Kelly Brogan (utdannet lege, psykiater og neurospesialist) "a mind of your own". Den forklarer hvordan og hvorfor depresjon oppstår

Anonymous poster hash: ab9c4...bcb

Skrevet

Har ikke sett på linken, men forstår hva det handler om. Nå er vel greien at det står i pakningsvedlegget at det kan være økt fare for selvmord, men greien er jo at de som begår selvmord gjør det fordi de begynner å bli bedre og derfor får ork til å gjennomføre det. Altså etter at de har gått på det en stund og effekten begynner å komme.

Jeg syns det er hårreisende å poste slike ting, vet du hvor mange som trenger hjelp og får god hjelp av antidepressiva?

Anonymous poster hash: dd523...b4d

Det er hårreisende å dele en vitenskapelig godt oppbacket dokumentar som blant annet NRK har vært med på å produsere, det man på en inngående måte får vite hvordan SSRI (antidepressiva) oppsto og bakgrunnen til de problemene som er? Den er på linje med en brennpunkt-dokumentar. Dette er en veldig viktig dokumentar. Også tobakk ble varmt anbefalt av leger for mange år siden, og måten legemiddelselskapene har forholdt seg til antidepressiva, med villedende markedsføring og ved å skjule fakta (som ble lekket av en som jobbet som ansvarlig for markedsføringen før, etter at han selv fikk barn og synes det var sykt at de markedsførte mot barn og holdt unna viktig i formasjon) er VELDIG lik måten tobakksprodusentene har opptrådt.

Det er MYE enklere for en lege (som forsåvidt er målgruppen for all markedsføring i Norge da de heldigvis ikke kan markedsføre mot folk flest, men leger får masse av det) å skrive ut resept på antidepressiva enn å finne ut og behandle den bakenforliggende grunnen til at folk er deprimert.

Jeg er helt sikker på at mange har hatt god effekt av antidepressiva, det er ikke det dokumentaren dreier seg om. Se den!

Skrevet

Prozac er omtrent ikke i bruk mer uansett. Både filmen og medikamentet er utdatert.

Anonymous poster hash: 0fdaa...a46

Filmen handler om SSRI generelt. Prozac nevnes, det gjør også loftol (eller hva den het?) og en mengde andre. SSRI er en samlebetegnelse på moderne antidepressiva, det markedsbasert prozac var en av de første og mest kjente. Alle SSRI fungerer på omtrent samme måte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...