Gå til innhold

Du er herved advart. Språkråd.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Dette er ikke en tråd jeg oppretter for å henge ut noen. Kun mine tanker.

Jeg irriterer meg over voksne folk som ikke kan bruke spørreordene korrekt.

Det er det absolutt verste innen språk jeg hører.

Jeg irriterer meg over de som prøver å skrive engelsk, men bommer totalt. Hvorfor i alle dager ikke skrive på norsk eller Google hvis du absolutt skal skrive på et språk du ikke hersker?

Ei jente folkens! Ei jente. Hokjønnsord.

Men det jeg irriterer meg mest over er de latterlige svarene som blir gitt i disse trådene. Feks: Jeg er fra Bergen. Jeg er fra Halden. Jeg er dyslektiker. Jeg bryr meg ikke. Eller kanskje det verste av alt at folk ryker på den som kom med en kommentar på at det ikke heter hvem bil.

Det er stor forskjell på å reagere på dårlig språk og å ha noen skrivefeil i en tråd. (husk det du som forbereder deg på å ta meg på mine grammatiske feil.)

Måtte bare få det ut. :)

Anonymous poster hash: e41c4...46d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Dette er ikke en tråd jeg oppretter for å henge ut noen. Kun mine tanker.

Jeg irriterer meg over voksne folk som ikke kan bruke spørreordene korrekt.

Det er det absolutt verste innen språk jeg hører.

Jeg irriterer meg over de som prøver å skrive engelsk, men bommer totalt. Hvorfor i alle dager ikke skrive på norsk eller Google hvis du absolutt skal skrive på et språk du ikke hersker?

Ei jente folkens! Ei jente. Hokjønnsord.

Men det jeg irriterer meg mest over er de latterlige svarene som blir gitt i disse trådene. Feks: Jeg er fra Bergen. Jeg er fra Halden. Jeg er dyslektiker. Jeg bryr meg ikke. Eller kanskje det verste av alt at folk ryker på den som kom med en kommentar på at det ikke heter hvem bil.

Det er stor forskjell på å reagere på dårlig språk og å ha noen skrivefeil i en tråd. (husk det du som forbereder deg på å ta meg på mine grammatiske feil.)

Måtte bare få det ut. :)

Anonymous poster hash: e41c4...46d

Nå skal vel paranteser være innenfor setningen, altså før punktum. Og når den først kom utenfor så er det vel feil med liten bokstav? ;)

Jeg hater feil som viser så tydelig at man er helt på tur.. Som "hvem bil" og "hvilken tre liker du". Tastefeil gjør jeg selv på mobilen, så det kan jeg godta;) Men mye stavefeil ødelegger for meg "troverdigheten" til den som skriver. Hvis jeg for eksempel spør om meninger angående et navn og får svar uten stor bokstav og punktum, eller med tydelige feil så tar jeg det svaret mindre til etterretning enn velformulerte svar.

Retter sjelden eller aldri på noen her, da. Blir så dårlig mottatt. Jeg tenker selv at det er godt ment, og at jeg bare vil lære de hvordan man gjør det, men jeg tror faktisk ikke det har noen effekt uansett. Har en mann som ikke kan stave noe som helst, og han lærer aldri.. Selv om han er veldig intelligent når det gjelder alt annet. Så prøver jo å ikke dømme andre for hardt.. Vanskelig, da.

Anonymous poster hash: 5b507...4da

Skrevet

😳

Anonymous poster hash: 01774...29a

Skrevet

På ett anonymforum? Virkelig? Da har du lite å irritere deg over. Tror folk driter i hvor korrekte de er på et diskusjonsforum ...

Anonymous poster hash: 24a27...f6b

Skrevet

Jaja, hva skal vi gjøre? Jeg irriterer meg litt for mye over skrivefeil, men innser jo at det ikke vil bli bedre. Jeg er gift med en som har dysleksi, så har blitt nødt til å overse en del feil. Prøver å bruke energien på noe annet. Hovedsaken er vel at man forstår hva som menes.

Jeg blir mest gal av at så mange bruker ordet "de" der det skal være "di".

Anonymous poster hash: e565d...879

Skrevet

Samme det vel så lenge folk skjønner hva dom blir skrevet.

Anonymous poster hash: 1f041...371

Skrevet

Hei. Jeg er fra Bergen. Jeg både kan og forstår hvordan hunkjønn brukes, men bruker det ikke selv. Og det er faktisk greit, rent språklig. På skolen fikk vi beskjed om at så lenge vi er konsekvente med dette, er det greit. Hunkjønnet kom ganske sent til bokmål, det vi skriver er nærmere riksmål. Om du leser en bergensk avis, vil du se at også mange artikler skrives slik.

Jeg bruker selvsagt hokjønn om jeg skriver nynorsk.

Skrevet

Samme det vel så lenge folk skjønner hva dom blir skrevet.

*som

Autocorect 😄😉

Skrevet

Om du blir frustrert av å lese slike feil her, og at folk ikkje høyrer på deg når du rettar dei...så prøv å vere lærar! ;)

Då får du gleda av å skulle rette dei same feila frå dei same elevane, dag ut og dag inn, år etter år. Når du fortel/skriv til Per for sekstande gong at det engelske ordet "I" (eg) alltid skal ha stor bokstav, DÅ snakkar vi frustrasjon! ;)

Anonymous poster hash: 85540...358

Skrevet

Jeg er en sånn språknerd selv, men har mer eller mindre gitt opp. I alle fall her. Her er det helt håpløst, og skulle man komme i skade for å gi et språkråd, så blir man nærmest hudflettet. Jeg har skjønt at her vil ikke folk lære. Men elevene mine! De slipper ikke unna! Jeg skal i mange år framover gjøre mitt beste for å opprettholde et godt norsk språk.

Anonymous poster hash: 5118c...196

Skrevet

Google gjerne "moderat bokmål", "konservativ bokmål" eller riksmål, så ser du hvilke regler vi følger i Bergen.

Jeg benytter dette skriftmålet også i akademisk skriving, og har aldri fått kommentarer på det. Her inne, derimot, ser jeg at mange henger seg opp i akkurat dette.

Skrevet

Det verste jeg ser her er at folk som blir rettet på, NEKTER (!) å følge rådet og fortsetter å skriver med de samme feilene gang på gang. Hvis man spør hvorfor, får man svar "jeg bryr meg ikke".

Anonymous poster hash: c0988...3bb
Skrevet

Så var det dette glasshuset da.

Man skal være rimelig perfekt før man kritiserer andre.

Anonymous poster hash: 242a6...0be

Skrevet

Jeg er, som flere over meg, fra Bergen. Første gang jeg var borte på distinksjonene hankjønn og hunkjønn var når vi begynte på nynorsk. Jeg begynte på skolen rundt 1990, og vi opererte med felleskjønn og intetkjønn.

Hvis jeg skriver nynorsk bruker jeg hunkjønn, men ikke hvis jeg skriver bokmål.

Anonymous poster hash: 77034...2d5

Skrevet

Hunkjønnsord kan skrives med valgfri artikkel, både ei jente og en jente er fullt lovlig å skrive.  Og man har til og med lov til å bøye det en jente - jenta.

Skrevet

Jaja, hva skal vi gjøre? Jeg irriterer meg litt for mye over skrivefeil, men innser jo at det ikke vil bli bedre. Jeg er gift med en som har dysleksi, så har blitt nødt til å overse en del feil. Prøver å bruke energien på noe annet. Hovedsaken er vel at man forstår hva som menes.

Jeg blir mest gal av at så mange bruker ordet "de" der det skal være "di".

Anonymous poster hash: e565d...879

Hva mener du med di?? Det heter de, som i dei på nynorsk.

Anonymous poster hash: bb385...b11

Skrevet

Hva mener du med di?? Det heter de, som i dei på nynorsk.

Anonymous poster hash: bb385...b11

Mange skriver "jenta de" for eksempel. Det gjør litt vondt å lese. :P

Anonymous poster hash: 3f53b...cbe

Skrevet

Så kom det med hvem bil opp igjen. Har dere fremdeles ikke forstått at folk fra enkelte geografiske områder bruker det? Rundt Drammen, Lier, Røyken er det helt normalt å si hvem bil. De er ikke tilbakestående for det.

Anonymous poster hash: a8cdd...a61

Skrevet

Hater når folk skriver "ett" i stedet for "et".

Anonymous poster hash: c94be...b6f

Skrevet

Jeg har alltid vært over gjennomsnittelig flink i norsk. Hadde en jobb der dette var viktig.

Så smalt det og jeg fikk alvorlig ME. Har blitt uintelligent og dum, rett og slett. Fikk sterk dysleksi og kreativiteten ifm setningsoppbygging forsvant. Har måtte lære meg det helt fra bunnen av igjen, og det er vanskelig fordi hodet henger ikke med og jeg er så sliten.

Anonymous poster hash: a0659...455

Skrevet

Så kom det med hvem bil opp igjen. Har dere fremdeles ikke forstått at folk fra enkelte geografiske områder bruker det? Rundt Drammen, Lier, Røyken er det helt normalt å si hvem bil. De er ikke tilbakestående for det.

Nei, det er ikke dialekt i Drammen 😳

Mange i Drammen sier også henne der ser skal være hun. Det er bare helt feil og overhodet ikke riktig pga noen dialekt!

Skrevet

Jeg irriterer meg over folk som skal rette på noe som ikke er feil. Det er ikke feil å si eller skrive en jente - jenten (på bokmål) så den "feilen" kan du slutte å irritere deg over.

Anonymous poster hash: f4407...91d

Skrevet

Det spiller ingen rolle hva man sier, når man skriver, så heter det uansett aldri "hvem bil". Det er svært stor forskjell på tale- og skriftspråk.

Anonymous poster hash: 5118c...196

Skrevet

Jeg er interessert i språk.  Det irriterer meg når folk som burde vite bedre skriver dårlig norsk "Søkere må ha gode Norsk kunnskaper" får meg til å kaldsvette.  Lærere som skriver feil i rundskriv synes jeg også tar seg dårlig ut. At noen i farten skriver feil på et diskusjonsforum eller at "vanlige" folk staver vanskelige ord feil synes jeg er uinteressant.  At barn/dyslektikere/innvandrere/osv skriver feil synes jeg er helt naturlig.  Jeg foretrekker at folk skriver bokmål/nynorsk, men at noen velger å skrive på dialekt er deres valg.  

Og så kommer jeg fra Bergen, og både skriver og sier EN jente.  Denne siden er nyttig:  http://www.nob-ordbok.uio.no/   

Anonymous poster hash: ebd31...7b0
Skrevet

Nei, det er ikke dialekt i Drammen 😳

Mange i Drammen sier også henne der ser skal være hun. Det er bare helt feil og overhodet ikke riktig pga noen dialekt!

Jo, det er faktisk dialekt i Drammen. Jeg har vokst opp der, og det er faktisk veldig mange som sier hvem bil, hvem farge osv..

Feil bruk av hun/henne, det er der derimot ikke så ofte jeg hører her i Drammen. Vi sier "a", istedenfor :P

"Jeg sa det til a"... Merkelig, og helt uten logikk.. Hehe..

Anonymous poster hash: f608b...bf3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...