Gå til innhold

Måle temp under armen, hvor mye plusse på?

Anbefalte innlegg

Ja, jeg vet at man egentlig bør måle rektalt, men det orker jeg ikke. Ikke betyr det så mye egentlig heller hva tallet viser, men jeg ble litt nysgjerrig rett og slett.

Vi har et termometer som jeg kjøpte for noen år siden da vi skulle prøve å få barn for å måle morgentemp. Da lå jeg normalt på 35,8-36,2 målt under armen. Nå er bruksanvisningen borte og jeg er for første gang på mange år blitt syk. Da jeg målte under armen nå ble det 37,4. Hva tilsvarer det egentlig? Jeg trodde jeg hadde feber siden jeg verker i kroppen og frøs skikkelig i sted, men det ser jo ikke slik ut?

Anonymous poster hash: fc74e...844

Fortsetter under...

Man skal bare legge til 0,5 grad når man måler under armen, ikke 0,6 eller 1. Jeg skal ikke si hva jeg jobber som, siden det ikke er lov, men dette sier legen der jeg jobber, samt det står i bruksanvisningen for temperaturmåleren osv.

Anonymous poster hash: e7cc3...634

Annonse

2 grader sa legen når jeg spurte, og 1 gard i munnen

Veldig feil! Det må du ha misforstått eller drømt. Det riktige er 0,5 som ano 634 sier. Vi jobber nok i samme bransje. ;)

Det vil si at du har 37,9 ca i temp, HI. Da er du per definisjon subfebril. Du kan godt føle deg dårlig med den temperaturen. Hvis du fryser betyr det forresten at temp stiger. Når du svetter er den på vei ned igjen.

Anonymous poster hash: 74f20...167

Mål bakerst i munnen, nede under tungen helt bak ved jekslene. Da måler du like nøyaktig som Rekdal, på tungearterien. Du trenger ikke legge til noe. Hold munnen lukket mens du måler og vent 15 min etter mat/drikke.

Anonymous poster hash: eba3d...c7e

Veldig feil! Det må du ha misforstått eller drømt. Det riktige er 0,5 som ano 634 sier. Vi jobber nok i samme bransje. ;)

Det vil si at du har 37,9 ca i temp, HI. Da er du per definisjon subfebril. Du kan godt føle deg dårlig med den temperaturen. Hvis du fryser betyr det forresten at temp stiger. Når du svetter er den på vei ned igjen.Anonymous poster hash: 74f20...167

ja, vi jobber nok i samme bransje, og riktig, hun er subfebril :)

Anonymous poster hash: e7cc3...634

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...