Gå til innhold

Spise gilde salami? Er gravid..

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er helt trygt

Anonymous poster hash: e4565...776 [/

Ehhh NEI!

http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/listeria_og_toxoplasma_kan_skade_fosteret

Anonymous poster hash: a553f...e79

Jo det er det.

Det er helt trygt å spise Gilde salami som gravid.

Anonymous poster hash: e4565...776

ame="Anonym bruker" post="148039708" timestamp="1470851235"]

Jo det er det.

Det er helt trygt å spise Gilde salami som gravid.

NEI DET ER DET IKKE.

Når skal enkelte slutte å råde andre å sette barnet i maven i livsfare?

Følg matportalens annefalninger.

Anonymous poster hash: afc7d...569

Annonse

gylden regel: det dem serverer på fødestuen er trygt for gravide, der serverr dem salami og svartpølse. 

men det skal være ny pakke. og pakken skal ikke ha vært oppe for lenge. og er man redd, kan den fryses noen dager. men ville ikke spist det i utlandet.

samme gjelder spekemat. 

Anonymous poster hash: 3fc3e...843

Fra Gilde:

"

Spekepølser i Norge er ikke varmebehandlet, men de går gjennom en rekkeandre prosesstrinn som sikrer mattryggheten.Kombinasjonen av lav pH (dvs høy surhetsgrad) og lav vannaktivitet (dvslite tilgjengelig vann) gjør at betingelsene for overlevelse og vekst avbakterier er svært dårlige.Gravide bør være svært forsiktige med matvarer som kan tillate vekst avbakterien Listeria monocytogenes. Pga av de nevnte forhold hørerspekepølser til de produktene der Listeria ikke regnes for å være enrisiko.En annen risiko for gravide som er assosiert med kjøtt, er parasittenToxoplasma gondi. Denne kan finnes i svinekjøtt og spesial salamiinneholder svinekjøtt. Imidlertid drepes denne parasitten ved frysing ogalt råstoff av svin som brukes i spekepølse er fryst. Derfor er heller ikkespekepølse en smittekilde for denne parasitten.Spekepølser regnes dermed ikke som et risikoprodukt for gravide.For øvrig er det endel nyttig info å hente på Matportalen.no som har"Kostholdsråd for gravide", dette er myndighetenes anbefalinger. Dessverre er ikke spekepølser spesielt omtalt der."

NEI DET ER DET IKKE.

Når skal enkelte slutte å råde andre å sette barnet i maven i livsfare?

Følg matportalens annefalninger.

Anonymous poster hash: afc7d...569

Livsfare faktisk. Ro ned dramaet.

Jeg tør ikke, det er jo spekepølse. Men jeg har SÅ lyst på!! Men jeg har klart det før og vil klare det igjen. Smakte veldig godt etterpå!

Kan jo ikke se på hva de serverer på føden, når en spiser der har en jo født og da er det selvsagt trygt...

Annonse

gylden regel: det dem serverer på fødestuen er trygt for gravide, der serverr dem salami og svartpølse.  men det skal være ny pakke. og pakken skal ikke ha vært oppe for lenge. og er man redd, kan den fryses noen dager. men ville ikke spist det i utlandet. samme gjelder spekemat.  Anonymous poster hash: 3fc3e...843

På føden er jo ikke damene gravide lenger og da kan de jo endelig spise salami igjen. Når man er geavid skal man ikke spise spekemat, noe salami er.

Anonymous poster hash: 9f415...e81

På føden er jo ikke damene gravide lenger og da kan de jo endelig spise salami igjen. Når man er geavid skal man ikke spise spekemat, noe salami er.

Anonymous poster hash: 9f415...e81

De har salami på avdelingen hvor man er lagt inn før fødsel også.

Anonymous poster hash: bdfde...cab

gylden regel: det dem serverer på fødestuen er trygt for gravide, der serverr dem salami og svartpølse.

men det skal være ny pakke. og pakken skal ikke ha vært oppe for lenge. og er man redd, kan den fryses noen dager. men ville ikke spist det i utlandet.

samme gjelder spekemat.

Anonymous poster hash: 3fc3e...843

På føden har jeg gomlet blue castello og fenalår til det tøt ut ørene.

Hvor i all verden du har fått den gylne regelen fra skulle jeg gjerne hørt...

For noen år siden var det ei kvinne som mistet tvillingene i magen mens hun var innlagt på sykehuset da hun tenkte som deg..

Anonymous poster hash: 485ce...dfb

De har salami på avdelingen hvor man er lagt inn før fødsel også.

Anonymous poster hash: bdfde...cab

Og de har også til tider kjøttkaker som ikke er gjennomstekt, så er ikke nødvendigvis noen pekepinn med menyen der..

Anonymous poster hash: d8dbc...93d

Eller blir det som spekemat?

Anonymous poster hash: 8b8f7...792

Salami er spekemat!!

Jeg følger råd fra Mattilsynet, ikke fra en produsent som har som mål å selge mest mulig av sitt produkt.

Anonymous poster hash: d454d...670

Skinkepålegg liksom, skjønner ikke at det er verdt risikoen. Det er et pålegg, ikke akkurst hysteri.

Hysteri å holde seg innendørs fordi man kan bli påkjørt, ikke å spise alt annet enn salami og mykost i 9 mnd..

«men det gikk jo bra med meg» baah...

Anonymous poster hash: eaaf9...72c

Det har jeg aldri turt eller tatt sjansen på når jeg har vært gravid... det er jo spekemat. Men det er det første jeg har spist hver gang jeg har vært på barsel etter fødsel😄 Har vært fanatisk godt.

Å tro at alt man serverer på sykehuset er trygg mat for gravide et feil. For noen år siden var det en gravid dame som fikk ost på rikshospitalet og tvillingene i magen døde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...