Anonym bruker Skrevet 10. august 2016 #26 Skrevet 10. august 2016 Jeg hadde også sex som 13 åring. Dvs jeg ble 14 rett etterpå. Brukte sjelden komdom, og begynte ikke på p-pillen før jeg var 16. Har ingen råd til deg, da jeg ærlig talt syns at det var en vanskelig problemstilling. Jeg hadde slitt veldig i dine sko nå. Men deg jeg skulle si var at vil de ha sex, ja så har de sex. Hjelper lite hva noen som helst sier! Et spm bare. Er det noe nedre aldersgrense for p-piller? Er det i det hele tatt lov å skrive ut til en 13 åring? Anonymous poster hash: 95426...e99 Datteren min sliter mye med menssmerter, det samme gjorde jeg så jeg fikk p-piller da jeg ble 14 år. Da datteren min var 13 år tok jeg henne med til en gyn.spes. for å få p-piller til henne. Han sa hun skulle vente i noen måneder til, til hun fylte 14. Vet ikke om det er vanlig med nedre aldersgrense på 14 år, men han mente hun var litt ung som 13 åring. Men nå var hun ikke seksuelt aktiv på den tiden så mulig det "haster" litt mer for dere. Men både gyn.spes og helsesøstere i området vårt anbefaler visst p-stav til ungdommen nå for tiden har jeg skjønt på datteren min og andre tenåringer fra forskjellige skoler.. Datteren min er nå 17 år og har byttet ut p-piller mot p-stav. Da slipper hun å tenke på alt rundt p-pillene... Du kan jo høre med helsesøster... Anonymous poster hash: ba878...49d
sotosmor Skrevet 10. august 2016 #27 Skrevet 10. august 2016 Som mor til en jente som straks er 13,så blir jeg sjokkert ved tanke på sex.Det er omtrent barn vi snakker om. De er flere år under den seksuelle lavalder, så de er alt for unge.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2016 #28 Skrevet 10. august 2016 Det kan da ikke være mange 13 åringer som er utviklet nok til å bli penetrert..? Jeg synes det er uforsvarlig, og dere og hans foreldre skulle klart tatt praten om at det MÅ de vente med! Anonymous poster hash: 47180...154
Anonym bruker Skrevet 10. august 2016 #29 Skrevet 10. august 2016 Hvis en 13-åring skal ha sex så burde prevensjonen i alle fall være sikrere enn p-piller. Hormonsprøyte eller spiral. Anonymous poster hash: 2ee53...8b0
Anonym bruker Skrevet 10. august 2016 #30 Skrevet 10. august 2016 Min datter var tidlig utviklet, dukker osv fikk null interesse allerede som 8år. Hun ville ha sminke og pyntesko ol. 9,5 år fikk hun menstruasjon. Hun er moden for alder og jeg kjenner meg igjen i henne. Min mor ga det klinkende klart at sex før jeg var 16 kom ikke på tale. Jeg hadde en utrolig streng mor der det vanket 2 uker husarrest og måtte rett hjem etter skolen,telefon forbud osv om jeg kom hjem så mye som 10-15min for seint. Hun fersket meg i røyking og skal tro det ble baluba dere, ble sendt vekk i 4 uker til min far fordi hun taklet det ikke. Tiltross for at hun var streng og alle ting jeg gjorde fikk sin straff så hadde jeg sex selv om, hjemme hos venners hus når foreldre var borte , lekehus i en barnehage etter den var stengt osv. Jo mer streng hun var jo mer fant jeg på. Jeg var ille som tenåring og all respekt til min mor den dag i dag. Derfor tenker jeg litt som så at nekter jeg p-pille bruk så tviler jeg sterkt at dem ikke gjør det fordi jeg sier nei, hun er stort sett ærlig men fortsatt en tennåring så vet hun vil klare å ha sex med han. Nekte de et forhold er utelukkende, nekte p-pille bruk er en ting men å fortelle henne hvordan hun skal føle kommer jeg ikke til å gjøre. HI Anonymous poster hash: 875e6...c06
Anonym bruker Skrevet 10. august 2016 #31 Skrevet 10. august 2016 Min datter var tidlig utviklet, dukker osv fikk null interesse allerede som 8år. Hun ville ha sminke og pyntesko ol. 9,5 år fikk hun menstruasjon. Hun er moden for alder og jeg kjenner meg igjen i henne. Min mor ga det klinkende klart at sex før jeg var 16 kom ikke på tale. Jeg hadde en utrolig streng mor der det vanket 2 uker husarrest og måtte rett hjem etter skolen,telefon forbud osv om jeg kom hjem så mye som 10-15min for seint. Hun fersket meg i røyking og skal tro det ble baluba dere, ble sendt vekk i 4 uker til min far fordi hun taklet det ikke. Tiltross for at hun var streng og alle ting jeg gjorde fikk sin straff så hadde jeg sex selv om, hjemme hos venners hus når foreldre var borte , lekehus i en barnehage etter den var stengt osv. Jo mer streng hun var jo mer fant jeg på. Jeg var ille som tenåring og all respekt til min mor den dag i dag. Derfor tenker jeg litt som så at nekter jeg p-pille bruk så tviler jeg sterkt at dem ikke gjør det fordi jeg sier nei, hun er stort sett ærlig men fortsatt en tennåring så vet hun vil klare å ha sex med han. Nekte de et forhold er utelukkende, nekte p-pille bruk er en ting men å fortelle henne hvordan hun skal føle kommer jeg ikke til å gjøre. HI Anonymous poster hash: 875e6...c06 Ville hatt en dialog med guttens foreldre!!! Anonymous poster hash: 0e9f8...f0c
Anonym bruker Skrevet 10. august 2016 #32 Skrevet 10. august 2016 Min datter var tidlig utviklet, dukker osv fikk null interesse allerede som 8år. Hun ville ha sminke og pyntesko ol. 9,5 år fikk hun menstruasjon. Hun er moden for alder og jeg kjenner meg igjen i henne. Min mor ga det klinkende klart at sex før jeg var 16 kom ikke på tale. Jeg hadde en utrolig streng mor der det vanket 2 uker husarrest og måtte rett hjem etter skolen,telefon forbud osv om jeg kom hjem så mye som 10-15min for seint. Hun fersket meg i røyking og skal tro det ble baluba dere, ble sendt vekk i 4 uker til min far fordi hun taklet det ikke. Tiltross for at hun var streng og alle ting jeg gjorde fikk sin straff så hadde jeg sex selv om, hjemme hos venners hus når foreldre var borte , lekehus i en barnehage etter den var stengt osv. Jo mer streng hun var jo mer fant jeg på. Jeg var ille som tenåring og all respekt til min mor den dag i dag. Derfor tenker jeg litt som så at nekter jeg p-pille bruk så tviler jeg sterkt at dem ikke gjør det fordi jeg sier nei, hun er stort sett ærlig men fortsatt en tennåring så vet hun vil klare å ha sex med han. Nekte de et forhold er utelukkende, nekte p-pille bruk er en ting men å fortelle henne hvordan hun skal føle kommer jeg ikke til å gjøre. HI Anonymous poster hash: 875e6...c06 En 13 åring skal ikke ha sex!! Ta en prat med helsesøster sammen med datteren din og prat med guttens foreldre.. Anonymous poster hash: 7d4ae...36b
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 10. august 2016 #33 Skrevet 10. august 2016 Til dere som ville satt en stopper for forholdet.... Hvordan? Til HI, når din datter er så ærlig med deg så synes jeg at du skal vise deg verdig tiliten. Ta henne med til lege eller helsesøster og snakk om prevensjon med henne.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2016 #34 Skrevet 10. august 2016 Hmm...wow...vanskelig, men det ville jeg ikke gjort. Har 5 unger selv, og sex kommer opp som tema i de fleste tenåringsalder. Vi er også (gudskjelov) veldig åpne med hverandre. Hun på 18 fikk p-piller for ca tre år siden, fordi hun har grusomme menssmerter og blødninger (som meg selv..) (Hun er fortsatt jomfru, hun vent på "den rette" - ikke alle i den alderen som er det Har også en på 12, som nettopp har fått mensen, klarer ikke se for meg at hun kommer til meg om 1 år og vil ha sex.. Synes det er utrolig flott at dere har et slik åpent forhold, det er kjempeviktig! Men synes likevel det er veldig tidlig å "godkjenne" å ha sex i den alderen... Ville satt meg ned med henne enda en gang, og fortalt litt mer om sex, følelser, det med å vente litt til etc etc.. Forstår samtidig litt hva du mener, siden du hadde en helt "omvendt" barndom. Men, tenker og at du er en helt annen enn moren din. Du er mer åpen. Straffer ikke. Og vet du: Hun er et barn - og barn ønsker regler!! Anonymous poster hash: f9a00...ae9
Anonym bruker Skrevet 10. august 2016 #35 Skrevet 10. august 2016 Datteren min sliter mye med menssmerter, det samme gjorde jeg så jeg fikk p-piller da jeg ble 14 år. Da datteren min var 13 år tok jeg henne med til en gyn.spes. for å få p-piller til henne. Han sa hun skulle vente i noen måneder til, til hun fylte 14. Vet ikke om det er vanlig med nedre aldersgrense på 14 år, men han mente hun var litt ung som 13 åring. Men nå var hun ikke seksuelt aktiv på den tiden så mulig det "haster" litt mer for dere. Men både gyn.spes og helsesøstere i området vårt anbefaler visst p-stav til ungdommen nå for tiden har jeg skjønt på datteren min og andre tenåringer fra forskjellige skoler.. Datteren min er nå 17 år og har byttet ut p-piller mot p-stav. Da slipper hun å tenke på alt rundt p-pillene... Du kan jo høre med helsesøster... Anonymous poster hash: ba878...49d Takk for svar. Hilsen meg som lurte ang aldersgrense. Anonymous poster hash: 95426...e99
Anonym bruker Skrevet 10. august 2016 #36 Skrevet 10. august 2016 Har allerede pratet med dem, mor til sønnen mener at det er opp til min datter å avgjøre, hun mente de begge burde være enig og klar for det, ( noe min datter tydeligvis mener hun er. ) Hvorvidt jeg skal klare å avgjøre det er jeg usikker på. Jeg tror nok ikke jeg var "klar" for det heller når jeg var 12, men har ingen negative tanker på det. Ja det er ungt, men har heller ikke så veldig lyst til å bli bestemor i en alder av 40... HI Anonymous poster hash: 875e6...c06
Anonym bruker Skrevet 10. august 2016 #37 Skrevet 10. august 2016 Som foreldre til en 13-åring så har en faktisk en del triks en kan bruke. Gjør det helt klart for henne at det er ulovlig, og så lenge hun bor hjemme så er det faktisk dere som bestemmer. Her hadde jeg gått drastisk til verks, muligens sammen med guttens foreldre. Anonymous poster hash: 2281c...466 Det er jo ikke ulovlig, så det ville jo i så fall vært løgn. Dette gjelder dersom begge er under 16, som i dette tilfellet. Anonymous poster hash: 95e43...a12
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 10. august 2016 #38 Skrevet 10. august 2016 Heller p piller enn at et barn får barn! Og dere som mener at hun ikke skal få p piller pga alder,hormoner ol... Jeg fikk p piller når jeg var 11 år pga sterk mens..
Anonym bruker Skrevet 10. august 2016 #39 Skrevet 10. august 2016 Herregud så tidlig noen blir interessert i sex! Da jeg var 13 år lekte jeg fremdeles i smug med barbier og så på barnetv med småsøsken. Gutter ble jeg ikke interessert i før jeg var 16. Og jeg turte ikke bli sammen med noen før jeg var 19 fordi jeg var redd jeg måtte ha sex med han da. 13 ER alt for ungt! Hun er bare barnet. Tror jeg ville snakket lenge med henne og spurt om de kunne vente. Som en annen over sa: hva når disse to går fra hverandre? Vil hun kunne ligge med hvem som helst da fordi terskelen er brutt? Anonymous poster hash: 0e0e7...19b
Anonym bruker Skrevet 10. august 2016 #40 Skrevet 10. august 2016 Herregud så tidlig noen blir interessert i sex! Da jeg var 13 år lekte jeg fremdeles i smug med barbier og så på barnetv med småsøsken. Gutter ble jeg ikke interessert i før jeg var 16. Og jeg turte ikke bli sammen med noen før jeg var 19 fordi jeg var redd jeg måtte ha sex med han da. 13 ER alt for ungt! Hun er bare barnet. Tror jeg ville snakket lenge med henne og spurt om de kunne vente. Som en annen over sa: hva når disse to går fra hverandre? Vil hun kunne ligge med hvem som helst da fordi terskelen er brutt? Anonymous poster hash: 0e0e7...19b Vi er alle forskjellige. Noen er tidligere utviklet enn andre. Som sagt, dukker osv sluttet hun å leke med allerede som 8år og fikk mens som 9,5åring. Hun har tidligere hatt små forhold, par uker med 3-4stk. Men med denne gutten 4 mnd. Tror ikke man ligger med flere selv om man starter som 13 åring eller som 16 eller 18, mulig det er jeg som tenker sånn men det har i mine øyne mer med holdninger å gjøre. HI Anonymous poster hash: 875e6...c06
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 10. august 2016 #41 Skrevet 10. august 2016 Herregud så tidlig noen blir interessert i sex! Da jeg var 13 år lekte jeg fremdeles i smug med barbier og så på barnetv med småsøsken. Gutter ble jeg ikke interessert i før jeg var 16. Og jeg turte ikke bli sammen med noen før jeg var 19 fordi jeg var redd jeg måtte ha sex med han da. 13 ER alt for ungt! Hun er bare barnet. Tror jeg ville snakket lenge med henne og spurt om de kunne vente. Som en annen over sa: hva når disse to går fra hverandre? Vil hun kunne ligge med hvem som helst da fordi terskelen er brutt? Anonymous poster hash: 0e0e7...19b Nei, i dag er ikke 13 ungt.. Dessverre 😟
Anonym bruker Skrevet 10. august 2016 #42 Skrevet 10. august 2016 Herregud alt for ungt! Jeg ville aldri lagt til rette for et aktivt sex liv for 2 13-åringer, de er jo barn!! Hvis du har så godt forhold til datteren din som du sier ville jeg heller forsøkt å nå inn til henne og snakke om at 13 år er for ungt til å ha sex. Lar du de sove over hos hverandre? Hvis så synes jeg det er galskap. Hvis ikke, når tenker du at de skal ha sex? På jenterommet mens du og mannen din ser på Nyhetene? Anonymous poster hash: 7e981...11c
Anonym bruker Skrevet 10. august 2016 #43 Skrevet 10. august 2016 Herregud alt for ungt! Jeg ville aldri lagt til rette for et aktivt sex liv for 2 13-åringer, de er jo barn!! Hvis du har så godt forhold til datteren din som du sier ville jeg heller forsøkt å nå inn til henne og snakke om at 13 år er for ungt til å ha sex. Lar du de sove over hos hverandre? Hvis så synes jeg det er galskap. Hvis ikke, når tenker du at de skal ha sex? På jenterommet mens du og mannen din ser på Nyhetene? Anonymous poster hash: 7e981...11c Er så enig i det her! Anonymous poster hash: 7d4ae...36b
Anonym bruker Skrevet 10. august 2016 #44 Skrevet 10. august 2016 Denne tråden gjør meg skikkelig trist. Hadde selv en en venninne som mente hun var mye mer moden enn oss andre. Hun var ikke det, bare mer utforskende. Hun sliter som voksen med ting hun gjorde alt for ung. Anonymous poster hash: d50c8...6f7
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 10. august 2016 #45 Skrevet 10. august 2016 Herregud alt for ungt! Jeg ville aldri lagt til rette for et aktivt sex liv for 2 13-åringer, de er jo barn!! Hvis du har så godt forhold til datteren din som du sier ville jeg heller forsøkt å nå inn til henne og snakke om at 13 år er for ungt til å ha sex. Lar du de sove over hos hverandre? Hvis så synes jeg det er galskap. Hvis ikke, når tenker du at de skal ha sex? På jenterommet mens du og mannen din ser på Nyhetene? Anonymous poster hash: 7e981...11c Man har da ikke kontroll over en 13 åring 24/7 ? Går fint ann å ha sex mens mor og far er på jobb feks! Er det bedre at hun blir gravid mener du?
Anonym bruker Skrevet 10. august 2016 #46 Skrevet 10. august 2016 Godt du har et så åpent forhold med din datter. Men jeg er likevel skeptisk. Om hun og kjæresten mener de er voksne nok til å ha sex, da tror jeg at jeg ville hatt en samtale med dem sammen med foreldrene hans og snakket om hva sex innebærer. At det i utgangspunktet er ulovlig så lenge de er under den seksuelle lavalderen. Har de tenkt på følgene, hva om prevensjonen ikke beskytter og hun blir gravid? Har han hatt sex før så bør han sjekkes for kjønnssykdommer? Har de et så åpent og ærlig forhold at de vil være trofast, eller innrømme at de ikke er det om de er utro - for å beskytte den andre mot kjønnssykdommer? Vet de hva det innebærer å få en kjønnssykdom, ev. symptomer og viktigheten av behandling? Hvilken prevensjon er best - vet de om bivirkningene det ev. kan innebære for henne? Er hun moden nok til å følge opp det å ta p-pillen daglig, på samme tidspunkt osv.? Videre bør hun til en lege som tar hennes helse på alvor. Finnes det risikofaktorer i familien som ev. gjør at hun burde være forsiktig med hormonprevensjon eller ikke bruke? F.eks. visse typer kreft i familien, visse typer hjerte-/karsykdom som øker risiko for blodpropp m.m. Gå gjennom de risikoene som er med p-piller med både henne og gutten samtidig. Informer om risikoene som foreligger, bl.a. det at fjerde generasjons p-piller fordobler risiko for blodpropp ift. andre generasjons p-piller. At risikoen for blodpropp i lunge og ben er høyere det første året på pillen. Hva er symptomene på blodpropp? Er hun ellers villig til å ta de helt alminnelige bivirkningene mange opplever med p-piller? Som vektøkning, kviser, humørsvigninger osv.? Jeg ville prøvd å realitetsorientere dem så mye som mulig, gi dem faktaopplysninger, og hvis både hun og han etterpå fremdeles synes det er greit å begynne på pillen og å ha et sexliv.... da er det ikke noe som vil stoppe dem. Da først ville jeg gått med på det, men fremdeles ville jeg sagt at jeg godtok det fordi det er bedre å bruke dem enn å unngå graviditet, men at jeg ikke synes det er greit at man har sex så tidlig. Etter en felles samtale med dem så ville jeg tatt en samtale bare med jenta for å høre hva hun mente. Før samtalen med begge ville jeg snakket med henne alene og spurt om det en annen sa - føler jenta at hun bør ha sex fordi hun har vært sammen med gutten "så lenge", eller er det noe hun virkelig ønsker å ha selv? Jeg vet om et foreldrepar som gjorde det på denne måten, der valgte ungene å vente i nesten et år til før de hadde sex. De eksperimenterte en del det neste året, men de ventet med samleie. Og for jenta di vil det si mye når det kommer til modenhet, de vil vite mer om hvordan forholdet deres er - om de holder sammen av andre grunner enn bare fysisk tiltrekning. Anonymous poster hash: 9c8c8...e8f
Anonym bruker Skrevet 10. august 2016 #47 Skrevet 10. august 2016 Heller p piller enn at et barn får barn! Og dere som mener at hun ikke skal få p piller pga alder,hormoner ol... Jeg fikk p piller når jeg var 11 år pga sterk mens.. Men selv om du fikk det så er det fortsatt ikke anbefalt. Kan være du var et ekstremt tilfelle? Det er litt forskjell på en 13 åring som vil ha p-piller som prevensjon og en 11 åring som nesten er invalid grunnet menssmerter. Når det gjelder det siste så veier de "ondene" opp imot hverandre og mulig de da velger å trosse anbefalinger for å la jenta slippe de grusomme smertene.. Jeg skrev over at jeg tok med datteren min til gyn som 13 åring. Denne mannen er gynekologspesialist og jobbet som overlege på kvinneklinikken på et av Norges største sykehus i en lang årrekke. Verdens mest sympatiske og empatiske lege. Tviler på at han hadde latt dattera mi pine seg igjennom 9 mnd med grusomme menssmerter "om det egentlig ikke er så farlig å begynne på pilla". Han har gjort alt han kan for å hjelpe henne i mellomtiden, men p-pillene måtte vente til hun ble 14. Det er nok en grunn til at de ønsker at jentene venter litt før de begynner å tilføre kroppen alle disse stoffene/hormonene.. Hi: Om det kun er som prevensjon, og ikke smertelindring, kanskje kobberspiral kunne vært løsningen?... Ikke at jeg mener det er greit at 13 åringer har sex, men det er ihvertfall bedre enn at hun blir mor som 14 åring... Anonymous poster hash: ba878...49d
Anonym bruker Skrevet 10. august 2016 #48 Skrevet 10. august 2016 Hvis en 13-åring skal ha sex så burde prevensjonen i alle fall være sikrere enn p-piller. Hormonsprøyte eller spiral. Anonymous poster hash: 2ee53...8b0 Enig, ville IKKE stolt på at en 13-åring husker å ta piller hver.eneste.dag. Ville diskutert p-sprøyte eller implantat med legen. Men helt ærlig, jeg ville ikke ønsket at min 13-åring hadde sex. Ønsker hun virkelig det selv, eller er det kjæresten som er ivrigst? Ville som et minimum snakket med guttens foreldre. Usikker på om du vil miste tilliten hennes hvis du setter en stopper for forholdet... Anonymous poster hash: bae56...2f5
Anonym bruker Skrevet 10. august 2016 #49 Skrevet 10. august 2016 Man har da ikke kontroll over en 13 åring 24/7 ? Går fint ann å ha sex mens mor og far er på jobb feks! Er det bedre at hun blir gravid mener du? Nei, men hun sier at hun har så godt forhold til datteren sin så jeg mener hun må snakke med henne om at det ikke er normalt for barn å ha sex Anonymous poster hash: 7e981...11c
Anonym bruker Skrevet 10. august 2016 #50 Skrevet 10. august 2016 Nei, i dag er ikke 13 ungt.. Dessverre Jo, 13 år er veldig veldig ungt. Gjennomsnittlig Debut-alderen i Norge er veldig langt unna 13 år. Debutalderen sank fram til ca 2002, deretter har den økt igjen. De fleste debuterer rundt 17-års alder, noen litt tidligere og noen litt senere:) Anonymous poster hash: 05edd...32c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå