Gå til innhold

Helsesekretær

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sett de har helsesekretær utdannelse på voksenopplæring men mener det er uten autorisasjon hva vil det si og får man jobb bare med et slikt kurs? Hvordan får jeg isåfall autorisasjon?

Anonymous poster hash: b11c6...319

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hos oss ville du ikke fått jobb. Det blir vanligere og vanligere å ansatte de med autorisasjon, uten autorisasjon blir man kalt for medisinsekretær.

For å få autorisasjon må man ta utdannelsen den rette veien, altså 3 år på vgs. Jeg vet det går an å ta de 3 årene på 2 år på voksenopplæring her hvor jeg bor.

Når jeg tok helsesekretær gikk jeg først helse og sosial grunnkurs, så helse og service vg1 og vg2 helsesekretær.

Anonymous poster hash: f9eb7...aeb

Skrevet

Hos oss ville du ikke fått jobb. Det blir vanligere og vanligere å ansatte de med autorisasjon, uten autorisasjon blir man kalt for medisinsekretær.

For å få autorisasjon må man ta utdannelsen den rette veien, altså 3 år på vgs. Jeg vet det går an å ta de 3 årene på 2 år på voksenopplæring her hvor jeg bor.

Når jeg tok helsesekretær gikk jeg først helse og sosial grunnkurs, så helse og service vg1 og vg2 helsesekretær.

Anonymous poster hash: f9eb7...aeb

Man kan også få autorisasjon om man har tatt en utdanning som medisinsk sekretær, men da må man da ekstra kurs på det som mangler for å oppfylle kravene til å få autorisasjon.

Anonymous poster hash: 85cca...00e

Skrevet

Man kan også få autorisasjon om man har tatt en utdanning som medisinsk sekretær, men da må man da ekstra kurs på det som mangler for å oppfylle kravene til å få autorisasjon.

Feil! Du må gå opp som privatist for å få autorisasjon. Om du er "medisinsk sekretær" eller noe annet fancy bryr skoleverket seg ikke om, du er på lik linje med de uten utdanning. Altså må du ta fagene som privatist i tillegg til å skaffe deg den praktiske delen av utdanningen via f.eks praksis (blodprøvetaking, injeksjon, EKG etc etc)

Voksenopplæringa her har tilbud til voksne over 25 år uten utdanning. Da kan du få realkompetansevurdering på Vg1 og kun ta Vg2 og Vg3 for så å gå opp til praktisk muntlig tverrfaglig eksamen som gir autorisasjon.

Hilsen helsesekretærlærer

Anonymous poster hash: 0f4b0...ba4

Skrevet

Feil! Du må gå opp som privatist for å få autorisasjon. Om du er "medisinsk sekretær" eller noe annet fancy bryr skoleverket seg ikke om, du er på lik linje med de uten utdanning. Altså må du ta fagene som privatist i tillegg til å skaffe deg den praktiske delen av utdanningen via f.eks praksis (blodprøvetaking, injeksjon, EKG etc etc)

Voksenopplæringa her har tilbud til voksne over 25 år uten utdanning. Da kan du få realkompetansevurdering på Vg1 og kun ta Vg2 og Vg3 for så å gå opp til praktisk muntlig tverrfaglig eksamen som gir autorisasjon.

Hilsen helsesekretærlærer

Anonymous poster hash: 0f4b0...ba4

Da er det jo ganske rart da, at jeg har hatt flere kolleger som begynte med utdanning som medisinsk sekretær og som fikk autorisasjon etter å ha tatt godkjent laboratoriekurs i tillegg...

Hilsen autorisert helsesekretær

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Men da er det jo ikke helsesekretær? Da er det medisinsk sekretær...

Skrevet

Men da er det jo ikke helsesekretær? Da er det medisinsk sekretær...

Hvis man har tatt nødvendig tilleggsutdanning/kurs og fått autorisasjon blir man da også helsesekretær.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Hvis man har tatt nødvendig tilleggsutdanning/kurs og fått autorisasjon blir man da også helsesekretær.

I HI står det at de har utdannelse helsesekretær. Og da er det jo med autorisasjon

Skrevet

I HI står det at de har utdannelse helsesekretær. Og da er det jo med autorisasjon

Åh, SÅNN sett. Enten sier HI feil, eller så kanskje de faktisk har noen godkjenning/opplegg for utdannelse med autorisasjon. Det er jo topp i så fall. 😊👍

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...