Anonym bruker Skrevet 11. august 2016 #1 Skrevet 11. august 2016 Har time til vurdering, men hvor stor er sjansen for at de vurderer det til at jeg kan bli igangsatt? Hva skjer i såfall videre? (Har født før) Kan jeg da vente å få barnet samme dagen, eller hvor lang tid må jeg regne med det tar? Vet liksom ikke om jeg skal ta med bag og mann, eller dra alene :-P Anonymous poster hash: 01978...464
Anonym bruker Skrevet 11. august 2016 #3 Skrevet 11. august 2016 De setter først inn i en ballong som du skal gå med i 24 timer. Det kan sette igang fødselen. Så får du opptil 3 piller fordelt på 1 døgn. Det kan sette igang fødselen. Så får man drypp ....24 t. Så keisersnitt om ikke dryppet virker. ( veldig sjelden at ingenting ikke virker ) Hos meg fikk jeg rier av ballongen i et par timer ( så sterke at jeg kastet opp ) før det ga seg. Dagen etter fikk jeg tabletter. Etter første tablett kjente jeg ingenting, men akkurat etter tablett nr 2 startet riene og da tok det 3 timer før ungen kom ut. Det var heftige saker, men kontinuerlige rier - fikk ikke pause mellom riene - så sånn sett skilte det seg fra "naturlig" fødsel. Regner med at det tok ca 1,5 døgn fra igangsetting til ferdig. Anonymous poster hash: 35416...e20
Anonym bruker Skrevet 11. august 2016 #4 Skrevet 11. august 2016 Regner med det kan ta fortere tid for deg som har født før, kroppen skjønner kanskje hva som skjer å skrur seg på selv Anonymous poster hash: 35416...e20
Anonym bruker Skrevet 11. august 2016 #5 Skrevet 11. august 2016 Hva som skjer spørs vel litt om du er moden eller ikke. Jeg ble satt i gang på overtid med nr 2, da tok de bare vannet og ga meg drypp, så kom babyen etter litt over en time:) Anonymous poster hash: f3619...0e4
Anonym bruker Skrevet 11. august 2016 #6 Skrevet 11. august 2016 Jeg ble satt igang 25 timer etter vannavgang. Fikk drypp Dryppet ble satt kl 13, hadde 4 cm kl halv 4, og kl halv 5 var han ute Det var sinnsykt den siste timen. Men det var også min BESTE fødsel. Hadde bare energi etterpå. Anonymous poster hash: 56b38...80a
LillePunk Skrevet 11. august 2016 #7 Skrevet 11. august 2016 Jeg ble satt igang en fredag morgen. Babyen kom søndag ettermiddag
Anonym bruker Skrevet 11. august 2016 #8 Skrevet 11. august 2016 Jeg var helt moden og hadde 2-3 cm åpning så de tok vannet klokken 12 på formiddagen, fikk riestimulerende drypp klokken 17 og fødte 20.30 Anonymous poster hash: 29176...3a1
Anonym bruker Skrevet 11. august 2016 #9 Skrevet 11. august 2016 Jeg ble satt i gang på morgenen, fødte kl to om natten Anonymous poster hash: 1b7e5...8c9
tante grusom master of law Skrevet 11. august 2016 #10 Skrevet 11. august 2016 Jeg ble satt igang torsdag morgen. Barnet kom søndag kveld. Andremann. Jeg fikk først totalt fire tabletter, hadde rier men ingen åpning kom. Fikk så ballong, men den bare datt ut. Så tok de vannet på søndag morgen. Fikk etterhvert drypp, og han kom da kl 23. Jeg var i uke 38.
Anonym bruker Skrevet 11. august 2016 #11 Skrevet 11. august 2016 Huff, håper jeg er så moden at det bare er å ta vannet! Hadde håpet å få babyen samme dagen som jeg blir igangsatt.... Men dere som var modne, hadde dere rier eller noe på forhånd? Anonymous poster hash: 01978...464
Anonym bruker Skrevet 11. august 2016 #12 Skrevet 11. august 2016 Huff, håper jeg er så moden at det bare er å ta vannet! Hadde håpet å få babyen samme dagen som jeg blir igangsatt.... Men dere som var modne, hadde dere rier eller noe på forhånd? Anonymous poster hash: 01978...464 Hadde hatt mye kynnere og maserier i uka før, det hadde heldigvis hatt effekt på mormunnen Anonymous poster hash: 29176...3a1
Anonym bruker Skrevet 11. august 2016 #13 Skrevet 11. august 2016 Jeg ble igangsatt en mandags morgen. Var ikke moden. Tok ut ballongen tirsdag, ingen modning. Fikk pillene, og heftige maserier som varte til natt til torsdag. Da gikk vannet, og kl 10 på torsdagsmorgenen var babyen ute. Var helt forferdelig, og fikk planlagt keisersnitt på det neste barnet. Håper selvsagt det går lettere for deg. Anonymous poster hash: df764...86a
Anonym bruker Skrevet 11. august 2016 #14 Skrevet 11. august 2016 Har født to ganger før, så håper derfor det går lettere.... Har hatt en del "mensmurringer" og kynnere, så håper derfor at det har hjulpet på... Men da tror jeg at jeg reiser ned alene, så får mannen heller komme etter dersom det skulle bli til noe. Tusen takk til dere som har svart. Tar gjerne imot flere erfaringer. HI Anonymous poster hash: 01978...464
Anonym bruker Skrevet 11. august 2016 #15 Skrevet 11. august 2016 Har time til vurdering, men hvor stor er sjansen for at de vurderer det til at jeg kan bli igangsatt? Hva skjer i såfall videre? (Har født før) Kan jeg da vente å få barnet samme dagen, eller hvor lang tid må jeg regne med det tar? Vet liksom ikke om jeg skal ta med bag og mann, eller dra alene :-P Anonymous poster hash: 01978...464 Hei! Om de har planer om å sette deg igang så hadde de gitt klar beskjed om det. Er du på overtid? Jeg ble kalt inn til overtidstime en uke over termin. Så fikk jeg en dato for igangsetting hvor jeg fikk klar beskjed om hvor jeg skulle møte opp, når osv. Normalt sett er dette 10. Dagen over termin. Når du kommer vurderer de hvor moden du er etc, og bestemmer metode etter dette. Selv var jeg ikke moden nok for ballongkateter, så jeg fikk modningspiller hver 4. time. Det er altså helt individuelt hvordan de velger å sette deg i gang. Får du modningspiller får du ikke reise hjem igjen, da blir du innlagt. Da må mannen din reise hjem på kvelden mens du blir på sykehuset. Men m ballong kan du dra hjem og sove hjemme. Det er sikkert noen som føder samme dag som de blir igangsatt, men vil tro det avhenger av hvor moden man er og hvordan kroppen responderer på behandlingen. Kroppen min var ikke med på notene og jeg holdt på i 48 timer før de måtte ta hastekeisersnitt. Ønsker deg lykke til :-) Anonymous poster hash: 200d5...26f
Anonym bruker Skrevet 11. august 2016 #16 Skrevet 11. august 2016 Var såpass moden at jeg kun ble strippet og fikk piller. Fikk første pille torsdag formiddag og tidlig fredag kom junior, hadde da første rie halv ett på natta. Grei fødsel, men hadde ikke pause mellom riene før jeg fikk epidural (fikk vel en "vanlig" fødsel etter det), og måtte til slutt ha drypp for pressriene var totalt fraværende. Håper på naturlig fødsel denne gangen, for syns det var veldig teknisk og masete sist. Har hørt i ettertid av legen blant annet at igangsatte fødsler ofte er mer intense og vonde også. Anonymous poster hash: c4950...7f0
Anonym bruker Skrevet 11. august 2016 #17 Skrevet 11. august 2016 Jeg ble satt igang etter vannavgang da riene ikke kom igang av seg selv. Fikk en eller annen pille klokken 10, hadde 4 cm åpning klokken 12 og baby var ute 12.45 Jeg hadde født 2 ganger før, og baby nr 2 gikk også veldig fort fra 4 cm til baby ute, så de to fødslene var strengt tatt ikke så forskjellige sånn. Jeg (og mannen) ble innlagt på sykehuset kvelden før med antibiotikadrypp siden vannet mitt hadde gått. Jeg ville ikke vært redd for å bli satt igang en annen gang. (Er gravid igjen nå) Masse lykke til Anonymous poster hash: b588f...b9d
Anonym bruker Skrevet 11. august 2016 #18 Skrevet 11. august 2016 Jeg ble satt igang med å ta vannet i uke 37.hadde 3 cm åpning (hadde hatt det noen uker) . Fra de tok vannet til han var ute tok det akkurat 4 timer . Ingen drypp . ☺️ Lykke til . Anonymous poster hash: dbece...611
Fotoglad Skrevet 11. august 2016 #19 Skrevet 11. august 2016 Jeg ble satt igang på termindato pga svangerskapsforgiftning. Ble vurdert til 3 på modenhetsskalaen (den gikk til 12? Eller 15?) Var mao ikke særlig moden. Fikk satt inn ballongkateter på ettermiddagen, ganske nøyaktig 12 timer senere var barnet ute. Tok ei stund før det ble aktiv fødsel, fra 4 cm til barnet var ute gikk det 4,5 time. Jordmora jeg hadde på ettermiddagen trodde ikke jeg ville være ferdig innen hun kom på jobb neste morgen. Hun tok feil, vi lå pent og pyntelig på rommet vårt En ting, min ballong falt ikke ut ved 3 cm som lovd. De fjernet den fordi jeg hadde såpass vondt, og ved sjekk litt senere viste det seg at jeg hadde 4 cm, men åpningen var "gjemt".
Anonym bruker Skrevet 11. august 2016 #20 Skrevet 11. august 2016 Ble igangsatt 42+0. Ankom sykehuset, og ble sjekket at lege. Jeg var helt moden og de tok vannet. Kroppen satte da igang selv og etter første lille rietak var ungen ute etter 5 timer. Ingen medikamenter eller smertestillende nødvendig. Anonymous poster hash: 73498...578
Anonym bruker Skrevet 11. august 2016 #21 Skrevet 11. august 2016 Kommer helt an på hvor moden du er. Ei venninne av meg ble i gangsatt med umoden livmorhals og den prosessen tok godt og vel tre døgn. Jeg ble i gangsatt da jeg var moden og da tok det to timer. Anonymous poster hash: 779da...633
Anonym bruker Skrevet 11. august 2016 #22 Skrevet 11. august 2016 Hvor fort du settes i gang kommer vel an på årsak og hvor langt du er kommet/over. Ballong først er det vanligste hvis man har tid, mest skånsomt og gir vel gjerne mest "naturlig" resultat? Men hvor lang tid det tar kan man aldri vite. Man risikerer flere dager, men det kan også bli fødsel samme dag. Hvor langt du bor unna sykehuset er kanskje også en faktor? Jeg ble satt i gang pga. svangerskapsforgiftning, og var da innlagt uansett. Ballong gjorde ufattelig vondt, som barberblader som de puttet inn og opp.. De måtte til slutt bare stoppe (jeg ba ikke om det, men). Jeg spurte om de kunne prøve en gang til, hadde jo hørt at ballong var beste måten, og de prøvde, men fikk det ikke til (skjer visst i blant). Var sykt vondt da også, men dette er ikke vanlig. Så jeg fikk modningspille satt inn. "Det gjør ikke vondt".. Jaja, der tok de feil igjen;) Men fikk nå satt den inn, og spiste litt middag og sov litt. Våknet av et knepp.. Og samme kveld var hun ute;) Igangsettelse er ikke vondt for de fleste, men ikke mist selvtilliten om du får vondt. Jeg lurte litt på om jeg hadde elendig smerteterskel og kom til å slite ekstremt med fødselen, men klarte å overbevise meg selv om at det var helt forskjellige ting. Og fødselen gikk veldig fint og uten noe smertestillende.. (Legen min mente i etterkant det var tullete av de å ikke være åpne om at noen får litt vondt). Anonymous poster hash: 6d483...d23
Anonym bruker Skrevet 11. august 2016 #23 Skrevet 11. august 2016 Hvor fort du settes i gang kommer vel an på årsak og hvor langt du er kommet/over. Ballong først er det vanligste hvis man har tid, mest skånsomt og gir vel gjerne mest "naturlig" resultat? Men hvor lang tid det tar kan man aldri vite. Man risikerer flere dager, men det kan også bli fødsel samme dag. Hvor langt du bor unna sykehuset er kanskje også en faktor? Jeg ble satt i gang pga. svangerskapsforgiftning, og var da innlagt uansett. Ballong gjorde ufattelig vondt, som barberblader som de puttet inn og opp.. De måtte til slutt bare stoppe (jeg ba ikke om det, men). Jeg spurte om de kunne prøve en gang til, hadde jo hørt at ballong var beste måten, og de prøvde, men fikk det ikke til (skjer visst i blant). Var sykt vondt da også, men dette er ikke vanlig. Så jeg fikk modningspille satt inn. "Det gjør ikke vondt".. Jaja, der tok de feil igjen;) Men fikk nå satt den inn, og spiste litt middag og sov litt. Våknet av et knepp.. Og samme kveld var hun ute;) Igangsettelse er ikke vondt for de fleste, men ikke mist selvtilliten om du får vondt. Jeg lurte litt på om jeg hadde elendig smerteterskel og kom til å slite ekstremt med fødselen, men klarte å overbevise meg selv om at det var helt forskjellige ting. Og fødselen gikk veldig fint og uten noe smertestillende.. (Legen min mente i etterkant det var tullete av de å ikke være åpne om at noen får litt vondt). Anonymous poster hash: 6d483...d23 Jeg var ikke i nærheten av moden, forresten, en god stund til termin. Anonymous poster hash: 6d483...d23
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå