Gå til innhold

Ta med min datter på 13 for å få p-piller eller ikke.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter på 13 fikk seg kjæreste for 4 mnd siden. Jeg har møtt gutten ofte og min datter samme til guttens foreldre.

Min datter og jeg har et nært forhold og prater om det meste. Selvfølgelig har jeg pratet med henne om sex, beskyttelse og hvor viktig det er at hun kommer til meg FØR hun tenker på noe slikt.

Denne praten hadde vi både når hun fikk første mens (da hun var 10år) og rundt et år siden da gutter begynte å bli en faktor.

Nå kom hun til meg å ba om å få p-piller fordi hun å kjæresten hadde tenkt på dette med sex.

Av erfaring husker jeg at min mor forbydde meg og hadde x antall samtaler om dette men det endte i at jeg som 12 åring hadde sex med min 2 år eldre kjæreste, uten p-piller og kun kondom av å til.

Så jeg vet,vil man absolutt ha sex vil dem kunne klare dette. Så spørsmålet er, burde jeg gå med på dette ?!? Virket mye lettere (håpet ikke det skjedde i så nær fremtid)i hodet mitt når jeg pratet med henne om dette fordi jeg trodde ikke det ville skje før hun ble 15-16 år.

Har jeg oppfordret til noe for et år siden nå ? Huff, dette er fryktelig vanskelig.

Anonymous poster hash: 875e6...c06

Skrevet

Er kjæresten like gammel?

Jeg syns du bør stå ved det du sa, snakk om tillitserklæring at din 13 år gamle datter kommer til deg med dette.

Anonymous poster hash: 8d843...432

Skrevet

Ville gitt hun p-piller når hun har sånn tillit at hun faktisk kommer til deg så må du nesten følge opp.

Så hun ikke kommer gravid om ett år også sier hun at hun prøvde å spørre deg om hjelp

Skrevet

Han er året eldre. Jeg er utrolig takknemlig at hun kommer til meg, vi har vært igjennom et par kneiker som førte til utrolig mye vanskeligheter men også resultatet i et nært forhold.

HI

Skrevet

Selvfølgelig bør hun få p-piller, men også en prat til om egen kropp, grenser etc. Vil hun ha sex fordi kjæresten maser om det, eller fordi hun vil selv - burde være et tema dere må innom høres det ut som.

Mange har et sexliv i ung alder. P-piller til folket! Og kondom for å unngå kjønnssykdommer! (jeg veit ikke hvorfor vi voksne er så bastante på at sex tilhører oss...?)

Anonymous poster hash: 2f78f...a27
Skrevet

Du må ha gjort en god jobb som mor til denne jenta,enn at hun kommer til deg og ber om p piller! Du bør være stolt og følge opp det du sa,se kommer de til å ha uansett om du vil eller ikke. Bedre at hun får p piller enn at hun ender opp gravid om noen mnd.

Anonymous poster hash: 82749...9e9

Skrevet

Ja, det syns jeg.

Bra jobbet!

Anonymous poster hash: dd201...78e

Skrevet

Hæ?? Er det ok å gi p-piller til en 13 åring? Vil ikke det klusse med den naturlige utviklingen? Hun har jo knapt startet puberteten...

Jeg tror jeg ville forsøkt å snakke med min datter om hvorfor det er lurt å vente... Herrefred! Bare 4 år til min datter er 13... Håper ikke denne problemstillingen dukker opp så tidlig her 😳

Anonymous poster hash: 91b85...7f6

Skrevet

Så flott at du har et så åpent og godt forhold til datteren din. Hun kommer til å ha sex på et tidspunkt uansett, og hvis hun nå er i et godt forhold og ønsker å prøve, så synes jeg du burde holde det du sa, og kjøpe de p-pillene. 

Og muligvis kondomer for å være sikker.

Anonymous poster hash: c165f...371
Skrevet

Absolutt!! Som du sier, er bedre å være beskyttet enn ikke. For sex kommer de til å ha uansett.

Anonymous poster hash: 313dd...0fa
Skrevet

Må bare si at jeg syns det er for tidlig å starte et sexliv som -3-åring.

Men hvis dette er først en realitet er det jo bra å forebygge graviditet, bevares.

Anonymous poster hash: 53a67...b76

Skrevet

Skulle stå 13-åring...

Anonymous poster hash: 53a67...b76

Skrevet

Jeg var i våres med min 14 år gamle datter, for å skaffe p-piller til henne. Hun og kjæresten hadde da vært sammen i 5 mnd, og hun kom og fortalte meg om første gangen de hadde sex, og ville ha p-piller. Og er så glad for at hun forteller meg alt.

Anonymous poster hash: 49360...19b
Skrevet

Takk for alle svarene og gode tilbakemeldinger både de som ga ros og dere som er skeptisk.

Jeg skulle selvfølgelig ønske hun ventet til hun ble eldre men tror det er lite jeg kan gjøre annet enn som det blir nevnt over ang grenser for sin egen kropp osv, det er jo alltid viktig selv som voksen møter man av å til utfordringer med det.

HI

Skrevet

Min datter på 13 fikk seg kjæreste for 4 mnd siden. Jeg har møtt gutten ofte og min datter samme til guttens foreldre.

Min datter og jeg har et nært forhold og prater om det meste. Selvfølgelig har jeg pratet med henne om sex, beskyttelse og hvor viktig det er at hun kommer til meg FØR hun tenker på noe slikt.

Denne praten hadde vi både når hun fikk første mens (da hun var 10år) og rundt et år siden da gutter begynte å bli en faktor.

Nå kom hun til meg å ba om å få p-piller fordi hun å kjæresten hadde tenkt på dette med sex.

Av erfaring husker jeg at min mor forbydde meg og hadde x antall samtaler om dette men det endte i at jeg som 12 åring hadde sex med min 2 år eldre kjæreste, uten p-piller og kun kondom av å til.

Så jeg vet,vil man absolutt ha sex vil dem kunne klare dette. Så spørsmålet er, burde jeg gå med på dette ?!? Virket mye lettere (håpet ikke det skjedde i så nær fremtid)i hodet mitt når jeg pratet med henne om dette fordi jeg trodde ikke det ville skje før hun ble 15-16 år.

Har jeg oppfordret til noe for et år siden nå ? Huff, dette er fryktelig vanskelig.

Så flott at dere har så nært og fint forhold.

Når du gir henne p-piller, så husk på (jeg mååå bare si det) å fortelle om pillene også.

Om mytene.at ho må ta de HVER eneste dag.ikke hoppe over en enste en!

Jeg ble gravid fordi jeg trodde på rykter ang p pillebruk.

Anonymous poster hash: e6996...115

Skrevet

Altfor ung! Da tror jeg at jeg hadde satt en stopper for forholdet. En 13 åring er faktisk et barn! Får de overnatte hos hverandre??

Anonymous poster hash: 2281c...466

Skrevet

Jeg hadde nok tatt med min datter til legen etter noen samtaler først. Jeg mener det err for tidlig å ha sex når en er 13år, men hva hun gjør må hun nesten stå for selv. Så bestemmerr hun seg for å ha sex blir je med til legen for p-piller. Hun vil da få vite at hun er ett p-pille barn, så det er mulig å bli gravid med p-piller.

Det viktigst er at hun har tenkt nøye gjennom dette og ikke bare gjør hva kjæresten vil.

Min første svigermor kjøpte kondomer for meg og kjæresten. Ellerr hun sa hun kunne kjøpe om vi ikke torde, og det var i hus om vi trengte. Tror hun kjøpt en gang. Hun sa også at hun syns vi burde tenkte nøye over før vi hadde sex, men det var vårt valg. Nå var jeg 16 år og kjøresten min var 15år, så litt eldre. I den alderen vil jeg nesten si mye eldre enn HI sitt barn.

Anonymous poster hash: 2ee84...103

Skrevet

Jeg hadde også sex som 13 åring. Dvs jeg ble 14 rett etterpå. Brukte sjelden komdom, og begynte ikke på p-pillen før jeg var 16.

Har ingen råd til deg, da jeg ærlig talt syns at det var en vanskelig problemstilling. Jeg hadde slitt veldig i dine sko nå.

Men deg jeg skulle si var at vil de ha sex, ja så har de sex. Hjelper lite hva noen som helst sier!

Et spm bare. Er det noe nedre aldersgrense for p-piller? Er det i det hele tatt lov å skrive ut til en 13 åring?

Anonymous poster hash: 95426...e99

Skrevet

Jeg tenker det er bra at hun kommer til deg og den ene siden vil si ja til å gi P-piller.

Men, hun er 13 år. P-piller er hormoner. Det hindrer graviditet men jeg hadde vært mer enn skeptisk til å gi slikt til et "barn"

Det er bivirkninger på p-piller og noen av de alvorlige.

I tillegg beskytter de ikke mot sykdommer.

Ved å gi henne piller gir du henne på en måte "lov" til å ha sex.

Hun er en mindreårig og har faktisk ikke lov til å ha sex.

Og hva når det blir slutt med kjæresten, vil hun kanskje finne en ny kjæreste?

Da ligger nok lista litt lavere for å ha sex. Og kanskje dette er en eldre og mer erfaren gutt, en som kanskje har noen sykdommer.

Jeg applauderer måten du har oppdratt din datter og den tilliten hun viser deg. Samtidig er det ingen bein i kroppen min som synes det er ok å gi en jente på 13 p-piller fordi hun har begynt å tenke på å ha sex med kjæresten.

En vanskelig sak, og det er mange sider her.

Sier lykke til.

Valget du tar er nok riktig uansett hva det blir. Du kjenner henne best.

Anonymous poster hash: 9b118...8ff

Skrevet

13 år er altfor tidlig!

Er de fullt utviklet til å nyte samleie da...?

Anonymous poster hash: 47180...154
Skrevet

Flott at dere har ett så nærme forhold :-) men personlig hadde jeg satt en stopper for forholdet. Hun er alt for ung og det er vel en grunn til at den seksuelle lavalderen er 16 år..

Anonymous poster hash: 7d4ae...36b

Skrevet

Altfor tidlig!! Har selv en 13 åring. Hun er ikke inærheten av p-piller og sex, heldigvis! Og hadde hun vært det hadde jeg sagt at hun burde vente litt.

Anonymous poster hash: 37582...98c

Skrevet

13 år er altfor tidlig!

Er de fullt utviklet til å nyte samleie da...?

Anonymous poster hash: 47180...154

Akkurat det siste er veldig individuelt. Jeg var det. Begynte å onanere og bruke gjenstander inni meg da jeg var 10 og hadde sex fra jeg var 13. Men enig i at det egentlig er for tidlig ja, spørsmålet er bare om man egentlig kan hindre det, og hvis ikke, så er det kanskje bedre at de gjør det med prevensjon enn uten?

Anonymous poster hash: 02ae9...c56

Skrevet

Altfor ung! Da tror jeg at jeg hadde satt en stopper for forholdet. En 13 åring er faktisk et barn! Får de overnatte hos hverandre??

Hehe.. Og hvordan tenker du det hadde gått?

Anonymous poster hash: b4ef8...82e

Skrevet

Som foreldre til en 13-åring så har en faktisk en del triks en kan bruke. Gjør det helt klart for henne at det er ulovlig, og så lenge hun bor hjemme så er det faktisk dere som bestemmer. Her hadde jeg gått drastisk til verks, muligens sammen med guttens foreldre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...