Gå til innhold

Vi skal skaffe oss hund , neste sommer. Men hvilken rase skal vi velge ? Vi vil ha en allsidig familiehund.

Anbefalte innlegg

... også kjent som "biten terrier." Oj nei, de hadde jeg lett unngått, mye usikkerhet/dårlig gemytt.

Ellers kommentarer til noen av de andre forslagene:

- labrador er store, sterke og aktive hunder som blir sent voksne i hodet (hvis de noen gang blir det...), og krever etter min mening en erfaren hundeeier.

- flat blir aldri voksne i hodet, er også sterke, aktive, og utrolig vimsete. Mye kreftplager. Glem agility etc...

- border collie: Kan bli katastrofalt hvis man ikke aktiviserer den MYE mentalt (gjeting, agility...). Det er først og fremst en arbeidende hund, passer ikke alltid som ren familiehund (selv om noen gjør det).

- ville kanskje unngått Berner Sennen hvis dere er så aktive, pga størrelsen, særlig når den blir litt eldre. De er vel neppe typen til treningen dere vurderer med hunden, heller.

Jeg tenker belgisk fårehund, storpuddel, kanskje golden retriever eller welsh springer spaniel.

Anonymous poster hash: a9013...837

En labrador er aktiv og trenger en erfaren eier, men en golden går bra? Ehh...

Glemme agility med en flat? Hvorfor? (av erfaring går det helt supert)

Tror ikke du er helt kompetent til å uttale deg om alle hunderaser altså.

Anonymous poster hash: 00658...411

Fortsetter under...

En labrador er aktiv og trenger en erfaren eier, men en golden går bra? Ehh...

Glemme agility med en flat? Hvorfor? (av erfaring går det helt supert)

Tror ikke du er helt kompetent til å uttale deg om alle hunderaser altså.

Anonymous poster hash: 00658...411

Min erfaring er at golden er noe enklere å hanskes med enn labrador for uerfarne hundeeiere, selv om mange nok undervurderer golden også.

Og jeg har enda ikke møtt en flat som ser ut til å kunne holde konsentrasjonen om noe som helst *lol* men ser jo av et annet innlegg at det er noen som har fått det til. Det hindrer likevel ikke at flat ofte er krevende hunder. Men for all del, heller flat enn biten terrier...

Anonymous poster hash: a9013...837

Ja jeg har tenkt litt på rotwailler. Da det er I hovedsak den rasen jeg selv er vokst opp med 😊 men mannen min har ingen hundeerfaring og barna er så pass små at jeg vil helst begynne med en litt "mykere" rase.

Vi har hatt flere hunderaser opp gjennom årene og må bare forsvare rottweileren litt. Vi har vår andre rottweiler nå og min erfaring er at det er de mykeste hundene vi har hatt. Rolige,lydige og veldig opptatt av barna. De har begge ligget barnevakt ved sengen til barna når de ikke fikk sove. Reiste seg aldri å gikk før barna hadde sovnet.

Nå har vi en rottweiler og en blandingshund(på 9 kg). Og den lille er sur og gneldrete og tåler ikke stort. Rottweileren tar livet med slående ro og er en veldig avslappa type.

Men enig at rottweileren ikke bør være en førstegangshund. Uansett så har det for vår del Vært ti ganger lettere å oppdra begge rottisene enn de andre hundene vi har hatt. Mulig vi har vært heldig å sluppet de skarpe typene 😊

Anonymous poster hash: 8500d...bba

Har du vurdert Sankt Bernhard? Siden størrelse ikke spiller noen rolle, og den ellers stemmer godt med det du ser etter. 

Det finnes forresten forskjellige verktøy på nett for å finne raser som passer en, men det vet du kanskje fra før. 

Vi har Norsk Elghund. Fantstisk rase som også er en flott familiehund! Også elsker han barn, og spesielt ungen vår. Trenger mye mosjon, men vi bor på landet, så går lang tur i skogen hver dag og flere småturer daglig. I tillegg trener vi mye hjernetrim og ettersøk :)

Anonymous poster hash: ba0c5...362

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...