Anonym bruker Skrevet 11. august 2016 #76 Skrevet 11. august 2016 Du burde IKKE la en 13-åring ha sex, det er så galt som det kan få blitt. Sørg for at de aldri er alene. 16 år er seksuell lavalder. Anonymous poster hash: 3c5f4...47f Som sagt, slutt i jobb og ta ungen ut av skolen? La henne aldri sykle til venner alene, dra aldri på butikken, på besøk til venninner osv mens datteren er hjemme? Hvordan kan man sørge for at en ungdom og en annen ungdom aldri er alene når de går på skolen og ikke har husarrest 24/7, og foreldrene jobber? Neida, mye bedre å ha skylapper og ende opp med en gravid 13-åring. Anonymous poster hash: b19a1...12d
Anonym bruker Skrevet 11. august 2016 #77 Skrevet 11. august 2016 Jeg ville definitivt valgt p-stav fremfor piller, ja. Men må de absolutt ha samleie? Kan de ikke gjøre andre ting? Lære å kjenne kroppene sine/til hverandre? Jeg hadde samleie når jeg var 12-13, men en jevnaldrende gutt. Hadde jo ikke fått med meg at man skulle varme opp osv, så vi forsøkte jo bare å stappe den inn. Var hinsides vondt. Ville sankket med henne om lyst og tilfredsstillelse osv, og bedt dem mestre det først. Anonymous poster hash: e6bae...b4f
Anonym bruker Skrevet 11. august 2016 #78 Skrevet 11. august 2016 Herregud! Selvsagt kan 13-åringer ha sex, og selvsagt er det ikke forbudt?!? Jenta er smart og åpen med moren, det skal mor være glad for. Det er svært vanlig at unge starter tidlig i dag, og dere som sier man skal nekte dem? Må nesten le av dere! Anonymous poster hash: cbf18...7dc
Anonym bruker Skrevet 11. august 2016 #79 Skrevet 11. august 2016 Kan dere slutte å referere til seksuell lavalder som om det er ulovlig for ungdommer under 16 å ha sex!! Det er kanskje for tidlig, ja. Men ikke ulovlig sålenge partneren også er under 16. Anonymous poster hash: 3cf28...abf
Anonym bruker Skrevet 11. august 2016 #80 Skrevet 11. august 2016 Man må vel på en eller annen måte prøve og få inn i hodet til tenåringene at selv om hun begynner på p-piller/får p-sprøyter, så er det på INGEN måte en aksept av at de har sex. Følgene av sex er alt for alvorlige for et barnesinn, samme hvor moden denne må være. Graviditet er en ting Ingen prevensjon er 100%, sykdommer er noe annet også må vi ikke glemme at selv om man samtykker og prøver en gang, så er det ikke sikkert man føler for å fortsette eller utforske videre,- og hvor sterk er denne 13 åringen da til å stå imot?? Selv om få følger denne, så bør vel INGEN ha sex før de er i stand til praktisk og økonomisk ta vare på seg selv i hvert fall..... Og det betyr vel både fast inntekt og et eget sted å bo.....Men igjen,- et barn er bare en av flere uønskede konsekvenser av å ha sex,- og tanker man seg om, så er det kanskje den mest positive av de negative også.... Ingen 13 åring er istand ti lå skjønne dette. Jeg ville gått for p-piller, men IKKE lagt til rette for sex på noen som helst måte og gjort det klart at jeg IKKE samtykker for at barna mine har sex så lenge de er avhengige av meg og pappan for å få tak overhodet, mat i kroppen og klær på huden... Ja de kan ha kjærester, ja de kan ha sex når som helst, hvor som helst, men jeg kommer IKKE til å legge til rette for at det skal være ENKELT for de å ha det! Anonymous poster hash: 5df2c...d1b
Anonym bruker Skrevet 11. august 2016 #81 Skrevet 11. august 2016 Man må vel på en eller annen måte prøve og få inn i hodet til tenåringene at selv om hun begynner på p-piller/får p-sprøyter, så er det på INGEN måte en aksept av at de har sex. Følgene av sex er alt for alvorlige for et barnesinn, samme hvor moden denne må være. Graviditet er en ting Ingen prevensjon er 100%, sykdommer er noe annet også må vi ikke glemme at selv om man samtykker og prøver en gang, så er det ikke sikkert man føler for å fortsette eller utforske videre,- og hvor sterk er denne 13 åringen da til å stå imot?? Selv om få følger denne, så bør vel INGEN ha sex før de er i stand til praktisk og økonomisk ta vare på seg selv i hvert fall..... Og det betyr vel både fast inntekt og et eget sted å bo.....Men igjen,- et barn er bare en av flere uønskede konsekvenser av å ha sex,- og tanker man seg om, så er det kanskje den mest positive av de negative også.... Ingen 13 åring er istand ti lå skjønne dette. Jeg ville gått for p-piller, men IKKE lagt til rette for sex på noen som helst måte og gjort det klart at jeg IKKE samtykker for at barna mine har sex så lenge de er avhengige av meg og pappan for å få tak overhodet, mat i kroppen og klær på huden... Ja de kan ha kjærester, ja de kan ha sex når som helst, hvor som helst, men jeg kommer IKKE til å legge til rette for at det skal være ENKELT for de å ha det! Anonymous poster hash: 5df2c...d1b Så hvis du har en 19-åring som går i lære, skal hun/han ha forbud mot sex så lenge han/hun lever hjemme? Barna dine blir faktisk nødt til å flytte ut for å kunne ha sex med kjærestene sine i voksen alder??? Du skal ellers sabotere sexlivet til dine voksne barn? Anonymous poster hash: b19a1...12d
Anonym bruker Skrevet 11. august 2016 #82 Skrevet 11. august 2016 Jeg ville definitivt valgt p-stav fremfor piller, ja. Men må de absolutt ha samleie? Kan de ikke gjøre andre ting? Lære å kjenne kroppene sine/til hverandre? Jeg hadde samleie når jeg var 12-13, men en jevnaldrende gutt. Hadde jo ikke fått med meg at man skulle varme opp osv, så vi forsøkte jo bare å stappe den inn. Var hinsides vondt. Ville sankket med henne om lyst og tilfredsstillelse osv, og bedt dem mestre det først. Anonymous poster hash: e6bae...b4f Tror du seriøst at en trettenåring vil godta å sitte og snakke med mor om slikking, onanering og lignende? I hvilken verden lever du i? Hadde du selv ønsket å snakke om det med din egen mor? Jeg mener selvfølgelig at det er alt for tidlig. Men at man ikke kan helgardere seg mot det. En ungdom som vil ha sex, har sex. Uansett hva foreldrene måtte mene. Hvis ungdom møter på "nei, det er fælt, forferdelig og skammelig å ha sex, du får ikke lov og blir straffet for det", så vil de på trass ha det enda mer. Ingen som har vært tenåring her eller? Så det mest fornuftige her hadde vært å la jenta få p-piller (noe hun likevel vil kunne få på helsestasjon uten at foreldrene er med). Mye bedre enn å sitte og skrive om noen måneder at "min trettenåring er gravid, hva gjør jeg?" og få til svar fra "bekymrede brukere" på DiB at hun må stroppes fast til gynekologstolen slik at man må tvinge frem abort. Anonymous poster hash: b19a1...12d
Anonym bruker Skrevet 11. august 2016 #83 Skrevet 11. august 2016 Så hvis du har en 19-åring som går i lære, skal hun/han ha forbud mot sex så lenge han/hun lever hjemme? Barna dine blir faktisk nødt til å flytte ut for å kunne ha sex med kjærestene sine i voksen alder??? Du skal ellers sabotere sexlivet til dine voksne barn? Anonymous poster hash: b19a1...12d Jeg har ikke sagt noe om FORBUD den dag de fyller 16, men det blir ikke under mitt tak. Nå kjenner jeg meg selv såpass godt at jeg vet det alltid er rom for å endre mening,- men foreløpig er det min holdning,- ja. Om det ødelegger mine barns sexliv at de ikke åpenlyst får ha sex i mitt hus, så har vel de et større problem enn meg,- tenker jeg. Men igjen,- når den dag kommer kan ting ha endret seg,- men det trenger jeg ikke si til barna mine mens de er under 16ivhertfall!!! Anonymous poster hash: 5df2c...d1b
Anonym bruker Skrevet 11. august 2016 #84 Skrevet 11. august 2016 Ville sagt min ærlige mening.. 13 år er altfor ungt for debutering. Men bedre det enn graviditet. Hadde også pratet med gutten og hans foreldre, forklart viktigheten av kondom i tillegg. Ungdom idag tror de et så mye mer voksne enn det de er.. Gruer meg tll mine jenter er i tenårene! Heldigvis 6 år til enda. Anonymous poster hash: 043e8...69c
Anonym bruker Skrevet 11. august 2016 #85 Skrevet 11. august 2016 Jeg har ikke sagt noe om FORBUD den dag de fyller 16, men det blir ikke under mitt tak. Nå kjenner jeg meg selv såpass godt at jeg vet det alltid er rom for å endre mening,- men foreløpig er det min holdning,- ja. Om det ødelegger mine barns sexliv at de ikke åpenlyst får ha sex i mitt hus, så har vel de et større problem enn meg,- tenker jeg. Men igjen,- når den dag kommer kan ting ha endret seg,- men det trenger jeg ikke si til barna mine mens de er under 16ivhertfall!!! Anonymous poster hash: 5df2c...d1b Så du skal jage din 16-åring ut på gata og henvise henne til trappeganger og andre steder å ha sex med sin kjæreste gjennom 2-3 år, fordi du ikke vil ha noe sex hjemme hos deg før ditt barn er ferdig utdannet, kjøpt hus og hatt fast jobb i 5 år? Det er jo det du skriver. Og det kommer til å ende med at 16-åringen flytter til sin eventuelle kjæreste og vil heller bo der, for å slippe å ta inn på camping for å ha sex med kjæresten. Jeg forstår det med tilrettelegging for de som er under seksuell lavalder, at man skal signaliserer at det ikke er greit. Men å vanskeliggjøre normalt sexliv for sine barn over seksuell lavalder er bare sykt. Og konsekvensen blir da at tenåringen flytter og ikke vil ønske å ha så mye kontakt med deg. Anonymous poster hash: b19a1...12d
Anonym bruker Skrevet 11. august 2016 #86 Skrevet 11. august 2016 Hun er alt for ung til å ha sex. MEN, ta vare på den tilliten hun viser deg. Ta henne på alvor. Gi henne p-piller, men snakk samtidig om at det er greit ( og smartest ) å vente litt. Anonymous poster hash: 26070...e3f
Anonym bruker Skrevet 11. august 2016 #87 Skrevet 11. august 2016 Så du skal jage din 16-åring ut på gata og henvise henne til trappeganger og andre steder å ha sex med sin kjæreste gjennom 2-3 år, fordi du ikke vil ha noe sex hjemme hos deg før ditt barn er ferdig utdannet, kjøpt hus og hatt fast jobb i 5 år? Det er jo det du skriver. Og det kommer til å ende med at 16-åringen flytter til sin eventuelle kjæreste og vil heller bo der, for å slippe å ta inn på camping for å ha sex med kjæresten. Jeg forstår det med tilrettelegging for de som er under seksuell lavalder, at man skal signaliserer at det ikke er greit. Men å vanskeliggjøre normalt sexliv for sine barn over seksuell lavalder er bare sykt. Og konsekvensen blir da at tenåringen flytter og ikke vil ønske å ha så mye kontakt med deg. Anonymous poster hash: b19a1...12d Hvor du leser det? Jeg har som sagt IKKE sagt noe om forbud etter 16, men at jeg ikke skal tilrettelegge. Jeg har og sagt at når den tid kommer så er jeg ikke bastant på at slik blir det,- dermed basta! Det vil vel være veldig mange faktorer som spiller inn. Noe kan gjøre at man blir enda strengere, og ikke bare vil forhindre sex, men hele forholdet (si hun kommer hjem med en på over 30 og er knapt 16 selv!!!Eller man vet denne gutten er tungt inne i et narkomiljø ol);- på den andre siden kan det jo hende hun blir sammen med en sønn av nære venner av oss,- som vi kjenner godt, og at det da vil bli en mer "felles sak" med disse vennene. Jeg har mitt synspunkt nå, det snakker jeg også med min datter om ( hun er langt unna sex og kjærester enda,- selv om hun bli 13 snart. Men plutselig skjer det jo......) og slik er det pr i dag til vi faktisk kommer til den dagen dette blir et faktisk problem! Det trenger jo aldri bli noe problem heller!! Selv hadde jeg ikke kjæreste før jeg var 20, og hadde vel sex (ons) tre ganger før den tid,- og da var ikke det i senga hjemme hos mamma og pappa, men på naschspiel....... Og når jeg først hadde kjæreste bodde han på hybel, og jeg var på vei til studier og utkikk etter egen hybel. Ja vi bodde hver for oss etter jeg fant meg sted og bo også. SÅ for mine foreldre var JEG og mitt sexliv aldri noe problem,- for å si det sånn. Jeg var "ute av huset" før jeg hadde det man kan kalle sexliv. De tre gangene før den tid,- vel,- kunne vært de foruten, for å si det sånn.... Eneste riktige med disse var at jeg brukte kondom...... Anonymous poster hash: 5df2c...d1b
Anonym bruker Skrevet 11. august 2016 #88 Skrevet 11. august 2016 Hvor du leser det? Jeg har som sagt IKKE sagt noe om forbud etter 16, men at jeg ikke skal tilrettelegge. Jeg har og sagt at når den tid kommer så er jeg ikke bastant på at slik blir det,- dermed basta! Det vil vel være veldig mange faktorer som spiller inn. Noe kan gjøre at man blir enda strengere, og ikke bare vil forhindre sex, men hele forholdet (si hun kommer hjem med en på over 30 og er knapt 16 selv!!!Eller man vet denne gutten er tungt inne i et narkomiljø ol);- på den andre siden kan det jo hende hun blir sammen med en sønn av nære venner av oss,- som vi kjenner godt, og at det da vil bli en mer "felles sak" med disse vennene. Jeg har mitt synspunkt nå, det snakker jeg også med min datter om ( hun er langt unna sex og kjærester enda,- selv om hun bli 13 snart. Men plutselig skjer det jo......) og slik er det pr i dag til vi faktisk kommer til den dagen dette blir et faktisk problem! Det trenger jo aldri bli noe problem heller!! Selv hadde jeg ikke kjæreste før jeg var 20, og hadde vel sex (ons) tre ganger før den tid,- og da var ikke det i senga hjemme hos mamma og pappa, men på naschspiel....... Og når jeg først hadde kjæreste bodde han på hybel, og jeg var på vei til studier og utkikk etter egen hybel. Ja vi bodde hver for oss etter jeg fant meg sted og bo også. SÅ for mine foreldre var JEG og mitt sexliv aldri noe problem,- for å si det sånn. Jeg var "ute av huset" før jeg hadde det man kan kalle sexliv. De tre gangene før den tid,- vel,- kunne vært de foruten, for å si det sånn.... Eneste riktige med disse var at jeg brukte kondom...... Anonymous poster hash: 5df2c...d1b Jada, sikker mye bedre med ONS på nachspiel der man ikke har ren seng, kan bli dopet ned med diverse midler og er dritings, i stedet for å ha sex hjemme hos foreldrene med kjæresten over mange år. Ja ja. Anonymous poster hash: b19a1...12d
Anonym bruker Skrevet 11. august 2016 #89 Skrevet 11. august 2016 Tror nok det lureste er å gi henne prevensjon! Det beste for alle parter. Ville satset på P-stav...P-piller MÅ taes.. Selv drev jeg med "nesten" penetrering som 9 åring og igjen som 14. Men fullbyrdet først som 18 åring. Så man kan begynne tidlig, før 10! Var bare pga spenning, ingen seksuell nytelse for meg. Gutten var 13 og hadde selvsagt noe erekjson. (Ikke store greia naturligvis) Ble ikke psykisk skadd eller vært noe ludder i ettertid. Har nok hatt mindre mannfolk enn snittet, bare 3. Og er 37 nå. Anonymous poster hash: 7a21f...4d3
Anonym bruker Skrevet 11. august 2016 #90 Skrevet 11. august 2016 Tror nok det lureste er å gi henne prevensjon! Det beste for alle parter. Ville satset på P-stav...P-piller MÅ taes.. Selv drev jeg med "nesten" penetrering som 9 åring og igjen som 14. Men fullbyrdet først som 18 åring. Så man kan begynne tidlig, før 10! Var bare pga spenning, ingen seksuell nytelse for meg. Gutten var 13 og hadde selvsagt noe erekjson. (Ikke store greia naturligvis) Ble ikke psykisk skadd eller vært noe ludder i ettertid. Har nok hatt mindre mannfolk enn snittet, bare 3. Og er 37 nå. Anonymous poster hash: 7a21f...4d3 Drev med nesten penetrering som 9 åring?! Med deg selv eller blev du utsatt for overgrep av en pedofil? Anonymous poster hash: 37582...98c
Anonym bruker Skrevet 11. august 2016 #91 Skrevet 11. august 2016 Skal hun ha så mye og ofte sex at hun trenger p piller? Vet hun hva kondom er og hvorfor det er viktig å bruke det? Er hun smertelig klar over alle kjønnssykdommene hun utsetter seg for ved å ha ubeskyttet sex? Jeg hadde ikke gått med på p piller til min datter i en alder av 13 fordi hun ville ha sex med kjæresten. P piller er ikke for tilfeldig sex. Det er en farlig hvilepute for de som ikke er i langvarige og seriøse forhold. Anonymous poster hash: 96d7c...ebf
Anonym bruker Skrevet 11. august 2016 #92 Skrevet 11. august 2016 P-piller og hormonell prevensjon forøvrig er ikke bra. http://kellybroganmd.com/that-naughty-little-pill-birth-control/ Anonymous poster hash: 598f9...545
Helene Harepus Skrevet 11. august 2016 #93 Skrevet 11. august 2016 Jeg er usikker på om jeg synes det er lurt at så unge jenter begynner å bruke hormonprevensjon. Men samtidig tror jeg det er temmelig naivt å tro at en tenåring som har bestemt for seg at hun har lyst til å ha sex med kjæresten, lar være å gjøre det fordi "mamma sier nei".. De to turtelduene har egen vilje og kommer til med å ha sex uansett hva foreldrene mener om saken og jeg tror ts gjør lurt i å fokusere på prevensjon fremfor et forbud.. Man må rett og slett velge sine kamper.
Anonym bruker Skrevet 11. august 2016 #94 Skrevet 11. august 2016 Virker som du ønsker å være "venn" med datteren din, at du er redd for at hun ikke skal kunne komme til deg, at du vil beholde det forholdet dere nå har fått (etter at dere har hatt det trøblete). At du rett og slett er redd for å "miste" henne om du ikke føyer deg etter hennes ønske. Riktig? Husk at du er MAMMA, ikke venninne. Du har et foreldreansvar, noe jeg mener du svikter litt på her, dessverre. Ja, det er flott at dere har et så åpent forhold, men 13 år.. Seriøst??! Du vet den seksuelle lavalder er 16?? Og hva OM hun blir gravid? Det er ganske mange faktorer som spiller inn, sex er vel ikke bare sex? Vært sammen i 4 mndr?? Når man er 13 er jo det sikkert en evighet, men altså.. 13 år? 4 mndr? 18 var jeg. Stod i mot "press", og var nok den siste i vennegjengen (men ingen var så unge som 13-14 år første gang!). Jeg ville være forelsket, ikke angre, ha en fin opplevelse og ta konsekvensene av dette valget (som jeg synes var stort). En 13-åring er ikke kognitivt moden til å forstå det her med sex. Hun er moden? Okey. Så hvis man får mensen som 9,5 åring som gjenspeiler det seg i modenhet? Fysisk ja, men ikke mentalt! Beklager at jeg er negativ, det er nok ikke dette svaret du vil ha, men jeg synes det her er helt bak mål! Uforsvarlig! Anonymous poster hash: 45bb3...2af
Anonym bruker Skrevet 11. august 2016 #95 Skrevet 11. august 2016 Virker som du ønsker å være "venn" med datteren din, at du er redd for at hun ikke skal kunne komme til deg, at du vil beholde det forholdet dere nå har fått (etter at dere har hatt det trøblete). At du rett og slett er redd for å "miste" henne om du ikke føyer deg etter hennes ønske. Riktig? Husk at du er MAMMA, ikke venninne. Du har et foreldreansvar, noe jeg mener du svikter litt på her, dessverre. Ja, det er flott at dere har et så åpent forhold, men 13 år.. Seriøst??! Du vet den seksuelle lavalder er 16?? Og hva OM hun blir gravid? Det er ganske mange faktorer som spiller inn, sex er vel ikke bare sex? Vært sammen i 4 mndr?? Når man er 13 er jo det sikkert en evighet, men altså.. 13 år? 4 mndr? Beklager at jeg er negativ, det er nok ikke dette svaret du vil ha, men jeg synes det her er helt bak mål! Uforsvarlig! Anonymous poster hash: 45bb3...2af Jeg har svart tidligere i tråden, mener at foreldrene til begge må tørre å ta samtalen med disse to som ønsker å ha sex. Om de mener de er voksne nok til å ha sex, da er de også voksne nok til å ta en seriøs samtale om det. Legge frem fakta om sex og prevensjon, høre hvilke tanker barna har om det - på generelt grunnlag. Men jeg er veldig enig i det du skriver her. Har også en sterk følelse ut fra det HI har skrevet at hun er mer opptatt av å være venninne med datteren enn å være mor - og at hennes egen bakgrunn med mulig for streng mor dessverre blender henne nå. Kombinasjonen ser nå ut til å bli gi sitt samtykke til at en 13-åring ha sex og begynne å klusse med hormonene hennes. Det er etter min mening også uansvarlig. Det å trekke frem at det er et langt forhold når en 13-åring har vært sammen med en gutt i fire måneder, det blir for dumt. Jenta er knapt tenåring, fire måneder er altfor kort tid. Hun er ikke moden til å vite hva hun går inn i. Det hun gjør kan ikke gjøres om. Å gi henne p-piller nå fordi hun vil begynne å ha sex, det blir også å gi samtykke til at hun skal ha ubeskyttet sex. En 13-åring er sjelden moden nok til å stå imot argumentasjon om at det er så mye bedre uten kondom når partneren/-e vet hun går på pillen. Jeg synes det er helt feil når foreldre gir samtykke til at 13-åringer skal ha sex. Den seksuelle lavalder er satt av en grunn. Når det gjelder hormonpreparater så er det stadig flere leger som også blir mer skeptisk til dette i så tidlig alder. Men her bør mor huske at hun er mor og ikke venninne. Det å ha et godt forhold til datteren betyr ikke å alltid støtte henne i hennes valg, spesielt ikke når det kommer til valg hun egentlig er for ung til å ta. Anonymous poster hash: 9c8c8...e8f
Anonym bruker Skrevet 11. august 2016 #96 Skrevet 11. august 2016 Tror du seriøst at en trettenåring vil godta å sitte og snakke med mor om slikking, onanering og lignende? I hvilken verden lever du i? Hadde du selv ønsket å snakke om det med din egen mor? Anonymous poster hash: b19a1...12d Jeg lever vel i samme verden som deg, men jeg kommer til å snakke med datteren min om dette. Jeg driter i om det er noe hun er komfortabel å snakke med meg om, hun skal vite hva som er vanlig å forvente, og hva hun trygt kan si nei til. Skal jeg overlate til porno eller jevnaldrende å lære henne dette? (Samme prosedyre når sønnen blir stor nok og) Anonymous poster hash: e6bae...b4f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå