Gå til innhold

Grunneier av vei og veirett,noen Som vet? :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi kjører inn på kommunal vei for så å kjøre på privat vei før vi kommer til vår vei og vår innkjørsel. Vi eier stor tomt, og lnsker å se på mulighetene for å skille fra deler av tomten. Det betyr at den boenheten eller de boenhetene (maks 3) må ha veirett slik at de kan kjøre til huset sitt.

Det som er, er at nå har vi tatt kontakt med eier av veien det er snakk om, og han sa at han ville nekte at det skulle bygges i området.

Vil det si at dette stopper vårt fremtidige prosjekt om å skille fra å selge tomt? Kan han på en måte "sette spikeren i kista"? Eller kan f.eks kommunen overgå hans nekt?

Tusen takk for svar. (Håper dere skjønner hva jeg vil frem til)

Anonymous poster hash: 24015...4c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

veirett er en merkelig ting, egentlig. så lenge veien ikke er stengt med bom, kan man ikke nekte folk å bruke den uansett.

men det du lurte på da. om jeg forstår deg rett har din eiendom veirett. og her kommer det kule, om du skiller ut en tomt fra din tomt med veiretten - følger veiretten med på den tomten du skiller ut.

Anonymous poster hash: f27c8...3dc

Skrevet

veirett er en merkelig ting, egentlig. så lenge veien ikke er stengt med bom, kan man ikke nekte folk å bruke den uansett.

men det du lurte på da. om jeg forstår deg rett har din eiendom veirett. og her kommer det kule, om du skiller ut en tomt fra din tomt med veiretten - følger veiretten med på den tomten du skiller ut.

Wow, seriøst? :) det er jo faktisk DØDS kult! Hihi! Men ok. Hva om vi faktisk IKKE har veirett da?! :/ og hvordan finner jeg egentlig ut av det?

Skrevet

Utgangspunktet er som mener over så fremtiden ikke er til skade eller ulempe for den tjenende eiendom jf servituttloven §2. Det er denne åpningen som skaper strid i fradelingssaker.

Det er tre måter dere kan ha oppnådd veirett på, ved avtale, ved hevd eller gjennom alder tids bruk. Det siste alternativet går jeg ut fra er uaktuell. Uansett bør bruksretter tinglyses, veiretten bør derfor stå i grunnboken. Evt kan dere høre med kommunen. De må ha en kopi da man ikke skiller fra tomter eller gir byggeløyve om det ikke foreligger veirett.

Anonymous poster hash: 061ee...d70

Skrevet

Utgangspunktet er som mener over så fremtiden ikke er til skade eller ulempe for den tjenende eiendom jf servituttloven §2. Det er denne åpningen som skaper strid i fradelingssaker.

Det er tre måter dere kan ha oppnådd veirett på, ved avtale, ved hevd eller gjennom alder tids bruk. Det siste alternativet går jeg ut fra er uaktuell. Uansett bør bruksretter tinglyses, veiretten bør derfor stå i grunnboken. Evt kan dere høre med kommunen. De må ha en kopi da man ikke skiller fra tomter eller gir byggeløyve om det ikke foreligger veirett.

Anonymous poster hash: 061ee...d70

Tusen takk for svar 😊 Så i utgangspuntet så må vi jo ha veirett på en eller annen måte. Jeg kan vel sjekke grunnboken på kartverket. Den står kanskje der! 😊

Håper bare ikke at han ene gAmle gniere. Skal sette en stopper for oss 😡.. Han nlr ikke en gang her i nabolaget så forstår ikke hvorfor han bryr seg. Og tomten vår ligger i enden av blindvei og et nytt hus ville ikke vært til sjenanse for noen andre (enn oss selv) 😂

Skrevet

Vi fikk en erklæring fra grunneier om veirett da vi kjøpte huset... Står det ingenting om veirett i deres papirer?

Legger ved en link til en sak der det har blitt rettsak av veirett. Ikke bare bare. http://mobil.tvedestrandsposten.no/lokale-nyheter/tvedestrand/dypvag/langvarig-grunneierstrid/s/5-52-55279

Anonymous poster hash: c706b...1cc

Kan gå igjennom salgsoppgaven å sjekke, men det står kanskje i grunnboken!? Får ikke lest artikkelen da jeg ikke Abonnerer! Men takk for svar 😊.

Jeg vet om en sak, men det var at grunneier av veien ville ha 250.000 pr veirett og det var snakk om 9 veirettee. Da ble det rettsak, og det ble til at grunneier fikk 22.000 pr veirett og ikke 250.000tusen 😅👍🏻 (ikke helt det samme da men) hadde vel vært bedre om han var villig til å forhandle eventuelt og ikke bare si blank nei at det skulle han nekte til kommunen! Men kommunen ønSker fortettning, og dette er sentralt med kollektiv transport og alt, så ser jo for meg At kommunen ville vært positiv! Men det har kanskje ikke noe å si om han nekter 😰

Skrevet

veiretten kan være tinglyst og notert i enten deres grunnbok eller i grunneieren sin.

så ville sjekket grunnboken for begge bruksnummerene.

Skrevet

Tusen takk for svar 😊 Så i utgangspuntet så må vi jo ha veirett på en eller annen måte. Jeg kan vel sjekke grunnboken på kartverket. Den står kanskje der! 😊

Håper bare ikke at han ene gAmle gniere. Skal sette en stopper for oss 😡.. Han nlr ikke en gang her i nabolaget så forstår ikke hvorfor han bryr seg. Og tomten vår ligger i enden av blindvei og et nytt hus ville ikke vært til sjenanse for noen andre (enn oss selv) 😂

Han bryr seg vel siden det er han som må betale for vedlikehold av veien og flere biler sliter mer på veien.

Hva med å kjøpe tomt og lage egen vei og betale og bruke egen tidpå det?

Anonymous poster hash: 53a2b...c7c

Skrevet

Et nabohus her som ble kjøpt og solgt. De hadde tatt av tomt, som skulle selges videre. De fikk ikke veirett før de som eide veien godtok det (fordi det var en venn av dem som ønsket å kjøpe tomta)

Anonymous poster hash: f0426...c99
Skrevet

Han bryr seg vel siden det er han som må betale for vedlikehold av veien og flere biler sliter mer på veien.

Hva med å kjøpe tomt og lage egen vei og betale og bruke egen tidpå det?

Anonymous poster hash: 53a2b...c7c

Det er den eneste mulige veien nes til husene... Det går en stikk vei ned til et lite boligfelt med 6 hus der vi bor og også da tomten vi ønsker å skille fra. Vi betaler årlig et beløp for vedlikehold og brøyting... Dette er nok en eldre kakse som ser på området som et villastrøk og jeg tipper det at han ikke vil ha flere hus i området for å bevare dette sosseriet sitt. Det er mangel på boliger i kommunen. Dette har ingenting med selve veien å gjøre. Og det er nettopp det som er så kjipt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...